JAZZZ: ja nic takovyho nepopiram, a samozrejme by se mi libilo kdyby ty nejhorsi rezimy na svete nebyly mnou dotovany. Bohuzel, prechodem na e mobilitu by nejvic vydelala Cina a abych rekl pravdu, ti arabove aspon nemaj podobny hegemonisticky choutky. Anyway, co je Ortel sice nevim, ale me tahle situace silne pripomina pocatky digitalni fotografie. Tam byla situace podobna: analogova profesionalni fotografie dosahla prakticky perfektnosti, ja jsem tehdy fotografoval na stredni format Mamiyou a kratce Hasselbladem, na reportaz jsem mel Leicu s jeji nedostiznou optikou. Tehdy taky existovala frakce digifanboyu ktery pri kazdym megapixelovym zazraku proklamovali jak je film mrtvej a prekonanej a jak my dinosauri nemame tuseni o cem je rec a tak podobne. Jim vsem bylo vlastni, ze to cely znali z teorie, jejich vystupem byly nanejvys A4 z mizerny tiskarny a opravdovej analogovej fineprint kterej mel sanci na trhu s umenim nikdy zblizka nevideli.
Ja ten vyvoj sledoval z povzdali a obcas jsem publikoval clanky s testama pristroju a zpracovatelskejch procesu kde jsem se snazil zjistit, zda se kvalita toho vystupu zacina tomu na co jsem byl zvyklej alespon zdalky podobat. V mezicase jsem presel na hybridni fotografii, moji temnou komoru vybavenou za statisice jsem i nadale pouzival ale pouze pro zvetseniny pro umelecky ucely. Pro publikace jsem koupil za asi dveste tisic scanner na stredni format kterej umel spojit vyhody obou systemu a dal testoval to co trh prinesl a cekal na neco pouzitelnyho.