• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Ano, v Norsku se snad varianta bez baterky ani nevyskytuje. Respektive jsem tak ze sta inzerátu neviděl jediný, kde by se to resilo.
    Udavany dojezd je 300km. Těch mých 250km je už ten snížený.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Myslim ze to prirovnani elektroaut a figi fotaku v 90. letech je velmi trefne. I v 90.letech se dala najit kombinace parametru kterw pro danou aplikaci davala smysl, ale v rade oblastech to poraf nebylo ono.

    Jak pise BOBASH, uz jsme skoro tam. Jeste tak 2 roky a pak i diky konkurencni nabidce to zazije masovou explozi a za 1 dekadu nebude nic nez elektroauto davat za normalnich okolnosti smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tvůj pocit z přechodu na digitální fotografii mi připadá fakt podobnej tomu, co teď zažívám s elektromobilitou. Přechod na digitál jsem na vlastní kůži úplně nezažil, otec tehdy sice fotil a já to občas měl v ruce taky, ale pořádně jsem (na digitál i analog) začal fotit až v posledních letech, kdy už je digitál skoro na všechno jasná volba.

    Jestli můžu prorokovat, tak tebe čeká moment ekvivalentní tomu, kdy sis koupil první digitál, v následujících několika málo letech.

    Pro spoustu lidí to bude třeba právě Škoda Enyaq (nebo Mustang Mach E). Pro část lidí byla to samý Tesla, ale Tesla má pořád to, že dělá věci příliš jinak a má příliš mnoho nevýhod jako neexistující servisní síť, podivná ergonomie nebo mizerný zpracování, aby byla pro velkou část běžných zákazníků opravdovou alternativou.

    Ve chvíli, kdy bude rodinný SUV (protože to bude první kategorie, kde se to stane) na elektriku mít dojezd 500 km, stát stejně jako rodinný SUV na naftu a infrastruktura bude tak rozšířená, aby se s tím dalo normálně žít, tak pro spoustu řidičů nastane právě tenhle moment, kdy jim prostě začne elektrický auto dávat logickej smysl a půjdou si ho koupit.

    Co do aut to nastane na přelomu tohohle a příštího roku, co do infrastruktury už tam skoro jsme, ale aby to bylo fakt v pohodě, tak ještě rok nebo dva.

    Pak se najednou začnou elektrický auta masivně rozšiřovat.

    A krámy jako je Zoe nebo první Leaf se budou prodávat za pár šušňů nebo možná ještě spíš šrotovat a baterky recyklovat, protože to jsou auta pro většinu lidí k ničemu. I když možná až bude mít Zoe reálnou hodnotu 10 tisíc a prodávat se bude za cenu baterky na recyklaci, tak začne mít ekonomickej smysl :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DUHOS: A má Zoe za 400k baterku? Na Mobile.de se dost vyskytovaly tříletý bez baterky, protože baterka se dala pronajmout – a pak tě k tomu autu stála ještě ekvivalent operativního leasingu na normální auto.

    Ha, už jsem to našel – za 400k se opravdu dá koupit 2016 (4 roky stará) s baterií ta starší 41 kWh, což bude znamenat udávaný dojezd 250 km, reálný v létě tak 200, v zimě tak 150. Kapacitou baterie i velikostí auta to odpovídá Citigo iV nebo elektrickýmu Mini, s těma jsem jezdil, se Zoe ne, ale bude to podobný. Pokud tvoje nejdelší pravidelná trasa je do 100 km, je to použitelný, jakmile potřebuješ víc, bude to problém.

    Clio na plyn, který bude mít o málo vyšší provozní náklady (Clio tak 1 Kč/km, Zoe tak od 0,50 Kč/km z nočního proudu po 1,40 Kč/km čistě z veřejných nabíječek), stojí ze stejnýho roku 150 tisíc korun.

    Renault Clio AUTORIZOVANÝ DEALER, BA+LPG - Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/clio/18637976?goFrom=list
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Radioaktivní baterie sice existují, ale z principu jde o články, které produkují velmi dlouho velmi malé proudy.
    Možná by to bylo použitelné na lodi, ale jinak těžko...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JAZZZ: ja nic takovyho nepopiram, a samozrejme by se mi libilo kdyby ty nejhorsi rezimy na svete nebyly mnou dotovany. Bohuzel, prechodem na e mobilitu by nejvic vydelala Cina a abych rekl pravdu, ti arabove aspon nemaj podobny hegemonisticky choutky. Anyway, co je Ortel sice nevim, ale me tahle situace silne pripomina pocatky digitalni fotografie. Tam byla situace podobna: analogova profesionalni fotografie dosahla prakticky perfektnosti, ja jsem tehdy fotografoval na stredni format Mamiyou a kratce Hasselbladem, na reportaz jsem mel Leicu s jeji nedostiznou optikou. Tehdy taky existovala frakce digifanboyu ktery pri kazdym megapixelovym zazraku proklamovali jak je film mrtvej a prekonanej a jak my dinosauri nemame tuseni o cem je rec a tak podobne. Jim vsem bylo vlastni, ze to cely znali z teorie, jejich vystupem byly nanejvys A4 z mizerny tiskarny a opravdovej analogovej fineprint kterej mel sanci na trhu s umenim nikdy zblizka nevideli.
    Ja ten vyvoj sledoval z povzdali a obcas jsem publikoval clanky s testama pristroju a zpracovatelskejch procesu kde jsem se snazil zjistit, zda se kvalita toho vystupu zacina tomu na co jsem byl zvyklej alespon zdalky podobat. V mezicase jsem presel na hybridni fotografii, moji temnou komoru vybavenou za statisice jsem i nadale pouzival ale pouze pro zvetseniny pro umelecky ucely. Pro publikace jsem koupil za asi dveste tisic scanner na stredni format kterej umel spojit vyhody obou systemu a dal testoval to co trh prinesl a cekal na neco pouzitelnyho.

    Az jsem jednoho dne testoval prvni prakticky pouzitelnou DSLR s plnym formatem a prakticky ze dne na den presel na digitalni proces - proste proto, ze konecne zacal alespon v jedne uzce ohranicene oblasti splnovat moje naroky. Cela ta leta se na internetu vedly podobne emotivni diskuse o hovne, stejne jako tady v nich diskutovali predevsim strelci ktery nikdy kvalitni vystup ani nevideli a vubec netusili o cem je rec :) ty kamery z tech pocatku mi ty dnesni elektroauta silne pripominaj: mely mizerny rozliseni, mizernej dynamickej rozsah, primitivni rozsah EV ale navenek se snazily tvarit strasne moderne a nadcasove, byly to proste takovy nalesteny hovna, stejne jako ty dnesni elektroauta. Pritelkyne myho syna jezdi nejakym superduper Peugeotem - je to nejaky hybridni SUV. Pozoroval jsem ji kdyz ode mne odjizdela, po nasednuti zacaly vsechny displeje barevne blikat a prehravat tam nejaky animace jako u hraciho automatu nekde ve ctvrty cenovy skupine v Ostrave, asi minutu tam na dotykovym displeji mackala a cosi nastavovala nez se konecne ten zazrak rozjel :) jak rikam, nalesteny hovno, nic pro me.

    Nedavno jsem cetl clanek o tom, ze se vyviji nejaka radioaktivni baterie ktera ma bez nabiti vydrzet asi deset tisic let. Ok, mozna az neco takovyho - nebo alespon neco co bude predstavovat ekvivalent uzitny hodnoty myho diesel Volva - bude k mani, tak stejne jako u ty fotografie nebudu mit problem si ho poridit, a stejne jako ted mi i potom bude jedno ktery diktatory tim podporuju. Ale do ty doby se bavim pozorovanim vasich rozvasnenych diskusi a piju caj ;)
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Tři roky starý bazar stojí 400k Měl jsem vyhlidle i za 320k. Kolik stojí tři roky staré Clio?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DUHOS: Já do "použitelnosti" zahrnuju i cenu.

    Zoe je použitelný auto, ale stojí v nejslabší verzi po slevě 735 tisíc, což je téměř 3x víc než stojí základní Renault Clio, tedy benzínový auto odpovídající kategorie. Když budeme počítat nějaký Clio s rozumným motorem a výbavou, tak dvakrát tolik.

    To je celej problém malejch elektromobilů – stojej stejně jako velký elektromobily a tím pádem násobně víc než odpovídající spalovací auta, kdežto velký elektromobily už jsou reálnou konkurencí pro stejně velký benzínový auta.
    KEB
    KEB --- ---
    Estonská firma má recept, jak dobít elektromobil za 15 sekund | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/estonska-firma-ma-recept-jak-dobit-elektromobil-za-15-sekund-5817
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Opět připomenu, že renault Zoe s dojezdem přes 250km do jehož kufru vložíš kočárek a bazarovou cenou do 400k je použitelný elektromobil.
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Ač si tvých názorů vážím, tak ono by i dost pomohlo, kdyby jsi se u všeho netvaril jako kdyby jsi sežral všechnu elektromoudrost světa..

    I třeba v naší debatě o Zoe se ukázalo, že tvé představy nebyly úplně přesné.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Pokud máš nějakej tarif a nenabíjíš za tu nejbrutálnější cenu při jednorázovým nabíjení (a to máš, pokud máš elektrický auto), tak máš cenu za kWh na veřejný nabíječce mezi 3 a 9 Kč/km.

    Při 20 kWh/100 km je to 0,60 - 1,80 Kč/km, osobní auto ale má při normálním zacházení spotřebu spíš tak 15 kWh/km. Takže 0,45 - 1,35 Kč/km. Tedy v dlouhodobým průměru bude patrně někde na úrovni plynu.

    Akorát musíš mít milion na to auto. Protože levný a použitelný elektromobily zatím nejsou.
    KEB
    KEB --- ---
    JANOS: tak propagujes něco co je pro hafo lidí finančně nedostupný, uživatelsky mega nepraktický, ekonomický nenávratný nebo jen hodně těžko a ekologický přínos je stále diskutabilní.

    No a to všechno láká petrolheady a magory všeho druhu.

    Otázka, zkoušel jsi někdy spočítat cenu na kilometr, když budeš odkázaný pouze na komerční nabíječky bez možnosti dobíjet doma nebo někde zadarmo?

    A jedna řečnická jsem petrolejová hlava, když vím, že moje další auto bude zase na plyn, protože na bev nemám a u nás ve městě je slovy 5 nabíječek a nemám kde jinde nabíjet?
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEB: prvni krok by byl letecke palivo zdanit .. alepson stejne jako benzin a navic to napalit o to, ze kondenzacni stopy letadel maji z klimatickeho hlediska dvakrat vetsi dopad, nez palivo samotne tzn. napalit jim emisni povolenky. z letani by se tak stala opet luxusni vysada a lidi by prestali litat pres celou evropu na skok na vikend.
    a samozrejme napalit emisni povolenky za kotveni v evropskych pristavech pro lode, co pachaji to nejvetsi znecisteni.

    z toho hlediska je uplne absurdni zavadet stale prisnejsi normy pro auta, kdyz ta jsou v tom porovnani zanedbatelna. vidim v tom spis snahu a nakopnuti (predevsim nemecke) ekonomiky stavbou infrastruktury. neco jako srotovne 2.0. jinak nam to ekonomicke ponziho schema padne na hubu.
    KEB
    KEB --- ---
    JAZZZ: to s těma valkama a migrantama je dobrý argument. Škoda že se jim nikdo nezabývá v letecké dopravě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Ono by stačilo, kdyby tady nejvášnivějšími zástánci elektromobilů nebyli lidi, který elektrický auto viděli jenom na obrázku, ale zároveň mají potřebu někoho, kdo s nima reálně jezdí, přesvědčovat o tom, že tomu rozumí víc...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Tak tady něco praktických zkušeností k tomu, jak moc se dá věřit udávanýmu dojezdu. VW Crafter, udávaný dojezd 180 km.

    Reálně to najede tak 160, ale jen po městě. Dneska jsem byl někde u Roudnice pro to psí žrádlo a zpátky mě navigace poslala na dálnici. Ještě při nájezdu na dálnici to ukazovalo dojezd do Prahy s mírnou rezervou (asi 10 km), po chvíli jízdy po dálnici spadnul dojezd tak, že jsem nakonec sjížděl s dálnice k AAA Auto na nabíječku ČEZ, jednu chvíli mi to ukazovalo dojezd 6 km a vzdálenost k nabíječce 5,5 km.

    Podotýkám, že po tý dálnici jsem jel 90, protože víc to nejede – předpokládám, že ve 130 by to ujelo tak 60 km.

    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    JANOS: zaloz auditko "Elektromobily, vase zkusenosti a tipy" a treba to tam bude fakt zajimavy a ne tyhle vecny valky grafomanu
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BLOWUP: i kdyz se rozhodnes ignorovat tu ekologickou stranku veci (fakt ze CR ma v mixu hodne uhli fakt neni argument proti elektroautum ale prave proti uhli), tak nemuzes poprit, ze svyma penezma za palivo dotujes valky na blizkem vychode a tim i uprchlickou krizi. to uz musi presvedcit i to nejvetsi vemeno v prastary oktavce s napisem Ortel na zadnim skle :)
    JANOS
    JANOS --- ---
    Panove, koncim.
    4 roky popularizuju elektromobily, jezdim na jednom, ale na tohle auditko nemam nervy.

    Nechapu co na slove 'elektromobily' pritahuje bandy petrolheadu a jinych magoru aby vysvetlovali tu svoji pravdu.

    unbook
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam