• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ale můj point právě byl, že ve spoustě fleetů ty diesely ještě zůstanou docela dlouho, protože potřebujou auto který dojede kdykoliv kamkoliv.

    Jasně jsem napsal, že u služebáku co se pohybuje primárně v aglomeraci to dává smysl. Ale i tam to bude nějakou dobu trvat, než to bude dominantní pohon.

    Mě přijde, že se tady míjíme ne v argumentaci, ale v realitě. Já žiju ve světě lidí, co si reálně kupujou auta, ať už pro firmy nebo pro sebe, a tam je elektromobil (čistej, ne daněma a pokutama zvýhodněný a jinak zhusta nesmyslný PHEV) pořád dost okrajová věc, byť jejich prodeje masivně rostou.

    Z toho, co píšeš ty a někteří další tady mám pocit, že si představujete, že za dva roky bude na silnicích půlka aut na elektriku a že každá firma už se na ně chystá.

    Znova zdůrazňuju, že mezi "autařema" jsem vnímanej jako až fanatickej nadšenec do elektra. Typickej názor (týkající se i fleetovejch manažerů) většinový populace je, že elektromobil je a dlouho bude předražená hračka která se hodí jen do města a za dva roky jí chcípne baterka.

    Já se snažím vysvětlovat lidem, že to tak není, a že je naprosto reálný, že za 10 let bude elektromobilita dominantní.

    Ale potom lidi čtou snílkovský teorie lidí jako ty, podle kterejch už je teďka elektromobil ve všem lepší, a mají kohokoliv prosazujícího elektromobilitu za blázna.

    Pro normální firmu prostě v tuhle chvíli nedává racionální smysl nakoupit jako standardní služebák třeba ID3 s prostřední baterkou.

    Ano, spousta firem spoustu elektroaut nakoupí, ale obvykle ne jako jedinej/primární model. Z části je to řešení specifickejch úkolů (ježdění na kratší vzdálenosti), z části PR stunt.

    Dojdi si prosímtě za nějakým reálným fleetovým manažerem reálný firmy a zkus mu s vážnou tváří říct, že by měl při příští obměně vozovýho parku koupit místo Volkswagenů Golf třeba ty ID3 za dvojnásobek ceny. Bude se strašně moc smát.

    Za pět let už se asi smát nebude, ale teď pořád ještě jo.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nevim, me prijde ze si schopnej i za slunce tvrdit, ze venku prsi. hod si to treba do googlu - moneta, alza, cez a to jsou cesi zaprdeny.

    na evropsky urovni to mas uplne neco jinyho - amazon (1800 aut), vattenfall (3500 aut) atd.

    jasne, neni to 100% vsech firem a 100% elektrifikace jejich flotil, ale to nebyl ten point.

    mozna budes prekvapenej, jaky cisla budou na konci roku za nemecko.

    vic uz nema smysl asi psat z my strany

    tady treba jeden link, jestli nemas google rad:
    flotila | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/tagy/flotila
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: pak se div, ze nejezdis do servisu, kdyz s nim nejezdis :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já bych byl velmi pro, aby tenhle model chcípnul. Sám si z ekologickýho pohledu omlouvám Jaguara tím, že s ním jezdím málo, protože dělám téměř výhradně z HO a když jsem dělal v kanclu v Praze a bydlel v Pardubicích, jezdil jsem vlakem.

    Ale dokud nechcípne nebo dokud nebudou běžný auta s 600+ km dojezdem a hustá síť nabíječek, tak je prostě pro spoustu firem elektrický služební auto neprůchozí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ale to je stejná nevýhoda o který jsem mluvil, jen má na ceny ojetin opačnej efekt.

    Naftový auto je drahý nový (je v něm spousta složitých technologií) a levný ojetý (je v něm spousta složitých technologií, který se rozbijou a budou stát peníze, takže kupec ojetiny nechce platit tolik), což do značný míry eliminuje finanční výhodu.

    Tohle se výrazně zhoršilo s Euro 5 a Euro 6, kdy se staly nevyhnutelnými filtry pevných částic, vstřikování močoviny a podobný záležitosti, který tvoří významnou část ceny auta.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    DZODZO: Presne, tenhle model traveling salesman snad uz konecne chcipne.
    Sluzebni auto k osobnimu pouziti neni dneska standardni benefit uz skoro nikde (minimalne teda v IT), snad s vyjimkou nejvyssiho managementu. (uz jen proto, ze se to nevyplati ani firme, ani zamestnanci).

    Vyjimka jsou samozrejme fleety dodavek jako je posta, zasilkovna, dame jidlo, rohlik, atd... ale tam je to uplne jiny vyuziti.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: neviem ako je to u inych znaciek ale u mazdy sa ojete benziny nepredavaju nie preto, ze by boli lacnejsie, ale preto, ze sa tolko nekazia

    snad sa firmy v covidovej dobe naucia neposielat ludi na zbytocne vyjazdy iba aby si tam potriasli s niekym rukou a zjedli chlebicky a vypili kafe, usetria tym kopu casu, ja si napr. neviem predstavit, ze by nas veduci lietal co i len kazdy mesiac do australie, aby tam dojednaval biznis, ked to moze spravit cez nejaky zoom alebo google meet prakticky zadarmo :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Protože jsou místa, kam se vlakem jezdí blbě. Třeba cokoliv mimo velký železniční uzly.

    Jak říkám, zkus si jet elektrickým autem z Prahy k zákazníkovi na Moravě, kterej zrovna není v centru Brna, Olomouce nebo Ostravy. Třeba fabrika někde kousek od Uherskýho hradiště, nebo tak něco.

    Jediný elektrický auto, se kterým taková věc rámcově jde, je Tesla, a budeš muset mít minimálně Model 3 Long Range. Což zase stojí jako dva normální Superby nebo tři a půl Scaly.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: když pošleš němce z Berlína do Mnichova, tak pojede vlakem, páč je to o hodinu a půl rychlejší a ještě v něm bude makat/čumět na filmy. Poslední firemní meeting jsme měli v Hannoveru, němců tam přijelo po vlastní ose tak 5%, jenom slovani měli potřebu přijet služebákama. Čím víc na východ, tím urputnějš.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Říkám, služební auto co jezdí většinu času v malým okruhu (typicky městská aglomerace a okolí).

    Tedy DoDo a Rohlík budou časem jezdit na elektriku (teď sice "jezdí", ale nějaký mizivý procento, bydlím relativně v centru Prahy, kde to dává nejvíc smysl, a elektrickej Rohlík ani DoDo jsem ještě neviděl). DámeJídlo a podobný pizzamužíci jezdí na elektriku už poměrně běžně. Městský taxíky někdy taky.

    Carsharing je z velký části vaporware a bullshit sám o sobě. Sice používám Anytime a někde mám i kartičku na Car4Way, ale v týhle podobě to nikdy nemá šanci bejt zásadní změna pro dopravu ve městě, jak se to tváří. Nicméně ano, pro carsharing, kterej typicky obsluhuje trasy v řádu jednotek kilometrů, dává elektrický auto smysl.

    Ale to, co si představím pod pojmem "služební auto" je typicky něco jako Octavia nebo Superb v dieselu a je to přidělený zaměstnanci, kterej často někam jezdí (obchoďák nebo manažer na jednání a tak), a často to jsou delší vzdálenosti. To nemůže fungovat ani u nás, natož v Německu.

    Když pošleš zaměstnance z Berlína do Mnichova na jednání, tak tam pojede o půlku dýl, protože jednak bude cca dvakrát dobíjet a druhak pojede 120-130 místo 160 (protože to by dobíjel čtyřikrát a nevyplatilo by se to). A to ještě počítám s tím, že budou volný nabíječky atd.

    Zkus poslat zaměstnance z Prahy k zákazníkovi v Uherským hradišti, na otočku. Superbem je to non-event, sedna, dojede, když neměl natankováno a dojde mu cestou benzín, tak za pět minut dotankuje a jede. S elektrikou to zatím prostě nejde.

    Za pět let to asi bude jiný, ale teď prostě není elektrický auto viabilní řešení toho, že potřebuješ svobodu pohybu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Hlavní důvod úpadku dieselů je, že se v malých autech přestaly nabízet, protože se to nevyplatí. Třeba Fabii už s naftovým motorem nekoupíš, protože by stála o 100 tisíc víc než benzínová. Dtto většina aut týhle třídy.

    Dieselgate mohl mít v prvopočátku nějakej podíl, ale zdaleka ne takovej, jak si mnozí myslí, protože pro zákazníka ve výsledku je důležitější jak to jede a kolik to žere (v čemž je diesel lepší), případně kolik to stojí (což je důvod, proč mají diesely problém).
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele ja se tu zas nechci autisticky hadat ve virtualni diskuzi. zalezi o cem se bavime samozrejme. jestli mas na mysli zas 100% vsech zamestnavatelu v celym svete, vcetne severni korey, tak to asi nikdy nestane.

    pokud se bavime treba o evrope a car-sharingovejch fleetech, tak necela polovina z nich uz jsou na 100% ev ted, viz link nize.

    kdyz si dosadis kupni silu nemeckejch firem a naklady jen na elektriku, pokud zamestnanec s autem porad jezdi, vyplatilo se to uz vcera samozrejme kazdej zamestnavatel zvazuje nabijeni apod. prvni pujdou nejspis zasilkovy a dovazkovy sluzby. ostatne u nas uz dva velky hraci - Rohlik a Dodo jezdi na elektriku

    Trend Europe: Electrification in car-sharing fleets - electrive.com
    https://www.electrive.com/2020/03/08/trend-europe-electrification-in-car-sharing-fleets/

    Across the European free-floating car-sharing landscape, we can see that services adding electric cars to their fleet can be found all across the continent. The sector hosts a mix of both local players and global OEMs. Our analysis shows that overall, about 45 per cent of car-sharing providers in Europe already operate a 100% electric fleet and that this trend is increasing.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: achso, dieselgate nijak neotřásla prodejem dieselů, ty jenom čistě náhodně padly na půlku během dvou let z úplně nesouvisejících důvodů (spoiler alert: může za to EU)...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ano, bude. Jednou. Třeba za pět let.

    Teď je elektro použitelný jako firemní auta tehdy, pokud jezdí trvale v nějakým malým okruhu. Typický použití firemního fleetu, tedy obchoďák/manažer co často nebo i občas potřebuje jezdit delší cesty, je zatím elektromobilem neřešitelný. Resp. řešitelný to je, ale asi úplně nechceš utratit 50% času svýho zaměstnance navíc, protože bude dobíjet.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Pokles podílu dieselů je mnohem víc o tom, co píšu (zmizení dieselů v levných autech, protože kvůli Euro 6 jsou diesely tak drahý, že se třeba do aut jako je Fabia prostě přestaly dávat) než Dieselgate.

    A reagoval jsem na Jimiqa a to, že teď už moc neklesají, což je vidět i na tvých číslech.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: nechápu, proč jako novinář s inside datama máš potřebu takhle dokola lhát/kecat/whatever it is, kor na internetech, kde se dá všechno ověřit na tři kliky:

    Diesel share in EU sales:
    2014:62%
    2018:36%
    2020:29%

    • Europe: diesel car sales share by country | Statista
    https://www.statista.com/statistics/425113/eu-car-sales-share-of-diesel-engines-by-country/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: myslim ze pro firemni vozovy parky velkejch firem bude elektro vychazet vyrazne lip - najezd, servisni naklady, moznost nabijet v garazich.

    a v nemecku bych se ani nedivil, kdyby tohle uz meli firmy uz spocitany a cekali jen na spravnou chvili, az se korona rozplyne
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mozu sa este fuzovat do cim dalej tym vacsich celkov, aby nemuseli riesit konkurencny boj

    Spojení FCA a PSA je oficiálně hotovo. Stellantis je 4. největším výrobcem aut světa – AutoRevue.cz
    https://www.autorevue.cz/...a-a-psa-je-oficialne-hotovo-stellantis-je-4-nejvetsim-vyrobcem-aut-sveta
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Třeba v Německu klesají diesly víc než benzín
    "In a completely disrupted market, while diesel (-31% YoY) and petrol (-20%) were down in December"
    EV Sales: Germany December 2020
    http://ev-sales.blogspot.com/2021/01/germany-december-2020.html

    Ale to může být koronou a odkládanou obnovou firemních voz. parků?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Nebýt emisních pokut, tak by asi PHEV bylo výrazně dražší, ale automobilkám nic jinýho nezbývá.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam