• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jasně, ale jednak to furt není "garage industry", ale docela velká firma. Druhak budou mít prostě automobilky výhodu toho, že budou mít snazší přístup (dealerská síť, auta na protiúčty a tak).
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To je až z pozdějších let, kdy se přeorientoval na přezbrojování... z NiCd na Li-ion

    Tehdy to dělali asi jen on a EVC Group.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a vymenit mrtve moduly na 9 rokov starom leafe tiez nie je ziadna raketova veda, myslim ze u tesly to takto jednoducho nepojde

    Electric Car Battery - Dead After 3 Years, Right??
    https://www.youtube.com/watch?v=Ws9Y1be8N-U
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: no tak dle tohodle clanku to tak uplne neni, pac tohle sdruzeni/firma bude vybirat od vsech co budou chtit a dal bud repasovat nebo recyklovat
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    uz to tu sice bolo, ale ak niekto nevidel, tak si moze pozret ako sa uz teraz komercne recykluju baterky

    Can electric vehicle batteries be recycled? | Fully Charged
    https://www.youtube.com/watch?v=Bpe8HalVXFU
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já jsem neřekl, že něco nejde. Jen že to asi zezačátku nebude úplně garage industry.

    Automobilky mají recyklaci vyřešenou, ale obvykle ne způsobem že týpek sedí ve stodole a kutí baterky.

    Je možný, že časem týpci co seděj ve stodole a dávaj z pěti špatnejch baterek z vyřazenejch EV jednu dobrou, budou existovat. Ale to bude trvat, protože dost dlouho půjdou všechny vyřazený EV spíš zpátky k dealerům.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    tady zas k tematu ze neco nejde :)) ...chjo

    Sběr a recyklace li-ion baterií v Česku se zjednoduší | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/sber-recyklace-li-ion-baterii-v-cesku-se-zjednodusi

    ECOBAT se pro Českou republiku stala partnerem evropského sdružení Reneos, které pro své klienty zajišťuje v 19 evropských zemích sběr, opakované použití a recyklaci lithium-iontových baterií.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Já teda na jeho stránkách nevidím nic o tom, že by něco přestavěl. Na tý fotce od baráku má hejno elektrickejch Peugeotů 106, který se vyráběly továrně.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak stačí si vzpomenout na Rich rebuilds, kde se rozborka Teslí baterky konala s relativně nízkým tech-levelem, takže minimálně ta stávající zjevně rozebratelná je a pak už je to jen o výměně jednotlivých článků...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Vegr předělává auta na elektriku od devadesátých let, nejdřív v porevolučním nadšení elektrifikoval favority, později přešel ma vozy koncernu PSA...

    Nejlepší EV před Teslou byly právě přestavby od něj...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Ona je jedna věc mít kvalifikaci na to, říznout do baterky, druhá věc je mít zázemí na to, bejt schopnej ty baterky repasovat. A taky bude rozdíl na jaký úrovni.

    Poskládat z modulů (takovejch těch velkejch kusů co jich tam je třeba 4-6) dobrou baterku asi bude relativně ok, skládat doma ze stovek jednotlivejch článků ty moduly už nevím.

    To by musel říct někdo kdo s tím někdy pracoval, třeba MIRA9, ale ten už sem asi moc nechodí.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: tak když to ti lidi budou umět tak jako vedlejsak dobrý ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Lehká nadsázka. Ale spíš to bude bližší fabrice v Číně než týpkovi ve stodole.

    Dost možná taky bude rozdíl v tom, na jaký úrovni to budou repasovat, jestli třeba jen poskládat z dobrejch modulů novou baterku, nebo měnit jednotlivý články. Je pravda, že třeba u VW by každej dealer měl mít do asi roku od teď člověka, co umí dělat s baterkama, a minimálně v Praze budou mít lidi co umí rozebírat živou baterku na prvočinitele.

    Takže možná by se i nějakej "garage industry" mohl zrodit.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Zas proc hned stodola vs. Cina? Velky fabriky na clanky jsou i v Evrope, proc by nekdo, kdo ma zkusenosti, nemohl ty clanky brat a baterie repasovat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A i kdyby takový firmy existovaly, tak samozřejmě nemůžou repasovat akumulátory. Repasování velkokapacitních Li-ion baterek nebude (minimálně ze začátku) úplně činnost pro týpka ve stodole, spíš pro fabriku v Číně, kam se to bude hromadně posílat a ona to bude posílat zpátky.

    GOR: Nicméně časem se určitě aftermarket články i motory objeví, i když ne od pidifirmiček, ale od velkých výrobců náhradních dílů, stejně jako se dneska takový věci dělají na ICE.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Lidi, kteří mají čas a energii vytvářet šílený stránky a prapodivný občanský sdružení, nejsou lidi, který jsou schopný rozjet reálnej byznys. Ten typ co je Végr jsem viděl už mnohokrát, asi to bude milej a chytrej plán, ale trochu blázen, což se taky projevuje sbíráním elektrickejch Peugeotů 106 nebo co to má na tý fotce.

    Jestli něco někdy přestavěl na elektřinu, tak to bude nějakej one-off hobby projekt a rozhodně ne nic, co by se dalo dělat komerčně. Firmy, co by byly schopný komerčních přestaveb na elektromobily, který dávají nějakej racionální smysl, nejsou u nás ani ve světě. Jsou firmy co přestavujou na elektřinu hračky pro bohatý nadšence, typicky starý Jaguary, klasický americký auta, elektrický Brouky nebo Porsche, prostě zajímavý a cenný starý auta. U těch to dává smysl proto, že si je stejně lidi kupujou kvůli tomu, že je to zajímavá hračka a ne z jakýhokoliv racionálního důvodu – všechno to jsou věci za miliony, obvykle s parametrama nepoužitelnýma pro normální provoz (dojezd 200-300 kilometrů při ceně srovnatelný s novým Modelem S).

    Ekonomicky aspoň trochu viabilní velkosériový přestavby se možná chytnou, až se dostane do prodeje GM Performance eCrate, což je drivetrain z Chevy Bolt zabudovanej do balíčku, kterej pasuje místo osmiválce Chevy Small Block. Takže to bude ideální pro snadnou elektrifikaci starejch americkejch aut (když to pasuje místo chevy, půjde to napasovat i místo jinejch V8). Ale pořád to bude pro hobbisty. Odhadem tak půl až tři čtvrtě milionu za tu sadu, plus zachovalý starý auto, plus minimálně desítky hodin práce a máš jako výsledek auto v nejlepším případě z 90. let s parametrama dnešních levných elektromobilů.

    Nevím, kde jsi přišel na to, že existujou nějaký firmy, který běžně přestavují elektrický auta. Je to možná pár nadšenců, ale realita nikde.
    KEB
    KEB --- ---
    Sběr a recyklace li-ion baterií v Česku se zjednoduší | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/sber-recyklace-li-ion-baterii-v-cesku-se-zjednodusi
    KEB
    KEB --- ---
    Buďte ekologočtí - pořiďte si elektromobil - EnviWeb.cz
    http://enviweb.cz/117681

    Pobavilo :-D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    GOR: Tipuji, že na repasi se zaměří hlavně firmy, co donedávna dělaly přestavby.

    Předpokládám, že krom J.Vegra byli i další elektrifikátoři a nejspíš s ním budou i v jeho spolku - http://www.elektromobily-os.cz/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Tuhle jsem potkal někoho s Ionem, když jsem jel v Twizy – stáli jsme vedle sebe v zácpě. Říkal, že to dneska ujede 80.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam