• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: plus co ušetříš na benzínu za životnost auta, a na čase, že to nemusíš řešit. To někdo klidně spočítejte. Já to zase obhajovat nepotřebuju. Jenom říkám, že servis ICE je řádově složitější a je to vopruz.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: teď je otázka jestli třeba u citiga, který bev stojí dvakrát tolik, jsou ty pálky za opravy tak velký, aby přesáhly rozdíl kupní ceny. Ano nebo ne?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: No dyť motor je to, co potřebuje v autě nejvíc servisu. Elektromobil má řádově míň pohyblivých částí.

    Hele, to co říkáš platí možná, když točíš auto po 3 letech, ale jestli jezdíš auta dýl, tak krom olejů a filtrů (benzín, olej, vzduch, olej automatu), na čemž je skvělej byznys, začíná po 100k další legrace:
    rozvody, EGR, DPF, vstřiky, naftový čerpadlo, u některých aut i výfuky, karbonizace sání a související problémy s emisema. Po 200k začínaj odcházet automaty (i pokud jsi v nich měnil olej) nebo setrvačníky, a turba.

    A to už jsou krom opruzu, že to musíš řešit, i docela slušný pálky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: "tune-up" – tyvole, kdo to psal? Tune-up je proces, při kterým se seřizuje karburátor a rozdělovač. To se na benzínových autech nedělá už tak 30 let, mimo veteránů.

    Naopak údržba věcí jako chladící systém bude dost pravděpodobně potřeba i u elektromobilů. Třeba olej v převodovce se u benzínovejch aut taky udává jako "doživotní" a reálně se musí měnit.

    Jinak ano, elektromobil jako takovej moc nevýhod nemá.

    Ale když budu stát před rozhodnutím, jestli si koupit za cca stejný peníze s podobnýma parametrama Škodovku a Teslu, tak si koupím tu Škodovku i kvůli servisu.
    ABS
    ABS --- ---
    BOBASH: ještě je tam pár drobností jako rozvody chladící kapalina či převodovka, pro ty co jezdí jako prase.
    Ad chladící kapalina - nutnost výměny je důvod proč preferují vzduchem chlazený baterii i za cenu pomalejšího nabíjení na DC, na životnost baterie to má malý vliv co vím pokud to není sportovní auto
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: mozna protoze moc jinejch nevyhod nema :))

    tady neco k servisu

    What Does It Take To Maintain An Electric Vehicle? | MYEV.com
    https://www.myev.com/research/ev-101/what-does-it-take-to-maintain-an-electric-vehicle/amp

    It’s a lot less than with a conventionally powered model, that’s for sure.

    ...
    That’s because EVs eliminate over two-dozen mechanical components that would normally require periodic service. An EV owner avoids having to pay for things like tune-ups, oil changes, cooling system flushes, transmission servicing, and replacing the air filter, spark plugs and drive belts. Sources suggest electric vehicle owners spend roughly a third of what conventionally powered auto owners do for regular service.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Elektromobil NEMÁ servis ŘÁDOVĚ jednodušší.

    Z běžných servisních úkonů ti odpadnou výměny oleje a filtrů v motoru a převodovce.

    Z běžných oprav ti odpadne všechno na motoru.

    Míň se opotřebí brzdy, třeba zadní u MEB platformy jsou teoreticky "doživotní".

    Ale třeba podvozek je pořád stejný (MEB má víceméně stejná nápravy jako benzínová MQB, Tesla S má nápravy z Mercedesu) a naopak je u elektromobilu namáhaný víc, protože je těžší.

    A je tam spousta dalších věcí, co se můžou rozbít. Zeptej se někoho, kdo má Teslu. Servis obvykle berou jako hlavní nevýhodu vlastnictví toho auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Technici schopný opravovat elektrický auta na elementární rovině budou u každýho dealera, jen v Praze budou ti s nejvyšší úrovní kvalifikace, co třeba můžou hrabat do "živý" baterky a opravovat jí.

    (oficiální info od VW/Škoda)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    Nový továrny – ne, elektrický auta se běžně vyrábějí v továrnách po benzínovejch.
    Nový roboti – jak kde. Celý auto mimo pohonný ústrojí se pořád dělá stejně. Něco jako VW ID.3 má pořád karoserii vyrobenou jako normální auto, interiér jakbysmet, i nápravy, brzdy, všechny takový věci.
    Nový software – vůbec. Třeba slavný problémy VW se software nejsou elektromobilitou, úplně stejně nefunguje benzínovej Golf jako elektrická ID.3.
    Přeškolení lidí – ano, ale to je potřeba u každýho novýho modelu.

    Reálný rozdíl je, jsou potřeba navíc továrny na baterie, navíc továrny na elektromotory (což je ale mnohem jednodušší) a naopak se ušetří za továrny na motory a převodovky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: I elektromobil potřebuje servis. Míň než normální auto, ale potřebuje. Rozhodně nebude 99% výměna pneumatik.

    Ad slícování – ID.3 není úplně super na poměry Volkswagenu, ale to opět není problém elektromobilu ale upadající kvality VW. Navíc to byl kus z víceméně předsériový produkce. Tesla Model 3 z takovýho začátku výroby vypadá o pár tříd hůř.
    MINER
    MINER --- ---
    Řešení nehod je trochu extremismus typu autoforum:
    Ročně je tu 75k nehod. I když to znásobíme na pokrytí na nehlášených na 200k, a budeme počítat, že každé z 6M aut jede do servisu obrok, tak řešíme necelých 7 % servisních úkonů.
    A běžný servis, tedy odhadem výše přes 90 % úkonů, má elektromobil řádově jednodušší.
    Vyškolit borce na výměnu kapalin klimy možná nebude takovej problém.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIGHTHUNTER: a od toho su ti early adopters, aby tu technologiu pretlacili do takeho stavu, kedy uz sa masovo vyplati, inak by to ostalo take slepice-vejce problem, ze kto zacne prvy
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    DZODZO: jasně, ale vyškolit stávající servisáky na elektroauta je asi trochu jednodušší, než zakládat nové servisy (shánět budovy, lidi, nakupovat stroje... a pak taky ve finále ty lidi vyškolit).
    To, že se teď nevyplatí mít v každém servisu vyškolené elektrikáře, protože tam elektroauto přijede s problémem jednou za čas, neznamená, že se to nedá "rychle" změnit. Určitě rychleji, než založit nový servis na zelené louce.

    Tvého servisáka taky chápu - to dovzdělání bude obnášet nějaké zkoušky, certifikace, nebude to levné a potřebuje, aby se mu to vrátilo, takže by musel mít dostatek zákazníků s elektroauty...
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    NIGHTHUNTER: Plus nejčastější servis je údržba. Hlavně podvozku. Ač elektromobil. Tak stále např. podvozek je plný různých čepů, táhel, ložisek, uložení, tlumiče, pružiny...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIGHTHUNTER: to bude asi podobne ako ked ma skodovka v ostrave siet servisov, ale technici schopni opravit elektricke citigo budu iba v prahe

    moj servisak sa tiez nejako nehrnie do opravy elektromobilov, odovodnil to tym, ze radsej bude mat ruky spinave od oleja ako by ho mala zabit elektrina :D
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: už se sice opakuju, ale koukal jsi na video, jak si ElectroDad naboural svojí Teslu? https://youtu.be/KW-6Klu4rnQ

    Servisy Tesly nejsou potřeba na výměnu pneumatik - to ti asi zvládne každý jouda v garáži, ale představ si, že i Tesly bourají, nebo bývají nabourány. A náhradní díly ti každej jouda nemá šanci objednat na Auto-Kelly, jako všechno ostatní. A to, že se i při menší nehodě odpálí pyropatrony, které odpojí hlavní baterku, že pak 12V baterka vydrží jen pár hodin a po jejím vybití už si auto ani nezamkneš ani neodemkneš, že se nabouraná Tesla nedá odtáhnout na laně, protože i automaticky zablokuje kola...

    Takže když tě v Ostravě někdo nabourá a jedinej servis je v Praze, tak na té servisní síti taky trochu záleží ;-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nejsou potreba na ty elektromobily novy tovarny/roboti/software/preskoleny pracovnici u zavedenejch automobilek?

    nebudou muset stejne tak bejt preskoleny autoservisy pracovniku, vcetne nahradnich dilu apod?

    nebude muset i dodavatelskej retezec zavedenejch automobilek bejt vicemene prekopanej? (jen me napada, proc Elon nebere levny dily od subdodavatelu zavedenejch automobilek, se spacex to tak dela)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Mno, nevím, nevím...

    Předně u EV ta servisní síť není až tak důležitá, protože odhadem 99% případů představuje výměna pneumatik.

    Druhou věcí je to, že ačkoliv "tradiční automobilky" vyrábí ty miliony aut, tak stejně nezvládli smontovat jedno ID.3, aby mělo plechy lépe slícované, než Tesla...*

    A třetí věcí je, že jak mám zprostředkovaný náhled do toho, co a jak si tradiční automobilky nechají vyrábět, tak mám dojem, že sice asi miliony aut montovat umí, ale jedou těžce na kredit z bank i dlouhých faktur a na budoucí prodeje. Což je "nějak" OK u startupu, ale u zavedené firmy už mi to tak moc OK nepřijde.

    (* Pro ostatní přítomné: To novinářské ID.3 mělo dost mizerně slícované plechy a dveře kufru byly zavěšeny asi o 2mm vlevo a o 1mm vpravo níže, než by měly být. Většinou se to vyčítá Tesle, u U.S. aut je to všeobecně běžné, ale tohle je evropské auto...)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: I to je furt o řád. A aby těch aut tolik prodali, budou muset bojovat o zákazníky s tradičníma automobilkama. A taky je předběhnout v kapacitě.

    Pro tradiční automobilky bude těžký přejít na elektriku a změnit software a whatever, ale furt mají tu výhodu, že oni už ty miliony aut vyrábí, prodávají, dodávají a servisují.

    Třeba jen postavit servisní síť na takový množství aut bude šílenej úkol a nejspíš to bude fungovat dost dlouho dost blbě. A třeba servisní síť je důvod, proč bych si nekoupil Teslu, pokud by se tomu dalo byť jen trochu vyhnout koupí ekvivalentního elektrickýho auta od někoho jinýho.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Musíš to vynásobit "Muskovo konstantou"...
    Takže to bude tak 5-10M aut ročně v závislosti na dostupných surovinách...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam