• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Říkám, služební auto co jezdí většinu času v malým okruhu (typicky městská aglomerace a okolí).

    Tedy DoDo a Rohlík budou časem jezdit na elektriku (teď sice "jezdí", ale nějaký mizivý procento, bydlím relativně v centru Prahy, kde to dává nejvíc smysl, a elektrickej Rohlík ani DoDo jsem ještě neviděl). DámeJídlo a podobný pizzamužíci jezdí na elektriku už poměrně běžně. Městský taxíky někdy taky.

    Carsharing je z velký části vaporware a bullshit sám o sobě. Sice používám Anytime a někde mám i kartičku na Car4Way, ale v týhle podobě to nikdy nemá šanci bejt zásadní změna pro dopravu ve městě, jak se to tváří. Nicméně ano, pro carsharing, kterej typicky obsluhuje trasy v řádu jednotek kilometrů, dává elektrický auto smysl.

    Ale to, co si představím pod pojmem "služební auto" je typicky něco jako Octavia nebo Superb v dieselu a je to přidělený zaměstnanci, kterej často někam jezdí (obchoďák nebo manažer na jednání a tak), a často to jsou delší vzdálenosti. To nemůže fungovat ani u nás, natož v Německu.

    Když pošleš zaměstnance z Berlína do Mnichova na jednání, tak tam pojede o půlku dýl, protože jednak bude cca dvakrát dobíjet a druhak pojede 120-130 místo 160 (protože to by dobíjel čtyřikrát a nevyplatilo by se to). A to ještě počítám s tím, že budou volný nabíječky atd.

    Zkus poslat zaměstnance z Prahy k zákazníkovi v Uherským hradišti, na otočku. Superbem je to non-event, sedna, dojede, když neměl natankováno a dojde mu cestou benzín, tak za pět minut dotankuje a jede. S elektrikou to zatím prostě nejde.

    Za pět let to asi bude jiný, ale teď prostě není elektrický auto viabilní řešení toho, že potřebuješ svobodu pohybu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele ja se tu zas nechci autisticky hadat ve virtualni diskuzi. zalezi o cem se bavime samozrejme. jestli mas na mysli zas 100% vsech zamestnavatelu v celym svete, vcetne severni korey, tak to asi nikdy nestane.

    pokud se bavime treba o evrope a car-sharingovejch fleetech, tak necela polovina z nich uz jsou na 100% ev ted, viz link nize.

    kdyz si dosadis kupni silu nemeckejch firem a naklady jen na elektriku, pokud zamestnanec s autem porad jezdi, vyplatilo se to uz vcera samozrejme kazdej zamestnavatel zvazuje nabijeni apod. prvni pujdou nejspis zasilkovy a dovazkovy sluzby. ostatne u nas uz dva velky hraci - Rohlik a Dodo jezdi na elektriku

    Trend Europe: Electrification in car-sharing fleets - electrive.com
    https://www.electrive.com/2020/03/08/trend-europe-electrification-in-car-sharing-fleets/

    Across the European free-floating car-sharing landscape, we can see that services adding electric cars to their fleet can be found all across the continent. The sector hosts a mix of both local players and global OEMs. Our analysis shows that overall, about 45 per cent of car-sharing providers in Europe already operate a 100% electric fleet and that this trend is increasing.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: achso, dieselgate nijak neotřásla prodejem dieselů, ty jenom čistě náhodně padly na půlku během dvou let z úplně nesouvisejících důvodů (spoiler alert: může za to EU)...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ano, bude. Jednou. Třeba za pět let.

    Teď je elektro použitelný jako firemní auta tehdy, pokud jezdí trvale v nějakým malým okruhu. Typický použití firemního fleetu, tedy obchoďák/manažer co často nebo i občas potřebuje jezdit delší cesty, je zatím elektromobilem neřešitelný. Resp. řešitelný to je, ale asi úplně nechceš utratit 50% času svýho zaměstnance navíc, protože bude dobíjet.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Pokles podílu dieselů je mnohem víc o tom, co píšu (zmizení dieselů v levných autech, protože kvůli Euro 6 jsou diesely tak drahý, že se třeba do aut jako je Fabia prostě přestaly dávat) než Dieselgate.

    A reagoval jsem na Jimiqa a to, že teď už moc neklesají, což je vidět i na tvých číslech.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: nechápu, proč jako novinář s inside datama máš potřebu takhle dokola lhát/kecat/whatever it is, kor na internetech, kde se dá všechno ověřit na tři kliky:

    Diesel share in EU sales:
    2014:62%
    2018:36%
    2020:29%

    • Europe: diesel car sales share by country | Statista
    https://www.statista.com/statistics/425113/eu-car-sales-share-of-diesel-engines-by-country/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: myslim ze pro firemni vozovy parky velkejch firem bude elektro vychazet vyrazne lip - najezd, servisni naklady, moznost nabijet v garazich.

    a v nemecku bych se ani nedivil, kdyby tohle uz meli firmy uz spocitany a cekali jen na spravnou chvili, az se korona rozplyne
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mozu sa este fuzovat do cim dalej tym vacsich celkov, aby nemuseli riesit konkurencny boj

    Spojení FCA a PSA je oficiálně hotovo. Stellantis je 4. největším výrobcem aut světa – AutoRevue.cz
    https://www.autorevue.cz/...a-a-psa-je-oficialne-hotovo-stellantis-je-4-nejvetsim-vyrobcem-aut-sveta
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Třeba v Německu klesají diesly víc než benzín
    "In a completely disrupted market, while diesel (-31% YoY) and petrol (-20%) were down in December"
    EV Sales: Germany December 2020
    http://ev-sales.blogspot.com/2021/01/germany-december-2020.html

    Ale to může být koronou a odkládanou obnovou firemních voz. parků?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Nebýt emisních pokut, tak by asi PHEV bylo výrazně dražší, ale automobilkám nic jinýho nezbývá.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: aha, tak to jsem žil v omylu, no ale stejně si ho nekoupím :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: To právě už většinou není, byť pravděpodobně kvůli tomu, že ho automobilky dotují, aby nemusely platit emisí pokuty (což je absurdní, protože diesel má většinou v reálu menší emise CO2 než PHEV). Superb PHEV a Superb 2.0 TDI/140 kW stojí cca stejně.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: a taky cena, protože hybrid je pořád drahý jako sviňa.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FEDAJKIN: Jak pise BOBASH. Je to proste realita tech uvodnich let. Tohle se samozrejmne behem dalsich 2 let zmeni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Však jo. Já neříkám, že EU je zlá a regulace jsou špatný, já jen popisuju, jak si normální člověk vybírá auto.

    Otázka: "A kolik NOx to reálně vypouští? Není to moc?" není u 90% uživatelů ani na seznamu toho, co je napadne, natož aby byla kdekoli dost vysoko v prioritách na to, aby se podle ní rozhodovali.

    Proto dieselgate nijak zásadně nezatřásla pozicí dieselů, protože ve výsledku tam prostě zůstává fakt, že ti diesel žere na dálnici 5 litrů a benzíňák 8 litrů (třeba) a zároveň ten nafťák v rukou běžnýho uživatele často i líp jede (zátah v nízkých otáčkách). A čím větší/těžší auto a čím častěji jezdí delší trasy, tím je diesel jednoznačnější volba.

    Proto je prostě většina služebních aut a kombíků na naftu a ještě dost dlouho bude.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: a preto to musi riesit ta zla EU, lebo bfu to v tom vzduchu nevidia

    k tym cipom. tuto v clankoch sa tesla nespomina, zeby nemali problem?
    Ford closes plant in Germany for 1 month as global chip shortage worsens - CNN
    https://edition.cnn.com/2021/01/18/business/ford-auto-chip-shortage/index.html
    Computer chip shortage disrupts global car production | Business| Economy and finance news from a German perspective | DW | 14.01.2021
    https://www.dw.com/en/computer-chip-shortage-disrupts-global-car-production/a-56224486
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: To už tady bylo. Z velký části je to bullshit, respektive překvapení někoho, kdo nikdy neviděl marketingový materiály automobilky, a z tý druhý, což je ta část o maržích, je to poukázání na reálnej problém všech EV.

    EV jsou prostě výrobně dražší a nevydělává se na nich tolik jako na ICEV, takže aby je automobilky prodávaly konkurenceschopně, tak je musej prodávat s nižší marží.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ty se běžně zavíráš s autem do garáže? Většina lidí to nedělá. S autem se obvykle jezdí a výfuk je vzadu, takže pokud tvůj standard použití auta není couvat s otevřeným oknem, tak svůj smrad moc nedýcháš.

    Ono se teda do kabiny stejně něco dostane, tuhle na to kolega dělal zajímavej test, ale to většina lidí neví a tudíž emise svýho auta nijak zásadně neřeší.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    jak oni to nedejchaj? vsak z toho vyfuku to ide do vzduchu, najlahsi test zavret sa na 2 hodky s takym autom do garaze a tam mozu veselo dychat tie ich superciste spalovaky, ktore su tak ciste, ze pomaly zlepsuju vzduch :)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Diesel gate zajímá regulátory, uživatelům je vesměs celá dieselgate úplně jedno.

    Dieselgate byla o tom, že diesely od VW měly vyšší emise NOx, což je uživatelům vesměs buřt, protože oni to nedejchaj. Naopak spousta lidí nechtěla "fix" na Dieselgate, protože snížit NOx obvykle znamená zvýšit spotřebu nebo snížit výkon (režim spalování, kdy jsou nejnižší emise NOx, není efektivní z hlediska poměru výkon/spotřeba, tím pádem mimochodem hon za nízkými NOx emisemi zvyšuje CO2 emise).

    Diesely ustupujou jen u malejch/levnejch aut, kde je reálně zabily emisní předpisy Euro 6 a vyšší, protože už nejde splnit emise NOx bez použití drahých řešení jako jsou DPF nebo AdBlue (vstřikování močoviny).

    U větších aut a zejména SUV jsou diesely pořád dominantní, protože u naftovýho motoru tolik nezávisí spotřeba na zátěži, což má za následek, že naftový auto tolik nežere, i když je velký a/nebo těžký (typicky SUV) nebo jezdí naložený (typicky dodávka), nebo jezdí rychle.

    Hybridy fungujou jen ve městech a do jistý míry na okreskách, jakmile jezdí auto na dálnici/silnicích první třídy a pohybuje se typicky na delších trasách, je hybrid proti dieselu pořád bez šance.

    Normální firma si pořád koupí jako služebáky Octavie nebo Superby v dieselu, protože pro obchoďáka, kterej jezdí mezi městama, je PHEV jen benzínový auto se čtvrttunou zátěže v kufru, normální člověk, kterej chce rodinný SUV, si pořád koupí X5 30d a ne X5 30e, pokud primárním účelem toho auta není vozit děti do školky na 20 km trase (aby se využily výhody PHEV), protože benzínový hybridní SUV žere na dálnici zhruba stejně jako nehybridní osmiválec, dodávka nebo pickup jsou pořád na benzín.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam