Souhlasim prakticky se vsim co posledni dny psal ID: BOBASH, kromne toho ze Tesla "autopilot" je stejne zaostaly jako maji (v provozu, ne v laboratorich) ostatni automobilky. Komplexnost "chapani" situace na silnici je v pripade Tesly skokove dal, neni to jen asistent jizdy v pruzich. Je to rozhodne dal. Neni to hotove, rozhodne by se to nemelo nazyvat "autopilot", ale je to dal nez klasicti asistenti.
Kazdopadne nejdulezitejsi co bych vypichnul je "
A jedním z hlavních důvodů, proč lidi kupujou auta, je svoboda a nezávislost ... "
I kdyz utahovani sroubu a omezovani automobilism v Evrope je tragikomicka podivana, tak ja stale doufam ze tohle bude dobudoucna stale vysada, kterou elektromobily pomohou udrzet, protoze tam neexistuje argument lokalnich emisi, zaroven je mnohem lepe technologicky vyresena likvidace/recyklace a v ramci transformace energetiky ustanou i argumenty s uhlikovou stopou a obecne externalitama provozu.
Nejenom proto jsem fanda elektromobilu, i protoze jsou proste lepsi (motor, zivotnost, nabijeni doma etc.). Ale kriticky je nutno uznat ze TAM jeste technologicky uplne nejsme, ale behem par let budeme. Ti lide co nekriticky adoruji tu prvni generaci elektromobilu dnesnich automobilek (bez ohledu na to jestli to jsou teoretici, nebo elektroauto vlastni ci provozuji) proste vytesnuji vsechny ty objektivni negativa ktera u soucasnych elektoraut jsou.
Nicmene ta doba se rychle zmeni, at uz zivotnost tech baterek (dneska ma nejenom Tesla vyvinutou baterii s zivotnosti 1+M km), sit nabijecek, a kapacita baterii. Do vyzkumu baterii se lijou ted prakticky neomezene finance, podobne jako v 90. letech do vyzkumu HIV (coz vedlo k vysledku).
- Ta magicka hranice 400 Wh/kg je dotahovana, kazdy mesic ctu neco odborneho o bateriich a tuhle metu chteji pokorit vsichni. Je to mimojine meta od ktere ma smysl uvazovat o elektroletadlech na stredni vzdalenosti.
- Dalsi meta je snizeni celkove hmotnosti battery pack, coz je dost zavisle na urovni nutneho chlazeni. Tj. nabijeci i vybijeci ztraty. To kazda dalsi generace baterek ma lepsi na jednotku elektrickeho toku (A) pri stejnem napeti. Tzn. je to multiplikujici efekt.
To povede behem jednotek let k tomu ze auto s dojezdem 500km bude o desitky procent levnejsi nez srovnatelne dnes a zaroven u drazsich aut bude dosazitelny ten 1000km dojezd.
Schvalne zkuste propocitat. Jak pisu tady :
[ PETER_PAN @ Elektromobily ]
- Pri kapacite baterii Panasonic NCR18650B 265 Wh/kg ma battery pack 160 Wh/kg. A auto ma treba 90kWh baterii s dojezdem 500km (velmi zhruba 18kWh/100km, netahat za slovicko)
- Ted si vemte next-gen baterii co bude mit 400 Wh/kg a battery pack bude ne 240 Wh/kg, ale diky zminenemu snizeni naroku na chlazeni treba (ted fabuluju) 300 Wh/kg. Pak bude stejna tezka baterie mit treba 170 kWh a poskytovat dojezd ~ 900+ km. A to je za dvermi.