• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To je až z pozdějších let, kdy se přeorientoval na přezbrojování... z NiCd na Li-ion

    Tehdy to dělali asi jen on a EVC Group.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Já teda na jeho stránkách nevidím nic o tom, že by něco přestavěl. Na tý fotce od baráku má hejno elektrickejch Peugeotů 106, který se vyráběly továrně.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak stačí si vzpomenout na Rich rebuilds, kde se rozborka Teslí baterky konala s relativně nízkým tech-levelem, takže minimálně ta stávající zjevně rozebratelná je a pak už je to jen o výměně jednotlivých článků...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Vegr předělává auta na elektriku od devadesátých let, nejdřív v porevolučním nadšení elektrifikoval favority, později přešel ma vozy koncernu PSA...

    Nejlepší EV před Teslou byly právě přestavby od něj...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Ona je jedna věc mít kvalifikaci na to, říznout do baterky, druhá věc je mít zázemí na to, bejt schopnej ty baterky repasovat. A taky bude rozdíl na jaký úrovni.

    Poskládat z modulů (takovejch těch velkejch kusů co jich tam je třeba 4-6) dobrou baterku asi bude relativně ok, skládat doma ze stovek jednotlivejch článků ty moduly už nevím.

    To by musel říct někdo kdo s tím někdy pracoval, třeba MIRA9, ale ten už sem asi moc nechodí.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: tak když to ti lidi budou umět tak jako vedlejsak dobrý ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Lehká nadsázka. Ale spíš to bude bližší fabrice v Číně než týpkovi ve stodole.

    Dost možná taky bude rozdíl v tom, na jaký úrovni to budou repasovat, jestli třeba jen poskládat z dobrejch modulů novou baterku, nebo měnit jednotlivý články. Je pravda, že třeba u VW by každej dealer měl mít do asi roku od teď člověka, co umí dělat s baterkama, a minimálně v Praze budou mít lidi co umí rozebírat živou baterku na prvočinitele.

    Takže možná by se i nějakej "garage industry" mohl zrodit.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Zas proc hned stodola vs. Cina? Velky fabriky na clanky jsou i v Evrope, proc by nekdo, kdo ma zkusenosti, nemohl ty clanky brat a baterie repasovat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A i kdyby takový firmy existovaly, tak samozřejmě nemůžou repasovat akumulátory. Repasování velkokapacitních Li-ion baterek nebude (minimálně ze začátku) úplně činnost pro týpka ve stodole, spíš pro fabriku v Číně, kam se to bude hromadně posílat a ona to bude posílat zpátky.

    GOR: Nicméně časem se určitě aftermarket články i motory objeví, i když ne od pidifirmiček, ale od velkých výrobců náhradních dílů, stejně jako se dneska takový věci dělají na ICE.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Lidi, kteří mají čas a energii vytvářet šílený stránky a prapodivný občanský sdružení, nejsou lidi, který jsou schopný rozjet reálnej byznys. Ten typ co je Végr jsem viděl už mnohokrát, asi to bude milej a chytrej plán, ale trochu blázen, což se taky projevuje sbíráním elektrickejch Peugeotů 106 nebo co to má na tý fotce.

    Jestli něco někdy přestavěl na elektřinu, tak to bude nějakej one-off hobby projekt a rozhodně ne nic, co by se dalo dělat komerčně. Firmy, co by byly schopný komerčních přestaveb na elektromobily, který dávají nějakej racionální smysl, nejsou u nás ani ve světě. Jsou firmy co přestavujou na elektřinu hračky pro bohatý nadšence, typicky starý Jaguary, klasický americký auta, elektrický Brouky nebo Porsche, prostě zajímavý a cenný starý auta. U těch to dává smysl proto, že si je stejně lidi kupujou kvůli tomu, že je to zajímavá hračka a ne z jakýhokoliv racionálního důvodu – všechno to jsou věci za miliony, obvykle s parametrama nepoužitelnýma pro normální provoz (dojezd 200-300 kilometrů při ceně srovnatelný s novým Modelem S).

    Ekonomicky aspoň trochu viabilní velkosériový přestavby se možná chytnou, až se dostane do prodeje GM Performance eCrate, což je drivetrain z Chevy Bolt zabudovanej do balíčku, kterej pasuje místo osmiválce Chevy Small Block. Takže to bude ideální pro snadnou elektrifikaci starejch americkejch aut (když to pasuje místo chevy, půjde to napasovat i místo jinejch V8). Ale pořád to bude pro hobbisty. Odhadem tak půl až tři čtvrtě milionu za tu sadu, plus zachovalý starý auto, plus minimálně desítky hodin práce a máš jako výsledek auto v nejlepším případě z 90. let s parametrama dnešních levných elektromobilů.

    Nevím, kde jsi přišel na to, že existujou nějaký firmy, který běžně přestavují elektrický auta. Je to možná pár nadšenců, ale realita nikde.
    KEB
    KEB --- ---
    Sběr a recyklace li-ion baterií v Česku se zjednoduší | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/sber-recyklace-li-ion-baterii-v-cesku-se-zjednodusi
    KEB
    KEB --- ---
    Buďte ekologočtí - pořiďte si elektromobil - EnviWeb.cz
    http://enviweb.cz/117681

    Pobavilo :-D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    GOR: Tipuji, že na repasi se zaměří hlavně firmy, co donedávna dělaly přestavby.

    Předpokládám, že krom J.Vegra byli i další elektrifikátoři a nejspíš s ním budou i v jeho spolku - http://www.elektromobily-os.cz/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Tuhle jsem potkal někoho s Ionem, když jsem jel v Twizy – stáli jsme vedle sebe v zácpě. Říkal, že to dneska ujede 80.
    GOR
    GOR --- ---
    JIMIQ: Ano, tzv. teplarenska spirala smrti - klesne mi odber, fixni naklady zustanou, zvysim ceny, tim mi zase klesne odber atp. az do bankrotu nebo zakazu jineho vytapeni nez czt v uzemnim planu.


    DZODZO: O tom to ale vubec neni. Je to o tom, ze distribucni soustava ma gros nakladu fixnich, nezavislych na odberu. Takze v momente, kdy ti na casti maloodberu zacne klesat odber vlivem samovyroby a vynosy jsou zejmena variabilni, bud zenes ty variabilni ceny (dnes je to platba za distribuovane mnozstvi) nahoru - tim ale distribuci utahujes smycku, protoze cim dal vetsi casti odberatelu se bude vyplacet samovyroba. Takze se nejspis pujde cestou zvysovani fixnich plateb, ten efekt bude v dusledku podobny, ale nejspis nastane pozdeji, protoze pro efektivni investice bude potrebovat znacnou akumulaci.
    IMO to vsechno povede k tomu, ze rozvody NN budou v bidoucnosti ve vlastnictvi municipalit odberovych druzstev nebo obdobnych instituci.

    Omlouvam se za OT, uz to tu nebudu dal pitvat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Hybridne fve naopak siet stabilizuju, skor si viem predstavit poplatok ak si necham nainstalovat wallbox na nabijanie auta... fve ziadne skokove odbery nemusia robit, ja ked zapnem vysavac alebo varnu kanvicu tak prvne idem z baterky ak je nabita
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Az jednou se zvednou natolik ze se vyplati i 500kWh baterka a odpojeni
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: A pocitej do budoucna s tim, ze jak se budou rozsirovat instalace FVE na odbernych mistech, ten tzv. poplatek za jistic poleti rapidne vzhuru.


    BOBASH: Jako jo, ale otazkou je, jestli bych Pazoutem dojel z Trotiny domu
    (slabejch 10 km)

    Mas pravdu, je to Leaf, ale mel jsem na mysli neco soudobejsiho, treba ten soucasnej (kterej logicky ted tech 200k asi stat nebude). Ale je pravda, ze kdyz z tech 24 kWh zbude tech 18, mohlo by to 100 km bezpecne ujet.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Stačí se podívat na Sauto. Nejlevnější Peugeot iOn je za 165 tisíc:

    Peugeot Ion Webasto - Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/peugeot/ion/18873600?goFrom=list

    Ten teda 100 kilometrů neujel pořádně ani novej.

    Nejlevnější Leaf je za 200:

    Nissan LEAF 24 kWh, Automat, Serv.kniha - Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/nissan/leaf/18589752?goFrom=list

    Ten už po městě 120-130 ujet mohl.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: ta dan sa pocita zo spotrebovaneho mnozstva z DS, takze napr. v cervenci som platil 0,93 Kc, ale teraz za rijen, ked uz svietilo slabsie nehoraznych 2,55 Kc! :D ovela horsi je poplatok za istic, tam platim 99 korun kazdy mesiac :(
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KEB:
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam