• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Nizsi desitky milionu nebo taky okolo $250M. Zalezi o jakych hrach se bavime.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: elektromobil je nemusí přesvědčit že je lepší... stačí když EU zakáže výrobu spalovacích motorů v osobácích a aby se zastavil bazarový trh, tak napálí všemu spalovacímu eko daň a problém je vyřešen.

    ono se to už i děje, GB do 10 let nebude prodávat nic míň než hybridy, Euro7 je taky nastavený tak, že bez hybridu už to taky neprojde a ještě to bude muset mít bubny...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: a není to málo Antone Pavloviči? Celá MEB platforma vyšla na sedm a je to imho největší R&D investice v automotive v EU za posledních 10 let. Nebudene si tu hrát na alternativní realitu, kdy každý auto vzniká na zelený louce a nesdílí 80% vnitřností s dalšíma x modelama, že ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: To ne, ale vývoj počítačový hry je věc náročností a velikostí potenciálního finančního průseru o několik řádů jinde než vývoj auta.

    Kolik dneska stojí vývoj počítačový hry? Nižší desítky milionů dolarů?

    Vývoj auta stojí jednotky miliard dolarů za danej model, v případě, že vyvíjíš něco, co bude sdílený napříč modelovou řadou, nebo vyvíjíš platformu pro víc modelů, pohybuješ se spíš v desítkách miliard dolarů, plus gigantický logistický náklady a podobně.

    Třeba když vyvíjíš infotainment pro Volkswagen, tak to znamená, že vyvíjíš něco, co budou mít po celou jednu generaci modelů v sobě všechny nebo téměř všechny Volkswageny, Škodovky a Seaty, plus část produkce Audi (větší Audi mají už svůj systém MMI s kroutítkem na středovým tunelu).

    Typická životnost takovýho systému je 5-10 let, takže se tu bavíme o řádově nižších desítkách milionů vyrobených aut.

    Ano, ve srovnání s tím je rozdíl mezi špičkovým herním studiem a bandou studentů z FELu víceméně zanedbatelnej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Nejdůležitější je ale stejně ta část o tom, že tebe auta nezajímají a chceš auto na přepravu z A do B. Tím pádem nejsi typickým zákazníkem jakýhokoliv dražšího auta, protože řešení pro tebe bude něco jako Toyota Corolla Hybrid, což ti za asi půl milionu korun dá všechno, co je u auta nezbytný, aniž bys nad tím musel přemýšlet (nemá to milion různých specifikací, ze kterých si musíš vybrat, vesměs to nemá zbytečný píčoviny).

    Možná bys udělal výjimku pro drahý auto, protože je elektrický, vzhledem k tomu, že jsi v tomhle auditku.

    Ale jak už tady někdo psal, trh elektromobilů pro lidi co za každou cenu chtějí elektromobil už je docela saturovanej a brzo bude saturovanej úplně. A pořád tu zbývá 90% lidí, co si kupujou normální auta. A ty ten elektromobil bude muset přesvědčit tím, že je lepší.

    A lidi, co dávají za auto milion a víc, už obvykle chtějí, aby to auto fungovalo přesně tak, jak chtějí, protože za něj platěj milion a víc.

    Názor lidí jako jsi ty nebo Comodor je pro automobilky a pro to, jak budou auta vypadat, úplně nerelevantní, protože si ty nový auta nekupujete.

    Ostatně můj osobní (ne profesionální) názor je pro automobilky taky irelevantní, protože si taky nový auta nekupuju :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: lol, zatímco pc hry dělaj asi po večerech studenti FELu za pytlík buráků a patlaj si tam, co je zrovna napadne...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Co chci já jako zákazník je úplně jedno, mám naprosto oddělený pohledy na auta co chtějí lidi a na auta, co chci já. Většinu času testuju auta, který mě nezajímají a nikdy v životě bych si nic takovýho nekoupil (typicky dieselová Škodovka).

    Snažím se na to co nejvíc dívat z pohledu lidí, co si ty auta kupujou.

    A ano, touch slider je pro čím dál víc lidí přijatelnější. Ale touch slider je taky dedikovanej kus hardware, kterej sdílí hlavní výhodu kolečka, tedy možnost změnit hlasitost jediným rychlým pohybem ("pohladíš" slider místo otočení kolečka). Jen abychom si rozuměli, ta věc vypadá takhle:



    Co lidi nechtějí, je ovládání hlasitosti na dotykovým displeji, protože to je nevyhnutelně řešený "tlačítkem", na který se musí klikat. A to je debilní a nepohodlný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Tohle dělá většina řidičů a nikdo neví proč.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    JYRKA: premyslel jsem, proc neuzivam kolecko na +/- hlasitost resp. mute, co je na volantu.
    A dospel k zaveru, ze nevim, proste ho nepozivam. Asi ho nemam rad.
    Pouzivam to vedle radici paky, co je imho zamysleny pro spolujezdce:)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Ne kazdej zakaznik to chce. Ty jako zakaznik bys to chtel.
    Ta skupina lidi, kteri budou preferovat slidery a ruzny touch casti imho jen poroste, protoze s dotykovejma vecma vyrostli. Ja treba osobne budu radsi pouzivat tlacitka na volantu a voice commandy, protoze jsem na to zvyklej z jinejch veci. Stejne tak budu preferovat AT pred MN prevodovkou, protoze se s tim nechci srat. ale ja od auta nechci nic vic, nez aby mne dovezlo z bodu a do bodu b a nejak slusne vypadalo. Jak rychle pojede, na co, nebo jestli to budu ridit, to je mi jedno (radsi bych neridil a venoval se praci).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Když je to tlačítko, tak proto, že je to pomalejší (nemůžu třeba ztlumit rádio na půlku hlasitosti, když chci slyšet, co mi někdo říká a nechci ho přitom úplně vypnout). Když je to kolečko, tak je to dobrá otázka.

    Ale nejsem v tom sám, třeba na ty +/- tlačítka u MIB2 si stěžovalo tolik lidí, že udělali slider.

    Možná že i na tom kolečku na volantu, který má jinou koncepci (váleček ovládanej palcem) to nejde tak rychle a přesně jako na kolečku co ovládáš prostředníčkem a ukazováčkem.

    Nebo jsme prostě zvyklí, že se hlasitost u všeho ovládala kolečkem.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Jen dotaz: proc nepouzijes to HW tlacitko na volantu? Mam tohle reseni taky a na diplej saha jen spolujezdec (manzelka), kdyz mi neco chce rict.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Že je to bezpečnostně nekritická funkce je úplně u prdele.

    PSYCHO: A stejně tak je úplně u prdele, že ty máš logický zdůvodnění, proč něco zákazník nemá chtít.

    Zákazník chce hlasitost na fyzickej ovladač, protože je to pohodlnější. A chce HVAC ovládání, který není ve třetím podmenu.

    Když zákazníkovi takovýhle řešení nabídneš v Citroenu C2 za 250 tisíc, tak ho bude akceptovat, protože je to laciný auto a polovičatý řešení mají i všichni konkurenti.

    Když zákazníkovi předložíš řešení, který mu plně nevyhovuje, v autě za milion, tak si půjde koupit jiný, který to má tak, jak mu to vyhovuje.

    Běžte se podívat někam, kde diskutujou lidi, co si reálně pořizujou nový auta, a nadhoďte téma infotainmentů a ovládání věcí na displeji.

    Lidí, který nadávaj na to, že je něco čistě na tlačítko na displeji, je fakt strašně moc. Ostatně proto třeba u MIB3 (aktuální infotainment VW a Škody) je už ten touch slider, kterej nahrazuje ovládání hlasitosti jedním pohybem. U předchozí verze dali místo původního kolečka tlačítka +/-, což je debilní a všichni to nesnáší. Já tenhle tejden jezdím Škodou Karoq, která má ještě tohle řešení s +/- a nebetyčně mě to sere. A to má hlasitost na kolečko na volantu. Který jsem za tu dobu použil dvakrát. Ale stejně bych si, kdybych měl možnost, koupil auto, co má hlasitost na kolečko.

    Takhle to prostě funguje.

    Občas mám pocit, že tady vysvětluju auta Marťanům.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne, automobilky svým zákazníkům neposílají dotazníky, automobilky si třeba zvou skupiny zákazníků a ukazují jim věci a pak jim dávají dotazníky.

    Auto není počítačová hra a na výzkum toho, co zákazníci chtějí, vynakládají automobilky gigantický úsilí.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    KEB: přebíralo se 21.9. a má najeto přes 5000 km.
    KEB
    KEB --- ---
    NTR23: takže říkáš spokojenost? Kolik toho u vás to auto najezdí a jak často víš?
    NTR23
    NTR23 --- ---
    KEB: To je náš kapitán. Já jsem pouhý grafik a markeťák. Dělal jsem polep.
    KEB
    KEB --- ---
    NTR23: to seš ten chlápek z článku nebo v sectronu děláš? :-)
    NTR23
    NTR23 --- ---
    KEB: To auto se mi fakt líbí. Vevnitř je cítit budoucnost. Vymyká se klasickému uspořádání. Je radost s tím jet. V SECTRONu už pomalu objednáváme další.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Jen detail, ten touch slidebar jde uplne v pohode dat i na volant, kdyby to nekdo chtel. Za dalsi ovladani plus minus je vetsinou dynamicky, cim dyl drzis, tim rychlejs to jede (a vetsinou plati, teda nevim jak u aut, ale u jine elektroniky to je standard, ze 3 vteriny hold volume down je mute, kdy potrebujes ztlumit rychlejs nez za 3 vteriny?).
    A dal, kdy potrebujes okamzite ztlumit, ze je to tak zasadni funkce? Warningy z radia to delaj automaticky, telefony to delaj automaticky, kdy jindy to potrebujes? Jo a taky by se mezi tlacitka +/- dalo dat tlacitko mute, asi nikdy nepotrebujes dat hlasitost na 100% okamzite.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam