• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Musíš to vynásobit "Muskovo konstantou"...
    Takže to bude tak 5-10M aut ročně v závislosti na dostupných surovinách...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jo, ale potřebuje naškálovat výrobu o řád nebo spíš o dva.

    Což je mimochodem tvrzení, za který se mi místní sekta Teslistů vysmála (protože Tesla přece nepotřebuje vyrábět miliony aut, má jinej byznysmodel), aby to pak na battery day potvrdil přímo Musk, a dokonce hodil ještě vyšší číslo než já – podle něj potřebuje Tesla dosáhnout na 20 000 000 aut ročně. Což je mimochodem naprosto šílenej plán, nejvíc má tuším Toyota, která vyrobí 10 000 000 aut ročně, celosvětová roční produkce je 80 000 000 aut.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Maličká automobilka, ale staví fabriky rychle a dělá jich docela dost. Pokud vím, tak v Q1/2021 už budou vyjíždět auta z Berlína. Něco se staví tuším v Indonésii, další v US.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: "Než si všichni koupí Cybertruck nebo Rivian." LOL

    I kdyby se elektrických F-150 prodalo 10% z celkový produkce modelu, tak Rivianu i Cybertrucku bude trvat roky se vůbec dostat na takový objem produkce.

    Vy si pořád neuvědomujete, jak je Tesla maličká automobilka. F-150 se ročně prodá víc než dvakrát tolik než všech Tesel dohromady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Mohl jsem jako argument použít jakejkoliv další z masivních problémů Tesly s kvalitou, který se sice daří řešit, ale až v posledních cca dvou letech.

    A to pořád téměř neexistujou pořádně ojetý Tesly, který by servisoval někdo jinej než drahej originální servis. Vůbec neexistujou významně ojetý Modely 3, který jsou postavený levnějc a masovějc než esko. Nikdo neví, jak bude taková ojetá Tesla spolehlivá a jak bude drahý ji provozovat, případně jestli jí vůbec půjde rozumně servisovat mimo autorizák.

    To všechno může bejt jedno early adopterům a fanatickým nadšencům, kteří mají prachy/odhodlání a prostě si to koupí bez ohledu na vývoj hodnoty. Ale pro normálního zákazníka to může být brutální nevýhoda – pokud Tesla půjde blbě servisovat, bude mít zoufalý propad hodnoty a to jí učiní pro hodně lidí nevýhodnou.

    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: v jakém čase to tam je?

    Nehledě na to, že pořád tvrdíš, jak je v pořádku když je super moderní hi-tech Tesla splacana paskou, protože tvoje dvacet let stará Mazda taky. Až bude nová Audi nebo BMW v podobné cenové kategorii zbastlena páskou, tak uznám, že he to v pohodě.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: mozno nemas ford truck, take tie velke americke pickupy https://www.f150forum.com/f38/body-hole-tape-360414/index2/

    f-150 inak bude tiez onedlho EV, len ci to stihnu postavit, nez si kazdy kupi cybertruck alebo rivian
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    LOPIK: tak doufam ze jedes porad na nokii 5110
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    MINER: Auto si kupuju kvuli nejakym vlastnostem, u kterych cekam, ze takovy zustanou - nerad bych se dockal toho, ze mi na dalku upravi treba vykon motoru tak, aby to vyhovovalo narocnejsim normam nebo neco zkurvi kvuli planovany zivotnosti.. To jsou vic takovy poloparanoidni veci, dalsi vec je ze je cely "firmware" auta nevyhnutelne ve stavu nedodelku - neco jinyho je pocitat s tim, ze se nekdy posle update a neco jinyho svolavacka..
    Navic jsem postizenej - delam s pocitacema, tak si o updatech myslim svoje a nejradsi bych je zakazal, protoze vsechny jen otravujou..
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: zajímavý já ve svým Fordu z 2010 jsem si ničeho lepený ho páskou nevšiml a to nestál milion
    MINER
    MINER --- ---
    LOPIK: Jakože se bojíš že ti něco rozbijou? Nebo co je velký špatný?
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Otazka je i jestli kazdy auto potrebije updaty.. Z pohledu vyrobce to chapu, ale jako uzivatel vidim jenom velky spatny..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: zas ten argument s tou lepiacou paskou ktoru mam aj ja v mazde 6 z roku 2003? nieco ine najdi :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Tak je otázka, jestli každý auto nutně potřebuje svoje páčky pod volant. Naopak schopnost nelpět na zavedených pořádcích a investovat tam, kde je to potřeba, a naopak neplýtvat energií tam, kde není, je to, co nejvíc urychluje inovace.

    Já třeba ocením např. o 200 km delší dojezd víc než vlastní páčky pod volantem.

    Ale s kachní páskou to je jiná story:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tesla zase před 9 lety neměla kapacity na to, aby vyvinula páčky pod volant nebo nápravu, a musela si je koupit jinde.

    A ještě dneska má problém zvládnout postavit auto bez lepící pásky.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: to je všechno pravda, ale to, že to neuměli, a měli objektivně překážky, které popisuješ, neříká nic o tom, jestli by to zákazníkům nepřineslo výhody, ale pouze že to automobilky nebyly schopny využít.
    Navigace a infotainment je imho dobrej příklad. To peklo, co se vyskytuje ve většině aut, je k pláči. Nebo update ADAS.

    Před 9 lety už SIMky v rádiích byly. Ale nepoužívali to pro data, jenom volání.

    A kdyby je k tomu nedonutila konkurence, tak to tak dělají doteď.

    BTW: já vim, že neni prdel to udělat, nejen kvůli dodavatelskému řetězci, ale i kvůli security.
    Teď už jsou celé firmy, které se specializují jen na to: https://www.sibros.tech/ota-updater

    Jenom rozlišujeme nepotřebovat a neumět nebo dokonce neumět si představit, k čemu by to mohli potřebovat:)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Pred 9 lety ta auta nemela:
    -konektivitu
    -navrzenou architekturu pro Online remote updare (ORU)
    Nevymenis napriklad zastaralou a pomalou jednotku Can za lepsi ze dne na den. V aute mas tri prdele rodicich jednotek, ktere maji sve dodavatele a ty musis taky vymenit za neco, co bude podporovat ORU.
    Pred 9 lety bylatesla maloseriovy vyrobce, ktery ma vyhodu v tom, ze zacinal na zelene louce. Nemluve o tom, ze v cem je napred v elektronice, to ztraci v kvalite.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Spíš před devíti lety si něco takového ani nedokázali představit, natož aby dokázali vymyslet, na co by se to mohlo hodit:)
    Což je trošku něco jiného nepotřebovat:)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    neviem co je ORU, ale ak to pred 9 rokmi nepotrebovali, tak len preto, ze uz vtedy boli v tomto smere technologicky zaostali
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Nahravani map fakt neni ORU
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam