• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Viz tady test:

    Test BMW i3 REX: Dynamika a zkouška benzinových dovedností - 2. kapitola – AutoRevue.cz
    https://www.autorevue.cz/...w-i3-rex-dynamika-a-zkouska-benzinovych-dovednosti/ch-59234#articleStart

    tl;dr verze:

    Trochu mě překvapilo, že má i3 stejnej dojezd jako REX a jako elektrika, takže ujede na elektirku 150. To by ti do tý Bolky mohlo stačit, na Vysočinu možná taky.

    Problém je, že když ti dojde benzín, nechová se to jako klasický hybrid, protože tam motor neumí pohánět kola, ale motor o 25 kW vyrábí elektřinu pro elektromotor o 125 kW. Asi vidíš problém...

    Když s tím vyrazíš do Brna, tak posledních třeba 80 kilometrů pojedeš se řvoucím generátorem, kterej se zoufale bude snažit vygenerovat dost elektřiny a nebude to stačit. Takže to vůbec nepojede. Jo a podle Testu to na 9 litrů benzínu ujede asi 120 kiometrů, takže jsem se s tou spotřebou trefil...

    To už si radši kup nepluginovýho Priuse.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: i3 REX ti na tyhle vzdálenosti bude skoro furt jezdit v hybridním režimu, čistě elektricky to najede strašně málo. A nemám přímou zkušenost zrovna s tímhle, ale znám ostatní PHEV od BMW a nečekal bych, že ta i3 bude v reálným světě na cestě do Bolky nebo do Brna žrát míň než takovejch 6-8 l/100km.

    Jezdíš moc daleko a moc po dálnici na to, aby PHEV dávalo smysl. Než se ve tvojí cenový relaci objeví dostupný elektrický auto s udávaným dojezdem dle WLTP alespoň 300 kilometrů, tak zůstaň u úspornýho benzínu nebo nafty.
    ABS
    ABS --- ---
    JYRKA: ten bmw je dobré auto, ale na dálnici nic moc, ideální do města. Dá se s tím jezdit i rychle ale ten pocit není ono. Rex pak je hooodne hlasitý, co jsem zažil, nicméně vždy je to záruka dojezdu.
    Za mne mám velmi podobný profil cest a rozhodl jsem se pro ioniq, za méně peněz je to mimo město lepší o pořádný kus, čisté do města by mne to BMW bavilo.
    +Nechtěl jsem řídit BMW, na to mne to řidiči moc vadí na silnici :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Ahoj všem, uvažujeme o koupi prvního elektroauta.
    Idea:
    - cesty kolem komína, maximálně na nákupy, obchodní jednání do Prahy (bydlíme Praha - východ)
    - pokud se osvědčí, tak cesta domov - práce ve Škoda v Boleslavi a zpět (ehm), cca 100 km tam a zpět
    - jednou za dva měsíce cesta do Brna, případně na chalupu na Vysočinu (cca 230, případně 160 km)
    - hlavně jako druhé auto do rodiny, hlavně pro manželku, primární auto bude pořád Octavia 2.0 TDI.

    Zatím mi připadá jako nejlepší nápad koupit mírně ojeté BMW i3 Rex, které se v Německu dá sehnat za docela slušné peníze.
    Je to dobrý nápad?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Yandex, Uber spin off self-driving vehicles business from joint venture - Green Car Congress
    https://www.greencarcongress.com/2020/09/20200906-yandex.html

    Yandex has been developing its proprietary self-driving technology since 2017. As of today, Yandex’s autonomous vehicle fleet has 130 cars, which have driven over four million autonomous miles on public roads in various weather and road conditions in three countries: Russia, Israel and the United States. The maturity of the technology as well as the accumulated real-world mileage makes Yandex one of the leading developers of self-driving technology globally.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Něco k hodnotě akcií Tesly... dává to docela smysl:

    https://www.facebook.com/vltavafund/posts/2629849670662478
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Telefon že je zařízení s velmi nízkou marží? A co je potom auto? :)
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: To je IMHO teoretický limit technologie, který nezohledňuje konkrétní výrobní postupy, který někdo musí teprv vymyslet.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: Nějak mi to nevychází...

    Podle grafu (Fig.3-c) v tom posledním článku to vypadá, že ty vzorky mají při prvním použití cca 1100 mAh/g @ 2,4 V, což odpovídá 2640 Wh/kg
    Po sto cyklech je to cca 900 mAh/g @ 2,4 V, což je cca 2160 Wh/kg

    To mi přijde nerealisticky moc...
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: Tesla má teď 250 Wh/kg, ne? Víc se teprv čeká, že oznámí, ne? Už se o tom povídá dlouho, ale zatím nic. Říká se, že to má taky problém dostat do výroby.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MINER: Na Slide 18 ukazuji svuj potencial na 400 Wh/kg. Tesla ma v predprodukcni fazi 350Wh/kg. Tohlen nevypada jako breakthrough.

    Ovsem muze jit o nejakou revolucni konstrukci battery packu ktery pak bude kompenzovat Wh/kg samotnych clanku. Urcite jim fandim, ale transparentni podklady pro investory maji obsahovat i to co uz mame a co umime alespon laboratorne, dilensky.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MINER: Slide 17 je dost matouci. Jestli "system volume" ma znamenat battery pack pak by ho meli uvadet ve Wh/kg na Wh/L. Oni se v celem tom dokumentu vyhybaji tomu kolik v soucasnosti maji Wh/kg ve clanku ktery jsou schopni alespon laboratorne vyrobit.
    Musi tam byt hodnota kterou maji, potencial se kterym pracuji. Tak jako v mnou uvadenych referencich na Li-S.
    MINER
    MINER --- ---
    FORTRESS: Re na OT:) V našich kapsách bychom nejvíc poznali, kdyby výrobci mobilních OS udělali pořádný power-management.
    Do verze Androidu, která zavedla „Doze“, měly telefony Sony Stamina power management, který telefon uspal, když byl vypnutej displej. Prostě ten telefon spal a nebrouzdal si po internetu sem a tam. Probudily ho jen konkrétní události jako kalendář nebo když sis něco whitelistoval.
    Měl jsem tenkrát běžně výdrž na nabití 4 dny. Pak Google forcnul svůj PM a zamezil výrobcům v úpravách, a stejnej telefon po update vydrží horko těžko den.
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: jedno jo:) „increasing the distance that EVs can travel on a single charge by 50%“
    Plus, že chtějí bejt v produkci za 5 let.
    Ale máš pravdu, že to není moc sdílné, víc čísel máš v „ivnestors deck“: https://www.quantumscape.com/...tent/uploads/2020/09/QuantumScape-Investor-Presentation-Sept2020.pdf
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Jako samozrejmne ano, ale protoze mobily jsou zarizeni s velmi nizkou marzi (nemyslim ted iPhony) tak to IMHO nebude priorita to tam tlacit. Zvlast kdyz automotive ted kupuje vsechno co jen zavani bateriema a k tomu vykupuje spousta klicovych surovin, nebo podily ve firmach ktere jsou v tom surovinovem retezci.
    Ale pochopitelne vyrobci musi prichazet s nejakym vylepsenim ktere mohou prezentovat. Ta konstrukce tech clanku je trochu jina v tom mili meritku nez ty clanky z kterych stavi battery packy do aut. Takze mozna i tady je problem.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Co se baterii tyce tak skutecne slibne breakthrough se jevi Lithium-Sulfur Batteries (Li-S nebo LSB).

    https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/lithium-sulfur-batteries
    Lithium sulfur battery is one of promising candidates for next-generation energy storage device due to the sulfur cathode material with low cost and nontoxicity, and super high theoretical energy density (nearly 2600 Wh kg−1) [63–65].


    https://sci-hub.tw/10.1016/B978-0-12-803581-8.11354-2

    posledni clanek treba : https://sci-hub.tw/10.1016/j.jelechem.2020.114312

    -- -- --
    Zatim maji ale relativne malo nabijecich cyklu (po 200 cyklech pokles kapacity na 60%) a vysokou energetickou hustotu nedosahuji u tohodle experimentu. Tady maji u energetickou hustotu 1224 mAh/g a to kam se chteji priblizit je 1675mAh/g. Takze stale je na cem pracovat.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MINER: Hele ja ten clanek vubec nepochopil. Neni tam jedine konkretni cistlo, co maji, jak to maji. Jen ze je to cool a nalejvaj se do toho penize. Tohle neni dobry clanek.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Kdepak asi soudruzi udelali chybu?

    Liveleak com Electric car explodes while charging in southern China
    http://www.youtube.com/watch?v=KWX5aJ63fU8
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla CEO Elon Musk meets with VW CEO, gets preview of ID.3 and ID.4 electric cars - Electrek
    https://electrek.co/2020/09/04/tesla-ceo-elon-musk-meets-vw-ceo-preview-id3-id4-electric-cars/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Hele je možný, že to v nějakých detailech funguje líp v tom Passatu, zaměřím se na to, až s ním o víkendu někam pojedu. Ale v tom Superbu to nefunguje o tolik hůř, abych si toho všimnul.

    A hlavně je to pořád nesrovnatelně lepší než "hloupý" světla.

    Tahle věc by měla bejt povinná mnohem spíš než milion asistentů.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    PETER_PAN: A koukal jsi i na tabulku těch cen? 33m+ ? :) Já tam teda ten pruh vidim, ale ten neni na silnici ale okolo a na to imo sere pes. Pro mě je u auta důležitý aby bylo lepší než to předchozí a tam to zatim funguje. Matrixy považuju za jednu z důležitejch věcí, stejně jako tu 360 kameru. Oboje chci mít v příštím autě. Jinak z těch víc high-end feature bych bral ještě noční vidění.
    MINER
    MINER --- ---
    Tak VW má dobrý želízko v ohni: Solid State baterky s +50 % kapacity a dobití 80 % pod 15 min. Musí se to naučit vyrábět masově, takže jdou public: https://marker.medium.com/amp/p/be51849ea092
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Dobra. Jen oni tvrdi neco jineho a vsechno co jsem o tom cetl tak to srovnani se Skodovkou vyslo pro skodovku vzdycky hur. Cerny pruh uprostred, rychlost reakci, kvalita reakci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam