• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    KEB: Já tě nestuduji. Jenom mě tyhle kecy unavují. Smiř se s tím, že jsou i lidé, kteří si kupují takové auto, které skutečně chtějí. Ne proto, aby tobě něco dokazovali. Oni mnohdy ani netuší, že někdo takový existuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To, že lidi budou kupovat auta úplně jinak nebo dokonce je nebudou chtít vůbec se říkalo už o mileniálech. A vydrželo to tak do chvíle, kdy začali zakládat rodiny a ty auta opravdu kupovat

    DZODZO: Mimochodem, ad to "každý rok do servisu" – ona jako Tesla do servisu nemusí?

    Odpovím sám: I Tesla do servisu musí. Musí tam o něco míň než auta na benzín. Ale bude do něj muset úplně stejně často jako elektrickej Ford nebo Volkswagen. Akorát na ten Ford nebo Volkswagen existuje těch servisů víc (což se může změnit) a nemají debilní servisní politiku bránící komukoliv jinýmu na tom autě cokoliv dělat (což se asi nezmění).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tak si zopakujeme spravy z roku 2018

    "Tesla on Wednesday revealed the top five cars that Model 3 buyers this year have traded in, if they aren’t trading in an older Tesla. The list: The Toyota Prius, the BMW 3 Series, the Honda Accord, the Honda Civic and the Nissan Leaf."

    majitel hondy accord alebo civic je uzka skupina fanusikov tesly? vsak to je bezne rozsirene vozidlo
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COWBOY: ludia 18-20 rokov, ktori sa budu zapajat do pracovneho procesu a budu uvazovat o kupe vozidla
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, kvůli Tesle se úplně změní způsob jak lidi kupujou auta a všichni najednou budou chtít auta co jsou všechny stejný a vypadají stejně už 10 nebo v tý době 20 let.

    Tesle tenhle model funguje proto, že funguje na její úzkou skupinu fanoušků. Ta se může rozšířit a Tesla pravděpodobně vyroste, ale pořád to bude jen jedna ze značek, byť MOŽNÁ jedna z velkých.

    Zatím má ale k tomu, aby se stala velkou a významnou automobilkou, strašně daleko.
    KEB
    KEB --- ---
    COWBOY: a internetový psycholog, co ještě jsi z mých textů vypozoroval?
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DZODZO: Čemu říkáš mladá generace?
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    KEB: To nemusíš psát. To je z tvého psaní evidentní.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: na zivotnosti tej "million mile battery"? zanedbatelny

    BOBASH: ty ale predpokladas, ze spotrebitel sa v priebehu casu nemeni a ze bude aj v buducnosti preferovat prehrsel modelov a kazdy rok do servisu... lenze mlada generacia to takto nevnima, ti budu riesit uplne ine problemy nez z akeho modelu auta si vybrat
    KEB
    KEB --- ---
    COWBOY: nemám ani na Teslu ani BMW X5 o kterém se tu mluví. A nestydím se to přiznat. Jo a jako správná socka bydlím v paneláku. Ještě něco?
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    KEB: Nějak si musíš okecat, že na ni nemáš.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: protože si musíš něco kompenzovat a ukazovat, že na to máš?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Což ale nevysvětluje, proč sis vůbec koupil X5 a ne auto který jsi reálně potřeboval.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: A že má Tesla větší cenu než X tradičních automobilek je projevem iracionality trhů, ne toho, že by takovou hodnotu skutečně měla. Lidi sází na to, že Tesla bude průlom v automobilismu a rozboří trh a takovýhle ty startupistický kecy.

    I v tomhle auditku jsou vidět přesně tyhle bláboly, obvykle na téma "Tesla jede jinej byznysmodel, není důležitý kolik aut vyrábí". Je to důležitý. Tesla musí vyrobit a prodat cca 10x víc aut než vyrábí a prodává teď, aby byla relevantní. A musí je taky odservisovat atd.

    A to, že k části aut prodá solární střechu, jí fakt nevytrhne.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ne, typicky si novou X5 pořídíš, protože Ti končí odpisy na předchozí X5 a dealer Ti nabídne slevu oproti ceníku + odkup té staré X5 se zápočtem ve formě další slevy...

    OMNIHASH, TUHO: Myslím, že v tomhle budou větší roli postupně hrát powerwally a superchargery s bateriovými úložišti ze starých EV modulů - solidní kapacita, velká předvídatelnost, extrémní decentralizace.

    KEB: Při dobrém powermanagementu nijak zvlášť. Baterii poškozují hlavně stavy pod 20%, nad 80% a časté rychlodobíjení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Jo, příklad Applem jsem čekal. Ale počítač + tablet + telefon + televize (nebo nějaký další podobný zařízení) je trochu rozdíl od kombinace auto + soláry + úložiště.

    Primární rozdíl je, že "ekosystém" Apple si pořizuješ proto, že ty všechny věci spolu hladce fungujou a nemusíš nic nastavovat, kdežto u kombinace třeba Android + Windowsy to tak není. Airdrop, iCloud, snadná migrace ze zařízení do zařízení etc. (taky mám všechno od Applu).

    Solární střecha ale nemusí být kompatibilní s autem, pokud bude kompatibilní s elektrickým rozvodem. A to bude, protože na to stačí, aby vyráběla proud o patřičným napětí/frekvenci.

    Tím, že budeš mít solární panely a auto od jednoho výrobce nic nezískáš. Auto si bude "povídat" maximálně s wallboxem, kudy do něj přišla elektrika už je jedno.

    A není tam ani žádná výhoda podobná migraci ze zařízení na zařízení u Applu a podobně. Apple si kupuješ proto, že to vybalíš z krabice a funguješ. Solární střechu, domácí úložiště energie i wallbox pro auto ti stejně bude muset instalovat odborník, ať už to bude od Tesly nebo od třech různých firem.
    KEB
    KEB --- ---
    Jak se na životnosti baterie může podepsat to, že bude používaná jako úložiště k dispozici gridu?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: jedou celou dobu, už prodávaj třetí verzi a produkují 5MW tašek týdně.
    Jinak tohle je přesně to, na co narážím -synergie produktů. Apple dokázal na největším světovým trhu vybudovat prakticky monopol, v Státech jsem potkal minimum lidí s jinejma zařízeníma. Jakmile dostaneš v patnácti první ajfoun a macbook, seš zaháčkovanej do konce života. Maj sice jenom čtvrtinu trhu, ale sajou z něj dvě třetiny peněz. Je faj, že si to teoreticky koupíš za polovinu s androidem, ale neděje se to.
    Evidentně si to uvědomuje víc lidí, když maj akcie Tesly větší cenu, než pět největších klasickejch automobilek dohromady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Jenomže tohle budou umět všechny elektromobily. A solární střechy, bateriový úložiště a podobný věci ti prodá spousta firem – a dost pravděpodobně bude mít některá z nich lepší řešení pro daný potřeby než zrovna Tesla.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ten článek ale z většiny není o týhle části jejich byznysmodelu, je o tom, jak má Tesla skvělej a nepřekonatelnej byznysmodel na výrobu aut. A v tom je autor článku dost mimo, viz můj předchozí komentář.

    Soláry a powerpacky jsou hezká věc, ale soláry jim zatím moc nejdou (reálně to tuším pořád ještě neprodávají) a především to není věc, na který by se dala stavět budoucnost Tesly jako automobilky. To, jestli ti jedna firma prodá auto i solární střechu, nebo si to koupíš od dvou firem, není něco, co by tě muselo nutně přesvědčit, že si koupíš právě tohle auto a ne jiný auto.

    Zásadní výhodou Tesly je akorát to, že má i vlastní nabíjecí stanice, ale i o tuhle výhodu už přichází – tradiční automobilky už staví svoje nabíječky taky, viz třeba Ionity. Navíc nabíječky Ionity jsou o generaci dál než Superchargery, umí dobíjet 350 kW, zatímco Supercharger asi 150.

    Tesla je v mnoha ohledech průkopnická a Muskovi patří obdiv za to, jak dokázal nakopnout automotive a posunout ho k elektromobilitě, ale tohle nekritický uctívání Tesly a představa, že je nepřekonatelná a její přístup je jedinej správnej je prostě mimo.

    Tesla je pořád strašně daleko od toho, aby se stala kromě technologickýho leadera i reálně významnou automobilkou. Pořád ještě nevyrobí tolik aut jako Škodovka vyrobí Octavií. Její podíl na trhu je zanedbatelnej. Auta kupuje úzká skupina zákazníků, který Teslu zbožňujou (něco jako fanoušci Apple) a potom spousta lidí, pro který to byla jediná cesta ke slušnýmu elektrickýmu autu.

    Teď nastává situace, kdy bude muset Tesla konkurovat tradičním automobilkám v situaci, kdy ty automobilky budou mít produkt o srovnatelných parametrech, ale udělanej jako normální auto. Tam se teprve uvidí, kterej byznysmodel je lepší – a jsem si dost jistej, že to neskončí drtivým vítězstvím Tesly. Bude pořád úspěšná a populární, ale dosavadní situace, kdy byla víceméně jediným hráčem na trhu seriózních elektrickejch aut, nemůže vydržet.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam