• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    JIMIQ: ona ta hokejka není v tom obrázku od COMODOR_FALKON: o tolik vejš. Jsou to desetiny stupně. Během skoro miliónu let dojde k opravdu velkým výkyvům, ale problém je ta rychlost změny, která je 50× vyšší než kdykoliv v historii.
    Že stoupne teplota během 10.000 let mezi dobami ledovými o 4°C, to by ustál i středně inteligentní neandrtálec. Ale že za posledních 50 let stoupla průměrná teplota o 1°C, máme mnohem víc extrémů, a ten trend pokračuje, tak to máme o dost větší problém než borci v paleolitu. To z toho obrázku není vidět vůbec.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ne, ale ta hokejka vpravo je nyní daleko vejš než na tom obrázku z článku
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMIQ: Jako že za těch 13 let někdo vymyslel stroj času, odcestoval cca 800.000 př.n.l. a zmanipuloval budoucí průzkumné oblasti tak, aby to vyšlo chladněji...?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jinak jestli v Reichu bude k dostání Enyaq s nejmenší baterkou (cena začínající na 35k€), tak s dotacema (3k od výrobce a 6k od státu) se bude dát pořídit už od 680 tisíc korun
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, s moderníma asistenčníma systémema je to mnohem horší.

    Zkus si někdy jet na adaptivní tempomat (a u aut co ho mají se už nedá normální zapnout, vždycky je adaptivní) v situaci, kdy musíš předjíždět i uhýbat zároveň.

    I na "nejodvážnější" nastavení si nechává gigantický mezery, pozdě a pomalu zrychluje a zbytečně brzdí.

    Jedinej asistent co ti na tohle pomůže je Lane Assist (asistent mrtvýho úhlu) a ten stejně řeší jen situaci kdy je auto fakt těsně za tebou, jinak je to o čumění do zrcátek a odhadování, jestli mu tam ještě můžeš vjet nebo ne.

    A pokud se nechceš chovat jako úplněj asociální kretén, tak máš dvě možnosti:

    - buďto budeš každou chvíli zaseklej za kamionem v 90 km/h
    - nebo budeš každou chvíli v levým pruhu akcelerovat aspoň na 130-140 km/h, protože jinak ho celej zablokuješ svým předjížděním něčeho co jede 100 zatímco ty 110.

    Takže celá ta šaráda ani není efektivní, protože furt brzdíš a zrychluješ.

    Pokud tedy nejedeš 110 i v tom levým pruhu. V takovým případě by ti ale měli sebrat papíry, zabavit auto a zlámat ruce, aby ses už nikdy nevydal na dálnici.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a to si nevyuzival vsetky tie pokrokove asistencne systemy co nam skytaju konvencne automobilky? s pouzitim takych musi byt aj jazda pri 110 brnkacka a mozes si medzitym hrat na mobile jewel quest :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A jinak z praktickýho hlediska – když jedeš po německý dálnici z Mnichova do Berlína na pracovní schůzku, může být rozdíl mezi tím, jet 130 km/h a tím, jet 200+ km/h třeba to, jestli to stihneš domů na večeři nebo budeš muset přespat v hotelu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Někdo spěchá, někomu přijde pomalá jízda nudná, uspávající a tím skoro až nebezpečná.

    Před lety jsem dost často jezdil po D11 rychlostí mezi 100 a 120 km/h, protože jsem byl na mizině a potřeboval jsem co nejvíc cest do práce (Praha) najezdit na nádrž novinářskýho auta, abych ušetřil za vlak. Nebo jsem chtěl aby mi zbyl benzín na něco zábavnějšího. Zcela upřímně můžu říct, že při 110 km/h se na dálnici cítím mnohem nebezpečnějc než třeba při 160 km/h. Rychlost, kdy se psychický úsilí potřebný k řízení cca vyrovnává, je pro mě někde kolem 180-190. Nad 200 už to chce tochu víc soustředění než při těch 110. Ale do těch 180 je to furt lepší, než neustále sledovat kamiony, auta před sebou, za sebou, kličkovat z pruhu do pruhu a celkově se potýkat se zmatkem.

    Takže i pokud nespěchám a zrovna je mi jedno spotřeba, jedu 160 na tempomat, protože je to prostě pohodlný a vyhovuje mi to.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    neprestane ma udivovat, kam sa vsetci stale tak nahlia :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jak už jsme tu zmínili, tak většina elektromobilů jezdí po dálnici 110-140, protože s rychlostí rapidně roste spotřeba a s elektrickým autem tím pádem nedává rychlá jízda smysl – respektive dá, když je to kousek a máš rezervu dojezdu (zbývá ti 350 km dojezdu a FAKT RYCHLE potřebuješ bejt 100 km daleko), ale dlouhodobá rychlá jízda po dálnici se nevyplatí, protože dobíjením ztratíš víc času než naženeš.

    To samozřejmě pro leckoho zůstane dost zásadní nevýhodou, speciálně třeba v Německu.

    S BMW 520d jsem teď jel na Rujánu, je to asi 600 kilometrů, dal jsem to za asi 5 hodin čistýho jízdního času (rychlostní průměr 132 km/h od startu v Praze do cíle) a 6 hodin času celkově i se zastávkou na jídlo. S elektrickým autem si myslím, že by to bylo tak + 3 hodiny.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    neviem, S-ka ma bezne obiehaju, ale ako som spominal som exot co jazdi svajciarskou maximalkou :)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    PETER_PAN: jo je na zvetseni penisu, ja to chapu :)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Dálniční realita je taková že Tesly plachtěj za kamionem takže tuhle starost asi můžeme pustit z hlavy.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to budu ale miestni zavodnici co jazdia standardne 160 km/h po ceskych dialniciach nadavat, ze to ne-je-de! az ich budu obiehat tesly model 3, znova zaziju tie frustrujuce pocity ako ked sa snazili to rozduchat aspon na tych 70 km/h do buchlovakov vo felde ropakovi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Jo, ale Kodiaqy RS nestíhali ještě zoufalejc :)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Tak nestíhaj vyrábět kde co, já čekal na superba přes 6 měsíců ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Jo a poznámka – Enyaq se jako SUV spíš tváří, tím, že reálně nenabízí ani vyšší světlou výšku, ani terénní schopnosti, a využívá většinu délky pro vnitřní prostor, je to mnohem spíš takový o něco víc cool se tvářící MPV.

    Což je mimochodem Kodiaq taky, a taky jeho "nafouklost" dává smysl, protože na půdorysu Octavie nabízí vnitřní prostor cca jako Superb.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Největší hit a největší vejvar pro Škodovku v posledních letech byl Kodiaq RS, kterej stál mega a půl a nestíhali ho vyrábět.

    Enyaq je cca stejně velkej, stejně rychlej, stejně drahej a navíc je cool protože je elektrickej.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Nabídnout dneska českýmu taťkovi to co v roce 2013 - O3 RS v kombíku před FL s 2.0TSI nebo 2.0TDI za těch 650 tisíc tak to lidi vezmou útokem i když to je 7 let starý auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: To je úplně jednoduchý.

    Technologie elektromobilů (zejména baterie) jsou drahý a neškálujou se s velikostí auta tak dobře jako u spalovacího motoru. Vyrobit litrovej tříválec může stát třetinu toho, co vyrobit 2.0 Bi-TDI v Kodiaqu. U baterek to tak není.

    Výsledek je, že když vyrobíš auto velikosti tý Fabie (Peugeot 208, Opel Corsa), tak bude stát kolem 700-800 tisíc i s relativně skromným dojezdem pod 300 km. Ta Fabia stojí 300 tisíc.

    Výsledek: nikdo si nekoupí elektrickou verzi, protože nedává smysl.

    Když vyrobíš auto velikosti Kodiaqu, tak bude stát jen o málo víc než Kodiaq, respektive srovnatelně s dobře vybaveným Kodiaqem.

    Výsledek: koupí si to spousta lidí, co by si koupili Kodiaq.

    A jestli nevidíš rozdíl mezi Fabií a Kodiaqem, tak je problém v tobě, ne v tom autě ;)
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: tak a když dají eniaqu na střechu FV panely, tak svítí zadarmo a ještě zbyde na další obkroužení garáží z přebytku toho panelu! :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam