JIMIQ: Podle me je to multifaktorialni.
1] V dnesni dobe najdes argument (byt by byl treba uplne nesmyslny) na internetu pro jakekoliv tvrzeni ci nazor.
2] Velmi casta je asociace s necim co tu bylo nebo je a na zaklade toho odvozovat to co prichazi nebo prijde. Treba muj dobry kamarad a kolega, vedec, vzdelanej clovek, proste rekl ze nechce zadne bezdratove zarizeni typu mys nebo klavesnice, protoze je to na nic - a skoro se kvuli tomu neobjednali nejake ovladaci klavesnice (takova ta mala klavesnice s touchpadem) pro vedecka zarizeni co se ovladaji vetsinou v labu kde neni misto. Poradne to nefunguje, jsou problemy s driverama a baterka vydrzi sotva 3 tydny - rikal. Nakonec vyslo najevo ze ma zkusenost s tim jak stary pan profesor v 90. letech koupil nejakou mys na IR a spolu s WIN95 bylo zadelano na problem. Tak si to nechal vysvetlit s tim bezdratem a baterkama na 1+ rok a nenutnosti nejakych specialnich padajicich driveru. Ale ne kazdy si neco chce nechat vysvetlit.
U elektroaut casto lide argumentuji takovou tou nultou generaci elektroaut typu prestaveny favorit. Nebo poukazuji na problemy ktere meli baterie treba jen pred 5 ci 7 lety.
Tohle plati i v medicine treba, kde se argumentuje necim treba jen 20 let starym a za tu dobu to prodelalo 3 vyvojove generace.
Nebo se argumentuje nejakym problemem, nebo nedokonalosti, ktera se projevuje jen u velmi maleho poctu situaci anebo v nebezne kombinaci set-upu. Napr. chci nechat stat elektroauto auto 3 tydny v zime v Alpach u hotelu kde bude -20°C a za celou dobu ho nenabiju - a vidite, proto jsou elektroauta nahovno a vzdycky budou.
3] Pak je tu ta cast co proste nechteji zmenu z principu. Lide co se branili smartphonum z principu. Lide co jim vadi kdyz se zmeni v praci stolecek na kopirku z leve strany chodby na pravou. Lide co brani obnovovani stromove aleji protoze ta tady uz 30 let neni a jsou tak zvykli. atd.
4] Pak tu bude cast co proste veri ze zmeny nepotrebujeme, ze muzem dal palit ropu a ze to neni problem - ze je to zbytecne a drahe (dneska je elektroauto drazsi, baterka je minimalne + 0.5M CZK navic). Tohle neni jejich vina, ropny prumysl tohle dekady systematicky tlaci pres thin-thanky a sofistikovanou kampan. Navic zpusob jakym pracuji profesionalni aktiviste (z opacne strany barikady) vzbuzuje v lidech odpor (opravnene), takze jsou najust proti.
Tohle bylo a je uz o odporu k emisnim normam. Slozite a drahe technologie navic, ktere jsou jenom kvuli tem mocipanum v bruselu. Ty primarne meli resit lokalni problemy s provozem aut a teprve sekundarne se u nich vice a vice prosazovalo to CO2/km. Ale treba s EURO-6d jsou lokalni emise zanedbatelne (nejsou nulove - je tu treba brzdy prach, ale ten neni primarne o provozu spalovaciho vs. elektroauta).
Tzn. je to neznalost v kombinaci s nemoznosti se orientovat v dnesni dobe, ktere rikam "doba permanentniho informacniho soku". Prekroucene argumenty vsech stran k tomu navrch.
To mi pripomina bych rad jeste osvetlil tu problematiku emisi u dieselgate, jak tady byla nespravne interpretovana.