• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: nechceš se s tím Crafterem přijet podívat k nám na firmu? ;) pár lidí to zajímá, ale zatím mají všichni 1.9 TDI nebo D5 =)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: naopak. ekologicka stopa auta ktery lezi ladem je rovna tomu, jaka byla vyroba. pri sharingu dochazi (teoreticky) k max utilizaci zdroju, tedy ta vysledna ekologicka stopa per obyvatel je minimalni. vyrobis jen tolik aut, kolil je k jizdam potreba, nevyrabis nic na sklad, nebo na lezeni ladem...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Jasně, není to úplně přímá úměra. Ale normální auto těch 30 let vydrží v pohodě a u baterky je to opravdu spíš o cyklech.

    A plnohodnotně využívaný sharovaný auto se bude šrotovat reálně třeba po 5-10 letech, stejně jako intenzivně využívanej taxík taky nevydrží.

    Ekologická stopa auta který někde stojí je víceméně zanedbatelná, teda s výjimkou toho, že zabírá místo, což je ale problém jen v centru města.

    A proč sharing nebude v řídce osídlených oblastech (cokoliv co není velký město) fungovat už jsme si vysvětlili.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: to je prave nesmysl. auta se amortizujou i prostym stanim na parkovisti, coz pochopitelne ovlivnuje jejich footprint. zeptej se ve finsku proc maj s teslama jiny trable nez v kalifornii. jestli mas pocit, ze lithiova baterka je po 30 letech skladovani i v tech idealnich podminkach jak nova, tak k tomu radsi nic nepis.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    z hladiska ekologickej udrzatelnosti by som preferoval tych 6 30-letych aut, otazne ci automobilky prestanu vyrabat aj elektromobily "na spotrebu"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Intenzita využití je úplně jedno, protože baterka má životnost v cyklech/najetých km a ne v čase.

    Auto svátečního řidiče se vyoffsetuje úplně stejně dobře, akorát se bude offsetovat 30 let. Jenomže s ním těch 30 let bude někdo jezdit (když ne původní majitel, tak další).

    Carsharingový intenzivně využívaný auto najezdí x-násobek, ale taky x-krát dřív odejde na opotřebení nebo bude potřebovat novou baterii.

    Z hlediska nákladů na kilometr (nebo jinou metriku přepravního výkonu) je jedno, jestli vyrobíš 6 aut který budou jezdit 30 let nebo 1 auto, který ale budeš muset nahradit po 5 letech.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    tady se moc necte :)

    MINER:, COMODOR_FALKON: ta hokejka, ktera v tom falkonove obrazku chybi je hlavne v CO2... protoze, jak je videt, tak CO2 koreluje uz 800.000 let s teplotou a nikdy nebylo na 414 ppm jako dnes (cca + 50 procent nad 800.000 letym maximem)

    JIMIQ: SHEFIK
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    JIMIQ: A dulezity taky je zpusob vyuziti. Baterky v autech svatecnich rodicu se offsetuji podstatne pomaleji. Teprv carsharing udela z elektroauta zachranu planety.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Electric Cars Indirectly Emit Much Less Carbon Than Previously Reported
    https://insideevs.com/news/441944/electric-cars-emit-much-less-carbon/

    In other words, electric cars would indirectly emit much less carbon and other gases than previous studies based on six main mistakes they made.

    In 2019, that study was updated and lowered its estimate of carbon dioxide emitted in battery manufacturing from 175 kg/kWh to 87 kg/kWh. That alone reduced GHG emissions in half.

    The second mistake in establishing EVs’ carbon footprint is an underestimation of battery packs’ lives. The same studies we mentioned before believe EVs have an average lifespan of 150,000 km (93,200 mi).
    ..., the Dutch report estimates the current electric car life in 250,000 km. And it will improve quickly.

    The third mistake is assuming that the power grid will always be as dirty as when each EV hit the road for the first time. The truth is that it is getting cleaner.

    .... (čtyřka je o nevhodnosti NEDC testu pro EV nebo co)

    The fifth error they point out makes perfect sense. If people calculate how much carbon dioxide battery manufacturing emits, why not calculate how much is of it is generated when breaking oil down into its derivatives?

    The Dutch researchers calculated you’d have to add 30 percent more emissions to any car that uses gasoline and 24 percent more to the ones on diesel solely on the distillation process. That said, GHG emissions per liter are 3,140 g for the former and 3,310 g for the latter.

    ----------
    Takže můžeme prosím přestat říkat, že EV nejsou ekologičtější než ICE? :-)

    ano, udržování 20 starého Audi 2 v provozu je ekologičtější než koupě nové Tesly MX, ale to je okrajový případ. Když prostě auto chcípne a jde se pořizovat nové, tak radši elektro Konu než naftový ekvivalent
    MINER
    MINER --- ---
    JIMIQ: ona ta hokejka není v tom obrázku od COMODOR_FALKON: o tolik vejš. Jsou to desetiny stupně. Během skoro miliónu let dojde k opravdu velkým výkyvům, ale problém je ta rychlost změny, která je 50× vyšší než kdykoliv v historii.
    Že stoupne teplota během 10.000 let mezi dobami ledovými o 4°C, to by ustál i středně inteligentní neandrtálec. Ale že za posledních 50 let stoupla průměrná teplota o 1°C, máme mnohem víc extrémů, a ten trend pokračuje, tak to máme o dost větší problém než borci v paleolitu. To z toho obrázku není vidět vůbec.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ne, ale ta hokejka vpravo je nyní daleko vejš než na tom obrázku z článku
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMIQ: Jako že za těch 13 let někdo vymyslel stroj času, odcestoval cca 800.000 př.n.l. a zmanipuloval budoucí průzkumné oblasti tak, aby to vyšlo chladněji...?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jinak jestli v Reichu bude k dostání Enyaq s nejmenší baterkou (cena začínající na 35k€), tak s dotacema (3k od výrobce a 6k od státu) se bude dát pořídit už od 680 tisíc korun
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, s moderníma asistenčníma systémema je to mnohem horší.

    Zkus si někdy jet na adaptivní tempomat (a u aut co ho mají se už nedá normální zapnout, vždycky je adaptivní) v situaci, kdy musíš předjíždět i uhýbat zároveň.

    I na "nejodvážnější" nastavení si nechává gigantický mezery, pozdě a pomalu zrychluje a zbytečně brzdí.

    Jedinej asistent co ti na tohle pomůže je Lane Assist (asistent mrtvýho úhlu) a ten stejně řeší jen situaci kdy je auto fakt těsně za tebou, jinak je to o čumění do zrcátek a odhadování, jestli mu tam ještě můžeš vjet nebo ne.

    A pokud se nechceš chovat jako úplněj asociální kretén, tak máš dvě možnosti:

    - buďto budeš každou chvíli zaseklej za kamionem v 90 km/h
    - nebo budeš každou chvíli v levým pruhu akcelerovat aspoň na 130-140 km/h, protože jinak ho celej zablokuješ svým předjížděním něčeho co jede 100 zatímco ty 110.

    Takže celá ta šaráda ani není efektivní, protože furt brzdíš a zrychluješ.

    Pokud tedy nejedeš 110 i v tom levým pruhu. V takovým případě by ti ale měli sebrat papíry, zabavit auto a zlámat ruce, aby ses už nikdy nevydal na dálnici.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a to si nevyuzival vsetky tie pokrokove asistencne systemy co nam skytaju konvencne automobilky? s pouzitim takych musi byt aj jazda pri 110 brnkacka a mozes si medzitym hrat na mobile jewel quest :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A jinak z praktickýho hlediska – když jedeš po německý dálnici z Mnichova do Berlína na pracovní schůzku, může být rozdíl mezi tím, jet 130 km/h a tím, jet 200+ km/h třeba to, jestli to stihneš domů na večeři nebo budeš muset přespat v hotelu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Někdo spěchá, někomu přijde pomalá jízda nudná, uspávající a tím skoro až nebezpečná.

    Před lety jsem dost často jezdil po D11 rychlostí mezi 100 a 120 km/h, protože jsem byl na mizině a potřeboval jsem co nejvíc cest do práce (Praha) najezdit na nádrž novinářskýho auta, abych ušetřil za vlak. Nebo jsem chtěl aby mi zbyl benzín na něco zábavnějšího. Zcela upřímně můžu říct, že při 110 km/h se na dálnici cítím mnohem nebezpečnějc než třeba při 160 km/h. Rychlost, kdy se psychický úsilí potřebný k řízení cca vyrovnává, je pro mě někde kolem 180-190. Nad 200 už to chce tochu víc soustředění než při těch 110. Ale do těch 180 je to furt lepší, než neustále sledovat kamiony, auta před sebou, za sebou, kličkovat z pruhu do pruhu a celkově se potýkat se zmatkem.

    Takže i pokud nespěchám a zrovna je mi jedno spotřeba, jedu 160 na tempomat, protože je to prostě pohodlný a vyhovuje mi to.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    neprestane ma udivovat, kam sa vsetci stale tak nahlia :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jak už jsme tu zmínili, tak většina elektromobilů jezdí po dálnici 110-140, protože s rychlostí rapidně roste spotřeba a s elektrickým autem tím pádem nedává rychlá jízda smysl – respektive dá, když je to kousek a máš rezervu dojezdu (zbývá ti 350 km dojezdu a FAKT RYCHLE potřebuješ bejt 100 km daleko), ale dlouhodobá rychlá jízda po dálnici se nevyplatí, protože dobíjením ztratíš víc času než naženeš.

    To samozřejmě pro leckoho zůstane dost zásadní nevýhodou, speciálně třeba v Německu.

    S BMW 520d jsem teď jel na Rujánu, je to asi 600 kilometrů, dal jsem to za asi 5 hodin čistýho jízdního času (rychlostní průměr 132 km/h od startu v Praze do cíle) a 6 hodin času celkově i se zastávkou na jídlo. S elektrickým autem si myslím, že by to bylo tak + 3 hodiny.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    neviem, S-ka ma bezne obiehaju, ale ako som spominal som exot co jazdi svajciarskou maximalkou :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam