• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: už se sice opakuju, ale koukal jsi na video, jak si ElectroDad naboural svojí Teslu? https://youtu.be/KW-6Klu4rnQ

    Servisy Tesly nejsou potřeba na výměnu pneumatik - to ti asi zvládne každý jouda v garáži, ale představ si, že i Tesly bourají, nebo bývají nabourány. A náhradní díly ti každej jouda nemá šanci objednat na Auto-Kelly, jako všechno ostatní. A to, že se i při menší nehodě odpálí pyropatrony, které odpojí hlavní baterku, že pak 12V baterka vydrží jen pár hodin a po jejím vybití už si auto ani nezamkneš ani neodemkneš, že se nabouraná Tesla nedá odtáhnout na laně, protože i automaticky zablokuje kola...

    Takže když tě v Ostravě někdo nabourá a jedinej servis je v Praze, tak na té servisní síti taky trochu záleží ;-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nejsou potreba na ty elektromobily novy tovarny/roboti/software/preskoleny pracovnici u zavedenejch automobilek?

    nebudou muset stejne tak bejt preskoleny autoservisy pracovniku, vcetne nahradnich dilu apod?

    nebude muset i dodavatelskej retezec zavedenejch automobilek bejt vicemene prekopanej? (jen me napada, proc Elon nebere levny dily od subdodavatelu zavedenejch automobilek, se spacex to tak dela)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Mno, nevím, nevím...

    Předně u EV ta servisní síť není až tak důležitá, protože odhadem 99% případů představuje výměna pneumatik.

    Druhou věcí je to, že ačkoliv "tradiční automobilky" vyrábí ty miliony aut, tak stejně nezvládli smontovat jedno ID.3, aby mělo plechy lépe slícované, než Tesla...*

    A třetí věcí je, že jak mám zprostředkovaný náhled do toho, co a jak si tradiční automobilky nechají vyrábět, tak mám dojem, že sice asi miliony aut montovat umí, ale jedou těžce na kredit z bank i dlouhých faktur a na budoucí prodeje. Což je "nějak" OK u startupu, ale u zavedené firmy už mi to tak moc OK nepřijde.

    (* Pro ostatní přítomné: To novinářské ID.3 mělo dost mizerně slícované plechy a dveře kufru byly zavěšeny asi o 2mm vlevo a o 1mm vpravo níže, než by měly být. Většinou se to vyčítá Tesle, u U.S. aut je to všeobecně běžné, ale tohle je evropské auto...)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: I to je furt o řád. A aby těch aut tolik prodali, budou muset bojovat o zákazníky s tradičníma automobilkama. A taky je předběhnout v kapacitě.

    Pro tradiční automobilky bude těžký přejít na elektriku a změnit software a whatever, ale furt mají tu výhodu, že oni už ty miliony aut vyrábí, prodávají, dodávají a servisují.

    Třeba jen postavit servisní síť na takový množství aut bude šílenej úkol a nejspíš to bude fungovat dost dlouho dost blbě. A třeba servisní síť je důvod, proč bych si nekoupil Teslu, pokud by se tomu dalo byť jen trochu vyhnout koupí ekvivalentního elektrickýho auta od někoho jinýho.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Musíš to vynásobit "Muskovo konstantou"...
    Takže to bude tak 5-10M aut ročně v závislosti na dostupných surovinách...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jo, ale potřebuje naškálovat výrobu o řád nebo spíš o dva.

    Což je mimochodem tvrzení, za který se mi místní sekta Teslistů vysmála (protože Tesla přece nepotřebuje vyrábět miliony aut, má jinej byznysmodel), aby to pak na battery day potvrdil přímo Musk, a dokonce hodil ještě vyšší číslo než já – podle něj potřebuje Tesla dosáhnout na 20 000 000 aut ročně. Což je mimochodem naprosto šílenej plán, nejvíc má tuším Toyota, která vyrobí 10 000 000 aut ročně, celosvětová roční produkce je 80 000 000 aut.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Maličká automobilka, ale staví fabriky rychle a dělá jich docela dost. Pokud vím, tak v Q1/2021 už budou vyjíždět auta z Berlína. Něco se staví tuším v Indonésii, další v US.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: "Než si všichni koupí Cybertruck nebo Rivian." LOL

    I kdyby se elektrických F-150 prodalo 10% z celkový produkce modelu, tak Rivianu i Cybertrucku bude trvat roky se vůbec dostat na takový objem produkce.

    Vy si pořád neuvědomujete, jak je Tesla maličká automobilka. F-150 se ročně prodá víc než dvakrát tolik než všech Tesel dohromady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Mohl jsem jako argument použít jakejkoliv další z masivních problémů Tesly s kvalitou, který se sice daří řešit, ale až v posledních cca dvou letech.

    A to pořád téměř neexistujou pořádně ojetý Tesly, který by servisoval někdo jinej než drahej originální servis. Vůbec neexistujou významně ojetý Modely 3, který jsou postavený levnějc a masovějc než esko. Nikdo neví, jak bude taková ojetá Tesla spolehlivá a jak bude drahý ji provozovat, případně jestli jí vůbec půjde rozumně servisovat mimo autorizák.

    To všechno může bejt jedno early adopterům a fanatickým nadšencům, kteří mají prachy/odhodlání a prostě si to koupí bez ohledu na vývoj hodnoty. Ale pro normálního zákazníka to může být brutální nevýhoda – pokud Tesla půjde blbě servisovat, bude mít zoufalý propad hodnoty a to jí učiní pro hodně lidí nevýhodnou.

    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: v jakém čase to tam je?

    Nehledě na to, že pořád tvrdíš, jak je v pořádku když je super moderní hi-tech Tesla splacana paskou, protože tvoje dvacet let stará Mazda taky. Až bude nová Audi nebo BMW v podobné cenové kategorii zbastlena páskou, tak uznám, že he to v pohodě.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: mozno nemas ford truck, take tie velke americke pickupy https://www.f150forum.com/f38/body-hole-tape-360414/index2/

    f-150 inak bude tiez onedlho EV, len ci to stihnu postavit, nez si kazdy kupi cybertruck alebo rivian
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    LOPIK: tak doufam ze jedes porad na nokii 5110
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    MINER: Auto si kupuju kvuli nejakym vlastnostem, u kterych cekam, ze takovy zustanou - nerad bych se dockal toho, ze mi na dalku upravi treba vykon motoru tak, aby to vyhovovalo narocnejsim normam nebo neco zkurvi kvuli planovany zivotnosti.. To jsou vic takovy poloparanoidni veci, dalsi vec je ze je cely "firmware" auta nevyhnutelne ve stavu nedodelku - neco jinyho je pocitat s tim, ze se nekdy posle update a neco jinyho svolavacka..
    Navic jsem postizenej - delam s pocitacema, tak si o updatech myslim svoje a nejradsi bych je zakazal, protoze vsechny jen otravujou..
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: zajímavý já ve svým Fordu z 2010 jsem si ničeho lepený ho páskou nevšiml a to nestál milion
    MINER
    MINER --- ---
    LOPIK: Jakože se bojíš že ti něco rozbijou? Nebo co je velký špatný?
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Otazka je i jestli kazdy auto potrebije updaty.. Z pohledu vyrobce to chapu, ale jako uzivatel vidim jenom velky spatny..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: zas ten argument s tou lepiacou paskou ktoru mam aj ja v mazde 6 z roku 2003? nieco ine najdi :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Tak je otázka, jestli každý auto nutně potřebuje svoje páčky pod volant. Naopak schopnost nelpět na zavedených pořádcích a investovat tam, kde je to potřeba, a naopak neplýtvat energií tam, kde není, je to, co nejvíc urychluje inovace.

    Já třeba ocením např. o 200 km delší dojezd víc než vlastní páčky pod volantem.

    Ale s kachní páskou to je jiná story:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tesla zase před 9 lety neměla kapacity na to, aby vyvinula páčky pod volant nebo nápravu, a musela si je koupit jinde.

    A ještě dneska má problém zvládnout postavit auto bez lepící pásky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam