• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jednoduše: Nepopírám, že s EV budeš muset do servisu míň. Ale je naivní si myslet, že nebudeš muset vůbec. A kvalita, vstřícnost, dostupnost a cena servisu tak bude i u EV dost zásadní faktor.

    A to jsme se ještě nedostali k psychologický stránce věci. Spousta zákazníků je na svoje auta a svoje značky zvyklá, stejně jako na svůj servis. K Tesle budou mít odpor prostě proto, že chtějí na co jsou zvyklí.

    To nemusí zabránit tomu, aby se stala jednou z největších automobilek na světě, ale nemá k tomu zdaleka tak hladkou cestu, jak si místní nadšenci představujou. Nebude to tak, že všichni nadšeně zahodí svoje Škodovky a Mercedesy a poběží pro Teslu. I spousta věcí, kvůli kterým nadšenci Teslu zbožňují, jsou pro obrovskou část "normálních motoristů" naprosto zásadním důvodem, proč budou chtít cokoliv, jen ne Teslu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Na podvozku třeba ramena, čepy, tyčky řízení atd. Zkus jezdit moderním autem, který není offroad, po Praze, a budeš něco měnit tak co 20 000 km. Třeba Jaguara jsem před dvěma rokama a 12 000 km kupoval s podvozkem v téměř perfektním stavu, minimálně jedno rameno na přední nápravě už je v hajzlu. Jakmile máš složitější nápravy než tuhou vpředu i vzadu, tak tam podvozek obsahu strašnou spoustu věcí, který vymlátíš.

    Jestli jsi na Citroenu nic neměnil 200 000 km, tak je to buďto tím, že jezdíš po ultrahladkejch cestách, nebo ten podvozek reálně byl v háji, ale díky hydropneumatice jsi to nevnímal, nebo ho hydro uchránilo. Ale na něčem jako je Octavia (a tím pádem i její elektrický ekvivalenty na stejný platformě) máš docela jistotu, že před 100 kkm budeš něco měnit.

    A běžnej servis, kterej potká průměrného, často dokonce prvního, majitele, jsou právě věci jako "přestalo chodit elektrický zavírání dveří", "odešla řídící jednotka světel", kdejaká kravina takovýho typu.

    Plus teda na Teslách co mají větší nájezd je poměrně běžný třeba "odešla zadní hnací jednotka, kompletní výměna" a tak.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Zase uvádíš extrémy. Pojďme řešit normální servis, který potká průměrného majitele.

    Jakej podvozek? Kdo jste při kolika kilometrech měnil něco na podvozku? Já nikdy. Při 200k jsem v Citroënu nechal vyměnit za 10k hydropenumatický koule (200k je jejich běžný servisní interval), a to je všechno, co bylo poteba na podvozku za 250k km minulýho auta. A současný auto nic nepotřebovalo do 140k km. Tlumiče možná měníš dvakrát tak často, ale furt ne obrok.

    Porovnávejme běžný servis, co řeší průměrnej Franta, ne extrémy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Viz níže. Třeba komplet podvozek, kterej je stejnej jako u ICE, ale výrazně víc namáhanej (EV je těžší).

    Plus, jak je vidět na Tesle, ani elektrický a elektronický komponenty nejsou věčný a bezúdržbový, u Tesel se běžně stává, že se mění celý motory (protože je to jednodušší než ho opravovat).

    Navíc je moderní auto plný spousty dalších kravin, který nemají nic společnýho s pohonným ústrojím a můžou se rozbít. Všechno, co se v tom autě nějakým způsobem hejbe a nedejbože je na elektromotor, se může rozbít, a taky se to stává.

    Nevím, čím jezdíš, ale předpokládám, že jestli netočíš nový auta, tak se ti určitě stalo, že tvoje auto jelo do servisu kvůli něčemu, co nebyl motor nebo převodovka. HVAC, elektrický otvírání, posouvání a nastavování kde čeho, palubní systému od infotainmentu po osvětlení etc.

    Což jsou mimochodem dost věci, který působí ty hororový příběhy o vlastnictví Tesly. Typicky se někomu rozbije nějaká píčovina nějakým divným způsobem a Tesla to pak neumí řešit, nechce řešit etc.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja som vyfuk a spojku menil v oboch autach co som zatial mal, ale vzhladom na to ze to prve slo do srotu, lebo bolo zhnile za hranicu bezpecnosti ma u tesly zaujima aj odolnost voci korozi :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Co se teda podle tebe jak často mění během servisu v elektromobilech, krom kapalin, které dokáže vyměnit i autista:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Citigo iV se finančně nemůže vyplatit nikdy, protože stojí jako dvě benzínový nebo jeden a půl plynovýho a nemá o tolik nižší provozní náklady.

    Enyaq se nejspíš vyplatí tak za 2-3 roky oproti Kodiaqu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER:
    P.S.:
    Slušnej hydroměničovej automat vydrží spíš 400-500 tisíc. 200 tisíc vydrží ty špatný, nebo různý DSG a podobně, nebo něco o co se někdo nestaral.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hele, mluvíš s člověkem, kterej momentálně vlastní druhý nejmladší z celkem asi 54 aut co měl, a to auto je ročník 2000.

    Nemusíš mě poučovat o tom, co všechno se na autech mění. A nepopírám, že na benzínovým autě toho je víc. Ale pořád toho je i na elektromobilu dost na to, abych chtěl elektromobil od firmy, která má nejbližší servis jinde než v Německu a která není notoricky známá tím, že má naprosto příšernej zákaznickej servis a snaží se tě ojebat.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Jo, „doživotní náplň“ je největší zločin automobilek, protože tím myslej, „do konce životnosti auta“, kterou počítaj mezi 160-200k. Zejména v případě automatů je „doživotní náplň“ rozsudek smrti.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: plus co ušetříš na benzínu za životnost auta, a na čase, že to nemusíš řešit. To někdo klidně spočítejte. Já to zase obhajovat nepotřebuju. Jenom říkám, že servis ICE je řádově složitější a je to vopruz.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: teď je otázka jestli třeba u citiga, který bev stojí dvakrát tolik, jsou ty pálky za opravy tak velký, aby přesáhly rozdíl kupní ceny. Ano nebo ne?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: No dyť motor je to, co potřebuje v autě nejvíc servisu. Elektromobil má řádově míň pohyblivých částí.

    Hele, to co říkáš platí možná, když točíš auto po 3 letech, ale jestli jezdíš auta dýl, tak krom olejů a filtrů (benzín, olej, vzduch, olej automatu), na čemž je skvělej byznys, začíná po 100k další legrace:
    rozvody, EGR, DPF, vstřiky, naftový čerpadlo, u některých aut i výfuky, karbonizace sání a související problémy s emisema. Po 200k začínaj odcházet automaty (i pokud jsi v nich měnil olej) nebo setrvačníky, a turba.

    A to už jsou krom opruzu, že to musíš řešit, i docela slušný pálky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: "tune-up" – tyvole, kdo to psal? Tune-up je proces, při kterým se seřizuje karburátor a rozdělovač. To se na benzínových autech nedělá už tak 30 let, mimo veteránů.

    Naopak údržba věcí jako chladící systém bude dost pravděpodobně potřeba i u elektromobilů. Třeba olej v převodovce se u benzínovejch aut taky udává jako "doživotní" a reálně se musí měnit.

    Jinak ano, elektromobil jako takovej moc nevýhod nemá.

    Ale když budu stát před rozhodnutím, jestli si koupit za cca stejný peníze s podobnýma parametrama Škodovku a Teslu, tak si koupím tu Škodovku i kvůli servisu.
    ABS
    ABS --- ---
    BOBASH: ještě je tam pár drobností jako rozvody chladící kapalina či převodovka, pro ty co jezdí jako prase.
    Ad chladící kapalina - nutnost výměny je důvod proč preferují vzduchem chlazený baterii i za cenu pomalejšího nabíjení na DC, na životnost baterie to má malý vliv co vím pokud to není sportovní auto
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: mozna protoze moc jinejch nevyhod nema :))

    tady neco k servisu

    What Does It Take To Maintain An Electric Vehicle? | MYEV.com
    https://www.myev.com/research/ev-101/what-does-it-take-to-maintain-an-electric-vehicle/amp

    It’s a lot less than with a conventionally powered model, that’s for sure.

    ...
    That’s because EVs eliminate over two-dozen mechanical components that would normally require periodic service. An EV owner avoids having to pay for things like tune-ups, oil changes, cooling system flushes, transmission servicing, and replacing the air filter, spark plugs and drive belts. Sources suggest electric vehicle owners spend roughly a third of what conventionally powered auto owners do for regular service.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Elektromobil NEMÁ servis ŘÁDOVĚ jednodušší.

    Z běžných servisních úkonů ti odpadnou výměny oleje a filtrů v motoru a převodovce.

    Z běžných oprav ti odpadne všechno na motoru.

    Míň se opotřebí brzdy, třeba zadní u MEB platformy jsou teoreticky "doživotní".

    Ale třeba podvozek je pořád stejný (MEB má víceméně stejná nápravy jako benzínová MQB, Tesla S má nápravy z Mercedesu) a naopak je u elektromobilu namáhaný víc, protože je těžší.

    A je tam spousta dalších věcí, co se můžou rozbít. Zeptej se někoho, kdo má Teslu. Servis obvykle berou jako hlavní nevýhodu vlastnictví toho auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Technici schopný opravovat elektrický auta na elementární rovině budou u každýho dealera, jen v Praze budou ti s nejvyšší úrovní kvalifikace, co třeba můžou hrabat do "živý" baterky a opravovat jí.

    (oficiální info od VW/Škoda)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    Nový továrny – ne, elektrický auta se běžně vyrábějí v továrnách po benzínovejch.
    Nový roboti – jak kde. Celý auto mimo pohonný ústrojí se pořád dělá stejně. Něco jako VW ID.3 má pořád karoserii vyrobenou jako normální auto, interiér jakbysmet, i nápravy, brzdy, všechny takový věci.
    Nový software – vůbec. Třeba slavný problémy VW se software nejsou elektromobilitou, úplně stejně nefunguje benzínovej Golf jako elektrická ID.3.
    Přeškolení lidí – ano, ale to je potřeba u každýho novýho modelu.

    Reálný rozdíl je, jsou potřeba navíc továrny na baterie, navíc továrny na elektromotory (což je ale mnohem jednodušší) a naopak se ušetří za továrny na motory a převodovky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: I elektromobil potřebuje servis. Míň než normální auto, ale potřebuje. Rozhodně nebude 99% výměna pneumatik.

    Ad slícování – ID.3 není úplně super na poměry Volkswagenu, ale to opět není problém elektromobilu ale upadající kvality VW. Navíc to byl kus z víceméně předsériový produkce. Tesla Model 3 z takovýho začátku výroby vypadá o pár tříd hůř.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam