• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ok, to už si začínáme rozumět a ta tvoje historka o Chorvatsku vysvětluje důvody, proč tě mohla lákat elektrika.

    Nicméně já budu kontrovat svým pohledem:

    1) Problém elektriky je, že cesta do Chorvatska bude strašnej vomrd, minimálně dokud nebude rozumně možný nacpat do toho auta tak 200 kWh baterii. Obytný auto má děsivě špatnou aerodynamiku, ještě horší než dodávka, na dálnici to bude žrát tak 30 kWh/100 km i při úsporným tempu. Možná víc.

    2) Chápu opruz s bombama. Řešení je karavan, kterej má naftový Webasto, což je běžný řešení. V tu chvíli tam máš cca 100 litrů nafty, která ti vydrží na poměrně dlouhou dobu, a dotankovat se dá na každý benzínce. Plus je zásadní výhoda, že když něco posereš a dojde ti nafta, tak se dá přivýzt v kanystru.

    3) Konec prodeje ICE aut je jasnej důvod, to jsem sám říkal, že tam se to zlomí. Jakmile nebudou běžně dostupný ICE dodávky, ze kterejch to postavit, tak se to postaví z EV. Ale že by přestaly ICE dodávky v roce 2030 nevěřím.

    4) Náklady na energii i palivo nižší budou. Ale, jak jsem psal hned na začátku, jen málo camperů najezdí velký porce kilometrů za rok. A návratnost EV není o čase, ale o kilometrech – ekologicky to u normálního auta vychází už tuším po nižších desítkách tisíc kilometrů (do tý doby je EV i z hlediska ekologie horší), ekonomicky spíš vyšší desítky tisíc. Camper ale obvykle najezdí za rok poměrně málo, pokud není z půjčovny.

    5) Jo, já mám Jaguara, kterej se mi "nevyplatí". Ale stál kilo a mám ho proto, že mě víc zajímá jak to auto vypadá, jak jezdí a jak se v něm cítím, je to pro mě spíš hračka než praktický auto. Teoreticky si dokážu představit, že si někdo koupí elektrickej karavan, protože to bude víc cool, ale lidí, který si koupí dražší a v praxi horší auto, nebude moc.

    Jediný, kde si myslím, že to má ze začátku šanci, je trh s "minikaravanama" jako je VW California (dodávka s obytnou vestavbou, ale bez hajzlu, sprchy a podobně). A to jen proto, že VW bude dělat ID.Buzz, a tudíž určitě udělá obytnou vestavbu, a kdyby ne, tak jí udělá Westfalia.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ok, zkusme reset. netvrdim, ze ev je ultimatne nejlepsi moznost, ale imho prinasi nekolik vyhod, jako treba to dobijeni ze slunce (asi ne na nabiti, ale minimalne pro spotrebice, topeni).

    tu nejvetsi vyhodu elektrifikace vidim v tech kempech, kde se proste pichnes a neresis, mas to jak mobilheim na neurcito.

    pro nas to v kvetnu v chorvatsku bylo dost limitujici, ze nevis, kdy ti dojde plyn a resit bombu proste nechces, protoze kdyz mas 14 dnu nebo 3 tejdny dovcu a den stravis shanenim bomby, den jejim montovanim a pak zas den jejim vracenim (zaloha v italii co mi rikali 3-5k na bombu). v pujcovne me pred tim varovali, ze treba konkretne v ty italii budu potrebovat redukci (+ tesneni) protoze ten jejich ventil je tlustsi. tohle proste lidi, co maj prachy na vlastni karavan nedaj, zvlast, kdyz tam maj vevnitr vlastni rodinu a chtej se ji par dnu v roce venovat misto toho aby ji pousteli plyn.

    znami zas jezdili do svycarska nebo rakouska na hory a plyn jim dosel za vikend, pak spali vevnitr v tlustejch spacakach a 5*C. jako da se to, ale o tom ten camper proste neni. muzes pribalit sebou vic bomb, ale jejich skladnost neni idealni a kdyz jedes sportovat nekolika lidech, je ti kazdy misto drahy.

    kdyz te nepresvedci vyhody, budou i jiny duvody - proste proto, ze probiha transition od fosilnich paliv k renewables a fosilni auta se prestanou prodavat - britanie a californie chteji zakaz prodeje od 2030, treba tady:

    UK expected to ban sale of new petrol and diesel cars from 2030 | Environment | The Guardian
    https://www.theguardian.com/...ov/14/uk-expected-to-ban-sale-of-new-petrol-and-diesel-cars-from-2030

    takze budes resit vic a vic veci, ktery ti to budou ztezovat prodrazovat - zakazy vjezd do mesta a objizdeni, ad blue, emisni poplatky atd.

    kdezto cena energie bude pravdepodobne do budoucna kvuli nizkejm nakladum na PVE klesat (vcetne porizovacich nakladu na baterky)

    na elektromobilech jsou taky provozni naklady nizsi, resis mene oprav, linky tu probehly, predpokladam, ze u camperu to bude vicemene stejnej pribeh

    no a pak je tu treba jeste jeden duvod, nefinancni - podobnej tomu, proc ty mas staryho Jaguara, kterej se ti taky nevyplati. proste lidi to budou chtit z konkretniho duvodu, treba, to pro ne bude jednodussi a eko.

    ...a samozrejme ty prodeje budou zaviset na dostupny infrastrukture, o tom se nikdo nehada
    KEB
    KEB --- ---
    Finští známí co mají karavan, na ducatu, myslím, používali klasickou bombu 10kg Pb. Na první pohled vypadala jako ta naše a Risto říkal, že je to na ledničku, předpokládám, že i na vaření. To je běžný řešení nebo může mít karavan nádrž na LPG jak auto? Fini na LPG takřka nejezdí a čerpací stanice tam na něj nejsou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOMBRIDER: Poslední karavan, co jsem měl půjčenej (CI Riviera 84 XT, taková vobluda na Ducatu) elektrikou topit uměl, když byl napojenej do sítě. Ale samozřejmě to nebylo primární řešení.

    Na plyn to mělo boiler a sporák.

    Kdybych v tom měl na elektriku topit, vařit a ohřívat vodu, tak nejspíš tu 76 kWh baterii v eTransitu spotřebuju za ty tři dny, co jsem s tím byl na výletě.

    Jak se řídí dům. Otestovali jsme velký karavan | Peníze.cz
    https://www.penize.cz/doprava/416694-jak-se-ridi-dum-otestovali-jsme-velky-karavan
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    BOBASH: Žhavení ze začátku než se bufik rozpálí, a pak ti tam jede větrák nonstop a dávkovací čerpadlo nafty.. takže cca 100W při rozjezdu, pak když si blafe tak 20-30w záleží jaký má výkon a na co je nastavenej. Většinou nafta je bezva tam, kde se bivakuje třeba jen noc-dvě a pak se zas někam jede. Plyn má jen spotřebu plynu, tam nic na elektriku není. Proto ho mají spíš větší obytná auta-karavany. Kde se předpokládá zevlovani na místě déle jak víkend. Každopádně topit přímo elektrikou je absolutní nesmysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak, zkusme reset debaty. Pojďme se na elektrický obytňák podívat z druhý strany.

    Já totiž neříkám, že to nejde. Jde to, už teď by to šlo udělat tak, aby to dávalo smysl, jen by to bylo strašně drahý a/nebo by to vyžadovalo specifickej přístup.

    Ale teď mi zkuste vy říct, proč by si někdo měl kupovat elektrický obytný auto? Co mu to přinese?

    S malým dojezdem se dá smířit nebo se dá vyřešit gigantickou super-drahou baterkou, infrastruktura se dá řešit tím, že se bude jezdit na Superchargery, to, že ta baterka bude gigantická se bude dát vyřešit, až budou dodávky od základu navržený jako elektrický (i v nich teda ta baterie zabere spoustu místa, kterýho je v obytným autě vždycky málo, ale půjde to). Závislost na jediným zdroji (normální obytný auta mívají minimálně volbu topení elektřina/nafta nebo elektřina/plyn) se dá přežít.

    Ale kde je ta výhoda, kvůli který někdo bude tohle všechno podstupovat?

    Co by řekl COMODOR_FALKON: lidem v kempovacích skupinách, aby je přesvědčil, že je dobrej nápad si jako základ na obytňák pořídit eTransit?

    Ostatně, to navrhuju jako test. Komodore, běž jim tam říct, že si myslíš, že je skvělej nápad mít obytňák na elektřinu. Vsadím se s tebou o láhev whisky co už by si mohla objednat vlastní whisky, že já proti nim budu vypadat jako militantní zastánce elektromobilů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOMBRIDER: Čím je nafta náročná na elektriku? Ten bufík má nějaký elektrický vehementy?

    Já teda zatím všude potkal naftu, ale měl jsem jich půjčenejch jen pár. Ale dva byly docela velký, takový ty sedmimetrový hajzly obří. Malý věci jako California a Grand California mají vždycky naftu, normální bufík jako v autě.

    A ad SHEFIK: bomba – předpokládám, že na to plnění budou navíc nějaký redukce, jestli je to běžný, ne? Nebo to bude mít hrdlo jako LPG nádrž, která je po celý Evropě stejná?
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    BOBASH: užití plynu či nafty u obytňáků je tak 60:40, na plyn má výhodu že není tak náročné na spotřebu elektriky.. Většinou čím větší obytňák, tím spíš plyn. A naopak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Viděl jsi někdy, jak vypadá 150 kW dieselagregát? To není věc co hodíš na pickup a odvezeš, na to budeš potřebovat kamion.

    Mimochodem, vážně tady seriózně řešíte, že je obytný auto na elektriku dobrej nápad, protože kdyžtak může přijet obrovskej náklaďák s gigantickým motorem NA NAFTU a dobít ho?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jo ještě jeden takovej detail... uvědomuješ si, že normální dnešní obytňák má topení na naftu i na elektriku, žejo?

    Tedy když píchnu to Ducato v kempu do zásuvky, tak topím třeba rok, jak říkáš. Ale když dojedu na pláž surfovat nebo to prostě postavím někde kde se mi zrovna chce, tak můžu topit naftou, který mám obrovskou zásobu, a která se dá natankovat kdekoliv?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Zkusme to naopak. Proč by si dneska (nebo za 5 let, kdy bude dojezd trochu lepší a ceny trochu nižší, ale ne o tolik) měl někdo koupit obytný auto na elektriku? V čem je lepší?

    Bude výrazně dražší. I ten blbej e-Transit bude stát tak 2 miliony, eCrafter stojí v základu milion a půl (o půl milionu víc než normální Crafter ve stejný výbavě) a to má lacinou pidibaterku, se kterou NEDOJEDEŠ ANI NA MÁCHÁČ.

    Realita dnešního dne:
    Obytný auta se staví na Ducatu, protože je nejlevnější. Transity a Craftery jsou samy o sobě moc drahý. Normální obytňák (ne vestavba, ale plnohodnotnej obytňák s velkou nástavbou) stojí milion a půl, tovární poměrně luxusně udělanej VW Grand California (ten nemá nástavbu do šířky a alkovnu, ale je to vestavěný do toho Crafteru) stojí ani ne 2 miliony.

    Elektrický auto kalibru eCrafteru by přidalo k ceně tak půl milionu, ten eTransit tak třičtvrtě minimálně. Tedy cena + 30-60 procent.

    S něčím, co má dojezd 300 km dle WLTP, je reálně problém jet na Šumavu, natož někam dál.

    Elektrický auto s dojezdem, kterej by byl na obytný auto ok (800 km+) bude muset mít baterii tak 2-3x větší než osobní auto se stejným dojezdem, takže tak 200-300 kWh. To už ti zabere místo i v obytňáku a hlavně taková baterka bude stát víc než ten obytňák.

    Zároveň to elektrický auto:
    – nemá jak topit bez elektriky
    – nedá se k němu dovýzt palivo v kanystru (dojde palivo kvůli topení = odtah nebo musí přijet dobíjecí náklaďák, který budeš někde na venkově dost blbě shánět)
    – dobíjení z normální sítě bude trvat dny
    – když budeš potřebovat "dotankovat" kvůli topení, hledáš supercharger, což bude i za pět a nejspíš i za deset let sližtější než benzínka
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Plynová bomba v obytňáku je na vaření, nikdy jsem neviděl takovej, kterej by típ plynem topil. Topí se naftou, kterou dotankuješ na benzínce a nádrž ti vydrží tak na tejden. Plynová bomba taky, pokud nevaříš každej den dvě jídla po čtyřech chodech.

    A nauč se číst, neříkal jsem, že to nebude nikdy, ale že obytňáky budou poslední, někdy v době, kdy už bude na elektriku úplně všechno. Respektive že u obytnejch aut se nafta udrží skoro nejdýl ze všeho.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Naopak, z dieselagregatu bude snazsi cucat 150 kW nez ze site.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    LA_PIOVRA: co jsem nekolikrat pujcoval regulerni camper v pujcovne, tak byly vzdycky na plyn z bomby...
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    V obytnacich se topi bombou a ne krz nejaky Webasto?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele dve plynovy bomby, co sou v obytnacich ted na topeni, lednicku a vareni vyplacas taky max 3 dny. problem tech bomb je, ze je v zahranici nenaplnis, protoze spousta zemi ma vlastni typy. takze bud se musis stat amaterskym plynarem a prepojovat si je sam, pricemz vozis typy vsech zemi kde cestujes (nejen bomby, ale i spoje, koupit si zahranicni kohouty, nastavce, tesneni na spoje), nebo se po trech dnech v zime vratit zase zpatky do CR a hledat kde ti je nejbliz vymeni

    oproti tomu kdyz budes mit elektriku, muzes se pichnout v jakymkoliv kempu treba na rok a nic neresis. kdyz budes spat ve svycarsku pod svahem a nebudes mit pripojku, proste sjedes jednou za dva dny na nejblizsi supercharger.

    ty cely svoje argumenty stavis na financni vyhodnosti k dnesnimu dni, coz ti tady nikdo nikdy nerozporoval, tak nechapu, ze se k tomu porad vracis. vsechny ostatni tvoje argumenty jako aerodynamika, nizkej dojezd (semi campervan da sardinii na dve nabiti), nebo odtah ti byly vyvraceny a dokladoval sem to narozdil od tebe linkama.

    kolik bude stat baterka az ty obytnaky budou dostupny nevis. taky nevis jaky budou regulace a emisni limity, ekologicky dane na diesely apod.

    zkus se trochu odosobnit od toho co je ted a ze v budoucnu se mohou vsechny promenny tvejch rovnic zmenit. jinak nema smysl s tebou dal diskutovat, tocis se porad na tom, ze za soucasnejch cen se to nevyplati. a o tom se s tebou n8kdy nikdo nehadal
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Až budou existovat baterky, který budou mít 200 kWh, budou vážit 100 kilo a stát 100 tisíc, tak bude dobrej nápad dělat elektrický obyťnáky.

    Ale ani takovýhle baterky, ani solární plachty, tu nejbližších pár let mít nebudeme, takže je elektrickej obytňák furt píčovina.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: az bude komercne dostupne nieco taketo, tak si v kempe na trave vyrolujes solarnu plachtu trebars 5x5m a budes nabijat, hmotnost a hrubka budu 0,0prd

    https://iopscience.iop.org/article/10.1088/2058-8585/ab2f37
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Mimochodem, vytápět takovej obytňák v chladnějším počasí je tak 1 - 2 kW. Baterku toho Transitu (76 kWh, takže jako v Modelu 3 Long Range) tím z plna vytřískáš do prázdna za tři dny. A na soláry zapomeň, budeš jí nabíjet tejden.

    Takže gratuluju, koupil sis obytný auto, který je v místě, kde není externí zdroj energie, nevytopitelný.

    Ale jako bonus stálo o půlku víc než to obytný auto, ve kterým můžeš topit do alelúja, pohánět spotřebiče taktéž, a jako bonus dojedeš kamkoliv o půlku rychlejc, protože nemusíš co dvě hodiny na skoro hodinu stavět.

    Tím vším jsi ušetřil trochu CO2 (ne dost abys vyrovnal uhlíkovou stopu baterie) a trochu nafty/peněz (dost na to, aby se ti to vyplatilo tak po 100 000 km, když to dobře půjde).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam