• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KEB
    KEB --- ---
    JANOS: Ale no tak kolego, jako vzorek pro demonstraci jak je tesla super jsi použil krávu, co žere přes devět litrů benzínu. Já vedle toho postavil auto, co žere o dva litry paliva míň, emisně je čistější než benzín a palivo stojí o padesát procent míň. V jak v tomhle srovnání vychází tesla? (to je řečnická otázka nemusíš odpovídat)

    A to nemluvě o tom, že aby ta tesla měla ekonomický i uživatelský smysl, musím ji nabíjet doma (bo levný tarif cca 3kč kw ((klidně mě oprav tady si nejsem jistý)) a ideálně ze solárů. Pokud tohle nemám a jsem odkázaný na veřejné nabíječky jde cena nahoru a uživatelsky je to poněkud nekomfortní (čti na hovno). Tedy na sídlišti je tesla a i jakýkoliv jiný BEV NEPOUŽITELNÝ. Jo a ještě ta kára stojí přes milion.

    A výkonově je ten fusion úplně v pohodě bez obav. 130 na dálnici v klídku a víc není potřeba. I když chápu, že správný rebel sere na vyhlášku a že její porušování je otázka společenského statusu.

    Nemám moc zkušeností s jinými auty, takže k čemu by mohl být fusion ekvivalentní poradí Bobash za sebe bych tipl asi fabii.

    BOBASH: dobře hovoří!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: LPG je z dinosaurů a ekologicky je jen o málo lepší než benzín (má nižší emise, ale ne o moc). CNG má výrazně lepší emise, protože je to zemní plyn, tedy převážně methan, tedy CH4 (jeden uhlík na čtyři vodíky), tedy málo uhlíku, tedy málo CO2.
    JANOS
    JANOS --- ---
    KEB: A je to rychlejsi nez hlemyzd? Ten plyn je porad z dinosauru a posila ho Putin ne? Na globalni oteplovani verime? Ach jo... Priste pujdu do auditka antikoncepce a budu povidat o dulezitosti abstinence.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: bavíme o nádrži místo rezervy nebo o válci objem cca 40 litrů. Jak velký máš kufr?

    A dojezd jako Tesla? Opravdu? A benzínová nádrž je tam na pivko že jo :-D

    Na třech výpadovkách že 4 je LPG normálně na pumpě nonstop aspoň teda u nás.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to je dost blbe ked mas miesto kufru nadrz, v tom asi dvere z hornbachu alebo skrinu z ikey neodvezes ci? dojazd v poho, to je podobne ako model 3/y, u tych lpg cerpaciek sa divam, ze maju otvaracie hodiny, to je nejaky zastaraly koncept ne? vsak to uz aj na benzinke sa da platit telefonom cez QR kod, inak zrovna na benzine lpg nemali, tam mali stojan na cng
    KEB
    KEB --- ---
    [ JANOS @ Elektromobily ]

    Tenhleten pamflet mě inspiroval k experimentu. Takže Ford fusion rv2010 LPG

    Nádrž na LPG 35l
    já na 34,8l ujel 459km
    cena lpg 12,9kč (docela drahota, jde to i levněji)

    spotřeba na 100km cca 7,5 litru. Je to relativně hodně, ale odráží to to, že je tam 120km z dovolené s narvaným autem po okreskach atd. Celou nádrž jsem vyjel bez kilometru po dálnici.

    cena za kilometr necelá koruna. V té ceně za kilometr není započítaná cena za benzín na který to startuje a kus jede než se přepne na plyn. Výpočet ceny by byl moc složitý, ale tankuju za 500kč jednou za 3-4 měsíce.

    K tomu bych připočetl hustou sít stanic, bezproblémový servis a cenovou dostupnost aut na lpg plus i přestavba čehokoliv na lpg je v řádech nízkých desítek tisíc. A i v bazarech je jich plno.

    Nevýhoda jsou tlakové zkoušky, nemožnost rezervy nebo nutnost nádrže v kufru a jednou za 10 let výměna nádrže (mě to na jaře stálo 5000kč). Jo a nemožnost parkovat v podzemí nebo ve vlastní garáži (v garáži by bylo potřeba udělat ventilaci).

    děkuji za pozornost a pro to ne tesla ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla Model 3 Pikes Peak Crash Pics Are Crazy Intense
    https://insideevs.com/news/441047/tesla-model-3-pikes-peak-crash/

    bum, nastastie sa nic tragicke nestalo
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jeste ten link o kterem se zminujes ..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: KEB: PETER_PAN:

    Plus jeden naprosto klíčovej konstrukční důvod, což je neodpružená hmotnost.

    Z hlediska jízdní dynamiky je jakákoliv hmotnost "za" tlumičem/pružinou několikanásobně větší problém než hmotnost "v autě".

    Tady je popsaný (sorry za link z D-Fense, ale zrovna tomuhle rozumí) pro běžný lid poměrně pochopitelně, proč je to problém, když se na auto dají 20" hliníkový kola.

    Dát do kol elektromotor je MNOHEM HORŠÍ.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MINER: / KEB:
    Stale jsou nejake snahy o znovuzrozeni tohoto konceptu, ale obecne se to povazuje za prekonane. Tech druhotnych duvodu je cela rada:
    - omezeny prostor pro realizaci cele te technologie s prislusenstvim
    - odlisna konstrukce napravy oproti vyresenemu konceptu (Tesla S ma treba nektery prvky napravy z Mercedesu S)
    - potencialne vetsi problem se simeringem, vubec jeho konstrukce, celkove zatesneni atp.

    Ale ten nejdulezitejsi duvod je ze se ukazalo ze z pohledu konstrukce, ucinnosti, rizeni otacek a celkove kultivovanosti chodu je nejvyhodnejsi provozovat motor ve vysokych otackach a ty jednostupnovou prevodovkou prevadet na nizke otacky kol. Tohle nejde rozumne vyresit v nabojich kol.
    Navic by to bylo vyrazne drazsi. I z hlediska ceny je lepsi mit 1 motor + 1 prevodovku vzadu, nez 4 motory v nabojich s tim ze je to komplikovanejsi a technologicky kompromis.

    Bavime se o konstrukci normalniho auta stredni tridy, ne o necem jako Citroën C-Zero kde pojmy jako jizdni vlastnosti, zivotnost, vyspelost konstrukce ci moderni technologie jsou pojmy ktere o to auto ani nezavadili.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: to by mě taky zajímalo :-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Lightning Systems Lowers Prices of Electric Powertrains while Adding & Enhancing Features
    https://cleantechnica.com/...-lowers-prices-of-electric-powertrains-while-adding-enhancing-features/

    LOVELAND, Colorado — Commercial electric vehicle manufacturer Lightning Systems today announced it is lowering the prices of its 2021 battery and fuel cell electric vehicles by 10 to 50% for Class 3 to Class 8 vehicles.

    ...

    High-speed Level 2 charging

    Faster DC fast charging systems

    Enhanced telematics and new remote software management features for fleet managers and drivers

    In-cab display enhancements in all vehicles

    Improved range and payload capacity from higher energy density battery solutions

    “As we are witnessing in the passenger EV market, higher sales volumes are translating into lower prices,” said Tim Reeser, CEO of Lightning Systems. “With fewer than 1,000 commercial electric vehicles expected to be built overall during 2020, every commercial vehicle OEM has struggled with high prices due to the low production volumes — but that is now changing for Lightning. With our influx of large orders, we are realizing economies of scale, moving from producing tens of vehicles per month to hundreds of vehicles per month. Our component costs are falling fast, and we are constantly introducing new automation and efficiencies in our manufacturing processes – and we are passing these savings on to our customers.”
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    #TSLA :)

    A Star Is Born — China EV Sales Report
    https://cleantechnica.com/2020/08/28/a-star-in-born-china-ev-sales-report/
    MINER
    MINER --- ---
    BTW zaznělo tu, že motory v kolech jsou překonaný. Proč?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Aptera je poměrně irelevantní, ale obecně se dost rozmáhá snaha prosadit tzv. "Right to Repair", což se týká nejen aut, ale i třeba elektroniky nebo traktorů.

    Motor Vehicle Owners' Right to Repair Act - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_Vehicle_Owners%27_Right_to_Repair_Act

    EU se o to snaží taky:

    Europeans Now Have The Right To Repair – And That Means The Rest Of Us Probably Will Too | Hackaday
    https://hackaday.com/...ow-have-the-right-to-repair-and-that-means-the-rest-of-us-probably-will-too/

    Upřímně teď nevím, v jaký je to kde fázi, mám pocit, že v EU už je povinnost, že musí jít auto opravovat i v neznačkovým servise, ale moc jsem to poslední dobou nestudoval.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    k tomu servisovani EV co tu jelo vcera

    Aptera Wants Anyone To Be Able To Repair Its EVs – Even Under Warranty
    https://insideevs.com/news/441170/aptera-wants-anyone-repair-its-evs/amp/
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Peugeot iON maj sousedi. Realita po osmi letech je 120 léto 60 zima dojezd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ten člověk je očividně fanda, což není zrovna záruka odbornosti, často právě naopak.

    A pokud nechápeš, proč je jeho výrok pitomost, tak fakt nevím, jak ti to mám vysvětlit.

    Už si tu fakt začínám připadat jako kdybych vysvětloval automobily Marťanům nebo domorodcům z Amazonie, který nikdy auto neviděli.

    To si tu opravdu musíme rozebírat, že přímá úměra spotřeby energie na hmotnosti je úplná píčovina?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: takze ty ked si 15 rokov autonovinar, tak vies o autach vsetko z prvej ruky, ale typek co 30 rokov robi s elektromobilmi nema pravdu? hm... to mi nevychadza

    TA3 - policajný hovorca
    https://www.youtube.com/watch?v=03dfoqw70lw
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Je mi jedno jak dlouho se něčím zabývá, prostě nemá pravdu z naprosto očividnýho důvodu.

    Spotřeba energie u auta (a je jedno na co jezdí) je závislá na spoustě faktorů, od hmotnosti po aerodynamiku, charakteristiku pohonu nebo to, jak to auto používáš.

    Říct, že auto o hmotnosti X kg bude mít na Y km spotřebu Z energie je prostě z principu blbost. Můžu ti ukázat nespočet případů, kdy dvě auta o stejný hmotnosti budou mít spotřebu, která se bude lišit v NÁSOBCÍCH.

    A stejný auto bude mít různou spotřebu v různých situacích, a ani poměr mezi spotřebama v různých režimech nebude stejnej.

    Třeba lehký, ale vysoký a hranatý auto (viz ten čínskej zmrd) bude efektivní v nízkých rychlostech, kdy je aerodynamika jedno, ale jeho spotřeba extrémně poroste při vyšším tempu.

    Naopak auto třeba o něco těžší, ale placatý a aerodynamický, bude efektivní ve vyšší rychlosti, ale třeba zase nebude efektivní v nižší.

    Stejně tak závisí na zpřevodování - u elektromobilu zdaleka ne tolik jako u spalovacího motoru, kde stálej převod, počet rychlostí převodovky, převody na jednotlivý rychlosti nebo ztráty tý převodovky můžou změnit spotřebu o desítky procent, ale pořád tam jsou výrazný rozdíly.

    U elektromobilů je třeba typický, že jejich spotřeba extrémně strmě stoupá ve vyšších rychlostech – nevím přesně proč, ale empiricky to tak je, a čím slabší, menší a míň aerodynamický auto, tím je to výraznější.

    Stejně tak malý a nevýkonný elektromobily jsou strašně závislý na profilu terénu. Třeba v Tesle nebo v e-Niru je ti jedno, jestli cesta vede do kopce nebo z kopce. V Citigo iV jsem vyjel z Pardubic na Havlíčkův Brod a dojezd najednou spadnul asi o 30 kilometrů, protože to je do kopce. A to nebylo 30 kilometrů z plnýho, ale z něco přes půl baterie, takže třeba ze 130 na 100 km.

    Což je věc, která v reálným světě znamená poměrně zásadní nepříjemnost, pokud jedeš třeba 90 kilometrů daleko. Takhle jsem vyjížděl z Pardubic s tím, že mám pohodlně na cestu na Vysočinu a pak ještě kus po D1, kde dobiju, a ve skutečnosti jsem už před Ždírcem nad Doubravou začínal vypínat věci a ubírat na tempu, protože jsem začal mít reálnej strach, že nedojedu do Humpolce – přičemž po cestě není žádný jiný místo kde se dá dobít a tudíž by to reálně znamenalo odtah.

    Tohle jsou věci, který vám autistům vaše výpočty kulovejch krav ve vakuu neřeknou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam