• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    DZODZO: Průměrnej věk auta v ČR ani průměrnej nájezd auta v ČR je irelevantní. Trh se musí především řídit tím co chtěj lidi co daj za nový elektromobil v kategorii "mrdka" jeden milion korun, za důstojnej dva a půl milionu a za prestižní miliony tři až pět. Z principu nikoho nemůže zajímat člověk kdo si na elektromobil počká deset let za plotem autobazaru.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ale to je právě ten problém, že s Teslou MUSÍŠ jezdit do autorizáku. Nejde to jinak. Tesla nedodává díly, neuvolňuje podklady pro aftermarket výrobu dílů, snaží se i omezit neautorizovaný zásahy do aut a rozhodovat i po koupi o tom, co si do něj můžeš nainstalovat.

    Navíc to jejich slavný "plynulý zavádění upgradů" znamená, že nikdo mimo autorizovanej servis nebude vědět, jakej díl do jakýho auta patří.

    Proto bych si Teslu nekoupil, protože jestli se tohle nezmění, tak desetiletá Tesla bude ve strašný nevýhodě proti desetiletýmu elektrickýmu VW nebo Fordu.

    Koupil by sis svoji Mazdu, kdybys věděl, že cokoliv se s tím stane, tak MUSÍŠ do autorizáku? Respektive že alternativa bude nějakej týpek co jailbreaknul počítačovej systém v Tesle a pokoutně rozebírá bouraný kusy, ale že nový díly asi neseženeš?

    Když je tvoje alternativa nový BMW nebo Porsche, tak ti je tohle jedno, až budeš kupovat desetiletou Teslu za 300 tisíc, tak ti bude fakt, že pokud na tom něco zdechne, budeš platit práci v autorizáku, dost odrazující.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FORTRESS: tak to sa pohybujem v inych vekovych hraniciach, ja pocitam auta co su 10-15 rokov stare, lebo ak je priemerny vek auta v CR 15 rokov, tak to je taka dost velka skupina
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Za 75 tisíc / 5 let jsem byl v servisu několikrát. Kromě prohlídek
    2x ťukanec , 1x nehoda , 1x odlítlej kámen a měněný čelní sklo, 1x reklamace vrzání dveří, reklamace vrzání střešního okna
    U druhýho auta 46tisíc / 5 let akorát reklamace klimatizace, výměna zadní poloosy.

    Lidi co jezděj do autorizáku i po zákonný záruce je hodně. Často kvůli prodloužený (až 7 let) nebo doufaj v kulanci od výrobce když maj vyplněnou servisku.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: a tie autorizaky su take vytazene? lebo neviem ci existuje vela ludi, ktori budu s autom po zaruke jazdit do znackoveho servisu, ja som sa na to vysral, ked mi za opravu klimatizacie, kedy menili 1 trubicku nauctovali 15k :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Desetinásobně ani omylem. 20k, pokud chceš udržet nápravu v perfektním stavu a jezdíš něčím, co nevydrží. Běžný auta, běžný řidiči co nejezdí čistě po Praze, třeba 50k.

    Pointa je, že auto není jenom motor a rozbíjejí se na něm věci. A potřebuje servis. A automobilka, která už má servisy na to, aby servisovala svých 10 000 000 aut ročně, je na tom trochu líp než automobilka, která má na celou Evropu stejný množství servisních center jako má Škodovka v Praze.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: myslím, že tvůj odhad, že průměrný řidič v Praze musí něco měnit na nápravě co 20k, tedy nejméně při každém servisu, je mimo realitu. Možná až desetinásobně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jednoduše: Nepopírám, že s EV budeš muset do servisu míň. Ale je naivní si myslet, že nebudeš muset vůbec. A kvalita, vstřícnost, dostupnost a cena servisu tak bude i u EV dost zásadní faktor.

    A to jsme se ještě nedostali k psychologický stránce věci. Spousta zákazníků je na svoje auta a svoje značky zvyklá, stejně jako na svůj servis. K Tesle budou mít odpor prostě proto, že chtějí na co jsou zvyklí.

    To nemusí zabránit tomu, aby se stala jednou z největších automobilek na světě, ale nemá k tomu zdaleka tak hladkou cestu, jak si místní nadšenci představujou. Nebude to tak, že všichni nadšeně zahodí svoje Škodovky a Mercedesy a poběží pro Teslu. I spousta věcí, kvůli kterým nadšenci Teslu zbožňují, jsou pro obrovskou část "normálních motoristů" naprosto zásadním důvodem, proč budou chtít cokoliv, jen ne Teslu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Na podvozku třeba ramena, čepy, tyčky řízení atd. Zkus jezdit moderním autem, který není offroad, po Praze, a budeš něco měnit tak co 20 000 km. Třeba Jaguara jsem před dvěma rokama a 12 000 km kupoval s podvozkem v téměř perfektním stavu, minimálně jedno rameno na přední nápravě už je v hajzlu. Jakmile máš složitější nápravy než tuhou vpředu i vzadu, tak tam podvozek obsahu strašnou spoustu věcí, který vymlátíš.

    Jestli jsi na Citroenu nic neměnil 200 000 km, tak je to buďto tím, že jezdíš po ultrahladkejch cestách, nebo ten podvozek reálně byl v háji, ale díky hydropneumatice jsi to nevnímal, nebo ho hydro uchránilo. Ale na něčem jako je Octavia (a tím pádem i její elektrický ekvivalenty na stejný platformě) máš docela jistotu, že před 100 kkm budeš něco měnit.

    A běžnej servis, kterej potká průměrného, často dokonce prvního, majitele, jsou právě věci jako "přestalo chodit elektrický zavírání dveří", "odešla řídící jednotka světel", kdejaká kravina takovýho typu.

    Plus teda na Teslách co mají větší nájezd je poměrně běžný třeba "odešla zadní hnací jednotka, kompletní výměna" a tak.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Zase uvádíš extrémy. Pojďme řešit normální servis, který potká průměrného majitele.

    Jakej podvozek? Kdo jste při kolika kilometrech měnil něco na podvozku? Já nikdy. Při 200k jsem v Citroënu nechal vyměnit za 10k hydropenumatický koule (200k je jejich běžný servisní interval), a to je všechno, co bylo poteba na podvozku za 250k km minulýho auta. A současný auto nic nepotřebovalo do 140k km. Tlumiče možná měníš dvakrát tak často, ale furt ne obrok.

    Porovnávejme běžný servis, co řeší průměrnej Franta, ne extrémy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Viz níže. Třeba komplet podvozek, kterej je stejnej jako u ICE, ale výrazně víc namáhanej (EV je těžší).

    Plus, jak je vidět na Tesle, ani elektrický a elektronický komponenty nejsou věčný a bezúdržbový, u Tesel se běžně stává, že se mění celý motory (protože je to jednodušší než ho opravovat).

    Navíc je moderní auto plný spousty dalších kravin, který nemají nic společnýho s pohonným ústrojím a můžou se rozbít. Všechno, co se v tom autě nějakým způsobem hejbe a nedejbože je na elektromotor, se může rozbít, a taky se to stává.

    Nevím, čím jezdíš, ale předpokládám, že jestli netočíš nový auta, tak se ti určitě stalo, že tvoje auto jelo do servisu kvůli něčemu, co nebyl motor nebo převodovka. HVAC, elektrický otvírání, posouvání a nastavování kde čeho, palubní systému od infotainmentu po osvětlení etc.

    Což jsou mimochodem dost věci, který působí ty hororový příběhy o vlastnictví Tesly. Typicky se někomu rozbije nějaká píčovina nějakým divným způsobem a Tesla to pak neumí řešit, nechce řešit etc.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja som vyfuk a spojku menil v oboch autach co som zatial mal, ale vzhladom na to ze to prve slo do srotu, lebo bolo zhnile za hranicu bezpecnosti ma u tesly zaujima aj odolnost voci korozi :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Co se teda podle tebe jak často mění během servisu v elektromobilech, krom kapalin, které dokáže vyměnit i autista:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Citigo iV se finančně nemůže vyplatit nikdy, protože stojí jako dvě benzínový nebo jeden a půl plynovýho a nemá o tolik nižší provozní náklady.

    Enyaq se nejspíš vyplatí tak za 2-3 roky oproti Kodiaqu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER:
    P.S.:
    Slušnej hydroměničovej automat vydrží spíš 400-500 tisíc. 200 tisíc vydrží ty špatný, nebo různý DSG a podobně, nebo něco o co se někdo nestaral.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hele, mluvíš s člověkem, kterej momentálně vlastní druhý nejmladší z celkem asi 54 aut co měl, a to auto je ročník 2000.

    Nemusíš mě poučovat o tom, co všechno se na autech mění. A nepopírám, že na benzínovým autě toho je víc. Ale pořád toho je i na elektromobilu dost na to, abych chtěl elektromobil od firmy, která má nejbližší servis jinde než v Německu a která není notoricky známá tím, že má naprosto příšernej zákaznickej servis a snaží se tě ojebat.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Jo, „doživotní náplň“ je největší zločin automobilek, protože tím myslej, „do konce životnosti auta“, kterou počítaj mezi 160-200k. Zejména v případě automatů je „doživotní náplň“ rozsudek smrti.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: plus co ušetříš na benzínu za životnost auta, a na čase, že to nemusíš řešit. To někdo klidně spočítejte. Já to zase obhajovat nepotřebuju. Jenom říkám, že servis ICE je řádově složitější a je to vopruz.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: teď je otázka jestli třeba u citiga, který bev stojí dvakrát tolik, jsou ty pálky za opravy tak velký, aby přesáhly rozdíl kupní ceny. Ano nebo ne?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: No dyť motor je to, co potřebuje v autě nejvíc servisu. Elektromobil má řádově míň pohyblivých částí.

    Hele, to co říkáš platí možná, když točíš auto po 3 letech, ale jestli jezdíš auta dýl, tak krom olejů a filtrů (benzín, olej, vzduch, olej automatu), na čemž je skvělej byznys, začíná po 100k další legrace:
    rozvody, EGR, DPF, vstřiky, naftový čerpadlo, u některých aut i výfuky, karbonizace sání a související problémy s emisema. Po 200k začínaj odcházet automaty (i pokud jsi v nich měnil olej) nebo setrvačníky, a turba.

    A to už jsou krom opruzu, že to musíš řešit, i docela slušný pálky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam