• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tohle je totiž problém vás elektrofanatiků. Vy máte nějakej záhadnej pocit, že elektrický auto je lepší samotnou svojí električností, kterou jste posedlí.

    Zkuste se zamyslet nad tím, k čemu je taková věc reálně dobrá?

    A pak dojdete k tomu, že dokud budou existovat naftový dodávky, budou se obytný auta dělat z nich. Až nic jinýho nebude, tak budou taky elektrický. Ale nebude to nikdy nejbližších letech, možná s pár výjimkama, který budou tvořit zanedbatelnej podíl na trhu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tisíc kilometrů ročně. To je skvělý, to se začne obytňák na elektriku vyplácet asi tak po 70 letech.

    A u těch, který najedou víc, je zase problém, že jim nebudou stačit baterky. Jo a hnát z baterky, na kterou jezdíš, spotřebiče, je taky vyloženě geniální nápad.

    Ono má svůj důvod, že pokud mají obytný auta elektrický topení, tak mají víc baterek. Ale většinou nemají, protože topit tejden v obytňáku sežere dost energie, i naftovej bufík ti vyplácá čtvrt nádrže (vyzkoušeno, i obytný auta jsem testoval).

    A ne, typickej obytňák není zdaleka blízko Bentleyi. Typickej obytňák je přestavěnej Fiat Ducato a i s nástavbou stojí tak milion a půl (z Ducata se to dělá proto, že je nejlevnější, Transity a Craftery se moc nepoužívají, protože jsou drahý). Když to uděláš z e-Transitu se 150 kWh baterií místo 76 kWh kterou má normálně, tak to bude stát tak tři miliony (eCrafter s dojezdem 120 kilometrů stojí milion a půl).

    Může mi někdo vysvětlit, proč by si někdo připlatil milion korun za to, aby měl ve všech ohledech horší auto, který ale ušetří asi dvě koruny na kilometr, čímž se mu investice pravděpodobně nezaplatí do konce tohohle století?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Co tak sleduji ve skupinách kolem Free Campingu, kde jsou i lidi, co dělají přestavby dodávek na obytňáky, tak typický nájezd těhle obytných aut je pod 1000 km ročně a je to hlavně v tom režimu, že dojedou cca ~100 km na zajímavý flek, rozbalí přístavný stan, rozbalí solární pamely a týden se nehnou z místa.

    EV má v tomhle velkou výhodu, že není potřeba řešit zdroj elektřiny pro spotřebiče.

    BOBASH: Tvoje úvaha má zásadní nedostatek...
    Tím je skutečnost, že obytňák je něco jako větší Bentley, které jsme tu už probírali - v hmotnosti i ceně obytňáku se elektrifikace zkrátka ztratí...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ad dojezd – ano, bude se zvedat. Ale než bude reálný mít dojezd použitelnej pro obytný auto (500+ dle WLTP, spíš 800+ dle WLTP) aniž by to znamenalo cenu dvou obytných aut, tak to bude trvat FAKT DLOUHO.


    KEB: Tohle s ničím nekoliduje. Aby ti došel benzín, skutečně musíš být trochu debil. Alternativní důvody jsou jedině, že ti nefunguje palivoměr a nebo že jsi socka a nemáš na benzín, tak jsi to risknul.

    Mě došel benzín v životě mnohokrát, ze všech tří důvodů, ale nejčastější byla kombinace prvního a třetího, tedy že jsem natankoval za drobný a doufal a nevyšlo to.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Důvody proč ne... hm, a proč jo?

    Ekonomický? Nevyplatí se to, elektrickej obytňák bude muset mít kravskou baterku, která bude při dnešních cenách stát tak milion, a při nájezdu typickýho obytňáku se vyplatí tak asi za 100 let.
    Ekologický? Stejnej problém, tak malej nájezd, že se vyšší ekologická stopa výroby EV nevyrovná.
    Praktický? Elektrickej obytňák není v ničem lepší, je ve spoustě věcí horší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Neříkám, že to nepůjde nikdy. Říkám, že obytný auta budou na elektriku jako jedny z posledních, protože to nedává smysl.

    1) Zkoušel jsi někdy jet někam dál s elektromobilem, co se musí každejch 200 km nabíjet? Já jo. Je to nahovno.
    2) Ok, blbě jsem se kouknul na Google Maps, započítalo to i trasu trajektu.
    3) Já taky neřekl, že to nebude nikdy, ale že to bude až ve chvíli, kdy už bude jina elektrický úplně všechno.
    4) Obytňák kupuje ten, kdo chce svobodu, volnost jet si kam chce a bejt kde chce. Elektrickej pohon tě přesně týhle svobody zbaví.

    Ad autismus – rozdíl mezi náma je, že já těma elektromobilama poměrně často jezdím a taky se na auta dívám z pohledu lidí, co auta kupujou, ne z pohledu bandy idiotů na internetu co si představujou, že automotive může fungovat jako IT.
    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: no já tvůj technooptimismus taky moc nesdílím. A bobash má ke všemu ještě víc praktických zkušeností než většina z nás dohromady.

    Takže ano jednou to asi bude i na pohodičku fungovat, ale říkám si, jestli se toho dožiju. Zatím jsem potkal slovy 4 bev a už i tři Toyoty hybridy. Moc nepoznám auta, takže i kdybych jich 10x tolik nepoznal furt to není revoluce.

    Přidej k tomu velkou pořizovací cenu, mizernou infrastrukturu atd atd.

    Ale ano jednou ti bude fungovat
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KEB: no vzdyt. kolik mely prvni elektromobily dojezd? a jak se zveda kazdym rokem nejen kapacita baterek, ale i jejich optimalizace v karoserii? dojezd se proste bude nevyhnutelne zvedat

    a ja se na to tesim.

    jinak tady je koncept tesla semi campervan s baterkama na 500 mil.

    Tesla Semi campervan concept: introducing the Vanlifer Semi-Home – vanlifer
    https://vanlifer.com/blogs/news/tesla-semi-campervan-concept-introducing-the-vanlifer-semi-home

    kdyz se chysta Semi jako tahac pro navesy do kamionovy dopravy, nevidim jedinej duvod, proc by neuvez lehci obytnak

    ale jasny, Bobash jeste dneska najde tisic argumentu proc ne. a nakonec doda alibisticky, no vlastne mozna za deset let, to jo :))
    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: k tomu dobíjecímu trucku je zábavný, že víc volají lidi, co jim došel benzín. Dobře to koliduje s bobashem, co před časem říkal, že aby ti došel benzín musíš být trochu debil :D

    Chápu, že hustota všeho ve státech bude asi jinde než tady evropě, kde máš pumpu co pár kilometrů :)
    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: ale no tak, bobash neříká, že to nejde, ale že to nedává smysl. To je rozdíl. Ano, někdo ho určitě vyrobí, a někdo ho i koupí, ale nic to nemění na tom, že pokud to nebude mít baterku jako krava, tak to bude dost nepohodlný a dvakrát, tak drahý jako naftak.

    Teda pokud někdo nevymyslí závratně levný a lepší baterie.
    KEB
    KEB --- ---
    Fotovoltaika v dopravě: proč nemají elektromobily na střeše solární panely? - TZB-info
    https://m.tzb-info.cz/...8-fotovoltaika-v-doprave-proc-nemaji-elektromobily-na-strese-solarni-panely

    Jen pro připomenutí...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH:

    1) tvrdil sem nekde, ze se po ceste nebude nabijet?
    2) k tvejm poctum - do livorna je to 1100km, pak beres trajekt na sardinii
    3) rekl jsem ze jedu zitra? ne, rek sem, ze se tesim na ev obytnaky az budou
    4) odpovim ti otazkou - kdo si uz ted kupuje obytnak, kdyz vyjde draz nez letenka a hotel? neni to ten, kdo na to ma? a co pujcovny?

    ...nemam moc sil se s tebou dal bavit. ten tvuj autismus ze neco ted neni a nejde za zadnejch podminek, je uz opravdu otravnej

    reaguj prosim na to co kdo pise, ne na to, co by sis pral, aby psal, abys ukazal jak vsemu rozumis
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No když zaplní celou střechu solárama, tak si myslím, že by mu to tak kilowatt mohlo dát. Takže za den nabíjení s tím možná pár kilometrů ujede :))
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: to byl jen odhad bez praktické znalosti :-)

    Btw na ty solary na dobití bude mít shefik přívěs :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Pořád je obytňák věc, která většinou najede ročně pár tisíc kilometrů, pokud není v půjčovně. A půjčovna si zase nikdy nekoupí elektrickej obytňák, protože si takovou píčovinu nikdo nepůjčí.

    Samozřejmě s výjimkou případu že bude mít dojezd 1 000 km a nabíječky budou všude.
    KEB
    KEB --- ---
    Takhle obytnák na CNG to uz by smysl dávalo. A návratnost investice by byla mnohem mnohem rychlejší a provoz čistější. A ještě bys měl slevu na dál známku.

    Od roku 21 sleva na dál známku
    50% sleva na dálniční známku aneb 5 tipů, proč jezdit na CNG | EuroCng
    https://www.eurocng.cz/50-sleva-na-dalnicni-znamku-aneb-5-tipu-proc-jezdit-na-cng/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Půl hodiny? Chci vidět mobilní dobíječku co zvládne víc než 10-20 kW. Abys někam dojel, bude tam vrčet tak hodinu. Nebo i kdyby to bylo z baterky, tak budeš stát hodinu na dálnici jako kretén.
    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: a bude se tomu říkat naftový anděl. To ti dojde baterie a počkáš až dojede truck. Z něho vyleze velkej pokerovanej borec s cigarem, zataha za špagát a nakopne centrálu. Z té se zahuli jak z lokomotivy a půl hodiny bude brucet než tě dobije. Na to se těším... :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Neříkám, že to nepůjde nikdy, ale bude to asi tak poslední typ aut, u kterýho to bude dávat smysl. V nejbližších 10 letech je to kravina.

    1) To cestování – jo, možná pár Holanďanů používá obytňák na krátký tripy. Pár Čechů taky jezdí s obytňákem na Mácháč. Kdo si koupí obytňák o milion dražší než normální obytňák, kterej ale nedojede na dovolenou?

    2) Ad cesta na Sardinii – asi ti moc nejde matika. Na Sardinii je to téměř 1 600 kilometrů. Nebudeš dělat zastávku v Rakouskejch Alpách, ale na Dolním Dvořišti. A v Salzburgu další. A potom ještě tak 5 dalších, než tam dojedeš. To nikdo normální nechce dělat – a už vůbec ne kvůli tomu kupovat dražší auto.

    3) Soláry ti s dojezdem takový těžký mrchy neudělají nic, co by stálo za řeč.

    4) Jel jsi někdy elektromobilem? JEL JSI NĚKDY AUTEM? Nikdo normální nejede na krev ani s autem na benzín, rozhodně ne s obytňákem někde na cestách. Navíc dojezd elektromobilu se může strašně měnit v závislosti na podmínkách (najdi si pár měsíců zpátky moje historky s eCrafterem, když jsem se vydal na dálnici a dojezd spadnul o 30%).

    5) Nabíjení z nějakýho dalšího auta je zhruba stejně kreténská situace jako odtah, v některých případech (na dálnici) i víc, protože to bude trvat několik hodin.

    Závěr:
    Je to opravdu asi nejblbější možná aplikace pro elektromobily. Ano, až nebudou existovat žádný spalovací dodávky, co by z nich šly dělat obytňáky, tak se začnou dělat elektrický. A možná to předtím někdo postaví a pár jich prodá lidem, co jim to bude připadat cool. Ale jinak budou obytný auta fakt ty úplně poslední na řadě.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam