• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jestli jezdíš 120 kilometrů k rodičům, tak ti elektromobil s udávaným dojezdem, zvláště pak s dojezdem udávaným podle NEDC, nestačí.

    Citroen C-Zero/Peugeot Ion/Mitsubishi i-MiEV měly udávaný dojezd 160 kilometrů.

    Z Prahy do Pardubic se tím v létě dalo dojet za cenu jízdy mimo dálnici a maximálně 80 km/h (hrozně super pocit, když tě předjíždí Avie), na podzim už to znamenalo ještě navíc vzít si kabát a mrznout, protože se zapnutým topením bych nedojel. Když mi tehdy kolega chtěl vrazit jednu z těch věcí na další test v prosinci, tak jsem ho poslal do prdele.

    Ty pořád z nějakýho záhadnýho důvodu operuješ tím, že udávaný dojezd = reálný dojezd. Není to pravda. Dojezd dle WLTP už je realističtější a většinou je třeba o 10% vyšší než reál (pokud nepočítáš třeba dálnice), ale NEDC dojezd u starších aut byl klidně o třetinu vyšší než reál.

    Plus musíš počítat s rezervou, protože ukazatel dojezdu nemusí být stopro přesný, může tam být objížďka, může se stát cokoliv nepředvídanýho. Auto s udávaným dojezdem 170 km je tudíž reálně použitelné na jízdy do 100 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: EV nebo ne-EV je jedno, tajit může výrobce oboje. U EV od zavedených výrobců to nebude problém, to, že Tesla má co do servisu dost podivný přístup není tím, že je to elektrická, ale je že je to Tesla.

    1) Neslovíčkařím, to není o tom, co má na garáži, ale o tom, co má za schopnosti a možnosti. Legalizovatelná přestavba auta na EV je věc naprosto nesrovnatelná s čímkoliv, co dělá běžný autoservis. Je to projekt na stovky, spíš tisíce hodin, zahrnující spoustu práce, kterou běžný servis neumí, jako je návrh a konstrukce součástek, konstrukce celéo řešení, testování toho řešení a podobně.

    Tradičně si to představuješ jak Hurvínek válku.

    2) "Ne nutně" znamená "u Tesly to nejde". Jinak prostě není problém s dílama, ale se skills.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Za 200k bych si spíš počkal ~7 let na ojetou Teslu 3, r.v. 2019
    ...resp. spíš na tu novou Dacii...

    Jak jsem už psal, jezdím hlavně na chatu (kde mám 3F zásuvku), což se i s objížďkama vejde pod 2x70km a k rodičům, což je nějakých 120 km.
    A nemám dálniční známku.

    Takže reálný dojezd 170km s max 100km je pro mne naprostá pohoda...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Zapomínáš, že v případě EV se technik hrabe v proprietárním systému, jehož strukturu výrobci tají...

    1) Slovíčkaříš... Je irelevantní, co má ten tým techniků rozsvíceno na garáži a troufnu si tvrdit, že na neonu bude nejspíš něco jako "AUTOSERVIS VOMÁČKA" a velmi nepravděpodobně "AUTOÚPRAVCE VOMÁČKA"
    Podstatné je, že takové společnosti existují už léta, ještě z dob, kdy přestavba byla jedinou možností.

    2) Ne nutně, jakkoliv v převážné většině případů to platí...
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    Znal jsem pána, co měl favorita takto předělaného a jezdil na Pb baterky. (Dojez minimální, díky váze zrychlení strašné a brzdná dráha závratná, ale do obchodu a zpět mu to stačilo)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HOWKING: Motory se dají vyřešit celkem levně, problém je, jak píše Peter_Pan, baterie.

    Jinak místní id Mira9 dělal konverzi Mazdy RX-8 na elektro, možná sem ještě chodí, tak by o tom mohl něco napsat. Do doby, kdy to bude racionálně proveditelná alternativa, bude ještě dlooooooouho času.

    Auto není PC, kde vyměníš základovku a pár věcí a máš z toho něco úplně jinýho. Přebudovat auto na jinej pohon je dost monumentální inženýrskej počin a dělat to s ojetým autem se nebude ještě spoustu let (nebo dekád) vyplácet.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HOWKING: Myslim si ze by nedalo snadno a levne. Prestavba toho pana je zalozena na respektovani te konstrukce puvodniho vozu. Motor ve spravne casti, existujici manualni prevodovka, bez zasahu do naprav atd. Elektromototy v nabojich kola jsou vyzkouseny a prekonany koncept. Hlavne, nejvetsi cast ceny jsou bateriove clanky, vsechno ostatni je "levne".
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...lo-elblesk.A200824_566884_plzen-zpravy_vb?h=6FC43442811A31B4D2B21BC8AA5E4FE7
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    PETER_PAN: Vzhledem k tomu, že dnešní modelářské motorky a regulátroy jsou schopny dát špičkově 30 kW a kontinuálně 5 kW, tak by se to celé dalo realizovat 4 motorky na každé kolo jeden a 4 regulátory dohromady za cca 80 litrů. Akorát baterky by zůstaly stejné. Lipol by tam naskládal vyšší kapacitu, ale trvanlivost by byla 10x menší.
    KEB
    KEB --- ---
    ABS: obávám se, že pro převážnou část populace nebude Ev praktické ještě pěkně dlouho. A ekonomické nebude ještě déle.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Prisla mi zajimava tahle prestavba. Ano, prestaveb je mraky a nerad bych zalozil flame ze se tady budem predhanet kdo prijde s kdovijakou prestavbou. Tahle prestavba mi prisla zajimava protoze ten typek to auto provozuje od 2009 a udelal tam radu optimalizaci. Libi se mi jeho pristup, jak resil problemy s plynulym rozjezdem, ma vyresenou rekuperaci atd.

    My EV conversion after 10 years and 90k miles
    https://www.youtube.com/watch?v=IKR8Or6Im6w
    ABS
    ABS --- ---
    DZODZO: EV nejsou tolik o ekologii jako hlavne o pohodli a prakticnosti. Ekologie alespon u mne hrala pri vyberu minimalni roli, to uz jako vyraznejsi fakt vidim snizeni zavislosti na idiotskych rezimech jako je Rusko a Arabske staty.
    Navim budu uprimny, mam zvyk verit pouze tomu, co mohu spocitat sam. Ekologicka stopa EV za celou dobu zivostnosti vcetne likvidace je nad me moznosti. Sam s tim najezdim tak 20k km rocne, takze asi ano za zivostnost to bude nekde na hrane s hybridem od Toyota.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Letadlo do splitu ma velku uhlikovu stopu, to by si nezamazal tym pozicanym EV :)
    ABS
    ABS --- ---
    DZODZO: v Norsku ano, ono to jde opravdu. Já mám nejvíce asi 600km najednou. Ale ten jih je jiný, stanic je mnohem méně. A opět dám bych jel asi i že zvědavosti, s rodinou NE, na to je mám moc rád. Asi správně řešení z hlediska EV je letadlo do Splitu a až tak pronájem EV.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    TEAPACK: co teprv az budou lakat softwarove vyvojare schopne debugovat slozite distribuovane systemy na praci v autoservisu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jestli máš dvě kila a chceš si koupit špatnej elektromobil, tak je spousta cest, jak si nekoupit tak moc špatnej...

    Smart Fortwo elektro 35kw plně funkční - Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/smart/fortwo/18857133?goFrom=list

    Tohle je očividně poloviční vrak, ale zdá se, že fungovat to bude a i jako poloviční vrak bude Smart asi tisíckrát lepší než tamta věc, protože jedno z toho vyrobili Číňani a to druhý vyrobil Mercedes.

    Citroën C-Zero AUTOMAT FULL ELEKTRO - Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/citroen/c-zero/18235481?goFrom=list

    Tohle je asi nejhorší auto, který jsem za svoji kariéru řídil, a zdráhám se tomu vůbec říkat "auto", spíš je to glorifikovanej golfovej vozejk. Pořád to ale bude lepší než ten čínskej pasráč a reálně to ujede tak nějak podobně. Když je hezky a nemusíš topit, dá se s tím dokonce dojet až do Pardubic.

    Nissan LEAF 24kWh - Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/nissan/leaf/18777251?goFrom=list

    A nebo si můžeš koupit Leaf, což už je skoro auto. Bohužel to má ještě víc nahovno dojezd, zvlášť když už je to starý.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad ta elektrická paštika:

    170 kilometrů je na auto výhradně do města a okolí asi ok, ono dál v tom krámu ani nebudeš chtít jet. I když ten dojezd reálně znamená, že to ujede tak 120 kilometrů, čili to bude mít akční rádius 50 km.

    A nejde o spartánský vybavení, resp. nejde jen o něj. Jde především o to, že ta věc bude vyrobená jako levný čínský auto. Takže kvalita zpracování nahovno, jízdní vlastnosti nahovno, NVH (noise, vibration, harshness – česky dejme tomu kultivovanost jízdy) nahovno, bezpečnost extrémně nahovno. Stáhni si appku, půjč si ten sráč od Revoltu a získáš přibližnou představu, jak velkej to bude průser.

    A clo a daně neobejdeš, platí se všude v EU, liší se jen výše, ale nijak zásadně. Takže máš standardně + cca 30 % za clo + DPH. To se počítá i z dopravy, doprava bude hádám tak 2 tisíce euro (z USA i z Perskýho zálivu, což josu dvě místa kde jsem to zjišťoval, je něco přes litr za normálně velký auto). Takže za tu verzi s větším dojezdem, která má stát asi 5 tisíc dolarů, jsi najednou na 7k x 1,30, což je přes 9000 dolarů. To je 200 tisíc korun, přidej přihlášení, který, pokud to dobře půjde, bude stát tak 20-30 tisíc, a nebo taky víc. Plus nějakej omrd okolo a myslím, že reálně to pod 250 prostě nepůjde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    Od nějaký doby (nevím jak dlouho zpátky) se minimálně základní servis může dělat i v neautorizovaných servisech a nesmí tím být podmíněná záruka.

    A dvě věci dohromady mícháš ty.
    1) Retrofit ICEV na EV není věc, kterou by mohl udělat servis, to už z něj stává úpravce nebo spíš malosériový výrobce. Nevím, jestli máš alespoň přibližnou představu o tom, jak komplikovanej projekt taková věc je. Existují firmy, co takový věci dělají, ale téměř výhradně se jako základ používají nějaký stylový klasický auta, protože jedině u těch se dá ospravedlnit cenovka výsledku, která je obvykle daleko nad Teslou.

    2) Originální díly potřebuješ na všechno a dají se normálně koupit. Teda, pokud to není Tesla, to seš potom f prdeli (jeden z důvodů, proč bych si radši počkal na EV od normální automobilky).
    Větší problém je to, že když umíš opravovat normální auto (a tím pádem především spalovací motor, převodovku a podobně), tak víš úplný hovno o silnoproudý elektrice a vrtat se v hybridu nebo elektromobilu je poukázka na to něco zkurvit nebo se nechat zabít.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Takový ten ozdobný papír, bez kterého nesmí na auto sahat, aby nezrušil záruku...

    BOBASH: Matláš 2 věci dohromady.
    1) Již X let existují servisy schopné s EV pracovat a do určité míry je i vytvářet refitem ICEV
    2) Vzhledem k prakticky nulovému alternativnímu marketu jsou k opravám EV potřeba originální díly. Pokud k nim nemá servis přístup, tak smolík...

    BOBASH: 170km je pro mne postačujících a spartánské vybavení je spíš výhoda, než problém, ale těch 100k+ už ano...
    ...ale třeba by to šlo zčásti obejít registrací jinde v EU...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    co su to opravdu realne podminky?

    Hyundai Ioniq 28 kWh 1000 km challenge
    https://www.youtube.com/watch?v=OeAL5m_bsVI
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam