OMNIHASH: Ten článek ale z většiny není o týhle části jejich byznysmodelu, je o tom, jak má Tesla skvělej a nepřekonatelnej byznysmodel na výrobu aut. A v tom je autor článku dost mimo, viz můj předchozí komentář.
Soláry a powerpacky jsou hezká věc, ale soláry jim zatím moc nejdou (reálně to tuším pořád ještě neprodávají) a především to není věc, na který by se dala stavět budoucnost Tesly jako automobilky. To, jestli ti jedna firma prodá auto i solární střechu, nebo si to koupíš od dvou firem, není něco, co by tě muselo nutně přesvědčit, že si koupíš právě tohle auto a ne jiný auto.
Zásadní výhodou Tesly je akorát to, že má i vlastní nabíjecí stanice, ale i o tuhle výhodu už přichází – tradiční automobilky už staví svoje nabíječky taky, viz třeba Ionity. Navíc nabíječky Ionity jsou o generaci dál než Superchargery, umí dobíjet 350 kW, zatímco Supercharger asi 150.
Tesla je v mnoha ohledech průkopnická a Muskovi patří obdiv za to, jak dokázal nakopnout automotive a posunout ho k elektromobilitě, ale tohle nekritický uctívání Tesly a představa, že je nepřekonatelná a její přístup je jedinej správnej je prostě mimo.
Tesla je pořád strašně daleko od toho, aby se stala kromě technologickýho leadera i reálně významnou automobilkou. Pořád ještě nevyrobí tolik aut jako Škodovka vyrobí Octavií. Její podíl na trhu je zanedbatelnej. Auta kupuje úzká skupina zákazníků, který Teslu zbožňujou (něco jako fanoušci Apple) a potom spousta lidí, pro který to byla jediná cesta ke slušnýmu elektrickýmu autu.
Teď nastává situace, kdy bude muset Tesla konkurovat tradičním automobilkám v situaci, kdy ty automobilky budou mít produkt o srovnatelných parametrech, ale udělanej jako normální auto. Tam se teprve uvidí, kterej byznysmodel je lepší – a jsem si dost jistej, že to neskončí drtivým vítězstvím Tesly. Bude pořád úspěšná a populární, ale dosavadní situace, kdy byla víceméně jediným hráčem na trhu seriózních elektrickejch aut, nemůže vydržet.