• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Je mi 51 :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: To co linkuješ je průměrnej zisk na auto, to nemá s marží na jednom autě nic moc společnýho.

    U drahejch aut jsou marže klidně desítky procent, svýho času Porsche vydělávalo na 911 Turbo asi 40 procent. Ale na něčem jako Fabie v základu nevyděláš skoro nic. A proto potom u levnejch aut očesáváš i věci, který se zdají na první pohled nelogický, protože v tom objemu výroby a nízkejch maržích je rozdíl třeba půl eura na autě naprosto zásadní věc, pokud jde o věc jako je tlačítko.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: div ze automobilky neprodavaj jen karoserie na kolech. s tema supertenkejma marzema se sotva placaj nad vodou

    Automobilky: Kolik vydělají na každém autě?
    https://www.uamk.cz/aktuality/2429-automobilky-kolik-vydelaji-na-kazdem-aute

    kolik myslis ze je bezna business marze, kdyz podnikas?

    neni nahodou princip podnikani prodat v ramci jednoho prodeje co nejvic je zakaznik ochotnej vstrebat, abys tu procentualni marzi mohl aplikovat na co nejvyssi zaklad?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Čím sofistikovanější dopravní prostředek, tím víc je v minulosti.

    Auta používají zhusta něco jako ethernet, ale furt ke všemu musíš natáhnout drát.

    Letadla třeba dodnes někdy používají karburátory nebo jiný šíleně analogový řešení, protože čím víc se ta věc hejbe a čím víc může zabít lidi, když se bude hejbat jinak než má, tím víc se v ní používá starý osvědčený řešení a tím víc se vyhejbá těm novejm.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: K touchscreenu jich nevede o tolik víc, a je to pořád jedna sada a jedna instalace.

    Když k touchscreenu přidáš navíc HW tlačítka, tak prostě přidáš poměrně zásadní sumu k nákladům – klidně euro nebo dvě na auto, ne-li víc. Což znamená, že jsi právě ze svojí supertenký marže (automobilky mají na masově vyráběných modelech nízký jednotky procent) uříznul pár milionů eur.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Výrobní cena tlačítka nevím kolik je v přesných částkách, ale v objemu, ve kterým se vyrábějí auta, je dost vysoká na to, aby bylo vidět, že se na nich snaží výrobci šetřit.

    Příklad: ještě dneska je spousta aut, který nemají tlačítka na stahování oken s "dojezdem" (tzn. že když domáčkneš/podržíš, tak okno vyjede/sjede až nahoru/dolů), nebo je případně mají jen na okno řidiče nebo obě přední okna. Nebo případy, kdy se u levných aut snaží automobilky šetřit na tlačítcích na okna tak, že třeba ovládání oken dají doprostřed aby je nemuseli dělat pro každýho zvlášť.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Hele bavím se se spoustou lidí, kterým třeba radím s výběrem auta, a 95% nadává na dotykový displeje, a čím víc toho je jen na nich, tím víc nadávají.

    Jakmile se podíváš mimo bublinu mladých technologických nadšenců, tak je to víceméně univerzální názor.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PSYCHO: V aute ethernet prakticky neni.
    A pres ethernet se blbe meni popisky tlacitek :)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    JYRKA: To ale u tech tlacitek taky. Mas nejakej connectbox a pro kzdej model a/nebo sestavu tlacitek a kroutitek nahrajes jinej FW, ale technicky ti na to staci ethernet a maly PCB.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    akoze myslim, ze toto sa im zatial nepodarilo dosiahnut, ale je to taky nejaky smer ktorym sa vybrat:

    Tesla Model Y has 93% less cable than Model 3
    https://newsbeezer.com/portugaleng/tesla-model-y-has-93-less-cable-than-model-3/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ad kabely, to sa este v autach nepouzivaju nejake bezdratove moduly? alebo nejake sharovanie pasma t.j. ze to nebude len elektrina 0/1 ale v zasade nejaky ethernet, mozno si to predstavujem ako nejake scifi ale sme v roku 2020, tak by som cakal, ze automobily uz budu niekde "v buducnosti"
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Jo, ale jeden kabel můžeš pužít pro více funkcí. Jak to naprogramuješ.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JYRKA: to k tomu touchscreenu taky, a podstatně víc.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Nezapomeň, že ke každému fyzickému tlačítku jdou dráty. A další krámy za tím. Nemluvě o tom, že se fakt špatně dělají modifikace, různé modely a tak...

    BOBASH: Víš, myslím si, že je problém v tom, že jsi novinář a často střídáš auta. Běžný uživatel to má jinak: během týdne si nové auto nastaví, naladí rádio, ti lepší si dokáží i nastavit hodiny, klimatizaci nastaví na správnou teplotu a pak na to nehrabe. Tohle udělá za týden a pak roky jezdí a umí to ovládat. Pak může být spokojený i s kokpitem Peugeotu.
    Novinář si během týdne nastaví auto, zvyknout si nestačí, protože to zas vrací. Takže jakákoliv odchylka od standardu je velmi negativně vnímána.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: to je fakt jasný jenom tobě. výrobní cena tlačítka je v řádu halířů, analogovejch koleček korun. TFT displeje vyjdou kolem 5-10 kaček za každej čtvereční centimetr.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Nemohl, protože ti to žádná automobilka neřekne. Ale že vyjde levnějc o kousek větší dotykáč než dotykáč plus tlačítka je tak nějak jasný. Plus je tu ten drobný fakt, že čím levnější auto, tím větší pravděpodobnost, že bude mít čistě dotykáč. Jsou samozřejmě odchylky (Tesla, u který mám furt podezření na ten cost-cutting, protože Tesly jsou lacině udělaný celý, Porsche, který má ale dotykáčů víc a teoreticky by to nemuselo vadit), ale obecně dražší značky mají nějaký způsob, jak ovládat infotainment bez nutnosti chmatat na displej (iDrive, MMI, COMAND, nevím jak se to jmenuje u Lexusu), kdežto levnější ho většinou nemají.

    A neodpověděl jsi mi na otázku, na základě jaký osobní zkušenosti jsi získal svoje přesvědčení?

    Můj názor je víceméně všeobecně zastávanej mezi motoristickýma novinářema, který k němu, stejně jako já, dospěli tím, že jejich práce zahrnuje otestovat všechno, co je na trhu. Ty tomu řekneš "osobní dojem", ale můj osobní dojem z UI v osobních autech už je relevantní statistika, protože se tím (částečně) živím a můj testovací vzorek jsou stovky aut. Navíc stovky aut, kterýma nejedu tak, že mi je někdo půjčil abych někam dojel, ale mám je půjčený kvůli tomu, abych je vyzkoušel a napsal, jak fungujou, takže se nad jejich fungováním musím zamyslet.

    To, co jsi napsal ty, jsou teoretický kecy. To, co jsem napsal já, je praktickej pohled člověka, kterej se tímhle zabývá, a jehož názor se shoduje se všeobecným konsenzem jiných lidí, kteří dělají totéž.

    Jestli nechápeš, proč je blbě dotykáč a proč je o něco lepší mít aspoň něco fyzicky, dej vědět, vezmu tě na projížďku v něčem, co má tohle udělaný blbě a v něčem, co má tohle udělaný dobře a můžeš si to zkusit.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Já nějak vždycky po nějakém měsíci až dvou zapomenu, jakým způsobem argumentuješ :) Mohl bys nám něčím seriózním podložit to tvoje oblíbené tvrzení, že fyzická tlačítka vyjdou vždycky dráž?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: plus vnitrni cirkulace vzduchu. aminus teplota, ta se nastavuje jen pri koupi auta, pak staci po zbytek jeho zivotnosti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Z kolika z těch aut jsi reálně jezdil, pokud možno delší dobu testovací jízdu u prodejce?

    Moje poměrně omezená zkušenost (nižší stovky modelů, typicky týden ježdění, Tesla included) mi říká, že hlasitost je jedna z věcí, který je prostě lepší mít na kolečku, protože se používá velmi často.

    Změnu hlasitosti na volantu má úplně všechno, spousta z toho na to kolečko. Spousta lidí stejně používá třeba ten debilní touchbar v Octavii (přestože ta má zrovna kolečka, a má je líp vymyšlený než Tesla.

    Přítomnost kolečka ti pomůže, protože máš další místo, kterýho se zachytit. Nevím, kolikrát jsi zkusil cokoliv menšího trefit na displeji jedoucího auta, pokud nejedeš po dokonale hladký silnici, opravdu se obvykle potřebuješ "držet" něčeho, i když na ten displej čumíš.

    Jediný, na čem se shodneme, je, že tlačítka a kroutítko někde jinde by byly ještě lepší. Zrušit celej spodek displeje a dát tam HW tlačítka na:
    – hlasitost
    – teplota vlevo/vpravo
    – vyhřívání sedadel, vyhřívání oken
    – defog režim AC
    – auto režim AC, větrák

    Ale to by bylo dražší, a tak to udělali takhle.

    Správný řešení má v současnosti například BMW, nikdo jinej nemá ergonomii interiéru tak dobrou. Právě proto, že mají kromě velkých displejů i tlačítka, kroutítka, iDrive, na iDrive plošku pro psaní, gesta atd.

    Čistě dotykový řešení je vždycky někde na škále od úplnýho průseru po slušný řešení, na kterým je ale vidět, že se šetřilo.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH:
    1) Právě ji nenajdeš poslepu. Prakticky cokoliv na středovém panelu drtivá většina řidičů (prakticky všichni) ovládá s vizuální konfirmací a protože je to uprostřed dotykového displeje, nemůžeš to ani poslepu nahmatat. Jinak třeba ta Tesla, jejíž ergonomii tu pořád kritizuješ, má ovládání hlasitosti na volantu, a teď se drž, kolečkem. Takže můžeš provádět velkou změnu jednoduchým pohybem. Wow!

    2) Variabilita u dotykových displejů možná neexistuje u těch "tradičních výrobců", které tu pořád vyzdvyhuješ, ale opět třeba Tesla na M3 rozložení těch základních buttonů v konstantním umístění u spodního okraje displeje, postupně dost vylepšila a big respect, dokázali to tak, aniž by něco zmizelo, nebo se nějak výrazně přesunulo, takže to jde a navíc, jde to udělat dobře.

    3) Přítomnost wobbly protáčecího kolečka s tlačíkem ve středu ti v tomhle nijak nepomůže. Naopak ti při téhle činnosti bude v řadě scénářů zavazet.

    Neříkám, že knob na displeji musí být vyloženě špatný a věřím, že někdo by to zvládl udělat dobře a využít smysluplně. Tohle prostě není dobrý a knob mimo displej by byl v tomhle stokrát lepší, ale je mi jasné, že ten UI odborníky z řad motoristických novinářů dostatečně nevzruší.

    Mám zkušenosti s UI ve věcech, co jezdí :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam