• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JANOS
    JANOS --- ---
    JIMIQ: To bych nikdy nerekl ze Skoda bude mit prvni zajimavy EV po tesle... vypada to slusne a pouzitelne
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: Zpracovani a recyklace plastu a dalsich veci z ropy (napriklad vyjeteho mineralniho oleje) je technicky vyresena zalezitost. To ze se to neaplikuje je trucpodnik vsech co chteji zachovat soucasny status quo : [ PETER_PAN @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TOMBRIDER: balene vody moc nekupujeme, ale PET flaska sa da zrecyklovat (v podstate je to to jedine co recyklacnu spolocnost zaujima, zvysnych 90% plastov sa nerecykluje), plastove kanystre od oleja davam do zberneho dvora do specialneho kontajnera na nebezpecny odpad, tak tu neporovnavajme jablka a hrusky :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Skoda Enyaq short review
    https://www.youtube.com/watch?v=OdpPPL5Oy4A


    TeslaBjorn review Škoda Enyaq, 18 minut
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    BOBASH: No a kolik vypiješ do té doby vody z PET lahví, ošoupáš podrážky z plastu co jsou na keckách!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Pokud u tvého spalovacího auta představujou reálnej ekologickej problém plastový flašky od oleje, tak bys měl navštívit servis, patrně máš vadný pístní kroužky nebo tak něco. Nebo jsi nám něco zatajil a nejezdíš Mazdou, ale Trabantem.

    I když budeš ultra opatrnej na motor a budeš měnit olej jednou za 10 000 km, tak to znamená jednu plastovou láhev od oleje (pokud vůbec, v servisu ho mají v sudech) za dobu, za kterou jsi spálil asi pět barelů benzínu/nafty.

    To by ti auto muselo žrát tak litr oleje na sto, aby to mělo nějakej signifikantní dopad.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ano, takhle debaty o elektromobilech skončí.

    PETER_PAN: to popsal dost správně, byť bych neřekl, že to je o "nultý generaci" elektromobilů a jejich problémech. Ono stačí jakýkoliv elektromobil, který se vyráběl před rokem a dřív, a kterej není Tesla. Ty auta jsou prostě v reálným životě nahovno, kdykoliv je dostal do ruky někdo, kdo je zkusil používat jako benzínový auto bez omezení, tak potom nadával – v případě motoristických novinářů nadával v testu. A třeba u nás nebyly novinářský Tesly, takže představa fungování s elektromobilem byla založená na nějakým krámu typu Leaf nebo eGolf, což jsou reálně naprosto předražený auta v reálným světě úplně nahovno.

    X-krát jsem někde vysvětloval "ale tohle jsou elektromobily nahovno, jsou i dobrý elektromobily, jako Tesla", ale člověku, kterej jezdil se špatným elektromobilem a má zafixovanej dojem z něj, to nevysvětlíš.

    Plus, kromě praktickejch problémů jako nabíjení a dojezd, je tu obrovskej psychologickej problém. Spousta typicky chlapů má problém i třeba s litrovým tříválcovým spalovacím motorem. Oficiálně proto, že to bude nespolehlivý (analogie se sekyrou, která když má tenký topůrko tak se zlomí, lhostejno že ta analogie nefunguje), reálně proto, že mají pocit, že čím víc válců mají, tím větší mají péro. A elektromobil je pro ně prostě pocitově "autíčko na baterky".

    U nás, a říkal jsem to už mnohokrát, způsobí přijetí elektromobility Enyaq. Protože se mu teď sice spousta lidí vysmívá, ale pak si ho spousta jinejch lidí koupí, bude to cool a navíc každej druhej bude mít strejdu nebo šváru co má pyčo tu novou elektrickou škodovku a svezl ho v tom a ty krávo to jede!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHEVALIER:
    1) Nejsou.
    2) Opět zdůvodnění od pána z VW – když se kotouče delší dobu nepoužívaj/používaj málo, tak mají tendenci zatuhnout/vydírat se od bordelu nebo něco takovýho. A protože elektromobil ty brzdy používá málo, tak je z hlediska životnosti lepší tam dát bubny.

    Mimochodem, bubny na ID.3 jsou nerozebiratelný a jsou "na životnost auta".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Třeba ID.3 prej točí v 160 km/h 16 000.

    A podle toho, co nám vysvětlovali lidi z VW, tak má elektromotor nějakou křivku účinnosti a víceméně se dá udělat tak, aby byl efektivní v nízkejch nebo vysokejch otáčkách, ale ne oboje. Takže Taycan, kterej potřebuje fungovat i při rychlý jízdě, má radši dvoustupňovou převodovku, u ID by to asi bylo zbytečný.

    Nevím, jak je to u Tesly, jakou cenu platí za to, že může jezdit 200+.

    Ale taky to může být o tom, že normální (zvlášť německý) automobilky dělají auto tak, aby mohlo to, co dělá, dělat furt.
    KEB
    KEB --- ---
    Opakovaně potvrzeno: Moderní diesely produkují v reálném provozu jen minimum škodlivin - Autobible.cz
    https://autobible.euro.cz/...zeno-moderni-diesely-produkuji-v-realnem-provozu-jen-minimum-skodlivin/

    Něco k emisím, vypadá to dobře
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    FORTRESS: no jeho kolega ho pak trošku spražil s tím, že se mu líbí Enyaq a že nad ním uvažuje jako nad dalším autem, takže ten názor skutečného světa se taky v dobré obrací, stačí jim nabídnout hezké, dobře vybavené auto za normální cenu
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pri dolievani oleja do fosilu som si uvedomil, kolko sa musi vyprodukovat plastu na tie lahve od oleja a rozne zmesi do paliva, neviem ci aj s tymto pocitaju tie studie pri posudzovani uhlikovej stopy
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    PETER_PAN: Podle mě se spíš "týpek z nyxu" seznámil s názory skutečného světa.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Siahodlhy roast nikola motors

    https://hindenburgresearch.com/nikola/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Ex-Tesla Engineer Says Solid-State Batteries Are A 'False Hope'
    https://insideevs.com/news/443450/ex-tesla-solid-state-batteries-false-hope/amp/

    We know that because of a white paper he released with the other co-founder of Sila Nanotechnologies, Gleb Yushin. In that document, both men also predict that the future lies in lithium-ion. They believe it will reach a price of $50/kWh in the next five to ten years. 
    That would happen with the help of two new kinds of cathodes, based either on metal fluoride or sulfur. The white paper says that pairing them with silicon anode may lead to the $50/kWh price by 2030 and $30/kWh by 2040.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: tady je ten link znovu

    Studio N: QAnon. Světová konspirační teorie proniká do Česka – Deník N
    https://denikn.cz/434697/studio-n-qanon-svetova-konspiracni-teorie-pronika-do-ceska/?ref=list
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: svatá pravda předsedo

    Mechanismus konspiračních a popiracskych teorii je pěkně popsán zde

    denikn.cz/podcast-studio-n/?ref=menu

    Byt je to na příkladu, který sem nepatří
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JIMIQ: Podle me je to multifaktorialni.

    1] V dnesni dobe najdes argument (byt by byl treba uplne nesmyslny) na internetu pro jakekoliv tvrzeni ci nazor.

    2] Velmi casta je asociace s necim co tu bylo nebo je a na zaklade toho odvozovat to co prichazi nebo prijde. Treba muj dobry kamarad a kolega, vedec, vzdelanej clovek, proste rekl ze nechce zadne bezdratove zarizeni typu mys nebo klavesnice, protoze je to na nic - a skoro se kvuli tomu neobjednali nejake ovladaci klavesnice (takova ta mala klavesnice s touchpadem) pro vedecka zarizeni co se ovladaji vetsinou v labu kde neni misto. Poradne to nefunguje, jsou problemy s driverama a baterka vydrzi sotva 3 tydny - rikal. Nakonec vyslo najevo ze ma zkusenost s tim jak stary pan profesor v 90. letech koupil nejakou mys na IR a spolu s WIN95 bylo zadelano na problem. Tak si to nechal vysvetlit s tim bezdratem a baterkama na 1+ rok a nenutnosti nejakych specialnich padajicich driveru. Ale ne kazdy si neco chce nechat vysvetlit.

    U elektroaut casto lide argumentuji takovou tou nultou generaci elektroaut typu prestaveny favorit. Nebo poukazuji na problemy ktere meli baterie treba jen pred 5 ci 7 lety.
    Tohle plati i v medicine treba, kde se argumentuje necim treba jen 20 let starym a za tu dobu to prodelalo 3 vyvojove generace.

    Nebo se argumentuje nejakym problemem, nebo nedokonalosti, ktera se projevuje jen u velmi maleho poctu situaci anebo v nebezne kombinaci set-upu. Napr. chci nechat stat elektroauto auto 3 tydny v zime v Alpach u hotelu kde bude -20°C a za celou dobu ho nenabiju - a vidite, proto jsou elektroauta nahovno a vzdycky budou.

    3] Pak je tu ta cast co proste nechteji zmenu z principu. Lide co se branili smartphonum z principu. Lide co jim vadi kdyz se zmeni v praci stolecek na kopirku z leve strany chodby na pravou. Lide co brani obnovovani stromove aleji protoze ta tady uz 30 let neni a jsou tak zvykli. atd.

    4] Pak tu bude cast co proste veri ze zmeny nepotrebujeme, ze muzem dal palit ropu a ze to neni problem - ze je to zbytecne a drahe (dneska je elektroauto drazsi, baterka je minimalne + 0.5M CZK navic). Tohle neni jejich vina, ropny prumysl tohle dekady systematicky tlaci pres thin-thanky a sofistikovanou kampan. Navic zpusob jakym pracuji profesionalni aktiviste (z opacne strany barikady) vzbuzuje v lidech odpor (opravnene), takze jsou najust proti.

    Tohle bylo a je uz o odporu k emisnim normam. Slozite a drahe technologie navic, ktere jsou jenom kvuli tem mocipanum v bruselu. Ty primarne meli resit lokalni problemy s provozem aut a teprve sekundarne se u nich vice a vice prosazovalo to CO2/km. Ale treba s EURO-6d jsou lokalni emise zanedbatelne (nejsou nulove - je tu treba brzdy prach, ale ten neni primarne o provozu spalovaciho vs. elektroauta).

    Tzn. je to neznalost v kombinaci s nemoznosti se orientovat v dnesni dobe, ktere rikam "doba permanentniho informacniho soku". Prekroucene argumenty vsech stran k tomu navrch.

    To mi pripomina bych rad jeste osvetlil tu problematiku emisi u dieselgate, jak tady byla nespravne interpretovana.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    BOBASH: Mám subjektivní pocit že bubny jsou výrobně náročnější než kotouče, proto je mi divný že se ještě dělaj. Ale asi je to jinak...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JIMIQ: Myslím, že ten člověk má celkem jasno a bude mizivá šance na změnu jeho názoru ;) nemá náhodou upravenej DeLorean?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam