• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja som vyfuk a spojku menil v oboch autach co som zatial mal, ale vzhladom na to ze to prve slo do srotu, lebo bolo zhnile za hranicu bezpecnosti ma u tesly zaujima aj odolnost voci korozi :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Co se teda podle tebe jak často mění během servisu v elektromobilech, krom kapalin, které dokáže vyměnit i autista:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Citigo iV se finančně nemůže vyplatit nikdy, protože stojí jako dvě benzínový nebo jeden a půl plynovýho a nemá o tolik nižší provozní náklady.

    Enyaq se nejspíš vyplatí tak za 2-3 roky oproti Kodiaqu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER:
    P.S.:
    Slušnej hydroměničovej automat vydrží spíš 400-500 tisíc. 200 tisíc vydrží ty špatný, nebo různý DSG a podobně, nebo něco o co se někdo nestaral.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hele, mluvíš s člověkem, kterej momentálně vlastní druhý nejmladší z celkem asi 54 aut co měl, a to auto je ročník 2000.

    Nemusíš mě poučovat o tom, co všechno se na autech mění. A nepopírám, že na benzínovým autě toho je víc. Ale pořád toho je i na elektromobilu dost na to, abych chtěl elektromobil od firmy, která má nejbližší servis jinde než v Německu a která není notoricky známá tím, že má naprosto příšernej zákaznickej servis a snaží se tě ojebat.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Jo, „doživotní náplň“ je největší zločin automobilek, protože tím myslej, „do konce životnosti auta“, kterou počítaj mezi 160-200k. Zejména v případě automatů je „doživotní náplň“ rozsudek smrti.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: plus co ušetříš na benzínu za životnost auta, a na čase, že to nemusíš řešit. To někdo klidně spočítejte. Já to zase obhajovat nepotřebuju. Jenom říkám, že servis ICE je řádově složitější a je to vopruz.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: teď je otázka jestli třeba u citiga, který bev stojí dvakrát tolik, jsou ty pálky za opravy tak velký, aby přesáhly rozdíl kupní ceny. Ano nebo ne?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: No dyť motor je to, co potřebuje v autě nejvíc servisu. Elektromobil má řádově míň pohyblivých částí.

    Hele, to co říkáš platí možná, když točíš auto po 3 letech, ale jestli jezdíš auta dýl, tak krom olejů a filtrů (benzín, olej, vzduch, olej automatu), na čemž je skvělej byznys, začíná po 100k další legrace:
    rozvody, EGR, DPF, vstřiky, naftový čerpadlo, u některých aut i výfuky, karbonizace sání a související problémy s emisema. Po 200k začínaj odcházet automaty (i pokud jsi v nich měnil olej) nebo setrvačníky, a turba.

    A to už jsou krom opruzu, že to musíš řešit, i docela slušný pálky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: "tune-up" – tyvole, kdo to psal? Tune-up je proces, při kterým se seřizuje karburátor a rozdělovač. To se na benzínových autech nedělá už tak 30 let, mimo veteránů.

    Naopak údržba věcí jako chladící systém bude dost pravděpodobně potřeba i u elektromobilů. Třeba olej v převodovce se u benzínovejch aut taky udává jako "doživotní" a reálně se musí měnit.

    Jinak ano, elektromobil jako takovej moc nevýhod nemá.

    Ale když budu stát před rozhodnutím, jestli si koupit za cca stejný peníze s podobnýma parametrama Škodovku a Teslu, tak si koupím tu Škodovku i kvůli servisu.
    ABS
    ABS --- ---
    BOBASH: ještě je tam pár drobností jako rozvody chladící kapalina či převodovka, pro ty co jezdí jako prase.
    Ad chladící kapalina - nutnost výměny je důvod proč preferují vzduchem chlazený baterii i za cenu pomalejšího nabíjení na DC, na životnost baterie to má malý vliv co vím pokud to není sportovní auto
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: mozna protoze moc jinejch nevyhod nema :))

    tady neco k servisu

    What Does It Take To Maintain An Electric Vehicle? | MYEV.com
    https://www.myev.com/research/ev-101/what-does-it-take-to-maintain-an-electric-vehicle/amp

    It’s a lot less than with a conventionally powered model, that’s for sure.

    ...
    That’s because EVs eliminate over two-dozen mechanical components that would normally require periodic service. An EV owner avoids having to pay for things like tune-ups, oil changes, cooling system flushes, transmission servicing, and replacing the air filter, spark plugs and drive belts. Sources suggest electric vehicle owners spend roughly a third of what conventionally powered auto owners do for regular service.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Elektromobil NEMÁ servis ŘÁDOVĚ jednodušší.

    Z běžných servisních úkonů ti odpadnou výměny oleje a filtrů v motoru a převodovce.

    Z běžných oprav ti odpadne všechno na motoru.

    Míň se opotřebí brzdy, třeba zadní u MEB platformy jsou teoreticky "doživotní".

    Ale třeba podvozek je pořád stejný (MEB má víceméně stejná nápravy jako benzínová MQB, Tesla S má nápravy z Mercedesu) a naopak je u elektromobilu namáhaný víc, protože je těžší.

    A je tam spousta dalších věcí, co se můžou rozbít. Zeptej se někoho, kdo má Teslu. Servis obvykle berou jako hlavní nevýhodu vlastnictví toho auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Technici schopný opravovat elektrický auta na elementární rovině budou u každýho dealera, jen v Praze budou ti s nejvyšší úrovní kvalifikace, co třeba můžou hrabat do "živý" baterky a opravovat jí.

    (oficiální info od VW/Škoda)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    Nový továrny – ne, elektrický auta se běžně vyrábějí v továrnách po benzínovejch.
    Nový roboti – jak kde. Celý auto mimo pohonný ústrojí se pořád dělá stejně. Něco jako VW ID.3 má pořád karoserii vyrobenou jako normální auto, interiér jakbysmet, i nápravy, brzdy, všechny takový věci.
    Nový software – vůbec. Třeba slavný problémy VW se software nejsou elektromobilitou, úplně stejně nefunguje benzínovej Golf jako elektrická ID.3.
    Přeškolení lidí – ano, ale to je potřeba u každýho novýho modelu.

    Reálný rozdíl je, jsou potřeba navíc továrny na baterie, navíc továrny na elektromotory (což je ale mnohem jednodušší) a naopak se ušetří za továrny na motory a převodovky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: I elektromobil potřebuje servis. Míň než normální auto, ale potřebuje. Rozhodně nebude 99% výměna pneumatik.

    Ad slícování – ID.3 není úplně super na poměry Volkswagenu, ale to opět není problém elektromobilu ale upadající kvality VW. Navíc to byl kus z víceméně předsériový produkce. Tesla Model 3 z takovýho začátku výroby vypadá o pár tříd hůř.
    MINER
    MINER --- ---
    Řešení nehod je trochu extremismus typu autoforum:
    Ročně je tu 75k nehod. I když to znásobíme na pokrytí na nehlášených na 200k, a budeme počítat, že každé z 6M aut jede do servisu obrok, tak řešíme necelých 7 % servisních úkonů.
    A běžný servis, tedy odhadem výše přes 90 % úkonů, má elektromobil řádově jednodušší.
    Vyškolit borce na výměnu kapalin klimy možná nebude takovej problém.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIGHTHUNTER: a od toho su ti early adopters, aby tu technologiu pretlacili do takeho stavu, kedy uz sa masovo vyplati, inak by to ostalo take slepice-vejce problem, ze kto zacne prvy
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    DZODZO: jasně, ale vyškolit stávající servisáky na elektroauta je asi trochu jednodušší, než zakládat nové servisy (shánět budovy, lidi, nakupovat stroje... a pak taky ve finále ty lidi vyškolit).
    To, že se teď nevyplatí mít v každém servisu vyškolené elektrikáře, protože tam elektroauto přijede s problémem jednou za čas, neznamená, že se to nedá "rychle" změnit. Určitě rychleji, než založit nový servis na zelené louce.

    Tvého servisáka taky chápu - to dovzdělání bude obnášet nějaké zkoušky, certifikace, nebude to levné a potřebuje, aby se mu to vrátilo, takže by musel mít dostatek zákazníků s elektroauty...
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    NIGHTHUNTER: Plus nejčastější servis je údržba. Hlavně podvozku. Ač elektromobil. Tak stále např. podvozek je plný různých čepů, táhel, ložisek, uložení, tlumiče, pružiny...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam