• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    Nový továrny – ne, elektrický auta se běžně vyrábějí v továrnách po benzínovejch.
    Nový roboti – jak kde. Celý auto mimo pohonný ústrojí se pořád dělá stejně. Něco jako VW ID.3 má pořád karoserii vyrobenou jako normální auto, interiér jakbysmet, i nápravy, brzdy, všechny takový věci.
    Nový software – vůbec. Třeba slavný problémy VW se software nejsou elektromobilitou, úplně stejně nefunguje benzínovej Golf jako elektrická ID.3.
    Přeškolení lidí – ano, ale to je potřeba u každýho novýho modelu.

    Reálný rozdíl je, jsou potřeba navíc továrny na baterie, navíc továrny na elektromotory (což je ale mnohem jednodušší) a naopak se ušetří za továrny na motory a převodovky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: I elektromobil potřebuje servis. Míň než normální auto, ale potřebuje. Rozhodně nebude 99% výměna pneumatik.

    Ad slícování – ID.3 není úplně super na poměry Volkswagenu, ale to opět není problém elektromobilu ale upadající kvality VW. Navíc to byl kus z víceméně předsériový produkce. Tesla Model 3 z takovýho začátku výroby vypadá o pár tříd hůř.
    MINER
    MINER --- ---
    Řešení nehod je trochu extremismus typu autoforum:
    Ročně je tu 75k nehod. I když to znásobíme na pokrytí na nehlášených na 200k, a budeme počítat, že každé z 6M aut jede do servisu obrok, tak řešíme necelých 7 % servisních úkonů.
    A běžný servis, tedy odhadem výše přes 90 % úkonů, má elektromobil řádově jednodušší.
    Vyškolit borce na výměnu kapalin klimy možná nebude takovej problém.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIGHTHUNTER: a od toho su ti early adopters, aby tu technologiu pretlacili do takeho stavu, kedy uz sa masovo vyplati, inak by to ostalo take slepice-vejce problem, ze kto zacne prvy
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    DZODZO: jasně, ale vyškolit stávající servisáky na elektroauta je asi trochu jednodušší, než zakládat nové servisy (shánět budovy, lidi, nakupovat stroje... a pak taky ve finále ty lidi vyškolit).
    To, že se teď nevyplatí mít v každém servisu vyškolené elektrikáře, protože tam elektroauto přijede s problémem jednou za čas, neznamená, že se to nedá "rychle" změnit. Určitě rychleji, než založit nový servis na zelené louce.

    Tvého servisáka taky chápu - to dovzdělání bude obnášet nějaké zkoušky, certifikace, nebude to levné a potřebuje, aby se mu to vrátilo, takže by musel mít dostatek zákazníků s elektroauty...
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    NIGHTHUNTER: Plus nejčastější servis je údržba. Hlavně podvozku. Ač elektromobil. Tak stále např. podvozek je plný různých čepů, táhel, ložisek, uložení, tlumiče, pružiny...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIGHTHUNTER: to bude asi podobne ako ked ma skodovka v ostrave siet servisov, ale technici schopni opravit elektricke citigo budu iba v prahe

    moj servisak sa tiez nejako nehrnie do opravy elektromobilov, odovodnil to tym, ze radsej bude mat ruky spinave od oleja ako by ho mala zabit elektrina :D
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: už se sice opakuju, ale koukal jsi na video, jak si ElectroDad naboural svojí Teslu? https://youtu.be/KW-6Klu4rnQ

    Servisy Tesly nejsou potřeba na výměnu pneumatik - to ti asi zvládne každý jouda v garáži, ale představ si, že i Tesly bourají, nebo bývají nabourány. A náhradní díly ti každej jouda nemá šanci objednat na Auto-Kelly, jako všechno ostatní. A to, že se i při menší nehodě odpálí pyropatrony, které odpojí hlavní baterku, že pak 12V baterka vydrží jen pár hodin a po jejím vybití už si auto ani nezamkneš ani neodemkneš, že se nabouraná Tesla nedá odtáhnout na laně, protože i automaticky zablokuje kola...

    Takže když tě v Ostravě někdo nabourá a jedinej servis je v Praze, tak na té servisní síti taky trochu záleží ;-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nejsou potreba na ty elektromobily novy tovarny/roboti/software/preskoleny pracovnici u zavedenejch automobilek?

    nebudou muset stejne tak bejt preskoleny autoservisy pracovniku, vcetne nahradnich dilu apod?

    nebude muset i dodavatelskej retezec zavedenejch automobilek bejt vicemene prekopanej? (jen me napada, proc Elon nebere levny dily od subdodavatelu zavedenejch automobilek, se spacex to tak dela)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Mno, nevím, nevím...

    Předně u EV ta servisní síť není až tak důležitá, protože odhadem 99% případů představuje výměna pneumatik.

    Druhou věcí je to, že ačkoliv "tradiční automobilky" vyrábí ty miliony aut, tak stejně nezvládli smontovat jedno ID.3, aby mělo plechy lépe slícované, než Tesla...*

    A třetí věcí je, že jak mám zprostředkovaný náhled do toho, co a jak si tradiční automobilky nechají vyrábět, tak mám dojem, že sice asi miliony aut montovat umí, ale jedou těžce na kredit z bank i dlouhých faktur a na budoucí prodeje. Což je "nějak" OK u startupu, ale u zavedené firmy už mi to tak moc OK nepřijde.

    (* Pro ostatní přítomné: To novinářské ID.3 mělo dost mizerně slícované plechy a dveře kufru byly zavěšeny asi o 2mm vlevo a o 1mm vpravo níže, než by měly být. Většinou se to vyčítá Tesle, u U.S. aut je to všeobecně běžné, ale tohle je evropské auto...)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: I to je furt o řád. A aby těch aut tolik prodali, budou muset bojovat o zákazníky s tradičníma automobilkama. A taky je předběhnout v kapacitě.

    Pro tradiční automobilky bude těžký přejít na elektriku a změnit software a whatever, ale furt mají tu výhodu, že oni už ty miliony aut vyrábí, prodávají, dodávají a servisují.

    Třeba jen postavit servisní síť na takový množství aut bude šílenej úkol a nejspíš to bude fungovat dost dlouho dost blbě. A třeba servisní síť je důvod, proč bych si nekoupil Teslu, pokud by se tomu dalo byť jen trochu vyhnout koupí ekvivalentního elektrickýho auta od někoho jinýho.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Musíš to vynásobit "Muskovo konstantou"...
    Takže to bude tak 5-10M aut ročně v závislosti na dostupných surovinách...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jo, ale potřebuje naškálovat výrobu o řád nebo spíš o dva.

    Což je mimochodem tvrzení, za který se mi místní sekta Teslistů vysmála (protože Tesla přece nepotřebuje vyrábět miliony aut, má jinej byznysmodel), aby to pak na battery day potvrdil přímo Musk, a dokonce hodil ještě vyšší číslo než já – podle něj potřebuje Tesla dosáhnout na 20 000 000 aut ročně. Což je mimochodem naprosto šílenej plán, nejvíc má tuším Toyota, která vyrobí 10 000 000 aut ročně, celosvětová roční produkce je 80 000 000 aut.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Maličká automobilka, ale staví fabriky rychle a dělá jich docela dost. Pokud vím, tak v Q1/2021 už budou vyjíždět auta z Berlína. Něco se staví tuším v Indonésii, další v US.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: "Než si všichni koupí Cybertruck nebo Rivian." LOL

    I kdyby se elektrických F-150 prodalo 10% z celkový produkce modelu, tak Rivianu i Cybertrucku bude trvat roky se vůbec dostat na takový objem produkce.

    Vy si pořád neuvědomujete, jak je Tesla maličká automobilka. F-150 se ročně prodá víc než dvakrát tolik než všech Tesel dohromady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Mohl jsem jako argument použít jakejkoliv další z masivních problémů Tesly s kvalitou, který se sice daří řešit, ale až v posledních cca dvou letech.

    A to pořád téměř neexistujou pořádně ojetý Tesly, který by servisoval někdo jinej než drahej originální servis. Vůbec neexistujou významně ojetý Modely 3, který jsou postavený levnějc a masovějc než esko. Nikdo neví, jak bude taková ojetá Tesla spolehlivá a jak bude drahý ji provozovat, případně jestli jí vůbec půjde rozumně servisovat mimo autorizák.

    To všechno může bejt jedno early adopterům a fanatickým nadšencům, kteří mají prachy/odhodlání a prostě si to koupí bez ohledu na vývoj hodnoty. Ale pro normálního zákazníka to může být brutální nevýhoda – pokud Tesla půjde blbě servisovat, bude mít zoufalý propad hodnoty a to jí učiní pro hodně lidí nevýhodnou.

    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: v jakém čase to tam je?

    Nehledě na to, že pořád tvrdíš, jak je v pořádku když je super moderní hi-tech Tesla splacana paskou, protože tvoje dvacet let stará Mazda taky. Až bude nová Audi nebo BMW v podobné cenové kategorii zbastlena páskou, tak uznám, že he to v pohodě.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: mozno nemas ford truck, take tie velke americke pickupy https://www.f150forum.com/f38/body-hole-tape-360414/index2/

    f-150 inak bude tiez onedlho EV, len ci to stihnu postavit, nez si kazdy kupi cybertruck alebo rivian
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    LOPIK: tak doufam ze jedes porad na nokii 5110
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam