• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH:
    - najezdem je mysleny, ze ty auta vydrzi milion+ km a za tu dobu maji vyrazne mene oprav
    - ad servis - my se ale nebavime jen o aute na 2 roky ne?
    - TCO tady je treba srovnani 5ti lety Hyundai Kona se stejnym ICE, takze to nejsou jabka hrusky https://www.cleantechnica.com/...check-out-this-electric-vehicle-total-cost-of-ownership-calculator/
    - vyrazne nizsi cena na kilometr - mysleno z pohledu paliva/energie, necpi mi tam cenu auta
    - zrychleni - ano, nektere EV jsou sunky a trh je brzy odepise, stejne tak jezdi porad Dacie a Kamazy po svete
    - vychytavky tesly souvisi s ev ze dvou duvodu, jednak kvuli eletrice, kterou v ICE bez druhy baterky nemas a jednak to proste v zadnym ICE nemas, takze je to duvod koupit ev, konkretne teslu
    - ulevy na danich apod. jsou regulerni benefit ev a pokud je treba fleet manager ignoruje, neodvadi dobrou praci
    - topeni - u tesly asi nebude problem zapnout predehrivani mobilem na dalku, kdyz se blizis do auta, misto toho aby ti diesel bezel na horach celou noc kdy spis. zaroven nepotrebujes za 30k delat instalaci v servisu, ktera zabere v osobaku dalsi misto

    zapomnel sem taky zminit jako benefit vetsi uloznej prostor
    ...


    jako me prijde ze se mnou ve vetsine veci souhlasis, ale chces mi dokazat, ze ev ted neni ve vsech ohledech a pro vsechny to jediny spravny reseni.

    a ja s tebou v tomhle taky kupodivu souhlasim.

    ten rozdil mezi nama je v tom, ze ty pak generalizujes a pausalne odsuzujes, napr. potencial pro urcity korporatni fleety. coz zbytecne odrazuje, protoze ten potencial usetrit tam je uz ted.

    kdybys misto "nedava to ted smysl, nejdriv za 5 let" rekl, pro spoustu firem to nemusi davat smysl, ale najde se dost pripadu, kde uz ted firma usetri jen s minimalnimi omezenimi, tak si muzeme podat ruce
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: to neni chyba technologie ale politiku :) to jsou jen lidi co delaji spatna rozhodnuti
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: o jazdeni autom ma poucuj az budes nejaky uhlik rocne aj offsetovat, dovtedy to je pre mna jalovy argument, na planete mi zalezi daleko viac nez priemernemu obcanovi CR
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ale pořád jezdíš autem. Kdyby ti tak záleželo na planetě, tak jezdíš na kole, na to se dá taky zvyknout.

    A stejně tak já prostě budu jezdit autem na benzín nebo naftu do chvíle, než bude na trhu EV, který bude stát takový peníze a nabízet takový schopnosti, abych ho chtěl vlastnit (u mě to odhaduju jako okamžik, kdy bude ojetej ID.Buzz stát třeba 600 tisíc).

    Tím, že všichni přejdeme na EV na sílu o 5 nebo 10 let dřív než bychom přišli přirozeně, planetu nezachráníme. Osobní automobilová doprava nemá takovej podíl emisí a navíc dokud máme energetickej mix jakej máme, tak to není takovej rozdíl. Jestli jezdíš nafťákem za 120 g/km nebo elektromobilem za 70 g/km opravdu nespasí svět.

    Takže zůstává praktický rozhodování a tam se ti každej vykašle na to, kupovat si dražší a horší auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Já to ještě otočím a napíšu, za jakých podmínek (musí být splněný všechny) dává EV perfektní smysl a může být opravdu lepší volbou než ICEV, aniž by člověk musel být nadšenec:

    – rozpočet na auto 1,2 milionu korun a vyšší
    – vlastní parkování s wallboxem minimálně doma, ideálně i v práci
    – absence nutnosti jezdit pravidelně dlouhé trasy (400+ km za den), nebo jsou všechny takové trasy s možností nabíjení

    To je v tuhle chvíli potenciál tak 20% trhu. Aby EV získaly větší podíl, musí zlevnit, zvýšit dojezd a zlepšit infrastrukturu. Za 10-15 let už můžou dávat smysl pro všechny, ale ne teď.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ale vy stale vychadzate z premisy, ze tento pohodlny zivot, ktory zijeme na dlh je donekonecna udrzatelny, ale tak to nie je, v buducnosti nas cakaju take zmeny, ze nejake rozmyslanie nad tym, kde nabijem je proti tomu prijemna kratochvile, ja tomu nerozumiem, ze ste takto zaseknuti v nejakom ideale minulosti, proste nie som schopny to pochopit
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Není to o tom, že potřebujou denně tankovat. Je to o tom, že s benzínovým nebo naftovým autem není dojezd věc, nad kterou musíš přemýšlet. Můžeš jet kdy chceš a kam chceš – což část lidí skutečně dost často potřebuje, spousta dalších chce mít tu možnost.

    S běžným EV pořád nemáš stejnou svobodu pohybu jako s ICEV. Už relativně běžná cesta je s autem o dojezdu pod 400 km těžko realizovatelná a/nebo zahrnuje plánování a přizpůsobení programu elektrickýmu autu. Musíš myslet na to, aby tam byly nabíječky, počítat s tím, že nabíječka nebude fungovat atd.

    Zatím se mi ani jednou nestalo, že bych za týden ježdění elektrickým autem nemusel přizpůsobovat svůj program tomu, že jezdím elektrickým autem a plánovat svůj život kolem auta, místo aby to bylo naopak.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mne sa stale nechce verit, ze viac ako 90% soferov denne potrebuje dolievat za 5 minut 1000 km
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak ad doba nabíjení – Supercharger nemá z 20 na 80% za 20 minut, ale za víc než půl hodiny, a to musíš najít ten Supercharger.

    Ani na Ionity nenabiješ o moc rychlejc, protože to dnešní EV neumí, a ještě dlouho to ty běžně dostupný umět nebudou. U něčeho jako ID.3 je limit na straně auta 125 kW.

    Takže dobiješ za nějakejch 25 minut asi 200-250 km reálnýho dojezdu po dálnici. S TDI doleješ za 5 minut 1 000 km.

    A to ti ta nabíječka ještě musí fungovat. Já třeba na Ionity naposledy strávil 20 minut voláním na podporu, protože to nenabíjelo.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: můžeš být ještě lepší a jezdit ještě levněji stačí vystoupit ze své komfortní zóny. Jak říkám ušetříte vlastní kapsu i přírodu. Nebo fotovoltaika funguje jako odpustek? Tak to jsem v pohodě, šéf ji má na firmě...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Vidíš, a kdyby se místo debilní podpory PHEV podporovaly co nejmenší a nejlehčí ICEV, ideálně s možností provozu na plyn, a potom až čistý EV, tak by celkovej výsledek na straně emisí byl lepší, protože podpora PHEV přinese to, že až si budeš kupovat příští ojetinu, budeš si muset koupit nějaký přerostlý SUV.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak já negeneralizuju, že EV je horší. Sám bych si EV koupil, kdybych na něj měl (i když bych si nechal Jaga pro případ delší cesty), a kdyby už byl na trhu VW ID.Buzz. Mám EV rád. Ale není to zdaleka univerzální řešení pro všechny.

    A několikrát jsem tu zopakoval, že u Tesly nebo něčeho podobnýho už výhody EV převažujou, zvlášť pokud bydlíš někde s garáží.

    Ale to platí jen pro lidi, kteří si kupujou auta v cenový relaci Tesly, tedy 1,2 milionu a víc.

    Pro člověka, kterej si chce koupit Škodu Scala nebo Dacii Duster zatím EV není řešení. Ne že by to bylo horší řešení, není to řešení vůbec, protože si takovej člověk to EV koupit nemůže.

    Když mám na auto 300-400 tisíc, což je tak typická cena novýho soukromě pořízenýho auta v ČR, tak je mi EV úplně k hovnu, protože na žádný EV nemám.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no vsak ja mam nejakych 12000km rocne ci kolko to offsetovanych zo strechy, takze stale som na tom uhlikovo lepsie ako ti susedia s 3 autami co maju kamna na tuhe paliva, u mna dobre hl, nech si najprv kazdy zametie vo svojom komine, nez zacne kritizovat druhych
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: vsak vsetky studie tvrdia, ze ojete auto ma lepsiu uhlikovu bilanciu ako EV, to moje ma navyse tu uhlikovu stopu este asi tak 5x mensiu, kedze ho pouzivam tak raz do tyzdna, tak ja neviem, keby som si kupil EV tak som za debila, ked mam ojetinu, tak som za debila, potreboval by som nejake Schroedinger car :)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Auto bylo dražší než kůň, ale bylo:
    - rychlejší
    - pohodlnější
    - neunavilo se
    - víc uvezlo
    - nepotřebovalo tolik péče.

    K tvým argumentům pro EV:

    – vyšší celkový nájezd: Netuším, co tím myslíš, vysvětli, prosím.
    – servis: u novýho auta je to cca jedno, frekvence servisních prohlídek u novýho EV a u novýho ICE je zhruba stejná, protože pořád musíš měnit věci jako kabinový filtry, chladící kapaliny a podobně.
    – total cost of ownership: funguje jen pro auta nad milion, na pětiletý TCO Škody Scala CNG nebo TDI se s něčím jako je VW ID.3 prostě nedostaneš.
    – nabíjení doma: funguje jen pro lidi s vlastním domem nebo vlastní garáží
    – výrazně nižší cena na kilometr: viz výše, funguje jen u drahých aut. u levných aut nedokáže vyrovnat to, že elektromobil je několikansobně dražší
    – zrychlení: ano, zejména pružný zrychlení je příjemný, elektromobilem se mnohem líp jezdí. Ale pokud to není Tesla, tak to není tak zásadní rozdíl, třeba Kodiaq RS na naftu je rychlejší než Enyaq.
    – vychytávky Tesly: ty nejsou o tom že je to EV, navíc spoustu jinejch vychytávek mají zase jiný značky u ICE.
    – nižší daně, poplatky atd: Jasně, ale já chtěl výhody který nejsou daný regulacema.
    – ekologie: poměrně jasná věc, i když záleží na energetickým mixu.
    – líp startuje v zimě: každý moderní auto startuje dobře i v zimě, pokud není rozbitý
    – líp topí: nezávislý topení stojí 30 tisíc a umí topit i když je auto vypnutý.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: já taky čekám kdy dzodzo velký bojovník řekne že Mazdu předělal na plyn, sníží si naklady i uhlíkovou stopu a pořád nic...
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: teď je otázka jestli tím tlačením na pilu ve jménu vyššího dobra nevytvořis nějakého dalšího Babiše nebo Johnsona a celý tvý snažení nepůjde do horoucich pekel i stím co se ti povedlo
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A když jsou ty auta takový zlo, proč ještě máš tu svoji Mazdu? Tu už jsi měl dávno sešrotovat, ne?

    Pořád se tu bavíme o rozdílu třeba 5-10 let mezi tím, kdy by se to dalo natlačit na sílu a tím, kdy bude technologie dostatečně pokročilá, aby si to lidi koupili sami. Navíc to bude 5-10 let v době, kdy bude energetickej mix pořád cca takovej, jako je teď – a to ve většině zemí znamená, že emise CO2 u Tesly a malýho dieselu jsou si docela podobný.

    Plus je spousta dalších možností, jak tu přechodnou fázi řešit, ať už je to CNG, syntetický paliva a podobně.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: auto melo oproti konum v roce 1905 dost velkou nevyhodu. bylo vyrazne drazsi nez kun :) a to v relaci ICE-EV nekolikanasobne vyssi. infrastruktura benzinek taky ze zacatku neexistovala.

    pojdme si to rozebrat:
    jaky jiny vyrazny nevyhody EV vidis? protoze za me jednoznacne prevazujou:
    - celkovy najezd
    - servis - z pohledu casu i penez za opravy,
    - total cost of ownership vyrazne nizsi v horozontu 5+ let pri "prumernym" jezdeni
    - nabijeni doma
    - vyrazne nizsi cena za km
    - zrychleni
    - u tesly spousta dalsich jako sentry mode atd.
    - ulevy na parkovnym, mytnym, dalnicnich znamkach, silnicni dani bla bla...
    - mensi hluk
    - mensi smog
    - resi problem globalniho oteplovani
    - lip startuje v zime
    - okamzite topi v zime

    proti:
    - nizsi dojezd u suntovejch modeluu, ktery te nikdo nenuti kupovat (ja s mym aktualnim benzinem dam 600 na nadrz, takze 450km nevidim jako moc velkej rozdil a tesla ma najezd u long range srovnatelnej s mym benzinem)
    - infrastruktura, coz je problem max pristich par let, ale vyvazena tim, ze muzes nabijet doma, v obchodaku, nebo na verejnych nabijeckach
    - delsi nabijeni, ale jen v pripade ze chces full nadrz, jinak na tesla superchargerech srovnatelny s ICE (20 min z 20% na 80%)

    a nebavme se prosim o vesnici a nakym obchodnim cestujicim. ty rad generalizujes ze ev jsou vyrazne horsi a pak vypichujes naky okrajovy pripady
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ako som uz pisal, ludia su adaptabilni, ked budu musiet, tak sa prisposobia, aj keby z toho nemali byt nadseni, ked ich k tomu nedotlacia EV, tak to bude napr. vysoka cena alebo dokonca nedostatok potravin kvoli klimatickym zmenam, to budu este s laskou spominat ako do nich EU tlacila tie nekvalitne EV, ked budu zrat plesnive zemiaky :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam