• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Siahodlhy roast nikola motors

    https://hindenburgresearch.com/nikola/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Ex-Tesla Engineer Says Solid-State Batteries Are A 'False Hope'
    https://insideevs.com/news/443450/ex-tesla-solid-state-batteries-false-hope/amp/

    We know that because of a white paper he released with the other co-founder of Sila Nanotechnologies, Gleb Yushin. In that document, both men also predict that the future lies in lithium-ion. They believe it will reach a price of $50/kWh in the next five to ten years. 
    That would happen with the help of two new kinds of cathodes, based either on metal fluoride or sulfur. The white paper says that pairing them with silicon anode may lead to the $50/kWh price by 2030 and $30/kWh by 2040.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: tady je ten link znovu

    Studio N: QAnon. Světová konspirační teorie proniká do Česka – Deník N
    https://denikn.cz/434697/studio-n-qanon-svetova-konspiracni-teorie-pronika-do-ceska/?ref=list
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: svatá pravda předsedo

    Mechanismus konspiračních a popiracskych teorii je pěkně popsán zde

    denikn.cz/podcast-studio-n/?ref=menu

    Byt je to na příkladu, který sem nepatří
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JIMIQ: Podle me je to multifaktorialni.

    1] V dnesni dobe najdes argument (byt by byl treba uplne nesmyslny) na internetu pro jakekoliv tvrzeni ci nazor.

    2] Velmi casta je asociace s necim co tu bylo nebo je a na zaklade toho odvozovat to co prichazi nebo prijde. Treba muj dobry kamarad a kolega, vedec, vzdelanej clovek, proste rekl ze nechce zadne bezdratove zarizeni typu mys nebo klavesnice, protoze je to na nic - a skoro se kvuli tomu neobjednali nejake ovladaci klavesnice (takova ta mala klavesnice s touchpadem) pro vedecka zarizeni co se ovladaji vetsinou v labu kde neni misto. Poradne to nefunguje, jsou problemy s driverama a baterka vydrzi sotva 3 tydny - rikal. Nakonec vyslo najevo ze ma zkusenost s tim jak stary pan profesor v 90. letech koupil nejakou mys na IR a spolu s WIN95 bylo zadelano na problem. Tak si to nechal vysvetlit s tim bezdratem a baterkama na 1+ rok a nenutnosti nejakych specialnich padajicich driveru. Ale ne kazdy si neco chce nechat vysvetlit.

    U elektroaut casto lide argumentuji takovou tou nultou generaci elektroaut typu prestaveny favorit. Nebo poukazuji na problemy ktere meli baterie treba jen pred 5 ci 7 lety.
    Tohle plati i v medicine treba, kde se argumentuje necim treba jen 20 let starym a za tu dobu to prodelalo 3 vyvojove generace.

    Nebo se argumentuje nejakym problemem, nebo nedokonalosti, ktera se projevuje jen u velmi maleho poctu situaci anebo v nebezne kombinaci set-upu. Napr. chci nechat stat elektroauto auto 3 tydny v zime v Alpach u hotelu kde bude -20°C a za celou dobu ho nenabiju - a vidite, proto jsou elektroauta nahovno a vzdycky budou.

    3] Pak je tu ta cast co proste nechteji zmenu z principu. Lide co se branili smartphonum z principu. Lide co jim vadi kdyz se zmeni v praci stolecek na kopirku z leve strany chodby na pravou. Lide co brani obnovovani stromove aleji protoze ta tady uz 30 let neni a jsou tak zvykli. atd.

    4] Pak tu bude cast co proste veri ze zmeny nepotrebujeme, ze muzem dal palit ropu a ze to neni problem - ze je to zbytecne a drahe (dneska je elektroauto drazsi, baterka je minimalne + 0.5M CZK navic). Tohle neni jejich vina, ropny prumysl tohle dekady systematicky tlaci pres thin-thanky a sofistikovanou kampan. Navic zpusob jakym pracuji profesionalni aktiviste (z opacne strany barikady) vzbuzuje v lidech odpor (opravnene), takze jsou najust proti.

    Tohle bylo a je uz o odporu k emisnim normam. Slozite a drahe technologie navic, ktere jsou jenom kvuli tem mocipanum v bruselu. Ty primarne meli resit lokalni problemy s provozem aut a teprve sekundarne se u nich vice a vice prosazovalo to CO2/km. Ale treba s EURO-6d jsou lokalni emise zanedbatelne (nejsou nulove - je tu treba brzdy prach, ale ten neni primarne o provozu spalovaciho vs. elektroauta).

    Tzn. je to neznalost v kombinaci s nemoznosti se orientovat v dnesni dobe, ktere rikam "doba permanentniho informacniho soku". Prekroucene argumenty vsech stran k tomu navrch.

    To mi pripomina bych rad jeste osvetlil tu problematiku emisi u dieselgate, jak tady byla nespravne interpretovana.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    BOBASH: Mám subjektivní pocit že bubny jsou výrobně náročnější než kotouče, proto je mi divný že se ještě dělaj. Ale asi je to jinak...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JIMIQ: Myslím, že ten člověk má celkem jasno a bude mizivá šance na změnu jeho názoru ;) nemá náhodou upravenej DeLorean?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Dneska jsem zase od inteligentniho cloveka (inzenyr, projektant) slysel nazor ze elektromobily jsou tlacene lobingem a jsou slepa vetev vyvoje (jako CDcka, minidisky a tepelna cerpadla ??? ) a hybridy jsou lepsi a v budoucnosti prevazi FCEV

    Kde na to ti lidi chodi?
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Jinak teda fun-fact – dotykový interface v reálu vůbec nemusí být levnější, než elektro-mechanické ovladače a v dnešní době mnohdy ani není.

    TEAPACK: A koukám, že i do Mercedesu už dorazila ta aktuální móda černých detailů ve vysokém lesku. Zajímalo by mě, jestli taky budou z plastu, jako u levnějších značek, protože to se hrozně dobře udržuje :)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    DZODZO: tak velký plochy bez kšiltíků budou házet nádherný odlesky rovnou do ksichtu...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DZODZO: Ajaj, to UI je zase solidní peklo.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: veru tak, idealne Mercedes

    2021 Mercedes S-Class Interior Fully Revealed In 80+ Photos
    https://www.motor1.com/news/439063/2021-mercedes-s-class-interior-revealed/
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JYRKA: co jsou nesmyslně velký otáčky? Většina aut má nejvyšší stupeň převodovky cca 1:1, takže pokud bys běžný motor nahradil rovnou na převodovce za 3F asynchroňák s enkodérem, tak by ten motor točil do 6k ot/min, což jsou pro např. vřetenový motory běžný otáčky. A pokud by to auto bylo těžký, a motor by měl problém se rozhýbat, tak by stačilo nechat "zařazenou" čtyřku, jen bys pak potřeboval motor, co točí 10k ot/min. Ale taky není problém mít motor, co točí 60k /min, to pak můžeš jezdit nejspíš i na dvojku po dálnici - viz nedávno postovaný DIY Passat ze států.

    IMHO to, že má dvoustupňovou převodovku je nedotažení při návrhu auta, než něco, čím by se měli chlubit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ty bubny nejsou problém, bubny obecně nebrzdí hůř než kotouče, jejich problém je, že při opakovaným použití vadnou. Což u elektromobilu nevadí, protože brzdíš převážně rekuperací a nedostaneš příležitost je utahat tak moc.

    A převodovka taky není nutnost, Taycan jí má, ale třeba Tesla nebo Jaguar I-Pace ne a přesto umí jezdit rychle. Takže to bude mít něco společnýho se zvoleným motorem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO:
    1) Je to konkurence pro Teslu, tedy to cílí na geeky, který preferujou futuristickej vzhled před ergonomií.
    2) To, že je auto drahý, ještě neznamená, že výrobce nepotřebuje šetřit. Na vývoji a přípravě výroby auta patřej mezi nejdražší věci právě "drobnosti" jako jsou tlačítka, světla, kličky u dveří a podobně.

    Proto bylo ještě poměrně nedávno třeba dost běžný, že superdrahý supersporty měly takovýhle díly z jinejch aut. Třeba McLaren F1, ve svý době nejdražší auto světa, měl zadní světla z nějakýho autobusu.

    Ostatně třeba Tesla Model S měla všechny přepínače uvnitř z Mercedesu.

    A Lucid bude na začátku relativně malosériová věc, pokud to vůbec začnou vyrábět.

    Ale bude to kombinace.

    Jinak pokud pořád nechápeš, proč jsou na některý funkce zásadní tlačítka, tak si běž zkusit nějaký auto co má všechno dotykový a potom nějaký dobře vymyšlený s kombinovaným systémem – ideálně Mercedes, Audi nebo BMW.

    Ostatně něco může vypovídat i fakt, že třeba VW, Seat a Škoda má čistě dotykový infotainmenty, zatímco Audi (stejnej koncern, dražší značka) má MMI s kolečkem a tlačítkama na středovým tunelu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: To vysvetlovali u Taycana- motor by mel nesmyslne vysoke otacky.
    Proto ma Taycan dvoustupnovou prevodovku.
    Nemluve o tom, jak bys to ubrzdil pri te vaze a s bubny vzadu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: To upřímně kurva vůbec netuším. Naprosto nerozumím koncernový politice a hierarchii značek v tuhle chvíli.

    Volkswagen má bejt výrazně nad Škodou, spíš nějaká "subprémiovka" jako Volvo. Škodovka má bejt budget brand. Tak proč vypadá ID.3 jako low-cost věc a Enyaq jako něco mezi Volvem a BMW? Tomu fakt nerozumím.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hele upřímně ten týpek na prezentaci sám moc nevěděl :)

    Ale vypadá to, že opravdu je problém, jaký otáčky zvládne ten elektromotor.

    Moje osobní teorie je, že elektromotor co by točil víc by byl buďto dražší, nebo by znamenal nějakej kompromis někde jinde (spotřeba?). A jezdit nad 160 km/h s EV stejně nemá smysl, protože to pak reálně nikam nedojede.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Proč to vypadá tak low cost.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam