• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak, zkusme reset debaty. Pojďme se na elektrický obytňák podívat z druhý strany.

    Já totiž neříkám, že to nejde. Jde to, už teď by to šlo udělat tak, aby to dávalo smysl, jen by to bylo strašně drahý a/nebo by to vyžadovalo specifickej přístup.

    Ale teď mi zkuste vy říct, proč by si někdo měl kupovat elektrický obytný auto? Co mu to přinese?

    S malým dojezdem se dá smířit nebo se dá vyřešit gigantickou super-drahou baterkou, infrastruktura se dá řešit tím, že se bude jezdit na Superchargery, to, že ta baterka bude gigantická se bude dát vyřešit, až budou dodávky od základu navržený jako elektrický (i v nich teda ta baterie zabere spoustu místa, kterýho je v obytným autě vždycky málo, ale půjde to). Závislost na jediným zdroji (normální obytný auta mívají minimálně volbu topení elektřina/nafta nebo elektřina/plyn) se dá přežít.

    Ale kde je ta výhoda, kvůli který někdo bude tohle všechno podstupovat?

    Co by řekl COMODOR_FALKON: lidem v kempovacích skupinách, aby je přesvědčil, že je dobrej nápad si jako základ na obytňák pořídit eTransit?

    Ostatně, to navrhuju jako test. Komodore, běž jim tam říct, že si myslíš, že je skvělej nápad mít obytňák na elektřinu. Vsadím se s tebou o láhev whisky co už by si mohla objednat vlastní whisky, že já proti nim budu vypadat jako militantní zastánce elektromobilů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOMBRIDER: Čím je nafta náročná na elektriku? Ten bufík má nějaký elektrický vehementy?

    Já teda zatím všude potkal naftu, ale měl jsem jich půjčenejch jen pár. Ale dva byly docela velký, takový ty sedmimetrový hajzly obří. Malý věci jako California a Grand California mají vždycky naftu, normální bufík jako v autě.

    A ad SHEFIK: bomba – předpokládám, že na to plnění budou navíc nějaký redukce, jestli je to běžný, ne? Nebo to bude mít hrdlo jako LPG nádrž, která je po celý Evropě stejná?
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    BOBASH: užití plynu či nafty u obytňáků je tak 60:40, na plyn má výhodu že není tak náročné na spotřebu elektriky.. Většinou čím větší obytňák, tím spíš plyn. A naopak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Viděl jsi někdy, jak vypadá 150 kW dieselagregát? To není věc co hodíš na pickup a odvezeš, na to budeš potřebovat kamion.

    Mimochodem, vážně tady seriózně řešíte, že je obytný auto na elektriku dobrej nápad, protože kdyžtak může přijet obrovskej náklaďák s gigantickým motorem NA NAFTU a dobít ho?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jo ještě jeden takovej detail... uvědomuješ si, že normální dnešní obytňák má topení na naftu i na elektriku, žejo?

    Tedy když píchnu to Ducato v kempu do zásuvky, tak topím třeba rok, jak říkáš. Ale když dojedu na pláž surfovat nebo to prostě postavím někde kde se mi zrovna chce, tak můžu topit naftou, který mám obrovskou zásobu, a která se dá natankovat kdekoliv?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Zkusme to naopak. Proč by si dneska (nebo za 5 let, kdy bude dojezd trochu lepší a ceny trochu nižší, ale ne o tolik) měl někdo koupit obytný auto na elektriku? V čem je lepší?

    Bude výrazně dražší. I ten blbej e-Transit bude stát tak 2 miliony, eCrafter stojí v základu milion a půl (o půl milionu víc než normální Crafter ve stejný výbavě) a to má lacinou pidibaterku, se kterou NEDOJEDEŠ ANI NA MÁCHÁČ.

    Realita dnešního dne:
    Obytný auta se staví na Ducatu, protože je nejlevnější. Transity a Craftery jsou samy o sobě moc drahý. Normální obytňák (ne vestavba, ale plnohodnotnej obytňák s velkou nástavbou) stojí milion a půl, tovární poměrně luxusně udělanej VW Grand California (ten nemá nástavbu do šířky a alkovnu, ale je to vestavěný do toho Crafteru) stojí ani ne 2 miliony.

    Elektrický auto kalibru eCrafteru by přidalo k ceně tak půl milionu, ten eTransit tak třičtvrtě minimálně. Tedy cena + 30-60 procent.

    S něčím, co má dojezd 300 km dle WLTP, je reálně problém jet na Šumavu, natož někam dál.

    Elektrický auto s dojezdem, kterej by byl na obytný auto ok (800 km+) bude muset mít baterii tak 2-3x větší než osobní auto se stejným dojezdem, takže tak 200-300 kWh. To už ti zabere místo i v obytňáku a hlavně taková baterka bude stát víc než ten obytňák.

    Zároveň to elektrický auto:
    – nemá jak topit bez elektriky
    – nedá se k němu dovýzt palivo v kanystru (dojde palivo kvůli topení = odtah nebo musí přijet dobíjecí náklaďák, který budeš někde na venkově dost blbě shánět)
    – dobíjení z normální sítě bude trvat dny
    – když budeš potřebovat "dotankovat" kvůli topení, hledáš supercharger, což bude i za pět a nejspíš i za deset let sližtější než benzínka
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Plynová bomba v obytňáku je na vaření, nikdy jsem neviděl takovej, kterej by típ plynem topil. Topí se naftou, kterou dotankuješ na benzínce a nádrž ti vydrží tak na tejden. Plynová bomba taky, pokud nevaříš každej den dvě jídla po čtyřech chodech.

    A nauč se číst, neříkal jsem, že to nebude nikdy, ale že obytňáky budou poslední, někdy v době, kdy už bude na elektriku úplně všechno. Respektive že u obytnejch aut se nafta udrží skoro nejdýl ze všeho.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Naopak, z dieselagregatu bude snazsi cucat 150 kW nez ze site.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    LA_PIOVRA: co jsem nekolikrat pujcoval regulerni camper v pujcovne, tak byly vzdycky na plyn z bomby...
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    V obytnacich se topi bombou a ne krz nejaky Webasto?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele dve plynovy bomby, co sou v obytnacich ted na topeni, lednicku a vareni vyplacas taky max 3 dny. problem tech bomb je, ze je v zahranici nenaplnis, protoze spousta zemi ma vlastni typy. takze bud se musis stat amaterskym plynarem a prepojovat si je sam, pricemz vozis typy vsech zemi kde cestujes (nejen bomby, ale i spoje, koupit si zahranicni kohouty, nastavce, tesneni na spoje), nebo se po trech dnech v zime vratit zase zpatky do CR a hledat kde ti je nejbliz vymeni

    oproti tomu kdyz budes mit elektriku, muzes se pichnout v jakymkoliv kempu treba na rok a nic neresis. kdyz budes spat ve svycarsku pod svahem a nebudes mit pripojku, proste sjedes jednou za dva dny na nejblizsi supercharger.

    ty cely svoje argumenty stavis na financni vyhodnosti k dnesnimu dni, coz ti tady nikdo nikdy nerozporoval, tak nechapu, ze se k tomu porad vracis. vsechny ostatni tvoje argumenty jako aerodynamika, nizkej dojezd (semi campervan da sardinii na dve nabiti), nebo odtah ti byly vyvraceny a dokladoval sem to narozdil od tebe linkama.

    kolik bude stat baterka az ty obytnaky budou dostupny nevis. taky nevis jaky budou regulace a emisni limity, ekologicky dane na diesely apod.

    zkus se trochu odosobnit od toho co je ted a ze v budoucnu se mohou vsechny promenny tvejch rovnic zmenit. jinak nema smysl s tebou dal diskutovat, tocis se porad na tom, ze za soucasnejch cen se to nevyplati. a o tom se s tebou n8kdy nikdo nehadal
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Až budou existovat baterky, který budou mít 200 kWh, budou vážit 100 kilo a stát 100 tisíc, tak bude dobrej nápad dělat elektrický obyťnáky.

    Ale ani takovýhle baterky, ani solární plachty, tu nejbližších pár let mít nebudeme, takže je elektrickej obytňák furt píčovina.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: az bude komercne dostupne nieco taketo, tak si v kempe na trave vyrolujes solarnu plachtu trebars 5x5m a budes nabijat, hmotnost a hrubka budu 0,0prd

    https://iopscience.iop.org/article/10.1088/2058-8585/ab2f37
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Mimochodem, vytápět takovej obytňák v chladnějším počasí je tak 1 - 2 kW. Baterku toho Transitu (76 kWh, takže jako v Modelu 3 Long Range) tím z plna vytřískáš do prázdna za tři dny. A na soláry zapomeň, budeš jí nabíjet tejden.

    Takže gratuluju, koupil sis obytný auto, který je v místě, kde není externí zdroj energie, nevytopitelný.

    Ale jako bonus stálo o půlku víc než to obytný auto, ve kterým můžeš topit do alelúja, pohánět spotřebiče taktéž, a jako bonus dojedeš kamkoliv o půlku rychlejc, protože nemusíš co dvě hodiny na skoro hodinu stavět.

    Tím vším jsi ušetřil trochu CO2 (ne dost abys vyrovnal uhlíkovou stopu baterie) a trochu nafty/peněz (dost na to, aby se ti to vyplatilo tak po 100 000 km, když to dobře půjde).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tohle je totiž problém vás elektrofanatiků. Vy máte nějakej záhadnej pocit, že elektrický auto je lepší samotnou svojí električností, kterou jste posedlí.

    Zkuste se zamyslet nad tím, k čemu je taková věc reálně dobrá?

    A pak dojdete k tomu, že dokud budou existovat naftový dodávky, budou se obytný auta dělat z nich. Až nic jinýho nebude, tak budou taky elektrický. Ale nebude to nikdy nejbližších letech, možná s pár výjimkama, který budou tvořit zanedbatelnej podíl na trhu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tisíc kilometrů ročně. To je skvělý, to se začne obytňák na elektriku vyplácet asi tak po 70 letech.

    A u těch, který najedou víc, je zase problém, že jim nebudou stačit baterky. Jo a hnát z baterky, na kterou jezdíš, spotřebiče, je taky vyloženě geniální nápad.

    Ono má svůj důvod, že pokud mají obytný auta elektrický topení, tak mají víc baterek. Ale většinou nemají, protože topit tejden v obytňáku sežere dost energie, i naftovej bufík ti vyplácá čtvrt nádrže (vyzkoušeno, i obytný auta jsem testoval).

    A ne, typickej obytňák není zdaleka blízko Bentleyi. Typickej obytňák je přestavěnej Fiat Ducato a i s nástavbou stojí tak milion a půl (z Ducata se to dělá proto, že je nejlevnější, Transity a Craftery se moc nepoužívají, protože jsou drahý). Když to uděláš z e-Transitu se 150 kWh baterií místo 76 kWh kterou má normálně, tak to bude stát tak tři miliony (eCrafter s dojezdem 120 kilometrů stojí milion a půl).

    Může mi někdo vysvětlit, proč by si někdo připlatil milion korun za to, aby měl ve všech ohledech horší auto, který ale ušetří asi dvě koruny na kilometr, čímž se mu investice pravděpodobně nezaplatí do konce tohohle století?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Co tak sleduji ve skupinách kolem Free Campingu, kde jsou i lidi, co dělají přestavby dodávek na obytňáky, tak typický nájezd těhle obytných aut je pod 1000 km ročně a je to hlavně v tom režimu, že dojedou cca ~100 km na zajímavý flek, rozbalí přístavný stan, rozbalí solární pamely a týden se nehnou z místa.

    EV má v tomhle velkou výhodu, že není potřeba řešit zdroj elektřiny pro spotřebiče.

    BOBASH: Tvoje úvaha má zásadní nedostatek...
    Tím je skutečnost, že obytňák je něco jako větší Bentley, které jsme tu už probírali - v hmotnosti i ceně obytňáku se elektrifikace zkrátka ztratí...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ad dojezd – ano, bude se zvedat. Ale než bude reálný mít dojezd použitelnej pro obytný auto (500+ dle WLTP, spíš 800+ dle WLTP) aniž by to znamenalo cenu dvou obytných aut, tak to bude trvat FAKT DLOUHO.


    KEB: Tohle s ničím nekoliduje. Aby ti došel benzín, skutečně musíš být trochu debil. Alternativní důvody jsou jedině, že ti nefunguje palivoměr a nebo že jsi socka a nemáš na benzín, tak jsi to risknul.

    Mě došel benzín v životě mnohokrát, ze všech tří důvodů, ale nejčastější byla kombinace prvního a třetího, tedy že jsem natankoval za drobný a doufal a nevyšlo to.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Důvody proč ne... hm, a proč jo?

    Ekonomický? Nevyplatí se to, elektrickej obytňák bude muset mít kravskou baterku, která bude při dnešních cenách stát tak milion, a při nájezdu typickýho obytňáku se vyplatí tak asi za 100 let.
    Ekologický? Stejnej problém, tak malej nájezd, že se vyšší ekologická stopa výroby EV nevyrovná.
    Praktický? Elektrickej obytňák není v ničem lepší, je ve spoustě věcí horší.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam