• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Spousta lidí nekupuje elektrický auto proto, že na ně nejsou nabíječky. Když postavíš nabíječky ve městě, kde se jinak elektrický auto provozovat pořádně nedá (není kde nabíjet), tak je šance, že to ovlivní lidi v jeho nákupu.

    Kdežto když stejnou dotací dosáhneš toho, že zlevníš Teslu o 10 procent, tak tím utratíš spoustu peněz a stejně to auto nedostaneš přes "breaking point". To bys musel ty dotace mít takový, aby elektromobil poslaly cenou pod cenu ICE, což je neefektivní (musel bys utratit hrozně peněz).

    A kromě toho to prostě spoustě lidí přijde nespravedlivý a nemorální, protože elektromobily si kupujou téměř výhradně relativně bohatý lidi, kdežto daně platí všichni. Takže ve výsledku prostě skončíš u toho, že prodavačka v supermarketu dotuje někomu Taycana.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no ale nabijacka ti ten rozbeh vyroby elektromobilov nepodpori, lebo co z toho ze postavia nabijacku, na ktoru nebudu jazdit auta, ktore sa nebudu kupovat, lebo na ne nie su dotace?

    kazdy si povie, kupim radsej fosila, pockam kym to zlevni, lenze ked to nebude nikto kupovat (zrovna ti prachaci), tak to automobilky nebudu chciet vyrabat, aby mali nejake skladove lezaky, nedojde k masovej vyrobe a nikdy to nezlevni, to je taky zacarovany kruh, niekde a niekedy to zacat musi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: O tom dost pochybuju.

    V každým případě je lepší, než jednomu týpkovi zadotovat auto, postavit za ty peníze třeba nabíječku v lampě veřejnýho osvětlení.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mozno si povedal, ze hm tak kupim si panameru alebo tuto mi daju slevicku na taycana, takze ma to vyjde stejne, ale navyse budem setrit emisie a bum dalsich 200g/co2/km usetrenych
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jestli je to cash pobídky nebo tax credit je ve výsledku úplně jedno. Furt vezmeš peníze z daní všech (včetně chudejch) a dáš je někomu, kdo má 50 tisíc dolarů na auto.

    Nebo případně 120 tisíc dolarů na Taycana.

    Způsobí dotace na Taycana to, že si někdo koupí Taycana, když by si ho jinak nekoupil? Ne, nejspíš tu dotaci použije na to, že si do toho Taycana objedná příplatkový sedačky nebo něco.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: tam obecne tyhle dotace jsou tax credit, i FVE nebo tepelne cerpadlo. Mne se ten system vracenych dani libi
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este teda v US to mali nastavene lepsie ako tax credit, t.j. nie priamo dotacia, ale uleva na dani co je podla mna lepsie riesenie:

    "The amount of the credit available has nothing to do with a vehicle’s range, price, or performance. It's dependent on the capacity of the vehicle's battery pack, measured in kilowatt-hours. In other words, the $100,000-plus Porsche Taycan in your neighbor’s driveway is eligible for the same tax credit as the $31,600 2020 Nissan Leaf in yours."
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HOLAKAC: Spíš opravit, infrastruktura z dob těžkého strojírenství, posílená tak, aby odolala německým větrníkům, je postačující...

    A taky si tipnu, že náklady se budou řešit spíš přes jističe, než přes distribuční poplatky.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jeden z největších problémů autonomních aut vyřešilo malé dítě!

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: ty dotace v Nemecku jsou imo do 50k euro. Ano, je to furt luxusni auto, ale neni to zase ve stylu - nakupte si Taycany za 100 tisic eur, spodina vam to zatahne :)
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: tady ti odpověděl
    BOBASH:

    Prostě dotovat někomu Ev má smysl pouze v okamžiku, kdy to auto najezdí mrak kilometrů.

    U nás se dotují Ev firmám a tudíž to dává i smysl. I když nám to dotuje EU čili zase z daní akorát ne těch našich.
    HOLAKAC
    HOLAKAC --- ---
    BOBASH: Naroste ti cena provozu kvůli malymu % uživatelů. Neboli ti i uklízečka ze svy faktury na elektřinu bude přispívat, aby si někdo nabyl svuj elektromobil (kdo to ma jako druhý /treti auto a zas tak moc finance neřeší).

    Stejně jako my vsichni prispivame par tisicum OZE podnikatelu, který si na pole dali par panelů.

    Ano dotovat nakup eauta je blbost. Za me obecne dotovat skoro cokoli je blbost. Ale zadotovat vystavbu sítě, jejiz provoz zaplatime vsichni, aby si velmi maly procento lidi s eautama mohlo nabijet vsude, mi neprijde úplně koser. Rozhodne ne ted.

    Je to zacarovanej kruh. Vybudujes to brzo a nebude to moc lidi používat, protoze elekteomobily jsou malo rozšířený, nebo je to argument proč nekoupit elektromobil - nejsou rozšířený nabíječky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HOLAKAC: Nerozumím, s čím je problém.

    Já mluvím o tom, že místo aby stát rozdával peníze lidem na drahý auta, je lepší, aby ty peníze rozdal třeba firmám co budujou infrastrukturu.

    Náklady na provoz infrastruktury zaplatí uživatelé, tak jako to platí u nedotovaný infrastruktury.
    HOLAKAC
    HOLAKAC --- ---
    BOBASH: No s tim souhlasim jen částečně - jedna vec je vybudovat - jednorazova investice. Ale druha vec je provozovat. A to uz se bude tahat z nasich kapes kazdy mesic.

    Celej ten ekonomicko-legislativni model bude (podle me) v budoucnu větší problém, nez technický omezeni. A v nasem bananistanu tuplem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HOLAKAC: Ano, ale furt je smysluplnější ze státních peněz dotovat infrastrukturu, než dotovat to, že si někdo bohatej koupí Teslu s lepší výbavou.
    HOLAKAC
    HOLAKAC --- ---
    BOBASH: Ale tu infrastrukturu zaplatime vsichni z polozky na vyuctovani elektriny. Bez ohledu na spotrebu. Stejne jako tam mas radek na podporu OZE, tak mas radek na provoz soustavy nebo jak se to jmenuje. A ta ti v momente silny nabijeci sítě pro podporu emobility vzroste. I kdyby tu nebyl jedinej elektromobil.

    Takze technologicky to samozrejme jde, kdyby byla vule tak i rychle, ale kterej politik ti schvali zdrazeni zakladni "suroviny" z duvodu, kterej je vetsine (cesky) spolecnosti ukradenej?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: O dotacích na jiných trzích EU, které jsou důvodem, proč tak šíleně nastartovaly prodeje EV. V Německu je dotace na elektromobil 6 000 euro, což způsobuje, že operativní leasing na Zoe je v podstatě zadarmo – což ok, to je ještě ta lepší část podpory elektromobility, protože díky tomu si opravdu koupí EV někdo, kdo by si ho jinak nekoupil.

    Ale jinak je dotace v přepočtu 150 tisíc na elektrický auto akorát o tom, že někdo (relativně) bohatej si koupí drahý auto o kousek levnějc.

    A na daních to zaplatí všichni, včetně těch chudejch.

    Ať stát staví infrastrukturu, která bude časem prospěšná všem, ale dotace na nákup soukromých aut jsou fakt kravina.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: tak znovu, ta dotacia je na nastartovanie transformacie dopravy, tak ako dotacie na solary su na nastartovanie transformacie energetiky, to ze sa to rozkrada je chyba a nie primarny zmysel

    keby si si to precital poriadne, tak tam mas napisane hned na zaciatku: Dotace na elektromobily jsou určeny pouze pro firmy a podnikatele.

    tak neviem o akych soukromych osobach sa tu bavime
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: tak znovu, aby Ev mělo ekologický smysl musí nejezdit spoustu kilometrů. Jinak ta bilance moc nevychází.

    Takže sponzoring soukromým osobám u kterých to bude druhý auto na popojíždění asi není úplně to pravé na co máme tenhle bianco šek od bohatších států.
    Baví mě fond na soudržnost to je u nás evidentně zneužitá dotace :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: Zdrojem financí jsou evropské strukturální fondy (ESF).

    Dotace na nákup elektromobilu: Jak se v roce 2020 vyvíjí podpora elektromobility v ČR? | Elektrina.co
    https://www.elektrina.co/...kup-elektromobilu-jak-se-v-roce-2020-vyviji-podpora-elektromobility-v-cr

    Česká republika získala v roce 2019 z rozpočtu EU o 68,5 mld. Kč více, než zaplatila | 2020 | Ministerstvo financí ČR
    https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2020/ceska-republika-ziskala-v-roce-2019-z-ro-37294

    chudy lidi jako kde? v krajinach ktore z EU poberaju viac penazi, nez do nej prispievaju? prestanme teda poberat aj napr. dotace na zamestnanost, rozvoj infrastruktury a podobne, aby potom ti chudy nemali ani kadial jazdit do prace, lebo bude cesta rozbita
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tak zase kolik jsou dane z prumerne mzdy? 3k? A kolik % rozpoctu (po odesteni duchodu ktere jsou prevazne ze soc odvodu) jde na dotace ev?
    Takze ten chudy clovek da na dotace ev asi tak tri koruny mesicne
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam