• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: A to je prosím tabulka čeho? Rozhodně to nebude tabulka počtu aut, který ty značky prodaly, protože Volkswagen jich v červenci prodal 885 700.

    Což je mimochodem víc než dvakrát tolik než kolik kdy dokázala Tesla vyrobit ZA ROK.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---


    jak to bude vypadat za rok? Tesla 400k, VW 250k?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, protože 8 let byla jediná, kdo uměl udělat elektrický auto, který rozumně funguje (tzn. má použitelný dojezd).

    Ale to neznamená, že budou všichni kopírovat i její údajně úplně jinej byznysmodel, kterej navíc tak docela neexistuje – ta firma pořád primárně prodává auta. A úspěch, kterej má, je díky tomu, že dokázala nabídnout lepší elektrický auta než konkurence, ne díky nějakým kravinám okolo (s výjimkou Superchargerů, což je ale věc, kterou už ostatní automobilky mají taky).

    Ostatní automobilky by navíc stejně s elektromobilitou musely začít, protože je k tomu nutí regulace.

    Takže ano, Tesla je obrovskej úspěch, je to jediná nová automobilka za posledních asi 40 let, který se podařilo rozjet, která vypadá životaschopně a která má dokonce šanci být třeba jednou z top 10 na světě, možná i z top 5.

    Ale vy jí tady srovnáváte s Applem, kterej měl svýho času na trhu se smartphonama podíl v desítkách procent. To je nesmysl.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ale vsak ona uz ten svet automotive meni, nakopla ten celosvetovy trend elektromobility u vsetkych automobiliek, inak by sa kazde nove chystane EV od konvencnej automobilky neoznacovalo "The next Tesla-killer?" ale napr. "The next Nissan Leaf-killer"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo, autonomie bude určitě větší skok než elektro. Ale nikdo moc neví kdy ta "opravdová" (level 5) bude.

    A co to může zpomalit mnohem víc než bezpečnostní mindset automobilek, je bezpečnostní mindset zákonodárců. Aby měla autonomie skutečně převratnej efekt, musí bejt legální aby auto jezdilo samo.

    Dokud nebude realizovatelná a legální level 5 autonomie, tak mezi současným Level 2 a třeba Level 4 pořád není moc rozdílu – furt v tom autě musí někdo sedět, takže nepřináší žádnou z těch opravdu velkých výhod, jako je možnost fungovat jako autonomní taxík.

    A ano, hodnota Tesly je určitě minimálně z části založená na tvrzeních Muska o tom, jak do pár měsíců bude mít "Full Self-Driving capability" a jak si z Tesly budeš moct udělat taxík, kterej si na sebe bude sám vydělávat, a jak to všechno půjde už s dnešním hardware. Což je s vysokou pravděpodobností bullshit.
    KEB
    KEB --- ---
    COWBOY: až budu potkávat za volantem BMW klidné a vyrovnané řidiče místo namachrovanych blbecku nebezpečných pro všechny kolem, uverim, že je to jak říkáš.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Nebo ještě lépe: BRZDA!
    Než začne někdo komentovat autonomii, poslechněte si nejdřív všechny talky těch, co to dělají: https://www.youtube.com/playlist?list=PLrAXtmErZgOeY0lkVCIVafdGFOTi45amq
    A jestli to i tak budete chít komentovat, tak jedině s daty, ze kterých vycházíte, protože zatím to relevantně nedokáže odhadnout ani nikdo z těch, kdo to opravdu dělají (když nepočítám nesmyslná marketingová prohlášení).
    BRZDA!
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: To už tu bylo? Počkejte, jdu si pro popcorn.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Not again. Teď tu zas pojede 500 postů o tom, jak tu autonomie nikdy nebude / bude za dva měsíce :D
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: ta pravá legrace teprv přijde s autonomními auty. Tam se zamíchá kartami.
    Elektro tranzici automobilky asi ustojí, ale vůbec neumí dělat software, a díky svému safety mindsetu není jisté, které ten přechod vůbec ustojí (nebude to dřív než za 10 let IMO).
    Tesla, Waymo, Mobileye (BMW/Fiat Chrysler) jsou v autonomii tak 5 let před ostatními.
    Cruise (GM) je v těsném závěsu.
    Pak dlouho dlouho nic.
    A pak se teprv tvoří startovní pole:
    Zoox (Amazon), Aurora (VW+Hyundai), Voyage (Fiat Chrysler), Aptiv/Motional (Hyundai), Argo (Ford & VW), NVIDIA (Mercedes), Uber.

    PS: nezapomeň že Tesla poroste S křivkou. Sice to nepřeválcuje, ale určitě neporoste lineárně… A ty přepálený akcie jsou IMO kvůli očekávání z autonomie, ne jen elektra.
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    1600+....blablabla neděkuju
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Snaží a nejspíš se mu to do značný míry povede.

    Ale zdejší osazenstvo si představuje, jak Tesla ovládne celý automotive a všechny zadupe do země.

    Když bude mít Tesla hodně velkou kliku, tak bude v elektromobilitě to, co Apple v počítačích a telefonech. Třeba 20% trhu, bohatší a nadšená klientela, velký zisky.

    To je ale nejvíc mega-optimistický scénář pro Teslu, pravděpodobnější je, že jí zůstane tržní podíl pár procent a dostane se na velikost třeba BMW nebo tak něčeho, možná si pojede svůj specifickej byznysmodel, ale okolo ní budou normální automobilky normálně prodávat auta, který akorát budou na elektriku.

    Mě přijde, že si lidi pořád neuvědomujou, jak maličká firma Tesla v rámci automotive je.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: podle toho, jak rychle staví nový a né-uplně malý továrny na auta a jejich příslušenství, se o to ale aspoň snaží ;)

    IMHO mít doma elektrovoltaiku, wallbattery a auto, který spolu komunikují a fungujou jako jeden velkej celek, je výrazně pohodlnější, než si bastlit vlastní fotovoltaiku, nějakej battery pack do sklepa a k tomu inteligentní nabíječku auta. A to vůbec nemluvím o řízení toho, kdy se vyplatí prodávat elektřinu do sítě a kdy jí cpát do auta (jestli vůbec). A pokud bys kupoval už hotovou fotovoltaiku, hotovej batterypack a e-auto, tak nenajdeš žádné tři výrobce, aby jejich zařízení komunikovaly na otevřeném standardu, který ještě bude někde volně dostupný ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COWBOY: Však jo, mě nemusíš vysvětlovat, jak si lidi kupujou auta.

    To tady místní odborníci na elektromobilitu žijou v tom, že pidiautomobilka, která ročně vyrobí pár aut a má zanedbatelnej podíl na trhu, a jejíž auta kupuje úzká skupina fanoušků, změní celej svět automotive.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: 400 miliard dolarů, když už.

    A to, že cena akcií Tesly je přestřelená, párkrát řekl i Musk. Nedává totiž žádnej smysl, aby market cap výrobce, kterej je v reálným světě stále ještě miniautomobilka, byl víc než desetinásobnej oproti třetí největší automobilce světa (Ford).

    Tesla má technologie, který ale konkurence rychle dohání, byznysmodel, kterej může a nemusí fungovat a rozhodně se na něm nedá postavit dominance na trhu (na solárních střechách auta neprodáš), síť Superchargerů, která je momentálně konkurenční výhoda, ale už brzo nebude, protože jiný automobilky staví svoje vlastní sítě a naopak proprietární nabíječky jako Supercharger můžou být spíš v nevýhodě.

    A ano, trhy se nechovají racionálně. Zvláště malí investoři mnohem spíš investujou na základě pocitu "týýýjo, ten Musk je hustej řízek, tomu to vyjde, a navíc to furt stoupá, na tom vydělám" než na základě fungovaný analýzy danýho oboru a srovnání reálný hodnoty firmy s její tržní kapitalizací.
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    BOBASH: No spíš bych argumentoval, že ročně se pořád prodá víc Civicu, než Tesel.
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    BOBASH: To jsem nikdy nezpochybňoval. Většinou si kupuješ to největší auto, jaké kdy potřebuješ. Pokud to není jednou ročně. A pak jsou lidé, kteří těch aut mají víc, na každou potřebu jiné. Jedno na golf, jedno na Prahu, jedno na chalupu a dovolenou lepší, jedno spíš pracovní,...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COWBOY: Což ale nijak nepopírá to, o čem jsme se bavili, totiž že lidi nekupují auta racionálně. Racionální důvody pro koupi X5 víceméně neexistujou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, Accord, Prius a Civic jsou úplně běžný, dokonale nudný auta, který o svým majiteli neříkají naprosto nic – naopak to jsou typický auta pro někoho, kdo se o auta vlastně nezajímá a spíš ho berou technologie.

    Navíc vycházíš z opačný logiky – ta zpráva neříká, že kupci Accordu si typicky koupili Teslu, ale že kupci Tesly předtím měli Accorda. Nikoliv jak velká část majitelů Accordu si koupila Teslu.

    Těch Tesel (ne jen modelu 3, všech) se furt prodalo míň než těch Civiků...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: :)) je to tak, fanoušci, co nevědí naprosto nic o realitě a nekriticky věřej Muskovi vybrali 4 miliardy dolarů a spláchli je do hajzlu.
    A nebo možná nerozumíš trhům o moc víc, než Falkon nerozumí motorům, co z toho je pravděpodobnější?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam