• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Germany: 1,000 McDonald’s Restaurants To Get EWE Go Charging Points
    https://insideevs.com/news/461574/germany-1000-mcdonald-restaurants-ewe-go-charging/

    Rikal nekdo ‘budovat infrastrukturu’?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    EV Sales: China November 2020
    http://ev-sales.blogspot.com/2020/12/china-november-2020.html?m=1

    7,2% BEV
    1,4% PHEV
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: k autobusu i zde

    Česko chystá kvóty na ekovozidla pro stát. Elektrobusy budou povinné - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-autobus.A201222_213338_automoto_fdv

    Zdá se, že busy jedou na plný plyn, doslova
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: no jestli si protiřečim a nemám pravdu já ale ty, jak potom vysvětlíš svoji potřebu dávat děcka na soukromou školu a existenci vyloučených lokalit? Když to tedy není o penězích?

    Ale to už jsme zatraceně mimo téma klubu, takže Holanďani jedou

    Čínská invaze do Evropy začíná: 246 elektrobusů v Nizozemsku | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/cinska-invaze-do-evropy-zacina-246-elektrobusu-v-nizozemsku

    A mezitím u nás zase jenom fosil... :-D

    Dalších šest autobusů Scania Citywide na CNG pro ČSAD Havířov | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/dalsich-sest-autobusu-scania-citywide-na-cng-pro-csad-havirov
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Dvě. A typicky je limit třeba tři hodiny nabíjení. Takže za den se na ní může teoreticky protočit 16 aut když budou fakt nabíjet round-the-clock, což je samozřejmě nereálný, na druhou stranu ne všechny auta budou nabíjet vždycky ty tři hodiny. A typický auto jezdící po městě nepotřebuje ty tři hodiny nabíjet každej den, ale spíš tak 1-2x do týdne.

    Takže jedna nabíjecí lampa může reálně pravidelně obsluhovat tak 20-30 aut minimálně.

    Hlavně ale výskyt nabíjecích lamp udělá z elektromobilu realistický řešení pro obyvatele sídlišť nebo center měst, kde není možný mít svoji nabíječku a který by bez nich ani neuvažovali o elektrickým autě, protože ho nemají kde nabíjet. A ta lampa tam bude sloužit třeba desítky let.

    Když někomu zadotuješ elektrický auto, bude to patrně někdo, kdo si ho už tak koupil a s vysokou pravděpodobností si díky dotaci spíš koupí lepší elektrický auto, než že by si ho koupil místo ICE.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: v tom prvom odstavci si protirecis, prave tym, ze platis skoly a zdravko ostatnym (myslim ze sa to vola nejako princip solidarity alebo tak), tak tym chudobnym davas moznost dostat vzdelanie a zdravotnu starostlivost ergo stejne startovni podminky, ten zvysok ovlivnuju rozne ine faktory, ktore nemaju s financiami moc spolocneho (napr. ci sa rodicia zaujimaju o to, aby ich decko malo lepsiu buducnost)

    LA_PIOVRA: s tym, ako teraz apple vydal ten procesor m1 by sme sa za nejakych 10 rokov mohli dockat nejakeho serioveho apple m5, ak to bude mat lepsi design nez ten hrozny elektricky suv od bmw, tak by k nim mohli prejst aj bmwckari :D
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    Apple Car | Release Dates, Features, Specs, Rumors
    https://appleinsider.com/inside/apple-car

    Apple is believed to be working on an electric vehicle project that it plans to launch a few years down the road. The top-secret project is said to be in the works at a hidden lab named "SG5" in Sunnyvale, Calif. Internally, the effort is believed to be known as "Project Titan" and may one day yield an "Apple Car."
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: kde začít stavět nabíječky? Začal bych na pumpách. Lidi jsou zvyklí tam jezdit tankovat. Jsou u hlavních tahů a na výpadovkách a předpokládám, že je tam i posílené vedení. Tam bych začal jako první. U obchoďáku je to taky v pohodě, lidí tam přijedou a relativně dlouho stojí. No a pak dat zásuvku všude kde to jen jde na sídliště. Jak velký technický problém je, postavit na sídlišti sloupek s 230 a chobotnicí šňůr na zapojení? Prostě aby si lidi natáhli kabel k sobě?

    Bobash, prosím tě, kolik aut se dá nabíjet z lampy naráz? Vím žes říkal že na ni nabijis.
    KEB
    KEB --- ---
    OMNIHASH: aha, takže protože tvrdím, že dotace soukromým osobám na koupení bev jsou neefektivním použitím veřejných financí, tak jsem klimaskeptik a petrolejová hlava? Pobavilo jsi mne :-)


    DZODZO: to že jsou chudí je primárně jejich vina. Taky dobrý, ale aby to byla pravda museli by mít všichni stejné startovní podmínky. To nemají a mít nebudou. Nicméně tahle debilni rétorika jen roztahuje sociální nuzkyz a to se může v dlouhodobým horizontu šeredně nevyplatit. Ano taky přispívám na zdravotní a školy pro všechny. Taky mě sere, že já jako relativně zdravý plátce daní. Platím léčení těm co si zdraví zničili třeba chlastem a do systému nikdy nedali ani halíř. Ale jednou jsme si takhle nastavili společenskou smlouvu a nikdy nevím, kdy to budu potřebovat i já. To samé platí i pro tebe.

    Proč si myslím, že dotace soukromým osobám nejsou ku prospěchu a je jedno jestli u nás nebo kdekoliv jinde? Třeba kvůli nájezdu kolik najezdí soukromá osoba a kolik firemní auto. Kolik z těch lidí třeba v Německu to bev má jako primární auto a kolik jich ho má jen na popojíždění? Chceme aby se ty auta rozjeli nákupme je cajtum, charitám co vozí sestry ke starým lidem atd. Prodají se? Prodají. Pomůže to nastartovat trh? IMHO ano a protože to jsou auta či se zhusta motají po městě, s velkým nájezdem, tak ta čistota vzduchu bude i relevantní a snadno obhajitelna.

    Ale ne tady se řeší model, kde těm co mají ranec penetzna nové auto ještě přisypeme. Navíc pokud si ho chtějí koupit, tak ho mají i kde nabíjet. To je věc, která je mimo prahu a mimo bydlení v RD taky zhusta vzácná. A potom co jsme jim prysxpali na hromadu jim ještě odpustíme další daně.

    No a těm co na bev nemají nebo bydlí bez možnosti nabíjet naparime daně a pořád jim budeme vyhrožovat jejích navyšováním, protože ti že nejsou nabíječky a nebydlí v RD nebo nemají garáž je jejich problém.

    To určitě přispěje k celospolečenské shodě na nutnosti podpory elektromobility.

    Podpora jak je nastavena u nás je podle mě v pohodě. Šlo by to i líp, ale taky mnohem hůř.

    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: I am on that picture and i dont like it ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: uz som to spominal, ze EV nie je pre mna must-have, ale nice-to-have, prioritou je pre mna vzdelanie deciek, preto uspory na teslu tlacim do skolneho na sukromnej skole, ale prvy krok k nizkoemisnej mobilite uz mam na streche no, treba rozlisovat medzi investiciou do buducnosti a okamzitou marnivostou :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ano, ale pořád mi přijde smysluplnější zadotovat třeba síť nabíječek ve městech (myslím, že ty v těch lampách nestojí mega), protože je to jednak užitečnější víc lidem a druhak to politicky nevypadá tak blbě.
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: Dokud byla jediná možnost rozumnýho elektro auta Tesla za $50k+, tak by to nevyšlo. Ten rozdíl byl moc velkej. Když už jsme teď na $30k+, možná by to stálo za to spočítat.

    Ale neni to tak easy.
    Jedna nabíječka vyjde asi na mega (vs. dotace na elektro auto 160k v Německu) = dokáže se na ní protočit 7 aut?
    A problém je: kde začneš stavět? Jak trefíš, kde si lidi ty auta koupí, když jim tam uděláš nabíječku a kolik infrastruktury ti bude ležet ladem, protože to netrefíš?
    A i tam platí, že nabíječky budou používat i ti, co by si elektro koupili i jinak.

    Chtělo by se nad tím zamyslet víc, než začneme dělat soudy.

    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Porad se teda domnivam ze lepsi by bylo tyhle penize nalejt do dobijeci infrastruktury ve mestech s tim ze ty vyhody (vjezd/parkovani do centra, nizsi naklady na km a nizsi servisni naklady pri srovnatelne porizovaci cene) ty lidi nakonec namotivujou.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    to se nudite, ze se tu vytahuje karta co se plati z dani ? ;) v state, kde velka cast populace prijima nejakou formu davek a vlastne vsichni vyuzivaji "zdarma" sluzby jako jsou skoly atd ? ;))
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    OK
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    PETER_PAN: treba u korporatni klientely si nejsem jist..
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PETER_PAN: Vždycky záleží na výši. V určitý okamžik se to může ukázat jako rozhodující.
    Příklad: mně se nevyplatí dotace na soláry, protože moje spotřeba elektřiny je příliš nízká. Nicméně se mi vyplatilo postoupit kolečko kolem zateplení domu a ten dům skutečně při rekonstrukci dostat na úroveň nízkoenergetického. Nebýt dotace, tak to ošulím a něco nedělám -> výsledná spotřeba energií by byla vyšší.
    To samé je u aut. Cenový rozdíl mezi Kodiaqem a Enyaqem není velký a dotace může pomoct, že si větší část lidí koupí Enyaqa. Tím naředí ty šílený náklady koncernu na elektromobilitu a pomůže časem udělat levnější auto pro masy.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Ja neverim ze ta dotace je ten jazycek na vahach kvuli kteremu si nekdo koupi/nekoupi elektromobil.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: K dotacím: jejich cílem není dotovat někomu Porsche, ale rozhýbat trh. Jakmile vznikne trh, tak se vyplatí auta vyrábět a klesne cena, protože konkurence a protože úspora z rozsahu. Sprváně nastavená dotace funguje tak, že v nějaký okamžik přestane a trh si to už přebere. Vypadá to sice nespravedlivě, ale mnoho věcí by bez státní podpory prostě nevzniklo - včetně výletů na Měsíc. Koneckonců dotovala už i Marie Terezie (ta, pokud vím, dotovala jen zemědělství, elektroauta jsou záležitost pozdější doby). Ale chápu, že na první pohled to nasírá, protože z mých daní platím sousedovu Teslu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam