• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, máš pravdu, víš o tom, jak lidi používají auta, víc než motorističtí novináři a lidi z automobilek.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to budu asi nejake fosilie co isto aj u sluchatiek pripojenych k telefonu ovladaju hlasitost na telefone v kapse miesto toho aby sahli po tlacitku co maju pri uchu, ja kolecko na hlasitost nepouzivam nikdy, iba zena mi vzdy stisuje hudbu v aute a ja si to potom nenapadne na volante zvysujem :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Spousta lidí prostě nerada používá ovládání na volantu a používá ovládání u zdroje zvuku. Nevím proč to tak je, ale je to tak.

    Nastavování klimy na volantu jsem v životě neviděl, výška volantu je na volantu tak nějak vždycky, z principu :)

    Další level je "kolečko" jako iDrive u BMW, který ti umožňuje celej infotainment ovládat pohodlně jednou rukou bez natahování se.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    neviem naco mi bude kolecko niekde u saltrpaky, ked kolecko na volante je multifunkcne a defaultne moze ovladat napr. hlasitost a v inych pripadoch vysku volantu alebo teplotu klimy, podla toho co zrovna nastavujem
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Pochop, že se bavíme o ovládacích prvcích, který ještě nedávno byly úplně ve všech autech a teď pořád jsou v těch dražších.

    Podívej se na interiér BMW, na množství HW ovladačů v něm, a zamysli se nad tím, proč to takhle je v BMW, který je drahý, kdežto ve Škodovce, která je levnější, je jich výrazně míň a v Citroenu, kterej je ještě lacinější, je na dotykáči i ovládání manuální klimatizace.

    Chápeš?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: a nebo budou muset zhoršit spalováky, viz citát od vedle...
    "I have always wished that my computer would be as easy to use as my telephone. My wish has come true. I no longer know how to use my telephone."
    (Bjarne Stroustrup)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: pochop, že když bude na každou píčovinu (a že jich stále přibejvá) v autě mechanickej ovladač, tak to tam bude vypadat jak v kokpitu letadla a bude se to blbě ovládat. proto se dávaj konfigurovatelný mechanický ovládací prvky na volant a na všechno ostatní stačí touchpanel. a nebo si taky můžeme hrát na to, že auto, který se samo řídí nedokáže poznat když řekneš "volume up". to je fakt jak u blbejch tady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Ale dokud elektromobily nebudou jediný povolený, budou muset bejt lepší.

    A pokud by byly horší a EU zakázala spalovací motory, tak to bude mnohem spíš konec EU než spalovacích motorů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Samotná platforma. Přidej vývoj všech modelů na ní postavených – ten v tom zahrnutý není.

    Navíc MEB poměrně masivně vychází z MQB pro spalovací auta (podobná koncepce náprav, téměř stejná palubní elektronika etc.), která spolu s autama na ní postavenýma stála cca 60 miliard dolarů.

    Source:
    Volkswagen Group MQB platform - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MQB_platform
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    To rozhodně zvýší popularitu EU mezi dělným lidem ;)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Nizsi desitky milionu nebo taky okolo $250M. Zalezi o jakych hrach se bavime.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: elektromobil je nemusí přesvědčit že je lepší... stačí když EU zakáže výrobu spalovacích motorů v osobácích a aby se zastavil bazarový trh, tak napálí všemu spalovacímu eko daň a problém je vyřešen.

    ono se to už i děje, GB do 10 let nebude prodávat nic míň než hybridy, Euro7 je taky nastavený tak, že bez hybridu už to taky neprojde a ještě to bude muset mít bubny...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: a není to málo Antone Pavloviči? Celá MEB platforma vyšla na sedm a je to imho největší R&D investice v automotive v EU za posledních 10 let. Nebudene si tu hrát na alternativní realitu, kdy každý auto vzniká na zelený louce a nesdílí 80% vnitřností s dalšíma x modelama, že ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: To ne, ale vývoj počítačový hry je věc náročností a velikostí potenciálního finančního průseru o několik řádů jinde než vývoj auta.

    Kolik dneska stojí vývoj počítačový hry? Nižší desítky milionů dolarů?

    Vývoj auta stojí jednotky miliard dolarů za danej model, v případě, že vyvíjíš něco, co bude sdílený napříč modelovou řadou, nebo vyvíjíš platformu pro víc modelů, pohybuješ se spíš v desítkách miliard dolarů, plus gigantický logistický náklady a podobně.

    Třeba když vyvíjíš infotainment pro Volkswagen, tak to znamená, že vyvíjíš něco, co budou mít po celou jednu generaci modelů v sobě všechny nebo téměř všechny Volkswageny, Škodovky a Seaty, plus část produkce Audi (větší Audi mají už svůj systém MMI s kroutítkem na středovým tunelu).

    Typická životnost takovýho systému je 5-10 let, takže se tu bavíme o řádově nižších desítkách milionů vyrobených aut.

    Ano, ve srovnání s tím je rozdíl mezi špičkovým herním studiem a bandou studentů z FELu víceméně zanedbatelnej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Nejdůležitější je ale stejně ta část o tom, že tebe auta nezajímají a chceš auto na přepravu z A do B. Tím pádem nejsi typickým zákazníkem jakýhokoliv dražšího auta, protože řešení pro tebe bude něco jako Toyota Corolla Hybrid, což ti za asi půl milionu korun dá všechno, co je u auta nezbytný, aniž bys nad tím musel přemýšlet (nemá to milion různých specifikací, ze kterých si musíš vybrat, vesměs to nemá zbytečný píčoviny).

    Možná bys udělal výjimku pro drahý auto, protože je elektrický, vzhledem k tomu, že jsi v tomhle auditku.

    Ale jak už tady někdo psal, trh elektromobilů pro lidi co za každou cenu chtějí elektromobil už je docela saturovanej a brzo bude saturovanej úplně. A pořád tu zbývá 90% lidí, co si kupujou normální auta. A ty ten elektromobil bude muset přesvědčit tím, že je lepší.

    A lidi, co dávají za auto milion a víc, už obvykle chtějí, aby to auto fungovalo přesně tak, jak chtějí, protože za něj platěj milion a víc.

    Názor lidí jako jsi ty nebo Comodor je pro automobilky a pro to, jak budou auta vypadat, úplně nerelevantní, protože si ty nový auta nekupujete.

    Ostatně můj osobní (ne profesionální) názor je pro automobilky taky irelevantní, protože si taky nový auta nekupuju :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: lol, zatímco pc hry dělaj asi po večerech studenti FELu za pytlík buráků a patlaj si tam, co je zrovna napadne...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Co chci já jako zákazník je úplně jedno, mám naprosto oddělený pohledy na auta co chtějí lidi a na auta, co chci já. Většinu času testuju auta, který mě nezajímají a nikdy v životě bych si nic takovýho nekoupil (typicky dieselová Škodovka).

    Snažím se na to co nejvíc dívat z pohledu lidí, co si ty auta kupujou.

    A ano, touch slider je pro čím dál víc lidí přijatelnější. Ale touch slider je taky dedikovanej kus hardware, kterej sdílí hlavní výhodu kolečka, tedy možnost změnit hlasitost jediným rychlým pohybem ("pohladíš" slider místo otočení kolečka). Jen abychom si rozuměli, ta věc vypadá takhle:



    Co lidi nechtějí, je ovládání hlasitosti na dotykovým displeji, protože to je nevyhnutelně řešený "tlačítkem", na který se musí klikat. A to je debilní a nepohodlný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Tohle dělá většina řidičů a nikdo neví proč.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    JYRKA: premyslel jsem, proc neuzivam kolecko na +/- hlasitost resp. mute, co je na volantu.
    A dospel k zaveru, ze nevim, proste ho nepozivam. Asi ho nemam rad.
    Pouzivam to vedle radici paky, co je imho zamysleny pro spolujezdce:)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Ne kazdej zakaznik to chce. Ty jako zakaznik bys to chtel.
    Ta skupina lidi, kteri budou preferovat slidery a ruzny touch casti imho jen poroste, protoze s dotykovejma vecma vyrostli. Ja treba osobne budu radsi pouzivat tlacitka na volantu a voice commandy, protoze jsem na to zvyklej z jinejch veci. Stejne tak budu preferovat AT pred MN prevodovkou, protoze se s tim nechci srat. ale ja od auta nechci nic vic, nez aby mne dovezlo z bodu a do bodu b a nejak slusne vypadalo. Jak rychle pojede, na co, nebo jestli to budu ridit, to je mi jedno (radsi bych neridil a venoval se praci).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Když je to tlačítko, tak proto, že je to pomalejší (nemůžu třeba ztlumit rádio na půlku hlasitosti, když chci slyšet, co mi někdo říká a nechci ho přitom úplně vypnout). Když je to kolečko, tak je to dobrá otázka.

    Ale nejsem v tom sám, třeba na ty +/- tlačítka u MIB2 si stěžovalo tolik lidí, že udělali slider.

    Možná že i na tom kolečku na volantu, který má jinou koncepci (váleček ovládanej palcem) to nejde tak rychle a přesně jako na kolečku co ovládáš prostředníčkem a ukazováčkem.

    Nebo jsme prostě zvyklí, že se hlasitost u všeho ovládala kolečkem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam