• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    MINER: na co narážím je to, že ty algoritmy co to vyhodnocují jsou všude +- stejně náročný, a to, jestli potřebuješ vidět 200 metrů před sebe nebo 2 metry záleží pouze na tom, kolik máš času na zpracování a na reakci. a jakmile detekuješ překážku, tak se jí musíš nějak vyhnout a je jedno, jestli jedeš v 1,5 tunovym autě nebo s 10kg robotem ;)
    Takže pokud garážisti jsou schopní udělat dost vysokou autonomii s kamerama a ultrazvukem, někteří majetnější i s lidarem, tak pro automobilku je to taky cesta ;)

    Navíc lidi se chodcí vůči robotům velmi agresivně - jednou mi jeden klučina stepoval před robotem a ohromě ho bavilo, jak se mu robot snaží vyhnout a asi 5x si stoupnul znova přímo před něj. což se bude dít i u aut a tam není žádný rozhodčí nebo dospělý člověk, co tomu parchantovi vlepí pohlavek.

    Ale jinak metody pro výpočet objízdné trasy, pro rozpoznání situací atp jsou +- stejný. I roboti řeší hybnosti, setrvačnosti a poloměry otáčení, a i oni se často pohybují na svých konstrukčních limitech, jen je to přihlížející člověk nepozná, protože se pohybuje člověku podobnou rychlostí.
    MINER
    MINER --- ---
    TEAPACK: Nechci nijak snižovat robotické hrátky, ale složitostí je to řádově jednodušší problém než vyřešit autonomní auta pro pasažéry.
    Robůtek může jezdit pomaleji a nesedí v něm někdo, koho by mohl zabít, takže může výrazně upozadit vlastní bezpečnost proti okolí, může udělat méně škody, nemusí se prosazovat proti agresivním řidičům, kteří porušují pravidla, aby byl vůbec schopen dojet a nemusí zvládnout každou situaci všude na světě v každém počasí.
    Pak si vystačíš určitě s jinýma metodama než u autonomních aut.

    To je třeba taky důvod, proč pravděpodobně první autonomie přijde v delivery jako nuro.ai nebo v truckách mezi logistickými centry.

    PS: tak třeba vegetace ve větru je pro lidar velkej problém
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Tak ano, ale o tom se tu bavíme, že v robotovi, co se pomalu sune, a může kdyžtak okamžitě zastavit, fungujou věci, který v autě, co na zastavení potřebuje desítky metrů, nefungujou.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: asi tak stejný rozdíl, jako postavit si hobby robota s procesorem z kalkulačky a nebo si koupit auto za 2M ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Jenomže jezdit po chodníku 1,5 m/s a jezdit po silnici v noci za deště 100 km/h je MALINKO rozdíl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ano, protože už se několik let mluví o těch samejch autech, který se letos a v příštím roce konečně začnou prodávat.

    Což z pohledu člověka nezvyklýho na doby vývoje v automotive může vypadat jako že se nic neděje, protože kdyby se dělo, tak už by to bylo.

    Jenomže ono se děje.

    Jinak jo, e-Niro a Kona nejsou moc dobrý konkurenti, ale jsou první konkurenti se srovnatelným dojezdem. Z těch nadcházejících si myslím že má několik potenciál Tesle fakt zavařit. Především proto, že ty auta budou pro lidi atraktivní. eNiro a Konu nikdo moc nekupuje především proto, že to jsou malý ošklivý zaprcatělý SUV.

    A i pokud by VW vyrobil v roce 2022 "jen" 500k aut, a Tesla by plně aktivovaly všechny tři GF a dosatala se přes milion, tak je to pořád výrazný zmenšení rozdílu mezi nima.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    MINER: nevím na jaké robo závody jezdíš ty, ale jezdím na ty, kde roboti jezdí po městě, musí jezdít pouze po chodníku (žádné silnice, žádná zeleň), musí se vyhýbat lidem a jiným robotům a dávají přednost zprava ;) Takže jediné, v čem to mají jednoduší je to, že mají omezenou rychlost na cca 1,5m/s a když zastaví a čekají, tak to nikoho nesere. Oproti tomu většina z nich zpracovává data na nějakém routerboardu s nahackovaným linuxem, nebo Raspi, popř. jsou i lidi, co jedou úplně bez OS a i kameru zpracovávají na procesoru jednodušším než je dnes v kalkulačkách.

    více na robotika.cz ;)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Imo duvod proc se tu neveri BOBASHovi ze konkurence sili je ten, ze se to po internetech tvrdi uz pet let. S tim ze produkce TM3 bude nizka, produkce TMY se protahne atd.
    A sice Hyundai/Kia prisli s pouzitelnyma EV, ale ony se moc neprodavaj, rozhodne ne tak dobre jak TM3.

    Tesla ma jednu plne funkcni fabriku a druhou v Cine tak napul a prodava 3x tolik EV co nejblizsi konkurent a to ma nejvyssi marze. Az ta cinska gigafactory pojede naplno a k tomu ta berlinska, tak to mas 1M az 1,5M EV rocne. VW bude rad kdyz pristi rok vyrobi 300k a 2022 500k
    MINER
    MINER --- ---
    TEAPACK: Bacha, roboti jsou v dost jednodušším prostředí, u aut dává v podstatě smysl jenom následující:
    1. všechno kamery (Tesla)
    2. nezávislé systémy kamer a lidaru, kdy každý musí být schopen řídit sám, plus fúze konfliktů (MobilEye)
    3. podrobné 3D mapy lidaru pro řízení trajektorie a kamery pro rozeznávání objektů (Waymo)

    Za ten 3. je Waymo hodně kritizováno, že to neškáluje. Pravděpodobně dojde k nějakým hybridům mezi těmito principy.
    Já osobně bych věřil 2. Do toho jsou ještě další doplňkové senzory.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: AR HUD nic zásadně nemění. Rozdíl, jestli máš navigaci v palubce, v HUD nebo v AR HUD není zas takovej.

    HUD s ukazatelem nejbližší křižovatky v navigaci jsem poprvé v praxi viděl někdy když Tesla ještě dělala Roadster :)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    MINER: já mám kromě volantu vyhřívaný i sedadla a okna - webasto =D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: OTA bude stejně jako u Tesly, pokud sis koupil systém asistovanýho řízení, dostaneš jeho upgrade, když ne, máš smůlu.

    Ad Tesla a 8 let starej model – Model S 2012 nemá stejný senzory jako dnešní, stejný senzory má až od příchodu Autopilotu 2.0, což bylo někdy tuším ve 2017 nebo 2016. Ty auta předtím to neumí.

    A teď dokonce koukám, že je už i HW3. Takže auta před rokem 2019 nikdy nebudou umět plnýho autopilota.

    Jinak hlavní důvod, proč si starý Tesly tak držej cenu, je hlad po ojetých elektromobilech, protože nejsou.

    No a pak taky to, že prvních pár let měly doživotně zadarmo Superchargery.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Já myslim skutečně přelomové inovace, které mění způsob, jak se auto používá.

    U tesly je to krom elektra, které souhlasím, že se komoditizuje, jenom autopilot/summon/sentry.

    U ostatních vidím jenom to AR HUD, protože dává naprosto jinou kvalitu navigace a zvyšuje bezpečnost tím, že řidič nemusí čumět po vejrech.

    Zbytek jsou serepetičky.

    Nebo jsou nějaké další průlomové inovace, které skutečně mění způsob, jak se používá auto, o kterých nevím?

    PS: jako vyhřívání volantu používám rukavice:DD
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    MINER: hele, mezi lidma co staví autonomní roboty, to vypadá tak, že lidar máš na obstacle avoidance a (3D) kamery pro orientaci v neznámém prostředí. Myslím, že cesta pro plnou autonomii bude nějaká kombinace, ale těžko říct, jestli LIDAR bude "číst" silnici 5, 20 a 50 metrů před autem a na zbytek budou kamery, nebo jestli tam bude jen lidar na 150 metrů kamery na blízko... Znám roboty s různými variantami a všechny tak nějak fungujou =)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Ne, oni vyrobí SUV s 1.0 TSI, který bude mít papírovou spotřebu 5 litrů, a vyrovnají to SUV s PHEV systémem, který bude mít papírovou spotřebu 2 litry.

    Že to první žere v reálu 7 a to druhý 12 už nikoho nezajímá.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: nebo možná vyrobí pět aut s 1.0 TFSI, aby jim pak vyšly kvóty na to jedno SUV s motorem, co má nějakou životnost (ne, dneska už stejně nemaj).

    BOBASH: ad ty OTA - a to bude pro všechny auta od daného výrobce, nebo jen pro příplatkovou verzi? ;) Tesla upgraduje základní věci všem už 8 let a jen tak s tím nepřestane. Jsem zvědavý, jak se k tomu postaví běžné automobilky. Zda budou OTA poskytovat taky na věky věků, nebo jen 3 roky a pak za poplatek nebo vůbec... ;)

    IMHO Tesla si může dovolit dělat stený model už 8 let právě díky tomu, že ho na začátku strašlivě předimenzovala senzorama, které se ještě teď učí využívat na jejich plný potenciál. Pokud auto vylepšuješ na SW části (což u Tesly znamená i bezpečnost, ekonomiku jízdy atp), tak si i to 8 let starý auto drží srovnatelnou cenu s novým, jen je trochu opotřebované, ale není tam tak drastický propad, protože facelift atp... =)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Konsenzus těch, co to dělají, je, že autonomie je s kamerami dosažitelná. Sází na ně i MobilEye a comma.ai. Konsenzus zatím není na tom, jestli lidar nepředběhne čistě kamerový systém, protože je to prostě fail-safe. Tady je závod: bude rychlejší a) brutální množství dat, které jsou schopny kamery nasbírat v současných autech b) lidarové systémy, které maj o několik řádů méně dat, ale větší jistotu bezprostředního okolí.
    To zatím z komunity taky nikdo neumí odpovědět.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Takovejch inovací je spousta, ale techno geekové je často přehlídnou, protože zrovna nejsou nacpaný v elektrickým autě.

    Za pár dní má vyjít novej Mercedes S-klasse, ten zaručeně bude umět tunu ptákovin, co Tesla neumí.

    Ono mimochodem občas Tesla zaostává i ve věcech už poměrně běžnejch – například neumí vyhřívanej volant a nejsem si kupříkladu jistej, jestli umí ventilovaný sedadla. A to je jen drobnej příklad.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tesla taky nedokázala, že by její HW byl dostačující pro level 5 a já nevěřím tomu, že je.

    Jinak předjíždět tuším Tesla neumí, přejíždět z pruhu do pruhu ano.

    Ad ježdění po městě – řekněme že v nejmenovaném katalogu nejmenovaného vozu jsem viděl popis systému, který by to zhruba příští rok až přijde příslušné OTA měl umět :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: EU není zajímavej trh pro trucky. Dost možná se na EU vykašlou. Jde tady o demonstraci schopnosti brutální inovace.
    Jediná inovace ostatních mi přijde ten AR HUD VW. Z toho jsem fakt nadšenej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Tak ono taky ohledně vývoje aerodynamiky se stačí podívat na letadla. Proč asi letadla vypadaj zhruba stejně cca od roku 1965? Protože je problém vymyslet něco zásadně lepšího.

    Jinak ad ten boj o aerodynamiku – doplnil bych, že se sice možná honěj za každým gramem CO2, ale pak to všechno zahodí tím, že vyrobí SUV.

    Proto reálná spotřeba i emise CO2 u osobních aut rostou i přes veškerý normy.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam