• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: Ne, to vsichni vime, dal to komentovat nebudu - je to uplne mimo to sdeleni co jsem chtel rict.


    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PETER_PAN: 5l/100 to pri 200... ani pri 160 urcite mat nebude zejo :)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: A kompromis to je i v pripade Enyagu, protoze za 1.5M si muzes koupit zbrusu novej, slusne vybavenej Mercedes GLC na naftu se spotrebou 5l/100 bez vsech tech omezeni ktere porad soucasny elektroauta maji.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: Je to luxusni sportovni auto, ktere ale svoji vybavou a vlastnostmi lze pouzit jako daily car bez problemu. Coz je dano hlavne tim ze je to elektromobil ktery umoznuje pracovat s uloznym prostorem, tezistem, jizdnimi vlastnostmi atd. uplne jinak nez spalovaci auto.

    Tzn. je to luxusni sportovni auto, ktere navic muze byt pouzivano jako daily car, jezdit pomalu a usporne, neco se do nej vejde a ma i cestovni komfort. A dobre vybaveny stoji 5M.

    A mi se tu bavime o technologickem kompromisu jak udela elektroauto do 1.5M se soucasnou generaci baterek aby to nebylo citigo, ale dialy car s uzitnymi vlastnostmi a akceptovatelnym jizdnim komfortem.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PETER_PAN: jakto, vsak to tu niektori prezentuju ako rodinne auto na takove ty bezne nakupy do tesca :)))
    MINER
    MINER --- ---
    RAGNAROK: vyzkoušeno v Passat B2:) Za studentských let jsem s ním nedojel do Benátek, nebyl vollgangfest, nebo spíš to asi neudrží s věkem:)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: OK, Taycan je ale mimo kategorie. To je jak srovnavat Dacii Duster a Toyotu Hilux.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    dokud ti neprdne hlava motoru. :-)
    MINER
    MINER --- ---
    OMNIHASH: Stačí měřit 1 týden v deseti bytech hluk padesátky a druhý týden 80 a měli bychom o nekonečno víc dat, a důvěry v to, že víme, co děláme, víc, než teď.

    (na tom IPR jsou ty roky neporovnatelné, vypadá to i na jiná měřítka heatmapy)
    Tady nejúplnější studie, co jsem našel.
    U zdroje je to rozdíl dokonce 6 dB (takže víc než poloviční růst), ale bez měřítka je to k ničemu. Každých 30 m vzdálenosti je útlum asi 30 dB. A je rozdíl ve vnímání 67»73 dB a 37»43 dB.
    Co se týká vlivu na interiéry, tak je tam jediná mapička, z který je vidět velký kulový.

    Jako já tam zpomaluju, ale strašně mě to sere, protože nemám žádné informace, že by ta omezení designovali kompetentní lidé a ne úředníci plechující si prdele od stolu.

    AXTHEB: OK, v noci si tam na tebe vzpomenu, a budu se snažit přesvědčit se, že to k něčemu je.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: 40000 majitelov taycanu ci kolko ich ma byt sa s tebou bude hadat, ze to blbost neni :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Jo. Ale prostě to auto funguje furt stejně. Byť to teda znamená, že jezdí pomalu.

    Nicméně ono je to především jedno, jezdit přes 160 km/h s elektrickým autem je stejně trochu blbost.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: No, "bezpečnostní rezervy" to ma v tom smyslu ze te nenecha jet pilu celou dobu, ale softwarove ti utne maximalku
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To u každýho auta. Ale auto na benzín nebo naftu si vesele pojede na maximální rychlosti celej den.

    Teda, německý auto.

    Třeba americký auta na benzín se někdy do 90. let taky nebyly při dlouhodobý rychlý jízdě schopný uchladit, protože s tím nikdo nepočítal. Pak se tu na ně dodělávaly chladiče převodovky, protože jinak stačilo pár delších jízd třeba 160 km/h a šla do kopru.

    Tesla je podobnej případ, je to strašidelně rychlý, ale nemá to žádný bezpečnostní rezervy a nedokáže to fungovat na max furt.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: u vyssej rychlosti uz zavazi aj koeficient odporu vzduchu

    Driving Model X 200 km/h, 125 mph for over 100 km/60 mi
    https://www.youtube.com/watch?v=ojUFPKgs6iI
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jen je nutno pro dalsi neznale ctenare dodat, ze to zahrivani U Tesly atp. je otazkou ztratoveho tepla z baterii, ten elektromotor by to v pohode dal.
    Proto si take myslim ze jsou ty rychlostni omezeni u jinych automobilek.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Nemci tu teslu testovali a v souvislosti s jejim nakupem pro policii v Baselu prave psali, ze Tesla umi skvele zrychlit kdyz das plnej, ale asi jen trikrat za sebou, coz pro auta zasahovejch jednotek je lehce suboptimalni ;)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MINER: jak říkám, to se dá měřit a měřilo na konkrétních místech, ale nedá se to nijak rozumně všeobecně kvantifikovat. Když se přepneš v tom odkazu, mělo by tam být ještě jedno měření o pár let pozdějš. Na Pankráci to bylo tenkrát snad čtyři decibely dolů, ale kecal bych, jsem na mobilu.


    MINER: elektromotory maj +- konstantní výkonostní křivku až do svýho maxima, pak potřebuješ větší motor:

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Můžou mít ten elektromotor jinak udělanej, menší, slabší, whatever. Tesla má pohonný ústrojí celý poněkud předimenzovaný, viz výkony a zrychlení.

    Na druhou stranu, s Teslou když začneš jezdit ostře, tak za chvíli zahlásí že má dost a zapne omezenej režim.

    U německých automobilek se na tohle nehraje – nemůžeš mít auto, který umí nějak jezdit, ale jen chvíli. Musí být "vollgangfest" (moje nejoblíbenější německý slovo, znamená to něco jako "plnýmuplynuvzdorný"). Prostě když vjedeš na dálnici a dáš plnej, tak to musí vydržet celej den.

    Úplně unrelated: Opel kvůli tomuhle v 90. letech neudělal Omegu s americkou V8 od Chevroletu. To auto existovalo v prototypu, australský Holdeny, který jsou na stejným základě, se tak vyráběli. Ale u Opelu zkusili, jestli je to vollgangfest a nebylo. Prostě když dal člověk plnej a jel s tím delší dobu v kuse těch 250 km/h, na který to bylo omezený, tak se to neuchladilo nebo co.

    Je možný, že to bude podobnej problém – u Tesla jsem si jistej, že se neuchladí na okruhu a předpokládám, že 250 km/h v kuse jí taky nebude dělat dobře.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: To nebude ono. Tesla si vystačí s jednim převodem na 249 km/h a stovkou za 2.8 s.
    A nebo to prostě neumí vyrobit. Nebo uchladit. Nebo nevimco.
    JENDAZCB
    JENDAZCB --- ---
    BOBASH: znám určitý interní procesy ŠA, spíš jsem to tak zmiňoval pro ostatní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: To se vědělo... elektrická verze byla jen prodlužování umíráčku.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam