• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A co umí Autopilot, co současná Octavia nebo Superb neumí?

    Zapni si asistenta pro jízdu v pruzích (drží tě uprostřed pruhu, stačí držet volant, ale hejbe se sám), adaptivní tempomat (udržování rychlosti nebo přizpůsobení rychlosti autu vpředu) a prediktivní tempomat (přizpůsobování rychlosti rychlostním limitům a zatáčkám) a máš cca to samý jako Autopilot, akorát se to nejmenuje tak cool.

    Příští rok přijde pokročilejší verze toho všeho, včetně možnosti parkování na dálku.

    Autopilot je o kousek chytřejší, ale ne zas tak o moc.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jinak hrozně bych chtěl vidět osobně ten HUD ID.3, kdybyste někdo věděl kde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Doprčic ale ono to není o tom, že to BUDE jak říkám já. Ono to UŽ SAKRA JE jak říkám já.

    Možná jsi to předtím přehlídl, ale ještě jednou připomenu. Existuje věc, která se jmenuje Kia e-Niro a druhá věc, která se jmenuje Hyundai Kona (obě na stejný platformě). S e-Nirem jsem skoro tejden jezdil (než mě zezadu sestřelil Superb, jsem první českej motoristickej novinář co testoval totálku elektromobilu).

    Má to dojezd 450 kilometrů, Kona má 500 kilometrů.

    Oboje je podobně velký (o kousek menší) než Tesla Model 3.

    Oboje to stojí asi 1,25 milionu s tím nejdelším dojezdem a tedy je to levnější konkurence pro Model 3 Long Range, případně schopnější konkurence pro základní Model 3.

    Možná proto reaguju tak podrážděně na kecy o tom, jak "tradiční automobilky budou mít problém Teslu dohnat", když jsem tím autem, co Teslu dohnalo, jezdil už na jaře...

    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: zapomínáš na autopilota:) Současné Škodovky se mi designově strašně líbí, ale autopilot je pro mě deal-breaker. Byť potřebuje dozor, už teď ušetří to strašnýho vopruzu. Byť ve městě je to slabší, na dálnicích je stejně nejvíc nudy.

    Zajímalo by mě, jak je na tom VW s Argo.ai. Neznáš někoho, kdo to řeší? Řešim teď jak těm systémům pomoci s daty a potřeboval bych to konzultovat s někým, kdo to dělá.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Aerodynamika se nevyvíjí tak rychle, jak už jsem zmiňoval, podle některých měření měla 0,212 Tatra T77A v roce 1935. Ale to bylo asi modelem.

    Jinak z běžných aut:
    CLA – 0,24 v roce 2013
    Mercedes C, Mercedes S – 0,24 v roce 2014 a 2013 (úplně obyčejný Mercedesy, žádný super-eko věci)
    Honda Insight – 0,25 v roce 1999

    Mercedes třídy S v roce 1998 měl 0,27.

    Prostě aerodynamika Tesla Model S odpovídá tomu, že to byla hlavní priorita při designu, je na špici svojí doby, ale není revoluční.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ja budu jenom rad, pokud to bude jak rikas ty. vsecko by pak slo rychlejc, vcetne snizovani cen.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Hele ještě k tomu "těžký dohnat".

    Mě došlo, co taky může bejt jeden faktor, proč to vidíme jinak. Ty vidíš ty budoucí elektromobily od tradičních automobilek jako něco, co "ještě není", protože se na to díváš zvenku a třeba Enyaqa uvidíš až ho zejtra představěj.

    Já v průběhu týhle debaty překládám k Enyaqu prodejní katalog, ve kterým jsou takový ty věci jako volby látek v interiéru nebo příslušenství, co se k tomu bude dodávat. Takže já vidím hotovej produkt, kterej ty ještě nevidíš, protože je tajnej (a nemůžu vám bohužel říct nic víc než víte z médií, neb NDA – ale zítra se stejně všechno dozvíte).

    Jediný co nevím je cena, ale předpokládám, že to bude stát stejně nebo míň než Model 3, a v tom případě má Tesla dost velkej problém, protože ve všech důležitých parametrech je Enyaq stejně dobrej nebo většinou lepší.

    Dtto Mustang Mach E, k tomu side nemám insider info, ale vím o něm dost na to, aby mi bylo jasný, že auto za 2 miliony s dojezdem přes 600 kilometrů bude docela problém pro Teslu Model S, která se stejným dojezdem stojí asi 2,5M.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: omrknu ty citiga, ale tady není Praha. Tady to bude jak to říkal známý co si kupovali Citigo jako druhý auto na vozeni děcek, do Práce atd.

    Uvažoval jsem nad elektrickým, ale když ono je jednou tak drahé

    Jestli si toho Peugeota zmiňoval, tak promiň, ale mě všechny značky a modely a motorizace splývají do jednoho :-) zaujal mě proto, že jsem u něj stál a ja tech aut na baterie zatím viděl je hooodne málo.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: sraz auditka se skutečnejma EV: to zní zajímavě:) Tam bychom se mohli pohádat o dost líp a k něčemu by to bylo:)

    BOBASH: Cybertruck je designovanej primárně, aby ta konstrukce šetřila cenu a čas na výrobu. Proto trojúhelník a hrany: na výrobu nejsou potřeba lisy, stačí to ohybat, což je brutální úspora. Ušetří se brutální prachy na lakování. Tady se nad tím rozplývá borec, co dekády navrhoval výrobní procesy aut: https://www.youtube.com/watch?v=YQSQYQ44Qco
    Mně se to nejdřív hrozně nelíbilo (designově), páč mi to přišla jenom snaha šokovat, ale ten koncept je drivovanej snadností výroby. Snaha šokovat je obalená až kolem toho.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Charged EVs | Mercedes and CATL team up on future battery technology
    https://chargedevs.com/newswire/mercedes-and-catl-team-up-on-future-battery-technology/

    The goals are to shorten development cycles and significantly increase the range of future batteries through advances in energy density and reduced charging times. In order to make electrification even more attractive for customers in the luxury segment, the objectives set are ambitious: with the EQS luxury sedan, which will be delivered to customers next year, the development goal is a range of more than 700 km and a doubling of charging speed compared to current models. 
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: ad aerodynamika- Ok, takže dnešní "běžný" auta mají stejnou nebo trochu lepší aerodynamiku, než 8 let starý auto, který je ještě ke všemu první ze série? ;) Jak na tom byly Priusy, CLAčka a BMW v roce 2012? ;)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: urcite, jednou z ni moloch taky bude. do ty doby ji bude ale tezky dohnat a je fajn, ze nastartovala zmenu v celym (nejednom) odvetvi

    uz to budu smerovat k tem linkum. zatim tesla, abych si prihral polivcicku, ale u dalsich uz budu nestrannej :)

    Tesla accounts for over 80% of EVs sold in the US in H1 2020
    https://electriccarsreport.com/2020/08/tesla-accounts-for-over-80-of-evs-sold-in-the-us-in-h1-2020/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: S korporátní kulturou souhlas, ale tady je zase druhá stránka věci, že z Tesly se ten moloch bude muset stát taky.

    Teď je to maličká a agilní firma díky tomu, že vyrábí pár aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Aerodynamika.

    To je hrozně složitý téma, museli bychom pozvat třeba id RAJCHE aby nám k tomu něco řekl. Obecně:

    V konkurenci aut, do který Teslu postavili, byla ve značný výhodě, protože Cx je velmi závislý na tom, jak je dotyčnej objekt dlouhej. U delšího, nižšího auta je snazší dosáhnout nižší Cx.

    Tesla je z těch pěti aut zdaleka nejdelší, je o třídu větší než ostatní, navíc Leaf, Prius i Volt jsou docela vysoký.

    Sama o sobě je hodnota Cx = 0,24 velmi solidní, pokud jí naměřili správně, ale lepší hodnotu mají podle Wikipedie:

    - aktuální BMW 520d (úplně obyčejný naftový auto)
    - aktuální Prius
    - aktuální Mercedes CLA 180

    A stejnou například Hyundai Ioniq nebo Kia Optima Hybrid.

    A nebo Tatra 77 z roku 1935, i když tam to asi bylo zkreslený měřením na modelu.

    Zkrátka, Cx 0,24 je velmi solidní výsledek, odpovídající tomu, že se to auto navrhovalo primárně s ohledem na aerodynamiku. Ale furt třeba tohle:



    což je úplně normální auto který se ještě navíc snaží bejt designově cool s nesmyslama a kudrlinkama (a má nevýhodu nutnosti hnát skrz motor chladící vzduch) má 0,22.

    Automobile drag coefficient - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Jo, na tohle jsem asi zapomněl: BOBASH.
    Vysvětluje... Vysvětluje to způsob, jakým se zákazník určité značky zastupované autosalonem s proaktivním zákaznickým oddělením dostane k jakémukoliv dalšímu autu...

    Známí takhle mají (na firmu)ve 4 lidech 4 X5, asi jednoho 3kového osobáka a tuším i jednoho 5kového osobáka...
    (+ syn majitelky firmy byl v autosalonu na krátké praxi, a protlačil se z kanclu i do garáže, takže to 3kové BMW je schopen rozmontovat na součástky a zase složit - a poznal i, když mu omylem zapomnĕli někam na podvozek namontovat asi 2 šroubky M1... )

    ...krom aut jim autoservis přináší i BMW večírky a třeba možnost odzkoušet si pilotování RR Phantoma (a 9 dalších RR limuzín) ve vysoké rychlosti na zasněžené lesní cestě....
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Cybertruck.

    Well, já osobně nevěřím, že se to auto kdy bude prodávat v Evropě. Považuju za reálný, že ho nějakým způsobem protlačí přes americký crashtesty, protože pro trucky jsou mírnější. Ale v EU by to bylo osobní auto a zejména ochranu chodců to nedá.

    Kromě designu to auto není nijak extra zajímavý, je spíš šokující za každou cenu.

    Mnohem promyšlenější a zajímavější elektrickej pickup je Rivian R1T – sice startup, ale investoval do něj Ford a jeho techniku bude částečně využívat elektrická F-150.

    Mimochodem, příchod elektrický F-150 bude pro reálnou elektromobilitu nesrovnatelně důležitější než celej Cybertruck, protože F-150 se prodá ročně skoro milion kusů. I kdyby udali 10% elektrickejch, je to obrovkský.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Počkej, tady asi narážíme na to, kde si nerozumíme. Jak "počkejme až to Ford vyrobí"?

    Ford už to samozřejmě vyrobil, jen to ještě nevyrábí sériově, protože finální testování, protože přestavba výrobních závodů a podobně. Ale ty auta už reálně existujou.

    Stejně tak VW ID.3 a Škoda Enyaq, o kterých tady mluvíte jako o nějaký hypotetický budoucnosti, už existujou a kolegové s nima jezdili.

    Já mám novinářskýho Enyaqa slíbenýho někdy na podzim, můžeme pak udělat sraz auditka. Nebo ho uděláme v říjnu s Renaultem Twizzy.

    Zbytek rozdělím, ať se líp reaguje.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: pockejme az to Ford vyrobi. co se tyka inovaci, tak neni pravda, ze je zastavily. jasne ze ti nikdo neprijede ke starymu autu do garaze a nevymeni ti ho za novy, ale inovace mas prave ve forme softwaru porad - pres kamery, sentry mode apod.

    co se tyka hardwaru, tak tu bude odlehcenej cybertruck, se solarama na strese, privesem a dalsima vychytavkama. jeste sice neni venku, ale vsechny velky automobilky se vloni shodly, ze takovej ocelovej kus je mimo soucasny technologie a cybertruck je jen kachna. pockejme si

    ty proste co nechces videt, nevidis.

    tady mas tu aerodynamiku. proc ma startup nejlepsi aerodynamiku z vyrabenych EV? to neni inovacni pristup? mozna je trochu zpatecnicky, ted nevim.. chjo
    https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/the-slipperiest-car-on-the-road.pdf

    mas pravdu, ze srovnani s novejma autama nemam a taky mas pravdu, ze konkurence se bude snazit dohnat kohokoliv, kdo jim bude vypoustet rybnik. nicmene ty soucasny molochy se jen tak nezmeni. jestli je neco delsi, nez novej vyrobni proces auta, tak je to zmena korporatni kultury.

    pojdme opravdu davat radsi linky jak pise MINER. jinak tu budem sedet do nekonecna
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Zase jsi mimo.

    Software u VW je průser, ale je to průser nesouvisející s tím, že to jsou EV, u ICEV je to stejný průser. Jinak ta auta jsou hotová, v případě ID.3 už se i vyrábí. Enyaq se začne prodávat někdy letos, měl se prodávat u v létě, zdržel to software.

    A v kterém případě jsem podle tebe označil za konkurenci Tesly auto poslepované na ICEV platformě? Uveď alespoň JEDEN příklad.

    Jako o konkurenci pro Teslu mluvím o autech na VW platformě MEB (zcela nová, čistě elektrická), o Fordu Mustang Mach E (zcela nová platforma, opět "placka" s baterkou v podlaze), o BMW i4 nebo jak se to má jmenovat (opět, totéž) nebo o Porsche Taycan (zbrusu nová, čistě elektrická...), případně o Kie e-Niro/Hyundai Kona (taky specifická platforma, byť tahle není výhradně pro BEV ale má i HEV nebo PHEV variantu).

    Naopak i mezi EV, které za dostačující konkurenci pro Teslu nepovažuju například Audi e-tron (těžké, žravé, malý dojezd, drahé), Jaugar I-Pace (kromě těžkého stejný problém), moc nevěřím ani Mercedesu EQC (dojezd) a o Peugeotu 208/Opelu Corsa/Peugeotu 2008 a dalších autech na jejich platformě se vyjádřím, až se tím projedu.
    To všechno jsou přitom taky auta na čistě nebo částečně (e-tron) EV platformách.

    To, že EV vycházející z ICEV stojí téměř vždycky za prd tvrdím konzistentně už dlouho.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Problém je v tom, že ten SW, resp. alespoň jeho základní funkčnost, kterou se koncern snaží dohnat stylem "9 žen porodí dítě za měsíc", je klíčová pro to, aby se koncern dostal na úroveň "Tesla 2012", tj. měl konkurenceschopná vozidla i jinde, než jen na papíře, nebo jako modýlek z kartonu...

    S čímž souvisí i to, že stabilně označuješ za konkurenci Tesly auta poslepovaná na ICEV platformách ve stylu "co dům dal", jen proto, že je na nich nalepené logo "tradiční automobilky".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam