• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER:
    P.S.:
    Slušnej hydroměničovej automat vydrží spíš 400-500 tisíc. 200 tisíc vydrží ty špatný, nebo různý DSG a podobně, nebo něco o co se někdo nestaral.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hele, mluvíš s člověkem, kterej momentálně vlastní druhý nejmladší z celkem asi 54 aut co měl, a to auto je ročník 2000.

    Nemusíš mě poučovat o tom, co všechno se na autech mění. A nepopírám, že na benzínovým autě toho je víc. Ale pořád toho je i na elektromobilu dost na to, abych chtěl elektromobil od firmy, která má nejbližší servis jinde než v Německu a která není notoricky známá tím, že má naprosto příšernej zákaznickej servis a snaží se tě ojebat.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: teď je otázka jestli třeba u citiga, který bev stojí dvakrát tolik, jsou ty pálky za opravy tak velký, aby přesáhly rozdíl kupní ceny. Ano nebo ne?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: No dyť motor je to, co potřebuje v autě nejvíc servisu. Elektromobil má řádově míň pohyblivých částí.

    Hele, to co říkáš platí možná, když točíš auto po 3 letech, ale jestli jezdíš auta dýl, tak krom olejů a filtrů (benzín, olej, vzduch, olej automatu), na čemž je skvělej byznys, začíná po 100k další legrace:
    rozvody, EGR, DPF, vstřiky, naftový čerpadlo, u některých aut i výfuky, karbonizace sání a související problémy s emisema. Po 200k začínaj odcházet automaty (i pokud jsi v nich měnil olej) nebo setrvačníky, a turba.

    A to už jsou krom opruzu, že to musíš řešit, i docela slušný pálky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: "tune-up" – tyvole, kdo to psal? Tune-up je proces, při kterým se seřizuje karburátor a rozdělovač. To se na benzínových autech nedělá už tak 30 let, mimo veteránů.

    Naopak údržba věcí jako chladící systém bude dost pravděpodobně potřeba i u elektromobilů. Třeba olej v převodovce se u benzínovejch aut taky udává jako "doživotní" a reálně se musí měnit.

    Jinak ano, elektromobil jako takovej moc nevýhod nemá.

    Ale když budu stát před rozhodnutím, jestli si koupit za cca stejný peníze s podobnýma parametrama Škodovku a Teslu, tak si koupím tu Škodovku i kvůli servisu.
    ABS
    ABS --- ---
    BOBASH: ještě je tam pár drobností jako rozvody chladící kapalina či převodovka, pro ty co jezdí jako prase.
    Ad chladící kapalina - nutnost výměny je důvod proč preferují vzduchem chlazený baterii i za cenu pomalejšího nabíjení na DC, na životnost baterie to má malý vliv co vím pokud to není sportovní auto
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: mozna protoze moc jinejch nevyhod nema :))

    tady neco k servisu

    What Does It Take To Maintain An Electric Vehicle? | MYEV.com
    https://www.myev.com/research/ev-101/what-does-it-take-to-maintain-an-electric-vehicle/amp

    It’s a lot less than with a conventionally powered model, that’s for sure.

    ...
    That’s because EVs eliminate over two-dozen mechanical components that would normally require periodic service. An EV owner avoids having to pay for things like tune-ups, oil changes, cooling system flushes, transmission servicing, and replacing the air filter, spark plugs and drive belts. Sources suggest electric vehicle owners spend roughly a third of what conventionally powered auto owners do for regular service.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Elektromobil NEMÁ servis ŘÁDOVĚ jednodušší.

    Z běžných servisních úkonů ti odpadnou výměny oleje a filtrů v motoru a převodovce.

    Z běžných oprav ti odpadne všechno na motoru.

    Míň se opotřebí brzdy, třeba zadní u MEB platformy jsou teoreticky "doživotní".

    Ale třeba podvozek je pořád stejný (MEB má víceméně stejná nápravy jako benzínová MQB, Tesla S má nápravy z Mercedesu) a naopak je u elektromobilu namáhaný víc, protože je těžší.

    A je tam spousta dalších věcí, co se můžou rozbít. Zeptej se někoho, kdo má Teslu. Servis obvykle berou jako hlavní nevýhodu vlastnictví toho auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Technici schopný opravovat elektrický auta na elementární rovině budou u každýho dealera, jen v Praze budou ti s nejvyšší úrovní kvalifikace, co třeba můžou hrabat do "živý" baterky a opravovat jí.

    (oficiální info od VW/Škoda)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    Nový továrny – ne, elektrický auta se běžně vyrábějí v továrnách po benzínovejch.
    Nový roboti – jak kde. Celý auto mimo pohonný ústrojí se pořád dělá stejně. Něco jako VW ID.3 má pořád karoserii vyrobenou jako normální auto, interiér jakbysmet, i nápravy, brzdy, všechny takový věci.
    Nový software – vůbec. Třeba slavný problémy VW se software nejsou elektromobilitou, úplně stejně nefunguje benzínovej Golf jako elektrická ID.3.
    Přeškolení lidí – ano, ale to je potřeba u každýho novýho modelu.

    Reálný rozdíl je, jsou potřeba navíc továrny na baterie, navíc továrny na elektromotory (což je ale mnohem jednodušší) a naopak se ušetří za továrny na motory a převodovky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: I elektromobil potřebuje servis. Míň než normální auto, ale potřebuje. Rozhodně nebude 99% výměna pneumatik.

    Ad slícování – ID.3 není úplně super na poměry Volkswagenu, ale to opět není problém elektromobilu ale upadající kvality VW. Navíc to byl kus z víceméně předsériový produkce. Tesla Model 3 z takovýho začátku výroby vypadá o pár tříd hůř.
    MINER
    MINER --- ---
    Řešení nehod je trochu extremismus typu autoforum:
    Ročně je tu 75k nehod. I když to znásobíme na pokrytí na nehlášených na 200k, a budeme počítat, že každé z 6M aut jede do servisu obrok, tak řešíme necelých 7 % servisních úkonů.
    A běžný servis, tedy odhadem výše přes 90 % úkonů, má elektromobil řádově jednodušší.
    Vyškolit borce na výměnu kapalin klimy možná nebude takovej problém.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIGHTHUNTER: a od toho su ti early adopters, aby tu technologiu pretlacili do takeho stavu, kedy uz sa masovo vyplati, inak by to ostalo take slepice-vejce problem, ze kto zacne prvy
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    DZODZO: jasně, ale vyškolit stávající servisáky na elektroauta je asi trochu jednodušší, než zakládat nové servisy (shánět budovy, lidi, nakupovat stroje... a pak taky ve finále ty lidi vyškolit).
    To, že se teď nevyplatí mít v každém servisu vyškolené elektrikáře, protože tam elektroauto přijede s problémem jednou za čas, neznamená, že se to nedá "rychle" změnit. Určitě rychleji, než založit nový servis na zelené louce.

    Tvého servisáka taky chápu - to dovzdělání bude obnášet nějaké zkoušky, certifikace, nebude to levné a potřebuje, aby se mu to vrátilo, takže by musel mít dostatek zákazníků s elektroauty...
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    NIGHTHUNTER: Plus nejčastější servis je údržba. Hlavně podvozku. Ač elektromobil. Tak stále např. podvozek je plný různých čepů, táhel, ložisek, uložení, tlumiče, pružiny...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIGHTHUNTER: to bude asi podobne ako ked ma skodovka v ostrave siet servisov, ale technici schopni opravit elektricke citigo budu iba v prahe

    moj servisak sa tiez nejako nehrnie do opravy elektromobilov, odovodnil to tym, ze radsej bude mat ruky spinave od oleja ako by ho mala zabit elektrina :D
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: už se sice opakuju, ale koukal jsi na video, jak si ElectroDad naboural svojí Teslu? https://youtu.be/KW-6Klu4rnQ

    Servisy Tesly nejsou potřeba na výměnu pneumatik - to ti asi zvládne každý jouda v garáži, ale představ si, že i Tesly bourají, nebo bývají nabourány. A náhradní díly ti každej jouda nemá šanci objednat na Auto-Kelly, jako všechno ostatní. A to, že se i při menší nehodě odpálí pyropatrony, které odpojí hlavní baterku, že pak 12V baterka vydrží jen pár hodin a po jejím vybití už si auto ani nezamkneš ani neodemkneš, že se nabouraná Tesla nedá odtáhnout na laně, protože i automaticky zablokuje kola...

    Takže když tě v Ostravě někdo nabourá a jedinej servis je v Praze, tak na té servisní síti taky trochu záleží ;-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nejsou potreba na ty elektromobily novy tovarny/roboti/software/preskoleny pracovnici u zavedenejch automobilek?

    nebudou muset stejne tak bejt preskoleny autoservisy pracovniku, vcetne nahradnich dilu apod?

    nebude muset i dodavatelskej retezec zavedenejch automobilek bejt vicemene prekopanej? (jen me napada, proc Elon nebere levny dily od subdodavatelu zavedenejch automobilek, se spacex to tak dela)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Mno, nevím, nevím...

    Předně u EV ta servisní síť není až tak důležitá, protože odhadem 99% případů představuje výměna pneumatik.

    Druhou věcí je to, že ačkoliv "tradiční automobilky" vyrábí ty miliony aut, tak stejně nezvládli smontovat jedno ID.3, aby mělo plechy lépe slícované, než Tesla...*

    A třetí věcí je, že jak mám zprostředkovaný náhled do toho, co a jak si tradiční automobilky nechají vyrábět, tak mám dojem, že sice asi miliony aut montovat umí, ale jedou těžce na kredit z bank i dlouhých faktur a na budoucí prodeje. Což je "nějak" OK u startupu, ale u zavedené firmy už mi to tak moc OK nepřijde.

    (* Pro ostatní přítomné: To novinářské ID.3 mělo dost mizerně slícované plechy a dveře kufru byly zavěšeny asi o 2mm vlevo a o 1mm vpravo níže, než by měly být. Většinou se to vyčítá Tesle, u U.S. aut je to všeobecně běžné, ale tohle je evropské auto...)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: I to je furt o řád. A aby těch aut tolik prodali, budou muset bojovat o zákazníky s tradičníma automobilkama. A taky je předběhnout v kapacitě.

    Pro tradiční automobilky bude těžký přejít na elektriku a změnit software a whatever, ale furt mají tu výhodu, že oni už ty miliony aut vyrábí, prodávají, dodávají a servisují.

    Třeba jen postavit servisní síť na takový množství aut bude šílenej úkol a nejspíš to bude fungovat dost dlouho dost blbě. A třeba servisní síť je důvod, proč bych si nekoupil Teslu, pokud by se tomu dalo byť jen trochu vyhnout koupí ekvivalentního elektrickýho auta od někoho jinýho.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Musíš to vynásobit "Muskovo konstantou"...
    Takže to bude tak 5-10M aut ročně v závislosti na dostupných surovinách...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jo, ale potřebuje naškálovat výrobu o řád nebo spíš o dva.

    Což je mimochodem tvrzení, za který se mi místní sekta Teslistů vysmála (protože Tesla přece nepotřebuje vyrábět miliony aut, má jinej byznysmodel), aby to pak na battery day potvrdil přímo Musk, a dokonce hodil ještě vyšší číslo než já – podle něj potřebuje Tesla dosáhnout na 20 000 000 aut ročně. Což je mimochodem naprosto šílenej plán, nejvíc má tuším Toyota, která vyrobí 10 000 000 aut ročně, celosvětová roční produkce je 80 000 000 aut.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Maličká automobilka, ale staví fabriky rychle a dělá jich docela dost. Pokud vím, tak v Q1/2021 už budou vyjíždět auta z Berlína. Něco se staví tuším v Indonésii, další v US.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam