• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    BOBASH: mel jsem tam origo 18" kola, jak letni tak zimni... oboji stejny.
    Jako chapu, ze ve dvou kilech uz jsem trochu hazarder. Ale kdyz to auto jezdi 230, tak bych cekal, ze se s tim bude dat normalne zatocit.
    Sko jsem bohuzel jeste neridil. Ono je taky vetsi, takze to ma asi lip vyreseny. Ta trojka je takovej budget model :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TRANCEWARP:

    1) Poskakování ze zatáčky ven bude spíš blbě naladěne podvozek. Nemáš tam nějaký velký kola? Ani nevím, jestli jde víc rozměrů, jestli jo, tak nejlíp to vždycky jezdí na nejmenších.

    Já jezdil jen Modelem S a ten mě naopak překvapil, jak jezdil dobře.

    2) Kup si to BMW :)

    Respektive vydrž chvíli s tou Teslou a uvidíš, co kdo z tradičních automobilek představí. Podle prvních testů vypadá třeba velmi dobře Ford Mustang Mach E, ale uvidíme, kdy sem přijde.
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    Zdravim...

    Je tu nekdo s Teslou model 3?

    Jsem s ni docela spokojenej. Az na dve veci. A zajima me, jestli nekdo ma podobnou zkusenost.

    1/ Spatne jizdni vlastnosti - krasne se to ridi v nizsich rychlostech. Ale od 160km/h vyse je to des. Asi jsou na vine uzka kola a vaha toho auta, ale nejsem zvyklej, ze auto v zatacce na dalnici poskakuje smerem ze zatacky ven. Cekal jsem ponekud kultivovanejsi rizeni. Vzdycky jsem teda ridil BMW, takze od auta cekam predvidatelnost a to tu chybi. Mam ji tedka 4 mesice a uz jsem se s tim naucil zit. Ale trochu zacinam koukat po BMW i4 2022, co ma letos vyjit. Tam bych cekal lepsi podvozek. Sice to neni tak cool a deti pred skolou uz mi nebudou mavat, ale jezdit by to snad melo lip.
    Konstrukteri toho i4 M modelu se vyjadrili, ze sportovni auto nedela jen zrychleni v primce a to asi uplne v Tesle neresej.

    2/ Sedacky jsou uplne z pekla. To je urcite velice subjektivni, ale nikdy me nebolely zada ze sedacky tak moc, jako tady. Je tak nejak hrozne hluboka a dole mekka. Mam normalne trochu problemy se zadama v dolni casti patere a tohle je teda vylozene aktivuje. Uz jsem procetl vsechny fora a vyzkousel vsechna nastaveni, ale jsem to schopnej dostat max na uroven, ze "se to da".

    Budu rad za vase nazory ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    STARE_CASY: podla tohoto to vyzera ze nezvysili https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-greenhouse-gas-emissions-and-climate-targets

    naopak si myslim, ze vdaka tej bolestivej transformacii ziskaju v buducnosti naskok, teraz im tam este musk postavi tovarnu a zacnu chrlit baterky a budu zahojeni
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    To ze se Nemecku zvedly emise proste neni pravda
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    DZODZO: a ono se je daří plnit?

    energiewende u sousedů přinesla zvýšení emisí, zvýšení spotřeby uhlí, závislost na plynu... protože soláry (a vítr taky) jsou silně nestabilní zdroje a potřebují zálohy.

    sousedi na jihu zase za loňský rok museli aktivovat zálohy (především plyn) více než 200x, přičemž dříve to byly maximálně nízké desítky případů. a navíc zvýšili přeshraniční odběr z těch zdrojů, které sami moc nemusí (uhlí a jádro).

    vlastně jediný stát, který drží emise a klimadohody bez problémů, je Francie, která jede většinově z jádra už desítky let...




    to, jestli je jádro nepopulární, je blbej argument - od toho by měli být politici, aby veřejnost přesvědčili o tom, že i nepopulární věc má dlouhodobý smysl... a zrovna jádro ten smysl má. jinak to, že to dlouho trvá a prodraží se to, platí o naprosté většině veřejných zakázek - od stavby letiště přes dálnice až po elektrárny. to vlastně už argument ani není, to je bohužel smutná realita (a neplatí to jenom ve veřejném sektoru). a jen tak mimochodem - u OZE to v tomto ohledu začíná drhnout už taky. náklady se zvyšují (zejména cena elektřiny), rychlost výstavby klesá (protože se tomu čím dál více lidí brání).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STARE_CASY: Já to právě ze spotřeby paliv počítal, někde to je snad i tady v historii. Vyšlo mi to pro benzín a naftu dohromady na cca 30% celkové spotřeby v současnosti, což je tuším zhruba jeden celej Temelín.

    Rozdělit osobní a nákladní spotřebu z tohohle pohledu moc nejde, protože nevím o statistice, kde by byl rozdělenej prodej nafty mezi náklaďáky a osobní auta.

    Nicméně je to nárůst o 30% v horizontu 30 let, což, jak říkáš, není nic šílenýho.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    STARE_CASY: keby prisiel rozmach solaru pozdejsie, tak neviem ci by sa podarili plnit ciele klimadohody v tych casovych ramcoch, ktore su stanovene, jadro je nepopularne, trva dlho postavit a obvykle sa tak 2x predrazi
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STARE_CASY: Halíče dělají talíře. Celková kapacita toho potěru je obrovská
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    JYRKA: tak to jo. a hlavně s tím dovětkem...


    jsem to původně pochopil v kontextu těch temelínů a na drobný potěr na střechách jsem nepomyslel. mea culpa.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STARE_CASY: Mel jsem na mysli solary na strechach. To je hrozne velka prilezitost a az se zlevni baterky...
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    JYRKA: z těch solárů osobně nadšen nejsem, to nám bohužel ještě hodně zvýší náklady na energie, protože je nutné zvyšovat kapacitu přenosové sítě (a to i více než kolik by bylo nutné na provoz elektromobilů) a budovat zálohy (typicky paroplynovky, které mají drahou výrobu a je tam závislost na zemním plynu).

    myslím si, že rozvoj solárů přišel příliš brzo a byl nevhodně urychlen dotacemi. možná by by to mohlo být lepší, kdyby platila povinnost od určitého výkonu zajistit i záložní výrobní kapacity. se soláry to asi začne být zajímavé v momentě, kdy začne být hodně velký přebytek baterií z elektroaut na konci jejich životnosti (tedy těch aut, ne baterek - tam, jak ukazuje reálná praxe, bude kapacita ještě dost slušná na to, aby taková baterka mohla skončit v nějakém stacionárním úložišti, které bude vyvažovat rozvodnou síť)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STARE_CASY: A k tomu bych prihodil rozmach solaru, ktery nas nemine.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    BOBASH: pro osobní dopravu je potřeba max jeden blok Temelína. Reálně tolik, kolik je aktuální roční přebytek výroby elektřiny v ČR. Snadno si to spočítáš z aktuální spotřeby paliv v ČR. Samozřejmě tam hraje roli aktuální odběr a vytíženost přenosové sítě, ale čistě co se týká celkové výroby, tak je to v rámci běžného rozvoje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Shrnutí:

    Ano, elektromobil je energeticky výhodnější.
    Ano, tím, že odpadne energetickej výdaj na rafierie, nebudeme potřebovat na elektromobilizaci ČR ekvivalent třeba 6 bloků Temelína, ale třeba 4 bloků Temelína.
    Ano, ušetříme taky nějakou energii za distribuci náhradních dílů a ježdění do servisu. Ale je to v součtu zanedbatelný.

    Pojďme řešit něco, co má význam, ne 10 kilometrů ročně do servisu nebo poslání krabice dílů.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Já nevím, už dlouho tu nebyly tlačítka a čudlíky… Kolik energie se asi spotřebuje na ně?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ale já neargumentuju proti elektromobilům, já říkám, že je blbost řešit marginálie.

    Transport a rafinování ropy je třeba desítky procent z účinnosti ICE. Ježdění do servisu je třeba 0,1%.

    Jakmile začneme řešit faktory, který představujou zlomky procenta (na kterýkoliv straně), dostaneme se do absolutního kravinia.

    COMODOR_FALKON: Tu bagetu a kafe si dáš proto, že se nudíš, než se to nabije :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Tak to ale prostě už transportovat a těžit docela umíme, takže mentálně pro spoustu lidí problém zmizel.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: viděl si někdy surovou ropu? Ta má do dostupný a lehko trasportovatelný energie kurva daleko...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže to kafe a bageta jsou stejné pro řidiče ICEV i EV...

    Díly a spotřebák se liší...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam