SHEFIK: Zkusme to naopak. Proč by si dneska (nebo za 5 let, kdy bude dojezd trochu lepší a ceny trochu nižší, ale ne o tolik) měl někdo koupit obytný auto na elektriku? V čem je lepší?
Bude výrazně dražší. I ten blbej e-Transit bude stát tak 2 miliony, eCrafter stojí v základu milion a půl (o půl milionu víc než normální Crafter ve stejný výbavě) a to má lacinou pidibaterku, se kterou NEDOJEDEŠ ANI NA MÁCHÁČ.
Realita dnešního dne:
Obytný auta se staví na Ducatu, protože je nejlevnější. Transity a Craftery jsou samy o sobě moc drahý. Normální obytňák (ne vestavba, ale plnohodnotnej obytňák s velkou nástavbou) stojí milion a půl, tovární poměrně luxusně udělanej VW Grand California (ten nemá nástavbu do šířky a alkovnu, ale je to vestavěný do toho Crafteru) stojí ani ne 2 miliony.
Elektrický auto kalibru eCrafteru by přidalo k ceně tak půl milionu, ten eTransit tak třičtvrtě minimálně. Tedy cena + 30-60 procent.
S něčím, co má dojezd 300 km dle WLTP, je reálně problém jet na Šumavu, natož někam dál.
Elektrický auto s dojezdem, kterej by byl na obytný auto ok (800 km+) bude muset mít baterii tak 2-3x větší než osobní auto se stejným dojezdem, takže tak 200-300 kWh. To už ti zabere místo i v obytňáku a hlavně taková baterka bude stát víc než ten obytňák.
Zároveň to elektrický auto:
– nemá jak topit bez elektriky
– nedá se k němu dovýzt palivo v kanystru (dojde palivo kvůli topení = odtah nebo musí přijet dobíjecí náklaďák, který budeš někde na venkově dost blbě shánět)
– dobíjení z normální sítě bude trvat dny
– když budeš potřebovat "dotankovat" kvůli topení, hledáš supercharger, což bude i za pět a nejspíš i za deset let sližtější než benzínka