• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Každopádně challenge beru, ale chci nějakou rozumnou sázku, ať to nedělám zbytečně. Navrhuju láhev whisky, ale musí bejt dost stará aby si mohla objednat vlastní whisky.

    A 1 000 km je moc, to by bylo na dva dny.

    Navrhuju jet někam cca 100 km daleko, začátek v Praze, cesta ven z města primárně po okreskách, mix 1., 2. a 3. třída, možná na výjezdu z města bych dal dálnici.

    Každej jede trasu tam a zpátky, po návratu prvního dotankujeme a vystřídáme se, po návratu druhýho dotankujeme taky.

    Auto bych volil nějaký nový, obyčejný a dostupný, v manuálu. Scala s litrem, třeba? Ale řekni si, zkusím sehnat cokoliv, v zájmu vyváženosti můžem zkusit ulovit něco, čím jsem nejel nebo aspoň dlouho nejel. Můžu se poptat po nějakým Suzuki, ať jsi na "domácí půdě".

    Trasu bych volil nějakou kterou ani jeden neznáme. Nevím, kam často jezdíš ty, já za sebe bych vynechal Železný hory, jinak kolem Prahy nemám najetý nic.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad NEDC a tvoje auto:

    Tvoje auto má atmosférickej motor, na jaký byla metodika NEDC stavěná. Zjednodušeně řečeno, ten tvůj litr nebo dvanáctistovka nebo co to je bude žrát furt stejně, protože nemá moc velkej rozsah toho, jak moc může žrát.

    Potřebuje to velkou část svýho výkonu na to, aby to vůbec jelo normálním tempem, a nemá to moc dalších rezerv. Když s tím pojedeš jako totální maniak, tak to bude žrát možná o půlku víc.

    Okamžik, kdy NEDC přestalo být vypovídající, byly malý turbomotory, který jsou udělaný tak, že při minimální zátěži, která odpovídá cca dynamice naložený Avie, žerou maličko, ale mají obrovskou výkonovou rezervu.

    Takže mají nízkou spotřebu v NEDC (a ve WLTP taky, jen ne o tolik), ale zároveň umí nabídnout solidní dynamiku, jakou normální řidič očekává.

    Opět zjednodušeně řečeno, typickej dvoulitr turbo, jako je třeba v těch Volvech (s hybridem i bez) umí nabídnout výkon čtyřlitrovýho osmiválce a papírovou spotřebu atmosférický patnáctistovky.

    Ale tu spotřebu atmosférický patnáctistovky nabídne jen tehdy, když s tím budeš jezdit tím tempem tý Avie.

    Konkrétní, už možná zmiňovanej příklad:

    S Mini Cooperem S (1.6 turbo, 180 koní) jsem dokázal v rámci ekorallye jet asi za 5,4 litru nebo tak něco. Odpoledne téhož dne jsem se stejným autem v podhůří Alp testoval jízdní vlastnosti a jel jsem za cca 25 litrů.

    U elektromobilů není problém v tom, že měřící cyklus obsahuje moc pomalou akceleraci, ale že dosahuje příliš nízkých průměrných rychlostí.

    S téměř čímkoliv elektrickým, co jsem měl v ruce, jezdím po městě za WLTP spotřebu nebo dokonce míň. Ale na dálnici, i když jedu podle předpisů a na tempomat (takže moje řízení nemá vliv) už jsem třeba 20-30% pod udávaným dojezdem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Kde vidíš udávanou range 350 km? Jestli chceš vědět, kolik to žere, najdi si spotřebu T5, T8 nehybrid bude mít udávanou spotřebu cca stejnou.

    Reálně to bude žrát výrazně víc, protože WLTP, ale ne 15.

    Ad cool efekt vs. IČO – rozdíl je v tom, že téměř všichni chtějí cool efekt, ale zaměstnanci kupující za cash si kupujou Fabie, protože zaměstnanec kupující za cash má obvykle rozpočet tak na tu Fabii. Lidi co vydělávají výrazně nadprůměrně nebývají zaměstnanci, lidi co vydělávají normálně a kupujou si dražší auta je nemívají za cash.

    Průnik skupiny lidí, kteří kupujou auto na FO (tedy za cash a jsou zaměstnanci) a skupiny lidí, co si kupuje dražší auta než za cca půl milionu, je velmi malej.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak má udávanou range 350 km, z toho 19 na baterku a 330 na 50L nádrž...

    Zbytek blábolů asi budu ignorovat, jen s výjimkou té snahy do "soukromých" nákupů zařadit i některé nákupy na IČO, kdy sis následně sám podkopnul nohy přiznáním, že u těhle ičařů jde o "cool efekt"...
    ...a s tím souvisí i rozpor požadavků FO a firem/ičařů...

    Co se "úspornosti provozu" týče - vzhledem k tomu, jak tu pořád zpochybňuješ NEDC a vzhledem k tomu, že se skoro 20 let starým autem jezdím za cca 90% (100 km/h na Jižní Stojce included) NEDC, tak mám prostě dojem, že problém není v metodice, ale v řidičských (ne)schopnostech.

    Ale jo, klidně můžeme udělat challenge, že až bude hezké počasí, tak si někde půjčíme postupně jedno konkrétní auto a ujedeme tak cca 1000 km a pak porovnáme...
    ...uviděli bychom, zda se "usilovně se o úspornost snažící" Bobash zvládne alespoň přiblížit "mám na háku, jedu na výlet" Falkonovi...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Leaked & Confidential Volkswagen ID.4 Strength/Weaknesses Assessment
    https://cleantechnica.com/.../03/leaked-confidential-volkswagen-id-4-strength-weaknesses-assessment/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: P.S.:

    Žebříček novej vozů u soukromníků je z principu blbost. To je žebříček vozů u chudejch soukromníků co platí cash.

    Všechny auta na operativní i finanční leasingy a všechny auta, který si koupí živnostník (právníci, doktoři, půlka všech marketingů a IT odborníků, co jedou na Švarc atd. included) jsou braný jako nákupy podnikatelů.

    Klasicky služební auta ve flotile naopak obvykle SUV nejsou, protože na firmy nepůsobí cool faktor SUV, SUV se kupujou tam, kde je to owner/operator (tedy typicky živnostník, nebo soukromý auto na leasing) a nebo tam, kde si to zaměstnanec vydupe.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A prosím, jdi s těma kecama o dojezdu aut v rukou motožurnalistů do prdele. Stejně jako se snahou mě poučovat o autech. Víš o nich úplný kulový.

    Ad dojezd/spotřeba – umím s autem jezdit i rychle za velkou spotřebu, i opatrně za malou, i všechno mezi tím, protože se tím živím. Jestli chceš, tak se s tebou vsadím, že když vezmeme oba to samý auto a pojedeme záměrně úsporně, já budu mít nižší spotřebu/vyšší dojezd.

    A v rámci testování aut samozřejmě dojezd zkouším, a to jak v režimu "úsporná jízda", tak v režimu "normální člověk".

    Nevím, proč na takovýho arogantního, namyšlenýho fracka vůbec ještě reaguju. Předpokládal jsem, že by třeba mohlo pomoct ti ukázat naživo, o čem mluvím – a naživo to tak taky vypadalo, protože v reálným životě nemáš odvahu na to nesouhlasit, patrně proto, že naživo ti dojde, že bys vypadal jako idiot, kterej se hádá o něčem, čemu nerozumí.

    Na internetech ale tvoje sebevědomí přejde z ušlápnutýho blbečka v kinga, kterej si myslí, že může poučovat odborníky v oboru, o kterým ví asi tak stejně jako můj kocour.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Oficiálně jezdí T8 za litr a půl, protože je to PHEV. Reálně jezdí tak za 12-15.

    Nejprodávanější Škodovka je Octavia, hned po ní Karoq, což je SUV. Stejně to má většina značek, lidi prostě chtějí SUV. Já je taky nemám moc rád, ale tak to je, sestimsmiř.

    Ad TM3/TMS – pointa byla, že dokud nebudou levný ojetý EV, tak pokud nebudou levný úsporný ojetý auta, nebudou mít lidi čím jezdit nebo si budou kupovat PHEV co reálně žerou jak prase.

    Ad i3 – opět jsem v tom, na rozdíl od tebe, jel. Je to velký jako Fabia, nemá to kufr a nedojede to bez nabíjení do Liberce.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TEAPACK: myslim, ze v horizontu 2030 velka cast tehle zemi, pokud netrvas na tom, ze to musi bejt 100% energie. ale to uz je asi na jiny auditko. zvu te s dotazem sem: [ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]

    kdyz si zminil nemecko, tak konkretne letos uz melo v prvnich 3 kvartalech 48% z renewables
    German renewables hits 'almost 50%' of consumption - reNews - Renewable Energy News
    https://renews.biz/63358/german-renewables-hits-almost-50-of-consumption/

    EU letos odsouhlasila: The Commission’s proposal to cut greenhouse gas emissions by at least 55% by 2030 sets Europe on a responsible path to becoming climate neutral by 2050.
    2030 Climate Target Plan | Climate Action
    https://ec.europa.eu/clima/policies/eu-climate-action/2030_ctp_en
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    COMODOR_FALKON: Díky to mě stačilo :D
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    SHEFIK: a kolik z těch zemí plánuje elektřinu pro elektromobily vyrábět čistě bez spalování uhlí nebo plynu? Nehledě k tomu, že Němci si odsouhlasili vypnutí jádra a staví pár docela velkých tepelných elektráren ... to je pak dost ekologie jen na papíře, která takhle honosně psanému článku moc nepomáhá =/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TOMBRIDER: Oficiálně "jenom" za 15...

    Velké auto, drahé na pořízení i provoz a přesto relativně malá kapacita...
    Na poměřování penisů asi OK, ale jinak...? Kufr má jen o cca 30% větší, než menší, úspodnější a levnější Fabia Combi...

    BOBASH: SUV jsou jen "kompenzátory impotence" pro městské řidiče. Je to kategorie vozů primárně pro Rusy se zlatýma zubama, jejich kočičky a jejich české byznyspartnery...

    Žebříček nových vozů u soukromníků je jiný, vévodí mu malá městská auta typu Škoda Fabia/Kamiq/i30...

    Tedy pardon... Kamiq je vlastně papírově SUV... Sice je menší než i30 kombi, ale papír snese vše, stačí o pár cm vytáhnout podvozek (Kamiq je asi o 4 cm vyšší než i30)

    Ad TM3/TMS - tohle se postupem času změní, až th první série už nebudou zvládat aktuální fíčury...
    FSD je "nice-to-have" ale u prvních vozů nejspíš nikdy nepůjde plně zprovoznit a tím klesne jejich cena...

    Ad i3 - v rámci ČR postačuje v podstatě všude a (skoro) všem, co teď jezdí ve Fobii (která je menší, než i3), nebo něčem menším. Velkou nevýhodou je ale konstrukce baterky, která je sice modulární, ale jednotlivé moduly se liší, což dost komplikuje náročnost/dostupnost repasí....

    Nicméně četl jsem příspěvky od několika lidí, co i3 koupili jako ojetinu a OK
    Nový má udávaný dojezd 150 km (tj. běžný řidič 180km, motožurnalista 100km), ojetiny mají většinou dojezd 130-140km - což je na pohodu...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    31 Countries, States, And Cities Have Gas/Diesel Car Bans In Place
    https://cleantechnica.com/2021/01/02/31-countries-states-and-cities-have-ice-bans-in-place/
    PER2
    PER2 --- ---
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    France Hits Record 19.2% EV Share In December - Up Almost 6x Year-On-Year
    https://cleantechnica.com/...france-hits-record-19-2-ev-share-in-december-up-almost-6x-year-on-year/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Velký SUV je přesně to, co většina lidí chce, pokud si to může dovolit. Což bude pravděpodobně ten důvod, proč se SUV nejrůznějších velikostí prodávají momentálně ze všeho nejvíc...

    TM3 i TMS budou ještě dlouho drahý, stejně jako všechny použitelný elektromobily. Na to lidi nemaj a nebudo umít, dokud se nebudou prodávat ojetý trojky za tři kila, což nebudou ještě kurva dlouho.

    A s i3 si asi děláš prdel, viď? To auto je úplně nahovno, pokud hledáš cokoliv jinýho než nákupní tašku do města.

    Jinak samozřejmě ne všichni si koupěj monstrum jako je XC90 T8, velká část si koupí něco jako hybridní Kodiaq (kterej zatím není, ale bude hádám tak za rok) nebo nějakou jinou podobnou obludu. V nejlepším případě to bude ojetej Superb v hybridu, kterej furt žere o půlku víc než litrová Fabia...
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    COMODOR_FALKON: XC90 T8 jezdí za dvacet? A v čem má nízkou užitnou hodnotu? To by mne opravdu zajímalo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: XC90 T8 těžko... Trh s ojetými vozy generují hlavně soukromí uživatelé a pro ty je tank s nízkou užitnou hodnotou (v ICE i EV verzi) dost nepravděpodobnou volbou.
    + trh s ojetinami je mnohem senzitivnější na provozní náklady, takže ojetý tank se spotřebou 20/100 nejspíš nebude mít moc šancí, leda u někoho, kdo už má aspoň jeden doma a chce na na náhradní díly...

    Spíš bych to viděl na nadvládu TM3/TMS první generace + i3...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Odhad kumulativniho poctu aut do zasuvky
    10 million EVs in the world now, by end of 2020! : electricvehicles
    https://www.reddit.com/...ld_now_by_end_of_2020/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, a to je právě ten problém. Když zabiješ trh s malejma novejma autama, dojdou ti malý ojetiny (který navíc mívají kratší životnost než velký auta) a lidi, co by si koupili novou Fabii co žere 5 litrů, si místo toho koupěj ojetý Volvo XC90 T8 nebo X5 30e nebo nějakou podobnou líbeznost, která má sice EL značky a tváří se jako spasitel planety, ale ve výsledku je ekologická míň než můj dvacetiletej Jaguar...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ojetiny mají omezenou životnost, což je u ICEV posíleno...ICE...

    Je faktem, že vznik trhu s elektro-ojetinami bude pomalejší, ale časem (~do roku 2030) vznikne, stejně jako aftermarket s upgrade EV baterií.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jinak můj rekordní počet aut byl 9 zároveň a nikdy v životě jsem neměl na to, abych si koupil novej elektromobil. Mícháš jabka s hruškama.

    KEB: Kdyby šest. Klidně deset. Nebo dvacet.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, to ty elektrický auta taky. Ale když vytvoříš situaci, že z trhu zmizí dostupný úsporný ICE auta, tak lidi prostě budou dál jezdit ojetinama. Elektrický auto, který se dá používat jako plnohodnotný rodinný, se pořád nedá koupit pod cca 1,2 milionu (Enyaq 80 kWh).

    Za necelej milion furt dostaneš věc, která bude mít papírovej dojezd 400 km, což v reálu často znamená 300, s rezervou to, že nenajdeš nabíječku, třeba 250. S ID.3 s prostřední baterkou jsem jel Praha - Hradec Králové - Pardubice - Praha, což je docela trasa, kterou by leckdo mohl potřebovat stihnout v rámci dne, a už to bez nabíjení nešlo, musel jsem stát půl hodiny u Lidlu (a to jsem měl kliku, že bylo volno).

    Benzínový auto koupíš za půl milionu solidní, za 300 tisíc použitelný (Duster, Fabia v kombíku). A kdyby nebylo Euro 6 a 7, který už jsou víceméně zbytečný (už Euro 5 je "čistý" dost), tak by takový auto bylo ještě levnější.

    Elektrickej ekvivalent Dustera nebo Fabie v kombíku bude furt stát milion a bude ten milion stát ještě dlouho.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam