• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: oteplovacske teorie jsou hoax... Ok to potom vysvětluje mnohé.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: necekas že se jich dožijes že ne? :-)
    MINER
    MINER --- ---
    borci, zase rozjíždíme diskuzi, kterou nemáme šanci vyřešit.

    TEAPACK: Pokud si myslíš, že autonomie robůtků je stejně složitá jako autonomní auta ve městě, ozvi se prosím borcům z
    bringauto.com / roboauto.tech

    Buď to vysvětlíš ty jim nebo oni tobě.

    Pojďme to už dál neřešit. Díky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Dálnicím vyhrazeným pro autonomní auta věřím mnohem víc než Level 5 autonomním autům, co můžou všude. Prostě manuální auta pojedou jinudy. To se dá řešit.

    Čipy v patníkách jsou horší :)
    KEB
    KEB --- ---
    TEAPACK: právě jsme se v debatě vrátili o 14 dní v čase zpět. Konkrétně čipy v každém patniku. Což jsou tvoje dálnice jen pro autonomy.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: no, autonomní auto si ale nemůže dovolit jet rychlostí vyšší, než jakou bezpečně uřídí ;) viz bouračka na jaře na D1, kde to polský kamion poslal do stojící kolony a asi sedm aut očesal... Kdyby to bylo autonomní auto, tak jede 40, spíš 30 a víc ani ťuk, protože by měl brzdnou dráhu větší než viditelnost. Stejně tak na mokré vozovce, tam autonomní auta budou jezdít 80 a ať se pasažéři třeba poserou, ale pokud je nemá ohrozit, tak mají smůlu. A nebo můžou vzít řízení do vlastních rukou... ;)
    A při 100 km/h potřebuješ koukat spíš 300 m, možná půl kilometru před sebe, nebo tu trasu musíš znát a musíš vědět, jakou dopravu můžeš čekat. Takže pokud se máme dočkat plně autonomních aut na dálnici, tak se nejspíš dočkáme uzavřených dálnic pouze pro autonomní auta a budou tam fungovat jako swarm, protože jinak jsi pořád limitovaný brzdnou dráhou a tím debilem, který ti hodí myšku rovnou před haubnu, aby stihnul ten kamion předjet o dvě vteřiny dřív =)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Rozdíl je, že jsi sám říkal, že robot když neví, může "zastavit a počkat".

    Autonomní auto žádnou takovou možnost nemá, plus některý věci potřebuje řešit na vzdálenost, na kterou už určitý senzory nemusí fungovat (překážku potřebuje při normální rychlosti "vidět" třeba aspoň 100 m dopředu, spíš dál.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    MINER: na co narážím je to, že ty algoritmy co to vyhodnocují jsou všude +- stejně náročný, a to, jestli potřebuješ vidět 200 metrů před sebe nebo 2 metry záleží pouze na tom, kolik máš času na zpracování a na reakci. a jakmile detekuješ překážku, tak se jí musíš nějak vyhnout a je jedno, jestli jedeš v 1,5 tunovym autě nebo s 10kg robotem ;)
    Takže pokud garážisti jsou schopní udělat dost vysokou autonomii s kamerama a ultrazvukem, někteří majetnější i s lidarem, tak pro automobilku je to taky cesta ;)

    Navíc lidi se chodcí vůči robotům velmi agresivně - jednou mi jeden klučina stepoval před robotem a ohromě ho bavilo, jak se mu robot snaží vyhnout a asi 5x si stoupnul znova přímo před něj. což se bude dít i u aut a tam není žádný rozhodčí nebo dospělý člověk, co tomu parchantovi vlepí pohlavek.

    Ale jinak metody pro výpočet objízdné trasy, pro rozpoznání situací atp jsou +- stejný. I roboti řeší hybnosti, setrvačnosti a poloměry otáčení, a i oni se často pohybují na svých konstrukčních limitech, jen je to přihlížející člověk nepozná, protože se pohybuje člověku podobnou rychlostí.
    MINER
    MINER --- ---
    TEAPACK: Nechci nijak snižovat robotické hrátky, ale složitostí je to řádově jednodušší problém než vyřešit autonomní auta pro pasažéry.
    Robůtek může jezdit pomaleji a nesedí v něm někdo, koho by mohl zabít, takže může výrazně upozadit vlastní bezpečnost proti okolí, může udělat méně škody, nemusí se prosazovat proti agresivním řidičům, kteří porušují pravidla, aby byl vůbec schopen dojet a nemusí zvládnout každou situaci všude na světě v každém počasí.
    Pak si vystačíš určitě s jinýma metodama než u autonomních aut.

    To je třeba taky důvod, proč pravděpodobně první autonomie přijde v delivery jako nuro.ai nebo v truckách mezi logistickými centry.

    PS: tak třeba vegetace ve větru je pro lidar velkej problém
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Tak ano, ale o tom se tu bavíme, že v robotovi, co se pomalu sune, a může kdyžtak okamžitě zastavit, fungujou věci, který v autě, co na zastavení potřebuje desítky metrů, nefungujou.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: asi tak stejný rozdíl, jako postavit si hobby robota s procesorem z kalkulačky a nebo si koupit auto za 2M ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Jenomže jezdit po chodníku 1,5 m/s a jezdit po silnici v noci za deště 100 km/h je MALINKO rozdíl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ano, protože už se několik let mluví o těch samejch autech, který se letos a v příštím roce konečně začnou prodávat.

    Což z pohledu člověka nezvyklýho na doby vývoje v automotive může vypadat jako že se nic neděje, protože kdyby se dělo, tak už by to bylo.

    Jenomže ono se děje.

    Jinak jo, e-Niro a Kona nejsou moc dobrý konkurenti, ale jsou první konkurenti se srovnatelným dojezdem. Z těch nadcházejících si myslím že má několik potenciál Tesle fakt zavařit. Především proto, že ty auta budou pro lidi atraktivní. eNiro a Konu nikdo moc nekupuje především proto, že to jsou malý ošklivý zaprcatělý SUV.

    A i pokud by VW vyrobil v roce 2022 "jen" 500k aut, a Tesla by plně aktivovaly všechny tři GF a dosatala se přes milion, tak je to pořád výrazný zmenšení rozdílu mezi nima.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    MINER: nevím na jaké robo závody jezdíš ty, ale jezdím na ty, kde roboti jezdí po městě, musí jezdít pouze po chodníku (žádné silnice, žádná zeleň), musí se vyhýbat lidem a jiným robotům a dávají přednost zprava ;) Takže jediné, v čem to mají jednoduší je to, že mají omezenou rychlost na cca 1,5m/s a když zastaví a čekají, tak to nikoho nesere. Oproti tomu většina z nich zpracovává data na nějakém routerboardu s nahackovaným linuxem, nebo Raspi, popř. jsou i lidi, co jedou úplně bez OS a i kameru zpracovávají na procesoru jednodušším než je dnes v kalkulačkách.

    více na robotika.cz ;)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Imo duvod proc se tu neveri BOBASHovi ze konkurence sili je ten, ze se to po internetech tvrdi uz pet let. S tim ze produkce TM3 bude nizka, produkce TMY se protahne atd.
    A sice Hyundai/Kia prisli s pouzitelnyma EV, ale ony se moc neprodavaj, rozhodne ne tak dobre jak TM3.

    Tesla ma jednu plne funkcni fabriku a druhou v Cine tak napul a prodava 3x tolik EV co nejblizsi konkurent a to ma nejvyssi marze. Az ta cinska gigafactory pojede naplno a k tomu ta berlinska, tak to mas 1M az 1,5M EV rocne. VW bude rad kdyz pristi rok vyrobi 300k a 2022 500k
    MINER
    MINER --- ---
    TEAPACK: Bacha, roboti jsou v dost jednodušším prostředí, u aut dává v podstatě smysl jenom následující:
    1. všechno kamery (Tesla)
    2. nezávislé systémy kamer a lidaru, kdy každý musí být schopen řídit sám, plus fúze konfliktů (MobilEye)
    3. podrobné 3D mapy lidaru pro řízení trajektorie a kamery pro rozeznávání objektů (Waymo)

    Za ten 3. je Waymo hodně kritizováno, že to neškáluje. Pravděpodobně dojde k nějakým hybridům mezi těmito principy.
    Já osobně bych věřil 2. Do toho jsou ještě další doplňkové senzory.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: AR HUD nic zásadně nemění. Rozdíl, jestli máš navigaci v palubce, v HUD nebo v AR HUD není zas takovej.

    HUD s ukazatelem nejbližší křižovatky v navigaci jsem poprvé v praxi viděl někdy když Tesla ještě dělala Roadster :)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    MINER: já mám kromě volantu vyhřívaný i sedadla a okna - webasto =D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: OTA bude stejně jako u Tesly, pokud sis koupil systém asistovanýho řízení, dostaneš jeho upgrade, když ne, máš smůlu.

    Ad Tesla a 8 let starej model – Model S 2012 nemá stejný senzory jako dnešní, stejný senzory má až od příchodu Autopilotu 2.0, což bylo někdy tuším ve 2017 nebo 2016. Ty auta předtím to neumí.

    A teď dokonce koukám, že je už i HW3. Takže auta před rokem 2019 nikdy nebudou umět plnýho autopilota.

    Jinak hlavní důvod, proč si starý Tesly tak držej cenu, je hlad po ojetých elektromobilech, protože nejsou.

    No a pak taky to, že prvních pár let měly doživotně zadarmo Superchargery.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Já myslim skutečně přelomové inovace, které mění způsob, jak se auto používá.

    U tesly je to krom elektra, které souhlasím, že se komoditizuje, jenom autopilot/summon/sentry.

    U ostatních vidím jenom to AR HUD, protože dává naprosto jinou kvalitu navigace a zvyšuje bezpečnost tím, že řidič nemusí čumět po vejrech.

    Zbytek jsou serepetičky.

    Nebo jsou nějaké další průlomové inovace, které skutečně mění způsob, jak se používá auto, o kterých nevím?

    PS: jako vyhřívání volantu používám rukavice:DD
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam