• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Chápu, že pro motožurnalistu to může být překvapivé, ale spotřeba paliva se odvíjí od toho, kolik energie vůz (při relativně stabilním konverzním poměru) potřebuje, aby se udržel v pohybu nebo zrychlil v mnoha a mnoha cyklech.

    Při prudší akceleraci se sice spotřebovává více energie, než při akceleraci pomalejší, ale pokud je následně v cyklu adekvátně delší doba konstantní rychlosti, kde je spotřeba nejmenší, tak se to srovná s cykly s pomalými rozjezdy a krátkým obdobím konstantní jízdy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne. Při ostřejší akceleraci má auto téměř vždycky větší spotřebu než při hlemýždí akceleraci na stejný tempo.

    A jinak samozřejmě záleží na kvalitě řidiče a já jako člověk, který se 15 let autama živí, řídil jich několik set v nejrůznějších režimech od snahy otestovat spotřebu po okruhový ježdění, a najezdil přitom stovky tisíc kilometrů, se samozřejmě hluboce skláním před řidičskými schopnostmi internetového chytráka, který dle vlastních slov najede pár desítek kilometrů týdně stále na stejný trase.

    Chvíli to bylo zábavný, ale už jsi jen trapnej.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: Ty křivky jsou relativně v pohodě - ty křivky mohou být výrazně strmější, pokud bude úsek konstantní rychlosti delší a na výsledek to nebude mít zásadní vliv.

    Samozřejmě závisí na kvalitě řidiče - pokud je to motožurnalista a umí jezdit jen "přískokem vpřed" mezi semafory, tak se do toho logicky nikdy nevejde...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Protože když řešíme elektromobil za 200 tisíc korun, tak to bude buďto nějakej krám z Číny, kde používají bůhvíjakou metodiku, ale spíš bude blíž NEDC než WLTP, nebo to bude něco starýho, co má dojezd ještě počítanej podle NEDC.

    První generace Leafu nebo C-Zero apod. mají NEDC čísla dojezdu a tudíž jsou mnohem víc mimo než WLTP, kde se na to dá jakž-takž spolehnout.

    Jinak NEDC neskončilo jen kvůli podvádění ze strany VW (který se navíc týkalo emisí NOx a ne spotřeby, jak už jsme tu řešili, "opravení" problému způsobenýho Dieselgate způsobí, že to auto bude mít správný emise NOx, ale vyšší spotřebu. Což je taky důvod, proč majitelé aut většinou tu "opravu" nechtějí, protože většině lidí tak nějak závisí víc na spotřebě než na NOx.

    NEDC muselo skončit především proto, že bylo zoufale nepřesný i když se nepodvádělo, zvlášť v případě slabejch benzínovejch turbomotorů, který dokázaly mít nízkou spotřebu při absurdním jízdním profilu NEDC, ale v reálu, když s nima jezdili opravdový lidi, potom žerou víc než velkej motor (malej turbomotor umí nežrat v malý zátěži, kdy se neroztočí turbo, ale když má podávat větší výkon, tak dokáže žrát i násobně víc – potom se může stát, že když třeba jedeš po dálnici, má nebohej malej hatchback s litrovým motůrkem větší spotřebu než pětilitrová V8).

    Nicméně WLTP taky nefunguje, ten jízdní profil je pořád nerealistickej, a navíc má naprosto nesmyslný počítání spotřeby u hybridů.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: otázka je, proč vůbec něco řešíte o NEDC, který bylo zavedený padesát let před elektromobilama a loni po průserech a lžich VW a dalších zrušený...

    BOBASH: ale to já taky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Hele občas se s nějakým autem dá zajet NEDC spotřeba, protože jsou auta, u kterých to nemá takovej vliv. Věřím tomu, že Falkon, pokud jezdí jak želva, opravdu může se Swiftem (což je zrovna typický auto kde to jde) zajet NEDC spotřebu.

    Pak jsou auta, kde to nejde.

    A mezi ně patří elektromobily.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Ukaž mi JEDEN autoservis v ČR nebo jinde, kterej běžně dělá přestavby na EV. To, co se ti snažím říct, není o tom, jak se to jmenuje, ale co to obnáší.

    Přestavba ICEV na EV je (a bude minimálně do doby, než budou běžně dostupný nějaký kity, ale ty budou stejně jen pro určitý modely aut) projekt na minimálně spoustu měsíců a stovek tisíc, reálně spíš na roky a miliony.

    Žádnej běžnej autoservis na to nemá schopnosti. Autoservis je firma, která opravuje rozbitý auta.

    Tohle je v podstatě výroba novýho auta s využitím karoserie starýho auta. Úplně jinej level.

    2) S kolika přesně elektromobilama jsi jezdil?

    Rozdíl mezi náma dvěma je, že ty tu meleš bláboly nepodložený ničím jiným než tvým dojmem. Já od roku 2010 už pár elektromobilů vyzkoušel, sice ne zdaleka všechny na trhu (nejel jsem třeba Leafem, s i3 mám jen krátkou zkušenost, z Tesel jsem měl v ruce jen Model S v úplně první verzi a pak 90D, z celý nabídky Kie/Hyundaie jen e-Niro...) ale pořád jich bylo dost na to, abych měl přibližnou představu, jak ty auta fungujou v reálným světě. A s většinou z nich jsem jezdil minimálně několik dní, většinou týden, a snažil jsem se je po tu dobu používat jako normální auto.

    Když říkám, že auto s dojezdem 160 km dle NEDC je reálně použitelný do 100 km, tak to říkám proto, že jsem dvakrát zkusil s autem, který má 160 km dojezdu, dojet do Pardubic, v obou případech jsem se plížil jak smrad přes Kolín, v obou případech mi to trvalo cca 2-3x dýl než normálním autem a v obou případech jsem přijel s dojezdem na hraně. V jednom případě jsem navíc málem umrz.

    Taky jsem si vyzkoušel nabíjení různých elektrických aut na různých nabíječkách, to, jak často to nefunguje nebo funguje blbě, hledání nabíječky, když máš malej dojezd a to, o kolik větší jsou to nervy ve srovnání s autem na benzín.

    A potom mě bude poučovat totální automobilový analfabet, jehož argumentem je, že se svým starým Swiftem jezdí za podobnou spotřebu jako má udávanou. Přičemž předpokládám, že ten Swift je tak zhruba jediný auto, který běžně řídíš, a ty ostatní, se kterýma máš zkušenost, by se daly spočítat tak na prstech jedný nebo dvou rukou.

    U mě bys na prstech obou rukou (a možná ani nohou) nespočítal ani ty elektromobily, a na auta, který jsem řídil, by ti nestačily ani prsty stonožky, kdyby nějaký prsty měla.

    Na tobě by mohli ilustrovat Dunning-Krueger efekt, protože tvoje arogance, se kterou jsi schopnej poučovat člověka v oboru, ve kterým on je odborník a ty o něm nevíš nic, je přesně ukázkou toho, jak si právě lidi, kteří o věci nevědí nic, často myslí, že tomu rozumí. Především proto, že nevědí ani dost na to, aby chápali, jak moc toho nevědí.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: S dojezdem opravdu nemas pravdu. Podivej se na ty krivky akcelerace pro tu metodiku. BOBASH je tu postoval pred casen.
    Takhle nejezdi nikdo, ani duchodce co jede jednou za rok na dusicky.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    COMODOR_FALKON: jses si uplne jistej, ze mas s EV nejaky zkusenosti, najezdil si s nimi neco, ruznymi typy, v ruzne teplote, ruzne vyskove profily, dalnice, okresky...?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Zkusím to ještě jednou a jednodušeji, třeba to už bude srozumitelné i pro autožurnalistu:

    "V ČR už řadu let fungují AUTOSERVISY které dodávají přestavby EV na klíč. Že mají někde na zdi mimo jiné i certifikát "úpravce", nebo nějakého jiného úbrkchůl titulu, nic nemění na tom, za co se primárně považují a pod čím je taky průměrný Pepa Novák bude hledat na Google..."

    BOBASH: Platnost NEDC/WLTP bude odvislá především od schopností řidiče a jeho jízdního profilu...
    Pokud někdo po městě jezdí "přískokem vpřed" a mimo město má pedál na podlaze, pak souhlasím, že se s výsledky NEDC nepotká...

    Můj Swift má kombi NEDC 5,5L/100km a představ si, fakt za těch 5,3-5,5L jezdí...
    Takže já fakt nemám důvod NEDC testu nevěřit a těch 50km jako rezerva mi stačí...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla chystá lidovku pro Evropu. Cenu srazí dotace - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/tesla-elon-musk-berlin.A200825_111709_automoto_fdv
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jestli jezdíš 120 kilometrů k rodičům, tak ti elektromobil s udávaným dojezdem, zvláště pak s dojezdem udávaným podle NEDC, nestačí.

    Citroen C-Zero/Peugeot Ion/Mitsubishi i-MiEV měly udávaný dojezd 160 kilometrů.

    Z Prahy do Pardubic se tím v létě dalo dojet za cenu jízdy mimo dálnici a maximálně 80 km/h (hrozně super pocit, když tě předjíždí Avie), na podzim už to znamenalo ještě navíc vzít si kabát a mrznout, protože se zapnutým topením bych nedojel. Když mi tehdy kolega chtěl vrazit jednu z těch věcí na další test v prosinci, tak jsem ho poslal do prdele.

    Ty pořád z nějakýho záhadnýho důvodu operuješ tím, že udávaný dojezd = reálný dojezd. Není to pravda. Dojezd dle WLTP už je realističtější a většinou je třeba o 10% vyšší než reál (pokud nepočítáš třeba dálnice), ale NEDC dojezd u starších aut byl klidně o třetinu vyšší než reál.

    Plus musíš počítat s rezervou, protože ukazatel dojezdu nemusí být stopro přesný, může tam být objížďka, může se stát cokoliv nepředvídanýho. Auto s udávaným dojezdem 170 km je tudíž reálně použitelné na jízdy do 100 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: EV nebo ne-EV je jedno, tajit může výrobce oboje. U EV od zavedených výrobců to nebude problém, to, že Tesla má co do servisu dost podivný přístup není tím, že je to elektrická, ale je že je to Tesla.

    1) Neslovíčkařím, to není o tom, co má na garáži, ale o tom, co má za schopnosti a možnosti. Legalizovatelná přestavba auta na EV je věc naprosto nesrovnatelná s čímkoliv, co dělá běžný autoservis. Je to projekt na stovky, spíš tisíce hodin, zahrnující spoustu práce, kterou běžný servis neumí, jako je návrh a konstrukce součástek, konstrukce celéo řešení, testování toho řešení a podobně.

    Tradičně si to představuješ jak Hurvínek válku.

    2) "Ne nutně" znamená "u Tesly to nejde". Jinak prostě není problém s dílama, ale se skills.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Za 200k bych si spíš počkal ~7 let na ojetou Teslu 3, r.v. 2019
    ...resp. spíš na tu novou Dacii...

    Jak jsem už psal, jezdím hlavně na chatu (kde mám 3F zásuvku), což se i s objížďkama vejde pod 2x70km a k rodičům, což je nějakých 120 km.
    A nemám dálniční známku.

    Takže reálný dojezd 170km s max 100km je pro mne naprostá pohoda...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Zapomínáš, že v případě EV se technik hrabe v proprietárním systému, jehož strukturu výrobci tají...

    1) Slovíčkaříš... Je irelevantní, co má ten tým techniků rozsvíceno na garáži a troufnu si tvrdit, že na neonu bude nejspíš něco jako "AUTOSERVIS VOMÁČKA" a velmi nepravděpodobně "AUTOÚPRAVCE VOMÁČKA"
    Podstatné je, že takové společnosti existují už léta, ještě z dob, kdy přestavba byla jedinou možností.

    2) Ne nutně, jakkoliv v převážné většině případů to platí...
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    Znal jsem pána, co měl favorita takto předělaného a jezdil na Pb baterky. (Dojez minimální, díky váze zrychlení strašné a brzdná dráha závratná, ale do obchodu a zpět mu to stačilo)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HOWKING: Motory se dají vyřešit celkem levně, problém je, jak píše Peter_Pan, baterie.

    Jinak místní id Mira9 dělal konverzi Mazdy RX-8 na elektro, možná sem ještě chodí, tak by o tom mohl něco napsat. Do doby, kdy to bude racionálně proveditelná alternativa, bude ještě dlooooooouho času.

    Auto není PC, kde vyměníš základovku a pár věcí a máš z toho něco úplně jinýho. Přebudovat auto na jinej pohon je dost monumentální inženýrskej počin a dělat to s ojetým autem se nebude ještě spoustu let (nebo dekád) vyplácet.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HOWKING: Myslim si ze by nedalo snadno a levne. Prestavba toho pana je zalozena na respektovani te konstrukce puvodniho vozu. Motor ve spravne casti, existujici manualni prevodovka, bez zasahu do naprav atd. Elektromototy v nabojich kola jsou vyzkouseny a prekonany koncept. Hlavne, nejvetsi cast ceny jsou bateriove clanky, vsechno ostatni je "levne".
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...lo-elblesk.A200824_566884_plzen-zpravy_vb?h=6FC43442811A31B4D2B21BC8AA5E4FE7
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    PETER_PAN: Vzhledem k tomu, že dnešní modelářské motorky a regulátroy jsou schopny dát špičkově 30 kW a kontinuálně 5 kW, tak by se to celé dalo realizovat 4 motorky na každé kolo jeden a 4 regulátory dohromady za cca 80 litrů. Akorát baterky by zůstaly stejné. Lipol by tam naskládal vyšší kapacitu, ale trvanlivost by byla 10x menší.
    KEB
    KEB --- ---
    ABS: obávám se, že pro převážnou část populace nebude Ev praktické ještě pěkně dlouho. A ekonomické nebude ještě déle.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam