• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jednou za rok jedu do servisu s 20 let starým Jaguarem... to není úplně ztělesnění spolehlivosti. Za dva roky mi na něj přišly dvě krabice dílů a na cestách do servisu jsem najezdil asi 40 km. A to je proboha starej Jaguar, nespolehlivá složitá mrcha.

    A ano, tohle všechno budou velký čísla, ale nebudou velký v kontextu celkový spotřeby energie.

    Měl jsi dobrej point s těma rafineriema, protože rafinace a distribuce ropy je opravdu signifikantní energetickej výdej v řádu nižších desítek procent z celkový spotřeby elektřiny.

    Ale produkce náhradních dílů nebo cesty do servisu jsou zlomek procenta. Jakmile začneme počítat takovýhle kraviny, tak se zahrabeme do marginálií.

    Třeba celou spotřebu energie na výrobu a rozvoz dílů pro motory a převodovky (zbytek má i EV) vyrovnají elektromobily tím, že kvůli typicky vyššímu výkonu a točivýmu momentu rychlejc spotřebujou pneumatiky a potřebujou navíc větší/širší pneumaitky.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ty si musis mastit ego na vsem vid? :)

    ja ani neuvedu presny cisla, uvedu jeden priklad z mnoha a ty hned potrebujes rozporovat :D kdyby sis dal radsi pivo...

    mozna nejezdis tak casto do servisu, protoze jezdis jen s novejma autama, nebo si nevychytal spatnej kousek.

    ale klidne pristoupim na tvoji hru - kdyby to byla jak rikas 1/1000 z celkovyho najezdu, tak z 15TWh to neni malo

    pak si zkus treba dohledat glibalni produkci palivovejch filtru, kolik energie se spotrebuje, mozna budes prekvapenej atd atd.

    jestli tohle nepochopis, dal uz nehraju :)
    KEB
    KEB --- ---
    AXTHEB: https://fdrive.cz/mapa-nabijecich-stanic/

    Já ji tam zcela nepřekvapivě nevidím, teda pokud mají aktualizováno
    KEB
    KEB --- ---
    AXTHEB: tak to ten náš ji asi velice dobře ukrývá :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: No když už tady někdo začíná počítat úspory energie na rozvoz náhradních dílů a cesty do servisu...

    SHEFIK: Prosímtě, máš auto? A máš nějakou představu, jak velký/těžký jsou typický díly nebo jak často a daleko se jezdí do servisu?

    Typický auto pojede do servisu cca jednou za rok, a typicky je to cesta do 10 km. Tedy když hodně, tak MOŽNÁ 1/1000 z celkovýho nájezdu.

    Dtto výroba/distribuce dílů, to, co se na autech mění, jsou obvykle relativně malý věci, tohle bude dělat jednotky procent na celkovým pohledu.

    Je to stejný jako řešit u elektromobilu energetický náklady na výrobu kabelů, nebo nějakou takovou kravinu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LOPIK: Mno nevím, zda mají jinou možnost, nechtějí-li riskovat občasný blackout, když si 2/3 sídliště ráno zapne 0,9 kW rychlovarku a 1,5 kW mikrovlnku a zbytek má puštěnou 2 kW pračku...
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    COMODOR_FALKON: To elektrarnam hodne fandis jestli si fakt myslis, ze se soustava dimenzuje tak, ze se sectou jistice..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Představme si sídliště, kde je 1000 bytů.
    Všechny byty mají jističe pouze na 16A, tj. max odběr cca 3,5 kW
    Sídliště tedy musí být dimenzované nejméně na špičkový odběr 3500 kW

    Stačí pokles o 10% a je volných 350 kW, tj. dost pro 50 EV, které si při pomalém 7 kW/h nabíjení za cca hodinu až hodinu a půl dobijí svůj průměrný denní nájezd...

    V noci může být pokles klidně o 80% oproti "konstrukčnímu minimu" infrastruktury a rázem je to kapacita pro 400 EV

    Infrastruktura je tedy postačující i na takovémto poddimenzovaném sídlišti, akorát je potřeba na sídlišti zbudovat řídící jednotku, která si řekne:
    "OK, maximum je 3500 kW, rezerva 500 kW, reálný odběr 1000 kW, tak můžu 2000 kW vyhradit nabíječkám a 1000 kW nechat v rezervě."
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    NANUQ: Pekne. Kolik mas najezd za tu dobu?
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    Loni jsme koupili elektrické Citigo a dneska jsem si počítal, kolik nás v minulém roce stálo nabíjení. Nabíjíme prakticky výhradně na noční proud a vychází to na 25 Kč/100 km. Musel jsem to počítat několikrát, furt jsem si říkal že tam musí být chyba... neskutečný :-D
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    KEB: Ve skutečnosti docela překvapivě, předělaný Lidly mají nabíječky skoro všechny.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    ADAC provedl vlastní měření spotřeby elektromobilů, nabízí zajímavé srovnání | auto.cz
    https://www.auto.cz/...provedl-vlastni-mereni-spotreby-elektromobilu-nabizi-zajimave-srovnani-137599

    Docela potvrzuje dobré ohlasy co jsem slyšel na Hyundai i zkušenost s I-Pace.
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: já téhle optimistické vizi budoucnosti moc nevěřím, ale hádat se o tom nemá smysl.

    Jen coby lokální patriot doufám, že enyaq bude zabiják tesel :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já bydlím na sídlišti a za 3 měsíce jsem ujel něco přes 400km. Ok, je covid, takže normálně 3x tolik. To je v roce 2030 jedno dobití. Takže každé to z kvanta aut bude buď tankovat na rychlonabíječce jednou za šest týdnů, aby neklesali pod 50%
    nebo každej večer/každej druhej večer u lampy pomalu, kde to klidně může být 500W

    a ano, TEĎ BEV není nabitý za 10 minut, ale v roce 2030? 2035? 2050? QuantumScape solid-state baterka se nabije do 80% za 15 minut

    a ano, zatím se neděje skoro nic, protože ten roll-out bude logicky od nejbohatších měst k těm chudším. V Litomyšli asi moc BEV zatím není, ale v Praze jich jsou stovky
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: motame se v kruhu, protože řešíš pořád dokola domácí a rychlonabijeni. Tohle půjde vyřešit relativně snadno, ale to o čem mluvím a co myslím tou robustnosti jsou sídliště, kde budeš potřebovat kvanta nabíječek, protože tam žije kvantum lidí a kvantum aut.

    Teď ti jedno sídliště obslouží jedná benzinka a sem tam cisterna, ale u bev budeš potřebovat všeho spousty, protože bev není nabitý za deset minut max jako auto na benzínce.

    Buď budeš nabíjet hodiny pomalu u lampy nebo desítky minut u rychlonabijecky.

    Ale ti jsou věci, které řešíme pořád dokola a nebude se to pokud vůbec dělat přes noc. Zatím se totiž kromě Prahy a snad možná Brna neděje skoro nic...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    musíš brát dvě věci - rychlonabiječky a domácí nabíjení.

    Rychlo budou muset mít svou zaplacenou přípojku a přiřazený výkon (už se začíná prosazovat řešení, že nabíječka má vyrovnávací baterii, takže přiřazený výkon je potřebný nižší).

    A domácí nabíjení máš v úrovni 2 - 7 kW. Ty 2kW jsou v pohodě a těch 7 se bude muset nějak vymyslet - ideálně tak, že si to ty lidi zaplatí v jističi. Máme zhruba 30 let na to aby se to vyřešilo a počítám že se to bude dít nějak postupně
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: to nechci, jen mě zajímá jestli někdo propočítal robustnosti sítě pro provozování x milionů bev. Sám mám problem si to představit, když jsem zatím viděl slovy 4 (možná už pět) aut na baterky.

    Jinak k té infrastruktuře, ze starého Lidlu nám dělali nový. Na plachtách se chlubili teslou, tak jsem si říkal, že třeba bude i nabíječka... Ne, zcela nepřekvapivě není.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: ja vim, snazim se jen rict, ze EV jsou na tom jeste lip nez to vypada a nez bezny facebookar dokaze spocitat :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    myslím že nejsme ve při :) já jsem PRO elektromobily, jestli to nebylo jasné od začátku
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: emisne ok, dobra zprava, ze to nekdo spocital, tys ale mluvil o energii. imho i ta energie nebude v manku.

    na hloupem a velmi zjednodusenem prikladu (kterych je samozrejme vic) - uz je prokazane, ze EV jezdi do servisu mene - tedy ty ted srovnavas celkove naklady energie na benzin, do kterych patri i tyto cesty do servisu, stk apod. (a urcite jich neni malo vuci poctu aut). tim ze tolik cest do servisu nebude, nevznikne manko 15TWh, ale ponizene o kazdy takovyto use case

    vcetne dovozu nahradnich dilu do servisu, jejich vyroby atd atd. :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam