• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: Berou. Akorát se nesmíš snažit obhájit tím, že jsi naboural, kvůli nastavování režimu stěračů, protože užití za jízdy je dle stávající legislativy dovolené pouze pokud to uděláš přiměřeně rychle (v závislosti na aktuálních podmínkách) a nesmíš při tom nikoho ohrozit, což se tak nějak vylučuje s tím, když během toho nabouráš :) Na Švýcarsko nemáme analýzu, takže tam se do interpretací pouštět nebudu.

    BLOWUP: Za deset let budou nejspíš asistenční systémy natolik spolehlivé a rozšířené, že zrovna dotykový displej budou mít asi všechna nová auta, pokud teda někdo nepřijde s nějakým úplně novým a lepší řešením pro vizualizaci a ovládání proměnlivého grafického prostředí :)

    KASPAREK: Nedává, no. A i když teda zrovna na tenhle problém už existují celkem dobrá technologická řešení, tak po nich není v rámci většinového trhu taková poptávka, aby se jejich implementací někdo významně zaobíral. Mnohem víc se teď v situacích, kde je potřeba udržovat pozornost, řeší hlasový input, ale spíš jako záložní, nebo alternativní možnost. Jak jsem psal, nedá se na to úplně nahlížet optikou starších aut, kde bylo potřeba pořád dodržovat maximální pozornost, za všech okolností, protože tohle se už teď mění. Neříkám, že ta auta jezdí sama, nebo budou jezdit sama příští rok, ale co jsem třeba koukal na data za poslední rok u Tesly, tak už 33 % všech jízd je realizovaných s asistenčním systémem (to mě docela překvapilo) a nehodovost je s ním 9× nižší, než je průměr běžného provozu. Takže jestli člověk zapne vyhřívaní sedačky úplně poslepu, nebo s vizuální kontrolou, přestává být zas tak důležité, nemluvě o tom, že drtivá většina uživatelů tu vizuální kontrolu provádí i u mechanického tlačítka. Jinak celkově je to samozřejmě nějaký kompromis. Dotykové rozhraní bere přesnou hmatovou odezvu a výhody fixního layoutu (svalová paměť atd.), ale zase poskytuje uživatelskou jednoduchost (kontextuální zobrazení pouze relevantních prvků) a vysokou flexibilitu (důležitá například pro možnost vývoje v čase) a ta negativa s ohledem na současný vývoj rychle ztrácí část svojí relevance. Někteří výrobci teď nejspíš půjde nějakou dobu cestou hybridního systému a v budoucnu se stanou mechanické ovladače (tam, kde nejsou nezbytně potřeba) pravděpodobně jen stylistickou volbou, nebo diferenciačním prvkem. Což ale neznamená, že to platí pro všechny. Třeba Mazda se teď naopak snaží razit mechanical-only přístup, pro všechny drive-essential nastavení.

    JIMIQ: Haha, nice one! Ale hrozně blbě se v tom konceptu řeší dilema konstantní vs. kontextuální a zároveň by mechanicky byl pravděpodobně horší, než obyčejné mechanické řešení :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DAN_F: jak to je u nas se doctes v tom linkovanym clanku, staci aby te videla policie jak tam za jizdy smatlas a mas na krku trestni oznameni za ohrozeni bezpecnosti provozu za 250,-CHF plus naklady za procesni rizeni samosoudcem, to bejva tak 300,- CHF. Jak to maj v nemecku nevim uplne presne, ale za cumeni do mobilu maj tresty podobne drakonicky (halt o neco levnejsi kvuli nizsi zivotni urovni) jako my, takze bych se na to ze displej u auta budou brat jako neco jinyho asi moc nespolehal.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, v tomhle naprostej souhlas – je asi důležitější, jestli je to dobrý nebo blbý.

    Nicméně ze zkušesnosti se skoro všema UX co v současných autech jsou, mi přijde varianta, kdy mám nějakej ovladač někde, kam se kvůli tomu nemusím natahovat, a až složitější věci dělám případně na dotykáči, jako zdaleka nejlepší.

    Nejhorší peklo jsou samozřejmě plně dotykový systémy u levných aut, třeba celej koncern PSA je zlo.
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    DAN_F: Zajimavy, nechal bych se presvedcit, nemam zase tolik srovnani z dlouhodobejsiho uzivani, ale z vlastni zkusenosti z jinych zarizeni mi produktivita a pohodlnost pouzivani vychazi lip, pokud jsou tam na nejaky funkce dedikovany ovladace, nez touch screen. Ale mozna je to tim, ze jsem jeden z tech kterymu prijde mys ovladac pro decka a dost veci delam radsi a rychleji na klavesnici a je pro me utrpeni pozorovat lidi co mysi nebo prstem trefuji nejaky ovladaci prvky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: v roku 2000 sme nemali vypocetny vykon pre AI a ML
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KASPAREK: Z pohledu selského rozumu určitě, naše data ale ukazují, že to není jednoznačné a řada interiérů, s pouze fyzickými ovladači, vychází i o dost hůř. Po pravdě, taky mě to překvapilo, protože jsem už spíš konzervativní uživatel a sám těm touch-centric rozhraním moc nefandím, ale jsou to data a ukazuje se, že jak fyzický, tak dotykový interface se dá udělat dobře i špatně, a mezi jejich kvalitou jsou až propastné rozdíly.
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    DAN_F: Tuhle diskuzi nechapu, neni snad jasny ze ovladani fyzickyma ovladacema je mnohonasobne min odvadejici od situace na silnici, nez mega touch displaye? V rozumnych autech, se da hodne veci ovladat z volantu, takze nemusim ani sundavat ruce z rizeni, vetsinu ovladacu na stredni konzoli zvladnu po pameti. Ja bych vsechny ty touch zarizeni zakazal.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: Hele, nevím jak je to u vás, ale v CZ i DE za to taky pokutu nedostaneš, pokud budeš šmatlat v souladu se zákonem. Potrestán budeš ve chvíli, kdy třeba způsobíš autonehodu a vyšetřování ukáže, že k nehodě došlo z důvodu, že ses v dané situaci dostatečně nevěnoval řízení (a šmatlal po displeji), ale k tomu by v takové situaci došlo i pokud bys kroutil a mačkal čudlíky. Kvůli práci jsem nedávno procházel ten případ, v souvislosti se kterým některá média psala, že dotyková rozhraní byla v Německu postavena mimo zákon, ale ukázalo se, že ta interpretace je nepřesná. Integrované dotykové rozhraní je možné za jízdy používat, ale měl by ses mu vždy věnovat jen co nejkratší dobu a pouze v situacích, které dovolují odvrátit zrak a pozornost od vozovky a provozu, což teda platí i pro nastavování čehokoliv prostřednictvím fyzických ovladačů. Zrovna Volvo má poměrně dobře zvládnutou ergonomii fyzických i virtuálních rozhraní, takže ty opačné případy možná neznáš, ale existují výrobci a modely aut, která v tomhle ohledu vychází výrazně hůř, než třeba Tesla.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Jj, v roce 2000 jsme meli uz litat letajicima autama, stay tuned ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    statistiky nehodovosti hovoria v neprospech ludskych soferov, takze onedlho si budeme v autonomnych autach nielen patlat po tablete, ale napr. citat knizku

    https://twitter.com/Gfilche/status/1306680994607460352
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DAN_F: No, za krouceni a mackani knofliku pokutu nedostanes, za smatlani po displeji ano, to je to co mam na mysli
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tesla Powerpacks batteries deployed at ~60 Electrify America charging stations, more are coming - Electrek
    https://electrek.co/2020/09/17/tesla-batteries-60-electrify-america-charging-stations/

    In an interview with Electrek earlier this week, Giovanni Palazzo, chief executive officer of Electrify America, confirmed that they already deployed the system at roughly 60 sites and they plan to have “100 to 120” charging stations with Tesla Powerpacks by the end of the year

    The Tesla Powerpack systems that they are using consist of “a 210 kW battery system with roughly 350 kWh of capacity.”

    A single system can save Electrify America hundreds of dollars per peak shaving event.
    --------------
    Takže můžou pomalu (50kW třeba?) dobíjet baterku on-site, která má kapacitu na 4 auta, nebo 8 s polovičním nábojem
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: Protože legislativně máš v důsledku jedno, jestli nabouráš kvůli tomu, že jsi za jízdy něco nastavoval přes dotykový displej, nebo třeba přes iDrive control wheel. V obou případech je důvod havárie stejný.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Me by zajimalo, kdy v USA nekdo po nejaky nehode zpusobeny mackanim na displeji zazaluje teslu o nahradu skody. Ze ty dotykovy displeje nejsou zakazany mi hlava nebere, chapal bych kdyby treba mely funkci ze se pri rychlostech nad 5kmh vypnou, jako to bylo driv u volva dokud mely jejich obrazovky na navigaci zabudovanej prijem televize a videa.

    «Tablets im Auto sind genauso gefährlich wie Handys»
    «Tablets im Auto sind genauso gefährlich wie Handys» - 20 Minuten
    https://www.20min.ch/story/tablet-im-auto-so-gefaehrlich-wie-das-handy-169854523140
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    planovac ciest, berie do uvahy aj podmienky na ceste, rychlost atd.

    A Better Routeplanner
    https://abetterrouteplanner.com/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: elon si hra svoje factorio speedrun, takze imo podla planu

    Tesla Gigafactory Austin 4K Day 56 - 9/16/20 - Tesla Terafactory Austin Texas - HUGE Progress!
    https://www.youtube.com/watch?v=kYQaCghcUwc
    KEB
    KEB --- ---
    Daimler nabídne elektrická bateriová i vodíková těžká nákladní auta | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/daimler-nabidne-elektricka-bateriova-i-vodikova-tezka-nakladni-auta

    Mercedes se snaží, jak je na tom Elon s truckem?
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: btw by bylo vtipné, kdyby se aspoň jednou vozily staré auta z východu na západ.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: nedělej mohu, tyhle pobídky bývaly i u nás. Díky tomu autobazary vykupovaly starý 100 a 105. Byl to způsob, jak se jich aspoň za pár kaček zbavit. Bazar je o pár tisícovek dráž prodal a tys měl ve škodovce tuším 20k slevu. Takže jsi ušetřil cca 15k. Tihle možnost zabil tuším Bursík, když přepis takhle starých aut svinsky zdražil.

    Tady to bude stejné, lidí se nebudou zbavovat aut starých 10let, ale úplně starych popelnic. A každá taková hle stará popelnice ve šrotu je dobrá.
    KEB
    KEB --- ---
    Tohle je správná cesta

    Praha elektrifikuje linku 134, vyzkouší čtyřpólové nabíjení elektrobusů | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/praha-elektrifikuje-linku-134-vyzkousi-ctyrpolove-nabijeni-elektrobusu

    A když postaví ty nabíjecí stanice tak, aby se u nich dalo zaparkovat, tak i zvýší počet nabíjecích stanic za jednu cenu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JIMIQ: Možná bude :)
    Gravitace namísto vodíku. Automobilka Nikola přiznala, že její tahač nejel na palivo budoucnosti, ale jen z kopce - CzechCrunch
    https://www.czechcrunch.cz/...la-priznala-ze-jeji-tahac-nejel-na-palivo-budoucnosti-ale-jen-z-kopce/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam