• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Představme si sídliště, kde je 1000 bytů.
    Všechny byty mají jističe pouze na 16A, tj. max odběr cca 3,5 kW
    Sídliště tedy musí být dimenzované nejméně na špičkový odběr 3500 kW

    Stačí pokles o 10% a je volných 350 kW, tj. dost pro 50 EV, které si při pomalém 7 kW/h nabíjení za cca hodinu až hodinu a půl dobijí svůj průměrný denní nájezd...

    V noci může být pokles klidně o 80% oproti "konstrukčnímu minimu" infrastruktury a rázem je to kapacita pro 400 EV

    Infrastruktura je tedy postačující i na takovémto poddimenzovaném sídlišti, akorát je potřeba na sídlišti zbudovat řídící jednotku, která si řekne:
    "OK, maximum je 3500 kW, rezerva 500 kW, reálný odběr 1000 kW, tak můžu 2000 kW vyhradit nabíječkám a 1000 kW nechat v rezervě."
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: motame se v kruhu, protože řešíš pořád dokola domácí a rychlonabijeni. Tohle půjde vyřešit relativně snadno, ale to o čem mluvím a co myslím tou robustnosti jsou sídliště, kde budeš potřebovat kvanta nabíječek, protože tam žije kvantum lidí a kvantum aut.

    Teď ti jedno sídliště obslouží jedná benzinka a sem tam cisterna, ale u bev budeš potřebovat všeho spousty, protože bev není nabitý za deset minut max jako auto na benzínce.

    Buď budeš nabíjet hodiny pomalu u lampy nebo desítky minut u rychlonabijecky.

    Ale ti jsou věci, které řešíme pořád dokola a nebude se to pokud vůbec dělat přes noc. Zatím se totiž kromě Prahy a snad možná Brna neděje skoro nic...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    musíš brát dvě věci - rychlonabiječky a domácí nabíjení.

    Rychlo budou muset mít svou zaplacenou přípojku a přiřazený výkon (už se začíná prosazovat řešení, že nabíječka má vyrovnávací baterii, takže přiřazený výkon je potřebný nižší).

    A domácí nabíjení máš v úrovni 2 - 7 kW. Ty 2kW jsou v pohodě a těch 7 se bude muset nějak vymyslet - ideálně tak, že si to ty lidi zaplatí v jističi. Máme zhruba 30 let na to aby se to vyřešilo a počítám že se to bude dít nějak postupně
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: to nechci, jen mě zajímá jestli někdo propočítal robustnosti sítě pro provozování x milionů bev. Sám mám problem si to představit, když jsem zatím viděl slovy 4 (možná už pět) aut na baterky.

    Jinak k té infrastruktuře, ze starého Lidlu nám dělali nový. Na plachtách se chlubili teslou, tak jsem si říkal, že třeba bude i nabíječka... Ne, zcela nepřekvapivě není.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: ja vim, snazim se jen rict, ze EV jsou na tom jeste lip nez to vypada a nez bezny facebookar dokaze spocitat :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    myslím že nejsme ve při :) já jsem PRO elektromobily, jestli to nebylo jasné od začátku
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: emisne ok, dobra zprava, ze to nekdo spocital, tys ale mluvil o energii. imho i ta energie nebude v manku.

    na hloupem a velmi zjednodusenem prikladu (kterych je samozrejme vic) - uz je prokazane, ze EV jezdi do servisu mene - tedy ty ted srovnavas celkove naklady energie na benzin, do kterych patri i tyto cesty do servisu, stk apod. (a urcite jich neni malo vuci poctu aut). tim ze tolik cest do servisu nebude, nevznikne manko 15TWh, ale ponizene o kazdy takovyto use case

    vcetne dovozu nahradnich dilu do servisu, jejich vyroby atd atd. :)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    KEB: Nechces to srovnavat s energetickym vstupem na fosilni infrastrukturu, ze ne? :

    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: JIMIQ: jen pro pořádek, počítáte i se vstupem energie na vybudování masivní struktury nabíječek k tomu přidané robustnosti rozvodné soustavy, nutnost udržovat všechna trafa, nabíječky, nutnost vybudovat nové autoservisy a se speciálnímvybavením atd. Já jen ejstli v těch studiích je počítáno i s tímto.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tohle je dávno spočítaný, nepamatuju si ty čísla přesně, ale i v ČR se emisně elektromobil vrátí za nějaké 4 roky běžného používání
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: fajn. ted zapocitat naklady&energii na vyrobu a distribuci vsech soucastek ICE, srovnat s EV a porovnat hlavne ty, ktere se opotrebovavaji casteji vcetne cest do servisu.

    doplnit naklady&energie (vcetne nakladu usle prilezitosti) lidi, co se zabyvaji emisemi a emisnimi limity ICE. zapocitat naklady na cesty kazde 2 roky na obnoveni razitka emisi, vymeny katalyzatoru

    atd atd :) proste total cost of ownership s relaci k energii

    skoro bych si tipnul, ze ta bilance bude nakonec u obmeny EV kladna a nejaka energie se uspori
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to tam někdo říkal že bude tak 0.1kWh na litr, takže si tu úsporu navyš o 25% :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: ne, vznikne jeste min, protoze lokalni distribuci ropy a naslednych paliv taky v rovnici unikla...

    jabka hrusky.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    COMODOR_FALKON: tomuhle nerozumím.

    Tohleto matematické cvičení má poukázat na to, že když vyměníme celou flotilu osobních aut za elektromobily, tak nevznikne energetické manko 15TWh ale 15TWh mínus 3,5TWh, které nyní spotřebováváme na rafinaci paliv
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMIQ: Základní fail - do těch 16km dojezdu není započtena energie těch 4L benzínu...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: vzdyt ano, spravne by to tak byt melo.

    jako orientacni ukazatel tohohle lifecyclu muze slouzit cena (bez dane), protoze tam mas veskery tyhle predchozi kroky promitnuty. takze pro orientacni srovnani ekonomicnosti, kterou se snazi pan pocitat bych srovnal naklady na 100km elektrickyho auta a naklady na 100km ice

    pro uplne srovnani to vyzaduje full studii. na internetu se jich par vali, dle energetickych mixu jednotlivych zemi
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: kdysi jsem to hledal, a myslím, že výroba benzínu se na emisích podílela asi třetinou nad rámec spotřeby. Jestli vás to zajímá, jsou studie, které to řešily. Našel jsem je prostě Googlem. Už si to bohužel nepamatuju přesně ale..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: tak pokial sa porovnavaju iba pohonne hmoty akoze elektrina a benzin tak asi jo, lebo to by si potom aj u elektriny musel ist do uhelnych alebo uranovych bani :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    imho ten zakladni problem tehle uvahy jsou jabka a hrusky.

    lifecycle ropy nezacina u rafinace v CR...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no ne, tohle je takovej bonus. Že za prvé ušetříš emise napřímo a k tomu ještě vlastně nespotřebuješ ekvivalent v elektřině, protože něco se ušetří tou rafinací

    Když si teda vezmeš reálnější 6l pro nafťák a 7l pro benzín ve městě, tak je to 2,5kWh bonus na 100km (i po započtení vedlejší produkce, ale ne čistě výrobu benzínu z ropy)

    v té tabulce je uvedeno že rafinérky v Česku spotřebují ročně 3,5TWh, to je jeden dukovanský blok
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JIMIQ: To je magorinec. Jednak po meste zadne normalni auto nejezdi 4l/100km. A hlavne o tohle prece nejde, jde o celkovou energetickou narocnost provozu a CO2[g]/km.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam