• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: ty mas rekl bych od zakladu k temhle diskusim chybnej pristup :-)
    Tohle neni nejaka diplomka kterou musim ja pro nekoho obhajovat a ozdrojovat, ale dejme tomu neco ve smyslu "chytremu napovez". Co zrovna ty si z toho vezmes je mi s prominutim tak nejak jedno, sorry for that ;-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    všichni mě dobře poslouchejte

    3D touch screen! :-O
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    DAN_F: A co treba duvod, ze pouzivanim touch screen reseni, zbytecne zahazujem jeden smysl, hmat, neni to skoda? Ta hladka plocha moc feedbacku nedava.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KASPAREK: To je samozřejmě dobrá poznámka – lidi s "poweruser" mindsetem dokáží benefitovat i z uživatelsky dost nepřívětivých, nebo složitých rozhraní a je to třeba mimo jiné důvod, proč i většina současných synťáků vypadá tak, jak vypadá, nebo proč poloprofi a profi foťáky mají pořád hromadu dedikovaných tlačítek. V populaci to ale není zas tak rozšířená skupina, no :)

    BOBASH: Plus teda ještě hraje roli jeden aspekt – ačkoliv do autonomního řízení moc nevidím a může se to asi klidně vyvinout jinak, taky si spíš myslím, že realita, ve které budou silnice brázdit jen autonomní auta, je ještě hodně vzdálená a nemusí ani nikdy nastat. Pravdou ale je, že samotné ty bezpečnostní a asistenční systémy, které v tuhle chvíli fungují a existují, snižují v některých případech nehodovost až desetinásobně, oproti autům bez nich, což dost mění paradigma a umožňuje používat rozhraní, která jsou třeba i méně efektivní a vyžadují víc pozornosti, ale uživatelsky jsou (pro většinu) víc přívětivá. Každopádně, souhlasím s tebou, že automotive má obecně velkou setrvačnost a vztahuje se to i na návyky a požadavky zákazníků, přičemž většina z nich má navíc zkušenost se špatným dotykovým UI, což komplikuje přijetí i celkem dobrých řešení.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: ajo takze ja si mam vyhladat nieco cim ty argumentujes, uplne vidim vsetkych tych inzenyrov a magistrov ako svoje tvrdenia v diplomovke obhajuju disclaimerom: to si najdite na googlu, to je predsa jasne... :D

    BOBASH: Harald Krueger to bol taky fosilny dinosaurus, neodisiel z BMW zrovna preto, ze nezvladli nastup elektromobilov? nieco take sa mi mari, ze dokonca snad este nemaju ani svoju dedikovanu EV platformu

    BMW re-affirms position against electric-only platform to maximize flexibility
    https://europe.autonews.com/automakers/bmw-re-affirms-position-against-electric-only-platform
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jo, to je hlavní problém Tesly a jejích meganadšenců. Spousta z toho, co Tesla dělá, je zásadní, průlomová a důležitá, ale spousta jinejch věcí jsou kokotiny "aby to bylo jinak".

    Třeba BMW je v technologiích taky špička, taky dělá supermoderní věci, ale pořád vědí, že na některý věci potřebuješ tlačítko nebo kroutítko...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MRAKY: vzpominam. Akorat tady nejde o pocit odezvy, ale o to ze chci neco nastavovat aniz bych musel prestat koukat na silnici. Ja proti touchscreen obecne nic nemam, delam s ipadem od te doby co existuje, akorat u toho neridim auto. Me proste fascinuje jak nekdo kdo je schopnej velkohubejch tvrzeni o autu budoucnosti neni schopnej vymyslet system ovladani kterej splnuje bezpecnostni kriteria ktery jsou znamy pomalu uz sto let. Tak to dopada, kdyz zacne vymejslet auta nekdo kdo to do ty doby nedelal, a ostatni se po nem opicej - to je normalni tragedie.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BLOWUP: vzpominas si na diskuze nad prvnim iphonem a odpor blackberristu, ze kazdy manazer preces potrebuje tlacitka a pocit odezvy ? ;)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: tak ja si planuju svyho diesela nechat jeste aspon deset let, a snazne doufam ze do ty doby soudruzi tyhle nalesteny hovna do tech aut prestanou davat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Nový Volva jsou taky zlo.

    Ten displej na debilním místě a hlavně to celý úplně pitomě funguje, takže nejde na to furt nečumět...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Z archivnich clanku z novin, bylo toho hafo. Googli, smudlo :-)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: ja jsem ochotnej tolerovat kdyz ten displej je ovladanej normalnima knoflikama, nejlepsi je treba moje ovladani navigace joystickem na volantu primo pod prstama my pravy ruky. Ale u novejsich volvo maj ten displej na rozdil od myho kterej vyjizdi z palubni desky primo do zornyho pole prilis nizko, takze musis sklopit pohled a vidis samozrejme hovno co se pred tebou deje, za me naprosta katastrofa.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: a to vies z nejakeho meme alebo z archivu v knihovne, ze to tvrdili?
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: fakt jo? no to by me zajimalo kde se stala chyba, preci uz v roce 1900 rikali ze to nebude problem.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DAN_F: jak to je u nas se doctes v tom linkovanym clanku, staci aby te videla policie jak tam za jizdy smatlas a mas na krku trestni oznameni za ohrozeni bezpecnosti provozu za 250,-CHF plus naklady za procesni rizeni samosoudcem, to bejva tak 300,- CHF. Jak to maj v nemecku nevim uplne presne, ale za cumeni do mobilu maj tresty podobne drakonicky (halt o neco levnejsi kvuli nizsi zivotni urovni) jako my, takze bych se na to ze displej u auta budou brat jako neco jinyho asi moc nespolehal.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, v tomhle naprostej souhlas – je asi důležitější, jestli je to dobrý nebo blbý.

    Nicméně ze zkušesnosti se skoro všema UX co v současných autech jsou, mi přijde varianta, kdy mám nějakej ovladač někde, kam se kvůli tomu nemusím natahovat, a až složitější věci dělám případně na dotykáči, jako zdaleka nejlepší.

    Nejhorší peklo jsou samozřejmě plně dotykový systémy u levných aut, třeba celej koncern PSA je zlo.
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    DAN_F: Zajimavy, nechal bych se presvedcit, nemam zase tolik srovnani z dlouhodobejsiho uzivani, ale z vlastni zkusenosti z jinych zarizeni mi produktivita a pohodlnost pouzivani vychazi lip, pokud jsou tam na nejaky funkce dedikovany ovladace, nez touch screen. Ale mozna je to tim, ze jsem jeden z tech kterymu prijde mys ovladac pro decka a dost veci delam radsi a rychleji na klavesnici a je pro me utrpeni pozorovat lidi co mysi nebo prstem trefuji nejaky ovladaci prvky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: v roku 2000 sme nemali vypocetny vykon pre AI a ML
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KASPAREK: Z pohledu selského rozumu určitě, naše data ale ukazují, že to není jednoznačné a řada interiérů, s pouze fyzickými ovladači, vychází i o dost hůř. Po pravdě, taky mě to překvapilo, protože jsem už spíš konzervativní uživatel a sám těm touch-centric rozhraním moc nefandím, ale jsou to data a ukazuje se, že jak fyzický, tak dotykový interface se dá udělat dobře i špatně, a mezi jejich kvalitou jsou až propastné rozdíly.
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    DAN_F: Tuhle diskuzi nechapu, neni snad jasny ze ovladani fyzickyma ovladacema je mnohonasobne min odvadejici od situace na silnici, nez mega touch displaye? V rozumnych autech, se da hodne veci ovladat z volantu, takze nemusim ani sundavat ruce z rizeni, vetsinu ovladacu na stredni konzoli zvladnu po pameti. Ja bych vsechny ty touch zarizeni zakazal.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam