• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak konkrétně k praxi tý degradace časem – je to odbočka od elektromobility, ale řekl bych, že jako dlouholetej provozovatel starejch a složitejch aut se kterýma se málo jezdí, do toho mám trochu vhled.

    Tohle začne být problém nejdřív po 20 letech, nebo když to auto jezdí fakt extrémně málo (méně než třeba 5 tisíc kilometrů ročně, delší pauzy v ježdění než třeba měsíc).

    Moje aktuální auto je 20 let starý, navíc poměrně dost složitý a na údržbu náročný (starej Jaguar XJ) a nijak drastický problémy způsobený "degradací věkem" pořád nejsou patrný. Dokonce ani ty pneumatiky pořád neodejdou dřív věkem než "ojetím". Mám nájezd necelejch 10 tisíc kilometrů ročně, což znamená, že sada celoročních pneumatik se ojede tak za 5 let, což je i jejich trvanlivost na "opotřebení stářím" (reálně většina lidí používá i starší gumy.

    U elektrickýho auta, kde odpadne jeden velkej zdroj problémů s věcma, co můžou odejít degradací, tedy motor a speciálně jeho chladící a palivovej systém, ve kterým jsou kvanta gumovejch těsnění a hadic, který opravdu odejít můžou, je naprosto realistický očekávat, že při průběžný údržbě vydrží méně používaný auto klidně 30 nebo 40 let.

    I v rámci spalovacích aut jsem měl spoustu aut mnohem starších než můj současnej Jag (ten je ve skutečnosti druhý nejmladší co jsem vlastnil) který díky slušný údržbě normálně fungovaly. Rekord byl něco kolem 50 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jasně, já nezpochybňuju, že je sharing ekologičtější než mít každej vlastní, ale ten rozdíl rozhodně není tak velkej, jak by odpovídalo změně v počtu aut.

    Když bude 6 lidí sharovat jedno auto, tak jim možná nevydrží šestinu doby, co by vydrželo jedno auto jednomu člověku, ale třeba čtvrtinu, protože auta se nejvíc opotřebovávají provozem.

    Samozřejmě jsou situace, kde je sharing naprosto jednoznačně lepší volba – typicky pokud je to případ, kterej umožňuje kašlat na věci, který dělají normální auto složitějším a náročnějším na výrobu a zároveň rychleji degradujícím (víceméně všechno, co ho dělá "příjemným na jízdu).

    Příklad:

    Když normální Model 3 nebo Enyaq nebo třeba naftová Octavia budou jezdit v rukou 10 lidí a tedy 10x tolik, tak se vyřadí dřív. Reálná situace jsou taxíky. Když taxík najede za pět let milion kilometrů, nejspíš skončí ve šrotu nebo na díly, kdežto stejný auto co jezdí málo může vydržet při rozumný údržbě 50 let.

    Když ale vyrobíš na službu taxíků auta, který budou filosofií konstrukce bližší městskýmu autobusu než osobnímu autu (tedy třeba vynecháš složitej podvozek, kterej umožňuje zkombinovat jízdní komfort a dynamiku ve vyšší rychlosti, vynecháš na omak příjemný, ale netrvanlivý materiály v interiéru atd.), tak nejspíš docílíš toho, že městskej robotaxík vydrží třeba 20 let a 5 milionů kilometrů (což je tak nějak to, co vydrží autobus).
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele sharing bude mit vzdycky mensi ekologickou stopu. zkusim vysvetlit ze 3 pohledu, pac si u me s motorama mel taky trpelivost :)

    1) jednak se tim zabejva a rika to ekonomicka teorie
    2) mas degradaci materialu v case - gumy, rez, baterie atd. kdyz jezdis, tak tohle neresis, protoze auto "spotrebujes" driv nez k degradaci dojde
    3) na prikladu - verejny zdravotnictvi je sharing. kdyby mel mit kazdej na zemi svoji nemocnici, tak mu mozna vydrzi dyl, ale na tu zemi bysme se jednak nevesli a vetsina specializovanych pristroju by nonstop lezela ladem. sice porad menis skalpely a rukavice, qle min bys jich nespotreboval, kdyby mel kazdej vlastni. takze takhle nam staci jen jedna na spadovou oblast x desitek tisic lidi.

    to co rikas s vymenou dilu je adekvatni najetym km, neni to tak, ze sharovany auto spotrebovava vic nahradnich dilu, jen se s nim vic jezdi a ty km sou driv najety (za predpokladu, ze se k autu chovaji jako k vlastnimu)

    je jasny, ze ne vsichni budou schopny sharovat, ale cim vic, tim lip
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: "Leží ladem" bylo obrazně, ve smyslu toho, že většina aut po většinu času stojí na místě, protože čekají, až je majitel bude potřebovat.

    Ale ty sharovaný auta prostě odejdou výrazně dřív a dřív musíš vyrobit náhradu, takže to rozhodně není ekvivalentní. Navíc, jak už jsme si tu ukázali, pro spoustu lidí prostě sharing nefunguje a fungovat nebude, protože potřebujou mít auto po ruce někde, kde hustota sharingu nikdy nebude dost vysoká.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: nechceš se s tím Crafterem přijet podívat k nám na firmu? ;) pár lidí to zajímá, ale zatím mají všichni 1.9 TDI nebo D5 =)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: naopak. ekologicka stopa auta ktery lezi ladem je rovna tomu, jaka byla vyroba. pri sharingu dochazi (teoreticky) k max utilizaci zdroju, tedy ta vysledna ekologicka stopa per obyvatel je minimalni. vyrobis jen tolik aut, kolil je k jizdam potreba, nevyrabis nic na sklad, nebo na lezeni ladem...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Jasně, není to úplně přímá úměra. Ale normální auto těch 30 let vydrží v pohodě a u baterky je to opravdu spíš o cyklech.

    A plnohodnotně využívaný sharovaný auto se bude šrotovat reálně třeba po 5-10 letech, stejně jako intenzivně využívanej taxík taky nevydrží.

    Ekologická stopa auta který někde stojí je víceméně zanedbatelná, teda s výjimkou toho, že zabírá místo, což je ale problém jen v centru města.

    A proč sharing nebude v řídce osídlených oblastech (cokoliv co není velký město) fungovat už jsme si vysvětlili.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: to je prave nesmysl. auta se amortizujou i prostym stanim na parkovisti, coz pochopitelne ovlivnuje jejich footprint. zeptej se ve finsku proc maj s teslama jiny trable nez v kalifornii. jestli mas pocit, ze lithiova baterka je po 30 letech skladovani i v tech idealnich podminkach jak nova, tak k tomu radsi nic nepis.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    z hladiska ekologickej udrzatelnosti by som preferoval tych 6 30-letych aut, otazne ci automobilky prestanu vyrabat aj elektromobily "na spotrebu"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Intenzita využití je úplně jedno, protože baterka má životnost v cyklech/najetých km a ne v čase.

    Auto svátečního řidiče se vyoffsetuje úplně stejně dobře, akorát se bude offsetovat 30 let. Jenomže s ním těch 30 let bude někdo jezdit (když ne původní majitel, tak další).

    Carsharingový intenzivně využívaný auto najezdí x-násobek, ale taky x-krát dřív odejde na opotřebení nebo bude potřebovat novou baterii.

    Z hlediska nákladů na kilometr (nebo jinou metriku přepravního výkonu) je jedno, jestli vyrobíš 6 aut který budou jezdit 30 let nebo 1 auto, který ale budeš muset nahradit po 5 letech.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    tady se moc necte :)

    MINER:, COMODOR_FALKON: ta hokejka, ktera v tom falkonove obrazku chybi je hlavne v CO2... protoze, jak je videt, tak CO2 koreluje uz 800.000 let s teplotou a nikdy nebylo na 414 ppm jako dnes (cca + 50 procent nad 800.000 letym maximem)

    JIMIQ: SHEFIK
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    JIMIQ: A dulezity taky je zpusob vyuziti. Baterky v autech svatecnich rodicu se offsetuji podstatne pomaleji. Teprv carsharing udela z elektroauta zachranu planety.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Electric Cars Indirectly Emit Much Less Carbon Than Previously Reported
    https://insideevs.com/news/441944/electric-cars-emit-much-less-carbon/

    In other words, electric cars would indirectly emit much less carbon and other gases than previous studies based on six main mistakes they made.

    In 2019, that study was updated and lowered its estimate of carbon dioxide emitted in battery manufacturing from 175 kg/kWh to 87 kg/kWh. That alone reduced GHG emissions in half.

    The second mistake in establishing EVs’ carbon footprint is an underestimation of battery packs’ lives. The same studies we mentioned before believe EVs have an average lifespan of 150,000 km (93,200 mi).
    ..., the Dutch report estimates the current electric car life in 250,000 km. And it will improve quickly.

    The third mistake is assuming that the power grid will always be as dirty as when each EV hit the road for the first time. The truth is that it is getting cleaner.

    .... (čtyřka je o nevhodnosti NEDC testu pro EV nebo co)

    The fifth error they point out makes perfect sense. If people calculate how much carbon dioxide battery manufacturing emits, why not calculate how much is of it is generated when breaking oil down into its derivatives?

    The Dutch researchers calculated you’d have to add 30 percent more emissions to any car that uses gasoline and 24 percent more to the ones on diesel solely on the distillation process. That said, GHG emissions per liter are 3,140 g for the former and 3,310 g for the latter.

    ----------
    Takže můžeme prosím přestat říkat, že EV nejsou ekologičtější než ICE? :-)

    ano, udržování 20 starého Audi 2 v provozu je ekologičtější než koupě nové Tesly MX, ale to je okrajový případ. Když prostě auto chcípne a jde se pořizovat nové, tak radši elektro Konu než naftový ekvivalent
    MINER
    MINER --- ---
    JIMIQ: ona ta hokejka není v tom obrázku od COMODOR_FALKON: o tolik vejš. Jsou to desetiny stupně. Během skoro miliónu let dojde k opravdu velkým výkyvům, ale problém je ta rychlost změny, která je 50× vyšší než kdykoliv v historii.
    Že stoupne teplota během 10.000 let mezi dobami ledovými o 4°C, to by ustál i středně inteligentní neandrtálec. Ale že za posledních 50 let stoupla průměrná teplota o 1°C, máme mnohem víc extrémů, a ten trend pokračuje, tak to máme o dost větší problém než borci v paleolitu. To z toho obrázku není vidět vůbec.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ne, ale ta hokejka vpravo je nyní daleko vejš než na tom obrázku z článku
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMIQ: Jako že za těch 13 let někdo vymyslel stroj času, odcestoval cca 800.000 př.n.l. a zmanipuloval budoucí průzkumné oblasti tak, aby to vyšlo chladněji...?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jinak jestli v Reichu bude k dostání Enyaq s nejmenší baterkou (cena začínající na 35k€), tak s dotacema (3k od výrobce a 6k od státu) se bude dát pořídit už od 680 tisíc korun
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, s moderníma asistenčníma systémema je to mnohem horší.

    Zkus si někdy jet na adaptivní tempomat (a u aut co ho mají se už nedá normální zapnout, vždycky je adaptivní) v situaci, kdy musíš předjíždět i uhýbat zároveň.

    I na "nejodvážnější" nastavení si nechává gigantický mezery, pozdě a pomalu zrychluje a zbytečně brzdí.

    Jedinej asistent co ti na tohle pomůže je Lane Assist (asistent mrtvýho úhlu) a ten stejně řeší jen situaci kdy je auto fakt těsně za tebou, jinak je to o čumění do zrcátek a odhadování, jestli mu tam ještě můžeš vjet nebo ne.

    A pokud se nechceš chovat jako úplněj asociální kretén, tak máš dvě možnosti:

    - buďto budeš každou chvíli zaseklej za kamionem v 90 km/h
    - nebo budeš každou chvíli v levým pruhu akcelerovat aspoň na 130-140 km/h, protože jinak ho celej zablokuješ svým předjížděním něčeho co jede 100 zatímco ty 110.

    Takže celá ta šaráda ani není efektivní, protože furt brzdíš a zrychluješ.

    Pokud tedy nejedeš 110 i v tom levým pruhu. V takovým případě by ti ale měli sebrat papíry, zabavit auto a zlámat ruce, aby ses už nikdy nevydal na dálnici.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a to si nevyuzival vsetky tie pokrokove asistencne systemy co nam skytaju konvencne automobilky? s pouzitim takych musi byt aj jazda pri 110 brnkacka a mozes si medzitym hrat na mobile jewel quest :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A jinak z praktickýho hlediska – když jedeš po německý dálnici z Mnichova do Berlína na pracovní schůzku, může být rozdíl mezi tím, jet 130 km/h a tím, jet 200+ km/h třeba to, jestli to stihneš domů na večeři nebo budeš muset přespat v hotelu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam