• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Já nějak vždycky po nějakém měsíci až dvou zapomenu, jakým způsobem argumentuješ :) Mohl bys nám něčím seriózním podložit to tvoje oblíbené tvrzení, že fyzická tlačítka vyjdou vždycky dráž?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: plus vnitrni cirkulace vzduchu. aminus teplota, ta se nastavuje jen pri koupi auta, pak staci po zbytek jeho zivotnosti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Z kolika z těch aut jsi reálně jezdil, pokud možno delší dobu testovací jízdu u prodejce?

    Moje poměrně omezená zkušenost (nižší stovky modelů, typicky týden ježdění, Tesla included) mi říká, že hlasitost je jedna z věcí, který je prostě lepší mít na kolečku, protože se používá velmi často.

    Změnu hlasitosti na volantu má úplně všechno, spousta z toho na to kolečko. Spousta lidí stejně používá třeba ten debilní touchbar v Octavii (přestože ta má zrovna kolečka, a má je líp vymyšlený než Tesla.

    Přítomnost kolečka ti pomůže, protože máš další místo, kterýho se zachytit. Nevím, kolikrát jsi zkusil cokoliv menšího trefit na displeji jedoucího auta, pokud nejedeš po dokonale hladký silnici, opravdu se obvykle potřebuješ "držet" něčeho, i když na ten displej čumíš.

    Jediný, na čem se shodneme, je, že tlačítka a kroutítko někde jinde by byly ještě lepší. Zrušit celej spodek displeje a dát tam HW tlačítka na:
    – hlasitost
    – teplota vlevo/vpravo
    – vyhřívání sedadel, vyhřívání oken
    – defog režim AC
    – auto režim AC, větrák

    Ale to by bylo dražší, a tak to udělali takhle.

    Správný řešení má v současnosti například BMW, nikdo jinej nemá ergonomii interiéru tak dobrou. Právě proto, že mají kromě velkých displejů i tlačítka, kroutítka, iDrive, na iDrive plošku pro psaní, gesta atd.

    Čistě dotykový řešení je vždycky někde na škále od úplnýho průseru po slušný řešení, na kterým je ale vidět, že se šetřilo.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH:
    1) Právě ji nenajdeš poslepu. Prakticky cokoliv na středovém panelu drtivá většina řidičů (prakticky všichni) ovládá s vizuální konfirmací a protože je to uprostřed dotykového displeje, nemůžeš to ani poslepu nahmatat. Jinak třeba ta Tesla, jejíž ergonomii tu pořád kritizuješ, má ovládání hlasitosti na volantu, a teď se drž, kolečkem. Takže můžeš provádět velkou změnu jednoduchým pohybem. Wow!

    2) Variabilita u dotykových displejů možná neexistuje u těch "tradičních výrobců", které tu pořád vyzdvyhuješ, ale opět třeba Tesla na M3 rozložení těch základních buttonů v konstantním umístění u spodního okraje displeje, postupně dost vylepšila a big respect, dokázali to tak, aniž by něco zmizelo, nebo se nějak výrazně přesunulo, takže to jde a navíc, jde to udělat dobře.

    3) Přítomnost wobbly protáčecího kolečka s tlačíkem ve středu ti v tomhle nijak nepomůže. Naopak ti při téhle činnosti bude v řadě scénářů zavazet.

    Neříkám, že knob na displeji musí být vyloženě špatný a věřím, že někdo by to zvládl udělat dobře a využít smysluplně. Tohle prostě není dobrý a knob mimo displej by byl v tomhle stokrát lepší, ale je mi jasné, že ten UI odborníky z řad motoristických novinářů dostatečně nevzruší.

    Mám zkušenosti s UI ve věcech, co jezdí :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jediný s čím souhlasím je, že by bylo lepší celej spodek toho displeje uříznout a dát tam místo toho hardwarový tlačítka.

    Ale to už je otázka nákladů, protože to kolečko ve skutečnosti jenom mačká ten displej, je na něm nalepený. Takže je levnější.

    Což je primární důvod pro většinu použití dotykových displejů na věci jako je ovládání teploty a podobný prvky, který musí být stále na stejným místě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F:
    1) Nejde o haptický feedback, ale o to, že tu věc najdeš poslepu, a v případě změny hlasitosti taky o to, že můžeš provádět velkou změnu jednoduchým pohybem. Spousta lidí používá kolečko na rádiu místo tlačítek na volantu proto, že tlačítkem musíš klikat (kolečko na volantu je trochu lepší, ale furt nepřirozenej pohyb). Třeba když srovnám Peugeot 508 se kterým jsem jezdil minulej tejden s Octavií RS iV kterou jsem jezdil předminulej, tak kolečko hlasitosti byla jediná ergonomická výhoda toho francouzskýho krámu. Škodovka má touch/slide bar, ale kolečko je lepší.

    2) Variabilita u dotykových displejů v autě téměř neexistuje, rozhodně ne v té části, kde má Mach E kolečko. To, co je kolem kolečka po obou stranách (teplot ACy, vyhřívání sedadel a oken, etc.) jsou věci, který jsou trvale na stejným místě. Nikdy se nikam neposunou a NESMÍ se posunout. To by byl úplně nejhorší fail.

    3) Přítomnost kolečka v tomhle místě usnadňuje ovládání těch funkcí okolo. Problém dotykových displejů v autě oproti dotykovým displejům kdekoliv jinde je, že auto je v pohybu a řidič taky – není možný "poslepu" trefit vždycky na stejný místo, otřesy auta ti hází s rukou. Řešením bývá, že položíš ruku na vršek displeje nebo naopak pod něj a pak už se trefíš po paměti, protože máš "vztažnej bod". Bez toho je problém na menší věc na displeji problém trefit i když se díváš, kam saháš.

    Tady může jako vztažný bod sloužit to tlačítko. Sáhnu po tlačítku a vím, že pár centimetrů doleva mám teplotu svojí půlky auta. Pak mi stačí mrknout, jestli jsem přesně tam, kde chci být.

    Podle toho, jak to rozebíráš, to vypadá, že máš nějakou zkušenost s UX, ale očividně s UX v autech. UX v autech funguje v dost věcech výrazně jinak než UX ve věcech, který nejezděj. Proto taky UX aut, který dělají odborníci na UX v jiných oborech, stojí většinou za píču.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Ani nevím, kde začít. V první řadě proto, protože jestli něco splňuje definici slova gimmick, tak tohle. Máš spoustu mnohem důležitějších funkcí, u kterých by haptický feedback měl mnohem větší přínos, než u nastavování hlasitosti, které jde navíc u většiny moderních aut nastavit na volantu, což je výrazně komfortnější placement (a jeden z mála, které se skutečně dají používat "poslepu", jak se tu často rozebírá). Takže, máš ovladač s haptickým feedbackem, na neesenciální funkci, v podstatě dedikovaný na používání spolujezdcem. A tuhle zbytečnost nalepíš na displej, kde ti bude staticky 100 % času zabírat prostor, se kterým bys jinak mohl dynamicky nakládat a tím pádem omezí jednu z největších výhod virtuálního rozhraní, tedy variabilitu (například pro budoucí aktualizace s lepším rozhraním). Zároveň je to umístěné v ploše dotykového displeje, takže když na to budeš poslepu sahat, reálně hrozí že se dotkneš čehokoliv dalšího v tom virtuálním clusteru ovládacích prvků a i když se budeš koukat a tu ruku položíš správně, tak ve chvíli, kdy tlačítko držíš ze stran a otáčíš s ním, pořád hrozí, že se koncem prstů stejně budeš dotýkat displeje, takže v okolí dialu bys měl mít ideálně nějakou plochu, ve které nebudeš moct omylem nic udělat (což ubírá další prostor). A pak se musíš ptát, jaký benefit má to přímé navázání dvou rozdílných ovládacích prvků (což samo o sobě není optimální) na sebe? Potřebuješ snad mít při točení fyzickým dialem, určeným na dedikované ovládání něčeho, co vyhodnocuješ sluchem, bezprostřední vizuální odezvu činnosti, kterou právě provádíš? A aby to nevypadalo blbě, musíš to dát doprostřed displeje, tudíž samotná ergonomie a dosažitelnost se zhoršuje čistě na úkor vzhledu, protože je to prostě gimmick. Ale jo, vypadá to exotičtěji, než jakýkoliv rotary dial, umístěný kdekoliv jinde, kde na něj řidič dosáhne líp, který bude plnit úplně stejnou funkci a bez všech těchhle downsides :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Proč myslíš?
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Takhle se to právě nedělá. Horký kandidát letošních bad UI awards :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Hyundai a Kia představují platformu pro elektroauta. Postaví na ní i supersporty
    https://zpravy.aktualne.cz/...ktrickou-platformu-muze-na-ni-stat/r~b5a2e4a8340311eb9c800cc47ab5f122/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Tak to jsem psal taky. Prostě všechny ostatní náklady u traktoru odvisí od jeho velikosti. Není to úplně lineární, ale můžeš postavit místo jednoho velkýho dva malý, můžeš je živit energií, a budeš na podobných penězích.

    Ale i když budeš na řízení traktorů zaměstnávat trpaslíky, tak nebudou levnější než řidiči velkejch traktorů :)
    KEB
    KEB --- ---
    V České republice vznikl hasičský speciál na hašení elektromobilů. Stojí na podvozku Toyoty Hilux 6x6
    https://auto-mania.cz/...asicsky-special-na-haseni-elektromobilu-stoji-na-podvozku-toyoty-hilux-6x6/

    Krasavec
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    LA_PIOVRA: Myslim ze je to zjevne, jak pise treba JIMIQ.
    Velke traktory a zemedelske stroje vytvareji zisk na principu uspor z rozsahu/velikosti. 1 clovek za stejny cas obslouzi vic ha plochy, vetsi stroj take uspori i naftu/ha.
    U mensi (semi)autonomnich stroju na elektrinu je vsechno jinak. 1 clovek obslouzi z dispecinku klidne 8 traktoru.

    Zmena managmentu ekosystemu je enviromentalni nutnost a jednim z tech dulezitych konceptu je vraceni se k mensi velikosti poli. Tj. vice mensich poli, strukturovanych s remizky a dalsimi na prvni pohled plonkovymi misty. Tenhle koncept neni realizovatelny se soucasnou technologii. Jednak proto ze stroje jsou moc velke, druhak protoze to stoji vic cloveko-hodin a take proto ze takovahle prace by byla vice kognitivne narocna nez ridit traktor tam a zpet na mega ctverci.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    vtip je v tom že ten menší je už automatizovaný a chlapa nepotřebuje, nebo je jeden chlap v dispečingu a obslouží 8 malejch traktorů
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: a předpokládám že poloviční traktor utáhne je poloviční pluh, takže oře dvakrát tak dlouho a jsi zase na dvou násobku chlapo hodin. Zjednodušeně...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Za stejný peníze (pořízení/provoz) jako jeden velkej traktor můžeš mít dva malý traktory. Ale když budeš platit dva traktoristy, tak už to neplatí, protože traktorista pro menší traktor nestojí půlku toho co traktorista pro větší traktor.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    PETER_PAN: jaky je rozdil mezi efektivitou stroj/hodin a clovek/hodina, resp. u obou nemel fungovat ten samy tlak? Navic prave treba u toho segmentu (typicky obilnarstvi), kde podil rucni prace ze poslednich 100 let prosel silenym skokem, kdy podil nakladu na lidskou silu na vsech nakladech sel hrozne dolu.
    (nepicuju, zajima mne to:)
    KEB
    KEB --- ---
    "Je to jen gram nebo tak." VW se připravuje na to, že nesplní letošní limity CO2

    https://zpravy.aktualne.cz/...-se-pripravuje-na-to-ze-nesplni-le/r~f5f36f041e9711eb9d470cc47ab5f122/
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DUHOS: Naopak. Diky potencialne mensim strojum (autonomni a semi-autonomni stroje nejsou v navrhu tlaceny do efektivniho vyuziti clovek-hodina) je tu moznost k navratu k mensim a sloziteji strukturovanym polim. Stejne tak jako u kombinovanych agro-lesnickych konceptu je mensi, obratnejsi stroj potencialne lepsi.

    Tohle co tu postuje DZODZO jsou vlastovky. Budoucnost je IMHO ve strojich velikosti traktoru ze 70-80. let. Tj. na urovni Zetor 7245. Coz je z dnesniho pohledu traktůrek.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam