• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jen ještě takovej detail – Tesla Semi by údajně měla stát 150 tisíc dolarů, což je ale Muskův slib, takže násobíme klasickým koeficientem a bude stát v základní verzi tak 200 tisíc. To je na našem trhu s daněma cca tak 6 milionů. Za samotnej truck. S prodloužením, přestavbou, nástavbou, s tím, že na tohle budeš chtít větší baterky... myslím, že je reálný postavit na tom camper s finální cenovkou tak 15-20 milionů korun.

    A ano, v týhle kategorii to bude patrně konkurenceschopnej stroj, prostě proto, že to už cílí na lidi, kterým jsou peníze naprosto jedno a koupěj si jakoukoliv píčovinu, kterou ještě nikdo nemá.

    Pro lidi, který kupujou Campery jako ta Riviera, co jsem dával níže (cena novýho včetně DPH cca 1,5 milionu korun) je elektrika pořád naprosto mimo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Očividně nechápeš, jak funguje aerodynamika.

    1) Bugatti Chiron má z principu svojí existence naprosto gigantickej koeficient aerodynamickýho odporu. Proč? Protože musí umět jezdit 400 a musí u toho umět zatáčet. Takže potřebuje přítlak. A taky potřebuje spoustu chlazení a přívody vzduchu k chladičům mají odpor jako svině. Třeba Dodge Ram má taky nižší odpor než to Bugatti (necelých 0,36).



    2) Aerodynamický odpor je daný čelní plochou násobenou tím koeficientem. I když máš docela rozumný Cd, tak u obytňáku (i u toho postavenýho z dodávky a ne z gigantickýho trucku) máš odpor násobně vyšší, protože máš čelní plochu jako kráva.

    Průměrný osobní auto má něco jako 1,8 metru na šířku a 1,5 metru na výšku. Obytný auto má něco jako 2,3 metru na šířku a 3 na výšku. Takže třeba 3x větší plochu. Plus mnohem větší koeficient (normální moderní auto má tak 0,25-0,30).

    I eCrafter bez obytný nástavby žere kvůli aerodynamice při pomalý jízdě po dálnici 2-3x víc než osobní auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Téměř každej camper je dodávka. Většinou to není nacpaný do původní kastle, ale je to řešený nástavbou, viz to, čím jsem jezdil naposledy já:



    Potom jsou ty vychytanější, co už z tý dodávky nemají přední část kastle, ale technika je furt z tý dodávky. Třeba Hymer je na technice Mercedesu Sprinter:



    Tesla Semi jako základ pro camper je šílenost. Respektive je to použitelnej základ na takovej ten megacamper co se používají v Americe a co stojí od půl milionu dolarů vejš. V Evropě na to budeš potřebovat papíry na kamion, nikam se to nevejde, bude to mít gigantickou spotřebu všeho. Je to totální overkill.
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: no s tím taborakem nevím nevím. Kolik těch panelů si sebou povezes? A jestli je spotřeba pásového vozidla na elektriku obdobná tomu Na naftu, tak to bude zatraceně dlouhý táborák.

    Ale jo, pokud ti dojde šťáva tak z panelů něco málo dobijes a časem do civilizace doskaces.

    Nejsem si jistý kolik obytnaky žerou nafty ale dvacet litrů v kanystru by na 100km stačit mohlo. To už by mělo stačit i k nalezení civilizace.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Cože? :)))

    Naftovýmu obytňáku nedojde nafta, pokud nejsi debil. Naftovej obytňák klidně může ujet na nádrž třeba 1 000 kilometrů, aniž by musela bejt nějak extrémně obří. Pro případ, že ti dojde nafta tím, že jsi zapomněl vypnout topení, ti stačí mít v nákladovým prostoru jeden 20 l kanystr, se kterým průměrný obytný auto dojede tak 150 kilometrů daleko a jeho dolití trvá pět minut.

    Zároveň všechno to, co sis sliboval od solárního panelu (živení spotřebičů a tak) může živit solární panel na naftovým obytňáku.

    Rozdíl je v tom, že ten elektrickej obytňák nemá z čeho topit, protože solární panel přes celou střechu nebude mít ani kilowatt ani v době největšího světla.

    A když budeš chtít topit na elektřinu, tak spotřebuješ plnou baterku tak za 3 dny. Možná za tejden, když bude 200 kWh, která by stála jako celej dnešní obytňák.

    Což ale trošku nepočítá s tím, že bys na ní taky jezdil.

    A nabíjet karavan panelama na střeše, abys někam dojel? To ti už ale reálně hrozí, že mezi tím chcípneš hlady...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: fajn. jinak ja nikdy nemyslel obytnakem prestavenou elektrickou dodavku, mel sem na mysli regulerni campery, od zakladu navrzeny jako elektro.

    kdyz si vezmu, ze zakladem camperu Tesly ma bejt Semi:

    Tesla Semi Unveiled: 500+ mile range, Bugatti-beating aero, 2019 production | TESLARATI
    https://www.teslarati.com/tesla-semi-unveiled-coming-2019-500-mile-range/amp/

    podle clanku ma lepsi drag coefficient nez Bugatti :)

    In addition, the Tesla Semi has a .36 drag coefficient, compared to the standard of .65-.70. Musk compared it to a Bugatti, noting that the semi-truck beats the supercar’s .38 drag

    a ty baterky na 500mil ti do camperu taky moc zasahovat nebudou imho v tomhle Semi konceptu
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NBOBASH, BOBASH: Naftovýmu obytňáku panel na střeše nepomůže - když mu dojde nafta, tak zůstane stát na místě, dokud mu někdo v 10 kanystrech nedoveze dost nafty na návrat někam ke specializované infrastruktuře, na které je závislý...

    EV obytňák oproti tomu jen rozloží solární panely a u táboráku si počká na dobití baterie...

    A pokud bude mít místo kol pásy, tak může vyrazit doslova kamkoliv, bez ohledu na jakoukoliv infrastrukturu - a ty možnosti se budou zlepšovat tím víc, čím lepší baterie budou dostupné...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Komfort jednoho média právě není komfort, ale průser. U obytňáku docela dost chceš mít na vybranou. Topení naftou od motoru/plynem/elektrikou z vnější zásuvky (topení ze soláru je blbost, to doufám chápeš), spotřebiče živený elektřinou zvenku nebo tím, že od motoru nabiješ baterie, ohřev vody na plyn nebo na elektřinu. A k tomu všemu obrovská nádrž na naftu, se kterou vždycky dojedeš někam, kde je další nafta.

    A i když se to všechno posere, tak v nejhorším dojdeš někam do civilizace a někoho ukecáš ať ti doveze kanystr nafty a odjedeš.

    Když s elektrickým karavanem vybiješ baterky někde v přírodě, tak jsi s vysokou pravděpodobností dokonale v hajzlu.

    Teda jasně, můžeš si zavolat náklaďák s obřím dieselgenerátorem, ale bohužel v tomhle vesmíru zatím nic takovýho neexistuje.
    KEB
    KEB --- ---
    TOMBRIDER: jestli parkujes v garáž chápu, jestli ne tak nechápu proč. :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Zapomínáš na ten drobnej detail, že i naftovej obytňák může mít na střeše solár. A dokonce má obvykle i poměrně masivní baterii, která udrží dost dlouho běžet spotřebiče. Zároveň ale umí tu elektriku vyrobit z nafty.

    Takže žádnou nevýhodu, pokud jde o setrvávání na jednom místě, oproti elektrickýmu nemá.

    Rozdíl je ale v tom, že naftovej obytňák potřebuje k pohybu naftu, kterou koupíš téměř kdekoliv na světě, kterou je možný velmi snadno přepravit z místa na místo (nevím jestli jsi slyšel o tý technologii, která to umožňuje – říká se tomu kanystr) a během pár minut doplnit.

    Elektrickej obytňák je závislej na masivním přívodu elektřiny – na 220V zásuvce ve většině případů vyhodí pojistky, pokud to bude 220V s velkým jističem, tak se tak za den až tři nabije tak, aby někam rozumně dojel. K nabití za míň než den potřebuje minimálně 380V, nebo spíš rychlonabíječku.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    KEB: jj moje westfalka měla origo vestavnou nádrž na plyn pod autem co se doplňuje. Jen já ji teda vyškubnul. Jelikož plyn v autě nemám rád..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Naftovej obytňák, že skýtá menší závislost na infrastruktuře...?

    Naftovej obytňák, který je závislý na speciální jednoúčelové infrastrukruře zajišťující mu naftu...?

    Tento naftovej obytňák by měl být "méně závislý na infrastruktuře", než solární EV obytňák, který k fungování infrastrukturu nepotřebuje vůbec žádnou a pro komfort mu stačí infrastruktura běžně používaná i k jiným účelům...?

    Seriously...?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SHEFIK: Tipl bych si, že hlavní bude ten "komfort jednoho média", což obzvláště u zákaznického segmentu obytných vozů bude to hlavní.

    Fakt pochybuju o tom, že by někoho, kdo vysolí třeba 3 mega za základní verzi Midwest Weekender (mimochodem s 200 W solárem na střeše) zajímalo, jestli platí o 2 koruny na kilometr víc, nebo míň...

    Ale určitě ho bude zajímat, jak dlouho může komfortně setrvat mimo civilizaci na jeden zátah...

    A s EV camperem vybaveným solárem ti zbamená v podstatě tak dlouho, jak dlouho vydrží s jídlem a pitím...
    _A5_
    _A5_ --- ---
    LA_PIOVRA: Ja uz za zivot vystridal sest obytnych aut a v kazdym se topilo plynem. Neni tak hlucnej jako nafta a nepotrebuje elektrinu (nebo ma jen minimalni spotrebu elektriny). Ale pokud mrzne, tak 10kg bomba vydrzi tak 4 dny, v zavislosti na izolaci auta. Pokud je 10+ stupnu, tak je bomba klidne na mesic (pri topeni jen v noci).
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Jo, od toho je to nadsenec ;-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Ano, elektronadšenec. Ten jedinej bude ochoten zaplatit statisíce navíc a řešit problémy, který předtím neměl, jen aby jezdil elektricky.

    Ad ekonomika – ano, obytňák už je sám o sobě drahá kravina. Ale když si máš koupit ještě dražší kravinu, tak asi chceš aby byla lepší, žejo?

    Ad dieselagregát – jo, 150 kW agregát asi na 7,5t náklaďáku uvezeš. Ale to zároveň znamená, že v případě čehokoliv menšího než ten obytňák je jednodušší na tom 7,5t náklaďáku odvýzt to auto k nabíječce.

    Celá tahle debata je o tom, že ano, šlo by udělat elektrickej camper, ano, bude pár lidí, který si to koupěj, ale pro naprostou většinu karavanistů to přináší jen samý nevýhody a žádný výhody.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Oni neřeší, kdy se jim začne "vyplácet" v porovnání s hotelem.

    Ale pokud si místo naftovýho obytňáku, kterej jim skýtá větší svobodu (menší závislost na infrastruktuře) mají koupit o polovinu dražší obytňák, kterej navíc přináší praktický nevýhody, tak by asi chtěli taky nějakou obří výhodu.

    Proč by si někdo měl postavit obytný auto z eTransita?
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Hele, co se tyce elektroobytnaku, myslim si, ze jeste ne uplne nazral cas na neco masoveho (da-li se vubec u bydliku o nejaky masovosti). Ale dokazu si predstavit, ze si ho bohaty fanousek elektromobility poridi.

    Ono vubec resit u bydliku nejakou ekonomiku je o nicem, protoze i relativne levny obytnak je ekonomicka katastrofa, pokud ho vlastnis a jezdis/bydlis 4 tejdny v roce.

    Jezkovy oci, samozrejme, ze jsem videl dieselagregat, vetsinou jako vlek za nakladak/traktor :-D Jako na dodavce to asi neuvezes, ale na lehkym nakladaku do 7.5t uplne v pohode. Ja s tebou ohledne bydliku spis souhlasim, ale s agregatem jsem si jen chtel rejpnout, ze tyhle spickove vykony mohou byt vetsi problem pro sit nez pro agregat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Lidi, co si koupí obytňák, ale absolutně nezajímá, kdy se jim začne "vyplácet"...

    (Jak se vlastně u obytňáku počítá, jestli se "vyplatil"...?)

    Potkal jsem i lidi, co vyplázli 3 mega za "obyčejný" obytný přívěs, který zahákli za podobně drahé SUV a někde ho na týden, nebo i na měsíc zaparkovali...

    A v mnoha českých kempech máš na tyhle přívěsy a obytné vozy dokonce i dedikovaná parkoviště, někdy i s letitou rezervací...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ok, to už si začínáme rozumět a ta tvoje historka o Chorvatsku vysvětluje důvody, proč tě mohla lákat elektrika.

    Nicméně já budu kontrovat svým pohledem:

    1) Problém elektriky je, že cesta do Chorvatska bude strašnej vomrd, minimálně dokud nebude rozumně možný nacpat do toho auta tak 200 kWh baterii. Obytný auto má děsivě špatnou aerodynamiku, ještě horší než dodávka, na dálnici to bude žrát tak 30 kWh/100 km i při úsporným tempu. Možná víc.

    2) Chápu opruz s bombama. Řešení je karavan, kterej má naftový Webasto, což je běžný řešení. V tu chvíli tam máš cca 100 litrů nafty, která ti vydrží na poměrně dlouhou dobu, a dotankovat se dá na každý benzínce. Plus je zásadní výhoda, že když něco posereš a dojde ti nafta, tak se dá přivýzt v kanystru.

    3) Konec prodeje ICE aut je jasnej důvod, to jsem sám říkal, že tam se to zlomí. Jakmile nebudou běžně dostupný ICE dodávky, ze kterejch to postavit, tak se to postaví z EV. Ale že by přestaly ICE dodávky v roce 2030 nevěřím.

    4) Náklady na energii i palivo nižší budou. Ale, jak jsem psal hned na začátku, jen málo camperů najezdí velký porce kilometrů za rok. A návratnost EV není o čase, ale o kilometrech – ekologicky to u normálního auta vychází už tuším po nižších desítkách tisíc kilometrů (do tý doby je EV i z hlediska ekologie horší), ekonomicky spíš vyšší desítky tisíc. Camper ale obvykle najezdí za rok poměrně málo, pokud není z půjčovny.

    5) Jo, já mám Jaguara, kterej se mi "nevyplatí". Ale stál kilo a mám ho proto, že mě víc zajímá jak to auto vypadá, jak jezdí a jak se v něm cítím, je to pro mě spíš hračka než praktický auto. Teoreticky si dokážu představit, že si někdo koupí elektrickej karavan, protože to bude víc cool, ale lidí, který si koupí dražší a v praxi horší auto, nebude moc.

    Jediný, kde si myslím, že to má ze začátku šanci, je trh s "minikaravanama" jako je VW California (dodávka s obytnou vestavbou, ale bez hajzlu, sprchy a podobně). A to jen proto, že VW bude dělat ID.Buzz, a tudíž určitě udělá obytnou vestavbu, a kdyby ne, tak jí udělá Westfalia.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam